Valmieras Ziņas

Pieci ieteikumi, kā ģimenē izstrādāt mobilo tehnoloģiju lietošanas noteikumus, kas darbojas

Lasīšanas laiks: 4 min

Kad bērni vecāku viedtelefonā iepazinuši spēlītes un multfilmas, viņus no ekrāna atraut šķiet teju neiespējami. Ierīces atņemšana var novest pie asarām, niķiem un pat agresijas, taču ļaut stundām ilgi sēdēt ar tālruni vai planšetdatoru rokās ir bīstami bērna veselībai. Ko darīt?

Speciālisti par efektīvāko veidu uzskata saprotamu tehnoloģiju lietošanas noteikumu izstrādāšanu. Tomēr ar izstrādāšanu vien nepietiek – tos arī jāievēro, turklāt visai ģimenei. “Amigo iniciatīvas laimīgām ģimenēm” programmas “Kā būt vecākam 21.gs?” vēstnese, Laurenču sākumskolas sociālā pedagoģe Ilga Sirmele un ētera personība, divu meitu māmiņa Baiba Sipeniece-Gavare dalās ieteikumos, kā radīt mobilo tehnoloģiju lietošanas noteikumus, kas patiešām darbojas.

Paradumu inventarizācija

Noteikumu izstrādē jāsāk ar savu un bērnu mobilo tehnoloģiju lietošanas paradumu analīzi. Jāpadomā, kas līdz šim bijis nepareizi, un ko vajadzētu mainīt. Svarīgi apzināt ģimenes tradīcijas, kurās negribat starp sevi un bērniem ielaist mobilās ierīces. Vieniem tā būs ģimenes maltīte, citiem kopīga svētdienu pastaiga vai kāda sporta nodarbība.

“Izmaiņas jāveic maziem solīšiem, lai veidotu ieradumu. Sākumā būs grūti, gadīsies pat nejauši atkāpties no apņemšanās, tomēr nedrīkst padoties pie pirmajām grūtībām. Ja visa ģimene cītīgi strādās, jaunie ieradumi sāks veidoties aptuveni trīs nedēļu laikā,” saka I.Sirmele.

Uzrakstīt uz papīra

Bērniem ir svarīgi, lai noteikumi vienmēr būtu acu priekšā. Tādēļ tos jāuzraksta uz papīra un jānovieto redzamā vietā. Var arī sarīkot svinīgu parakstīšanas ceremoniju, kurā katrs ģimenes loceklis ar parakstu apliecina, ka turpmāk ievēros kopīgi izstrādātos «mājas likumus».

“Noteikumus jāraksta tā, lai tie būtu bērniem viegli izprotami, nepārprotami. Svarīgi, lai bērns zina, kā ievērot šos noteikumus. Ja viņam nav informācija, kā to darīt, viņš noteikumus nevarēs ievērot. Tikai tad no viņa var prasīt atbildīgu ievērošanu,” uzsver I.Sirmele.

“Mēs mājās esam pārrunājuši selfiju ievietošanu sociālajos tīklos. Ļoti sīki esam vienojušies, kādas bildes, ar ko kopā, kur uzņemtas un kādos tīklos vajadzētu ievietot,” savas ģimenes noteikumos dalās B.Sipeniece-Gavare.

Pārraudzīt un atgādināt

Kad bērns ir iepazīstināts ar noteikumiem, vecākiem jāpārrauga to ievērošanu. Jānorāda bērnam, ja viņš pārkāpj kādu noteikumu punktu, jāpieskata, kā mazais izmanto laiku pie viedierīces. Ļoti vērtīgi ir regulāri pārrunāt, ko vajadzētu darīt digitālajā vidē, un ko noteikti nevajadzētu, lai bērnam no mazotnes veidotu pozitīvus lietošanas paradumus.

“Bez vecāku palīdzības bērnā var veidoties nepareizs priekšstats par interneta un digitālās vides pielietojumu. Vecākiem bērniem viņu tālrunī var uzstādīt uzraudzības programmas, taču to nevajadzētu darīt autoritatīvā veidā. Labāk runāt ar bērnu un izskaidrot, ka šāda uzraudzība nepieciešama viņa paša drošībai, jo internetā, tāpat kā reālajā pasaulē, var būt cilvēki ar sliktiem nodomiem,” stāsta I.Sirmele.

Ievēro visi

Kad noteikumi ir pieņemti, tos jāievēro visai ģimenei, lai bērniem nav sajūta, ka noteikumi attiecas tikai uz viņiem. Bieži vien ģimene vienojas, ka pie ēdamgalda neņems tālruni, taču darba jautājumos viņi izlasa vai uzraksta ziņu. Tad bērnam rodas jautājums, kādēļ vecāki drīkst pārkāpt noteikumus, bet es nedrīkstu? Tā rezultātā arī bērni sāk atkāpties no noteikumu ievērošanas.

“Arī mūsu ģimenē noteikumi ir, bet ar to ievērošanu reizēm ir švaki. Visbiežāk grēko tieši vecāki un tas uzreiz atsaucas meitu uzvedībā. Tādēļ, ja izgudrojam noteikumus, tos jāievēro visiem, arī vecākiem. Lai sapurinātos, laiku pa laikam pārrunājam noteikumus,” saka B.Sipeniece-Gavare.

Neparastie palīgi

Lielisks palīgs noteikumu ievērošanā ir dažādi radoši risinājumi.

“Piemēram, ja ģimene vienojas, ka uz nakti tālruni atstāj ārpus guļamistabas, tad var izveidot kādā kastītē vai grozā gultiņas mobilajiem telefoniem. Pirms mazuļi dodas uz savu gultu, viņi var «nolikt gulēt» arī savus elektroniskos draugus,” iesaka I.Sirmele.

“Amigo iniciatīva laimīgām ģimenēm” kopā ar psihologu Edmundu Vanagu izstrādājusi mācību programmu “Kā būt par vecāku 21.gadsimtā?” par šodien ģimenēm tik aktuālo tēmu – kā veidot atbildīgus mobilo tehnoloģiju lietošanas paradumus un kā par šiem jautājumiem runāt ar bērniem. Programmas vēstnešu, kas palīdzēs vecākiem savā ģimenē ieviest veselīgus tehnoloģiju lietošanas paradumus, pārstāvēto skolu sarakstu var atrast http://laimigamgimenem.lv/1296/0/36847.

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Biedrība “Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem “ZELDA” (turpmāk RC ZELDA), reģ. Nr. 40008114387 aicina darbā atbalsta personu lēmumu pieņemšanā – sociālo mentoru Valmieras novadā pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem. Kas ir Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā? Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā ir personai ar garīga rakstura traucējumiem sniegts atbalsts lēmumu pieņemšanā, lai palīdzētu viņai vienlīdzīgi ar citiem sabiedrības locekļiem īstenot savu tiesībspēju un rīcībspēju. Atbalsts lēmumu pieņemšanā ļauj personai paust savu gribu, izvēli, plānot un pašai pieņemt lēmumus par savu dzīvi, veselības un sociālo aprūpi, finansēm un īpašumiem, kā arī palīdz personai paplašināt savu dabisko atbalsta loku, palīdz pilnveidot spējas pārstāvēt sevi un aizsargāt savas tiesības un intereses. Pakalpojuma ietvaros atbalsts tiek nodrošināts 6 dzīves jomās: tiesību un interešu aizstāvības jomā, finanšu jomā, ikdienas dzīves jomā, veselības aprūpes jomā, sociālā aprūpes jomā un atbalsta loka veidošanā. Atbalsta personas lēmumu pieņemšanā galvenie darba pienākumi: atbalsta sniegšana lēmumu pieņemšanā personām ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk – atbalstāmajām personām); atbalstāmo personu atbalsta plāna sagatavošana, balstoties uz stipro pušu un vajadzību izvērtēšanu; palīdzība atbalstāmajām personām apzināt un piesaistīt nepieciešamos resursus, veicinot atbalstāmo personu motivāciju lēmumu pieņemšanā un saistīto problēmu risināšanā; palīdzība dokumentu sagatavošanā iesniegšanai valsts un pašvaldību institūcijās; atbalsta loka veidošana atbalstāmajām personām; atbalstāmās personas patstāvīgai dzīvei nepieciešamo lēmumu pieņemšanas prasmju attīstīšana un veicināšana (t.sk. nodrošināt lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju un sniegt to atbalstāmajai personai saprotamā veidā un valodā, kā arī sniegt nepieciešamo atbalstu, lai atbalstāmā persona varētu paust savu gribu un izdarīt patstāvīgu izvēli); iknedēļas saturisko atskaišu un mēneša atskaites – atbalsta personas pakalpojuma uzskaites lapas sagatavošana. Prasības kandidātam: pirmā vai otrā līmeņa augstākā izglītība sociālajā darbā, sociālajā aprūpē, sociālajā rehabilitācijā, psiholoģijā, tiesību zinātnēs vai citās sociālajās vai humanitārajās zinātnēs; vēlamas pamatprasmes un pieredze darbā un komunikācijā ar personām ar garīga rakstura traucējumiem; labas latviešu valodas zināšanas (augstākā līmeņa 2. pakāpe (C2)); pamatzināšanas par valsts pārvaldi un prasme sagatavot dokumentus valsts un pašvaldību institūcijām; prasme strādāt ar datoru; prasme strādāt gan individuāli, gan komandā; spēja plānot savu darbu individuāli; augsta saskarsmes kultūra, komunikabilitāte, empātija, tolerance un atvērtība jaunām idejām. Atbalsta personai nepieciešamās kompetences: iecietība pret personām ar garīga rakstura traucējumiem, lai veidotu veiksmīgu kontaktu; spēja analizēt situāciju un identificēt iespējamos cilvēktiesību pārkāpumus pret atbalstāmo personu; spēja strādāt komandā un piemēroties mainīgiem darba apstākļiem; spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus, komunicēt, risināt problēmas un konfliktus; spēja motivēt atbalstāmo personu pārmaiņām; spēja plānot un organizēt savu darbu; augsti ētikas standarti. Mēs piedāvājam: Pilna vai nepilna laika darba slodzi ar summēto darba laiku; Veselības apdrošināšana; Nodrošinām darba datoru, kā arī telefona un interneta pieslēgumus; Darba laiks tiek organizēts, pamatojoties uz katrai atbalstāmajai personai izstrādātu atbalsta plānu; Atalgojumu 7.73 EUR/h pirms nodokļu nomaksas, slēdzot ar personu terminētu darba līgumu, nodrošinot visas sociālās garantijas (darba līguma termiņš 31.12.2024. ar iespēju līgumu pagarināt); Ar darbu saistīto izdevumu atmaksa (degviela, sabiedriskā transporta biļetes, kancelejas preces u.tml.); Apmācību pirms darba uzsākšanas, regulāru pakalpojuma koordinatora, sociālā darbinieka un citu RC ZELDA speciālistu atbalstu ikdienas darbā, kovīzijas vai supervīzijas. Darba vietas adrese : Mārupes iela 4, Rīga un visā Latvijas teritorijā. Pieteikumu ar CV un motivācijas vēstuli lūgums sūtīt: zelda@zelda.org.lv  Profesija: Sociālais MENTORS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-06-03 Kontaktpersona: Tālrunis: 67442828 E-pasts: zelda@zelda.org.lv Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras pirmsskolas izglītības iestāde “Sprīdītis” aicina darbā skolotāja palīgu uz noteiktu laiku (40 stundas nedēļā jeb 1,0 likme).  Darba vietas adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • veikt bērnu aprūpi ikdienā; • sadarboties ar grupas skolotājām, sniegt atbalstu bērniem mācību jomu apguvē; • veidot bērnos kulturālas uzvedības un higiēnas iemaņas; • rūpēties par bērnu dienas režīma ievērošanu; • nodrošināt telpu, inventāra tīrību un kārtību; un ja Tev ir: • vismaz vispārējā vidējā izglītība (vēlams auklītes sertifikāts vai praktiskā pieredze darbā ar bērniem); • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: prasme plānot, organizēt un kvalitatīvi veikt savu darbu, disciplinētība; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 702 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 731 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli gaidīsim līdz 2024. gada 27.maijam personīgi (adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads) vai e-pastā spriditis@valmiera.edu.lv. Tālrunis papildu informācijai: 64231434. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu, atbilstoši fizisko datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SKOLOTĀJA PALĪGS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-27 Kontaktpersona: CV, piet.vēst.un izgl.dok.kopijas ar norādi sūtīt uz spriditis@valmiera.edu.lv, 64231434. Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri