Valmieras Ziņas

Mācoties ēst patstāvīgi, bērns apgūst arī citas attīstībai svarīgas iemaņas

Lasīšanas laiks: 4 min

Vecāki nereti nepietiekami novērtē to, ka, mācoties ēst patstāvīgi, viņu bērns patiesībā apgūst arī citas attīstībai svarīgas iemaņas. Kā norāda Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas pediatre – gastroenteroloģe Inita Kaže, bērna pieredze veidojas ar ožas, garšas, redzes, dzirdes un taustes palīdzību, un ēšanas process ir viens no tiem, kuros tiek izmantotas visas šīs maņas.

“Ļaujot bērnam ēst pašam, mēs patiesībā ļaujam viņam mācīties un novērtēt patstāvību. Runa nav tikai par ēdiena uzņemšanu, lai apmierinātu izsalkumu un uzņemtu enerģiju, kas nenoliedzami ir dzīvībai svarīgi. Mācoties ēst, bērns mācās pats sevi aprūpēt, pats īstenot savas vēlmes un vajadzības,” stāsta daktere Inita Kaže. Turklāt, ēdot ar karoti, bērnam attīstās arī mērenības un sāta sajūta – viņš pats izzina un saprot, kāds ir viņam nepieciešamais ēdiena apjoms, lai remdētu izsalkumu. Iepazīt ēdiena garšu, smaržu un izskatu, kā arī veidot savu attieksmi pret to ir svarīgi, taču tikpat būtiska pieredze, ko sniedz ēšanas process bērna attīstībā, ir tveršanas kustību apguve, kustību nostiprināšana un precīzu kustību attīstīšana.

Lai gan katram bērnam īstais brīdis, kad sākt pašam ēst, ir ļoti individuāls, pediatre Inita Kaže vecākiem iesaka nevilcināties – līdz viena gada vecumam bērnam noteikti jau būtu jāsāk apgūt patstāvīga ēšana. Pamanot pirmo bērna interesi par ēdienu, vajag ļaut viņam ar to darboties, ņemt rokā karoti un ēst pašam, rādot piemēru un mudinot uz to.

Tipiska kļūda, ko šajā svarīgajā posmā pieļauj vecāki, ir satraukums par nosmulētām drēbēm, mēbelēm un grīdu. “Vecākiem jābūt pacietīgiem, un nekādā gadījumā bērnu nevajadzētu bārt par nosmulēšanos. Tieši pretēji – tas jāuztver ar smaidu un jāļauj mazulim turpināt iesāktais, turklāt pašam,” uzsver Inita Kaže.

Maltītei, kurā mazulis ēd pats, apgūstot katru kustību, izpētot katru kumosu, ir nepieciešams arī vairāk laika, nekā tad, ja mamma viņu pabaro, kārtīgi ieliekot mazajā mutītē ar karoti visu, kas uz šķīvja. Mūžīgais laika trūkums ir vēl viena tipiska vecāku kļūda, un tas ļoti ietekmē visu, kas attiecas uz uzturu un ēšanu. “Visai ģimenei kopīgas maltītes ir ārkārtīgi svarīgs aspekts. Vecāki ir piemērs bērnam, viņš no tiem mācās, kopē uzvedību, paradumus. Tas ir svarīgākais izziņas avots mazulim. Tāpēc būtiski ir tas, ka vecāki paši ēd pie galda, ēd visu, kas uzlikts uz šķīvja, un ievēro regulāras ēdienreizes. Svarīgi, ka visi – gan bērni, gan pieaugušie – uz maltītēm tiekas vienā un tajā pašā laikā, vienā un tajā pašā vietā – pie ēdamgalda,” skaidro Inita Kaže.

Daktere aicina vecākus arī lieki nesaraukties par to, ka bērns, viņuprāt, iespējams, pārāk agri sāk interesēties un vēlas nogaršot ēdienu, kas nav smalcināts. Ja vien mazulim nav problēmas ar rīšanas refleksu vai kādi citi traucējumi, no tā nav jābaidās. “Bērniņa piebarošanas sākumā, protams, svarīgi ir dot viņam šķidras konsistences ēdienu. Taču vēlāk to jāpagatavo jau arvien biezāku, lai veicinātu košļāšanas kustības. Tas ir svarīgi arī runas attīstībai. Tāpēc pāreja uz biezāku ēdienu, kurā ir arī ēdiena gabaliņi, būtu jāveic apmēram 9-10 mēnešu vecumā. Vēlākā vecumā bērns jau būs pieradis tikai rīt, un brīdī, kad vecāki pēkšņi sāks tam dot nesasmalcinātu ēdienu, nesapratīs, ko no viņa sagaida. Tas var radīt nepatīkamu pieredzi, kas savukārt var atspoguļoties visa mūža garumā cilvēka attieksmē pret ēdienu vai konkrētiem produktiem,” uzsver daktere Kaže.

Tāpēc arī gatavie, veikalos nopērkamie augļu un dārzeņu biezeņi, piemēram, Milupa tiek pagatavoti, to konsistenci pielāgojot dažādiem vecuma posmiem, jo mācīšanās ēst ir process, kurā mazulis ar dažādas konsistences ēdieniem jāiepazīstina pakāpeniski. Pirmkārt, bērnam ir jāpierod pie sajūtas, ka mutē atrodas kaut kas ciets, jāiemācās, kā virzīt ēdienu mutē uz priekšu un atpakaļ, un tad, kā to norīt. Kad mazulis var tikt galā ar viendabīgiem biezeņiem, nākamais solis (ap 7-8 mēnešiem) ir sākt apgūt košļāšanu, un šajā vecuma posmā viņam būs nepieciešama pārtika ar ne tik šķidru konsistenci. Vēlāk – 8 un vairāk mēnešu vecumā – jau ir laiks trešajam solim, mācot tikt galā ar mīkstiem ēdiena gabaliņiem. Īpaši vēlākā posmā, izvēloties gatavos biezeņus, ieteicams lietot tos, kas pildīti burciņās, un barot mazuli ar karotīti, nevis no tūbiņas, jo pārāk bieža to izmantošana var veicināt nepareizu ēšanas paradumu ieviešanu, neveicinot tādas pārtikas lietošanu uzturā kurā ir ēdiena gabaliņi.

Kā jau minēts, vecāku pacietība ir pats svarīgākais laikā, kad viņu bērns sāk apgūt ēšanu pats, un Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas pediatre – gastroenteroloģe Inita Kaže atgādina: “Ja rezultāts nav saredzams uzreiz, nevajag nolaist rokas. Tas nenotiks momentāli, bet progress noteikti būs. Svarīgi neaizmirst arī, ka citiem bērniem tas notiek ātrāk, citiem lēnāk.”

Vairāk par bērnu ēdināšanu un bērnu ārstu viedokļus un ieteikumus lasiet vietnē mazaisnavlielais.lv.

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Biedrība “Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem “ZELDA” (turpmāk RC ZELDA), reģ. Nr. 40008114387 aicina darbā atbalsta personu lēmumu pieņemšanā – sociālo mentoru Valmieras novadā pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem. Kas ir Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā? Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā ir personai ar garīga rakstura traucējumiem sniegts atbalsts lēmumu pieņemšanā, lai palīdzētu viņai vienlīdzīgi ar citiem sabiedrības locekļiem īstenot savu tiesībspēju un rīcībspēju. Atbalsts lēmumu pieņemšanā ļauj personai paust savu gribu, izvēli, plānot un pašai pieņemt lēmumus par savu dzīvi, veselības un sociālo aprūpi, finansēm un īpašumiem, kā arī palīdz personai paplašināt savu dabisko atbalsta loku, palīdz pilnveidot spējas pārstāvēt sevi un aizsargāt savas tiesības un intereses. Pakalpojuma ietvaros atbalsts tiek nodrošināts 6 dzīves jomās: tiesību un interešu aizstāvības jomā, finanšu jomā, ikdienas dzīves jomā, veselības aprūpes jomā, sociālā aprūpes jomā un atbalsta loka veidošanā. Atbalsta personas lēmumu pieņemšanā galvenie darba pienākumi: atbalsta sniegšana lēmumu pieņemšanā personām ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk – atbalstāmajām personām); atbalstāmo personu atbalsta plāna sagatavošana, balstoties uz stipro pušu un vajadzību izvērtēšanu; palīdzība atbalstāmajām personām apzināt un piesaistīt nepieciešamos resursus, veicinot atbalstāmo personu motivāciju lēmumu pieņemšanā un saistīto problēmu risināšanā; palīdzība dokumentu sagatavošanā iesniegšanai valsts un pašvaldību institūcijās; atbalsta loka veidošana atbalstāmajām personām; atbalstāmās personas patstāvīgai dzīvei nepieciešamo lēmumu pieņemšanas prasmju attīstīšana un veicināšana (t.sk. nodrošināt lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju un sniegt to atbalstāmajai personai saprotamā veidā un valodā, kā arī sniegt nepieciešamo atbalstu, lai atbalstāmā persona varētu paust savu gribu un izdarīt patstāvīgu izvēli); iknedēļas saturisko atskaišu un mēneša atskaites – atbalsta personas pakalpojuma uzskaites lapas sagatavošana. Prasības kandidātam: pirmā vai otrā līmeņa augstākā izglītība sociālajā darbā, sociālajā aprūpē, sociālajā rehabilitācijā, psiholoģijā, tiesību zinātnēs vai citās sociālajās vai humanitārajās zinātnēs; vēlamas pamatprasmes un pieredze darbā un komunikācijā ar personām ar garīga rakstura traucējumiem; labas latviešu valodas zināšanas (augstākā līmeņa 2. pakāpe (C2)); pamatzināšanas par valsts pārvaldi un prasme sagatavot dokumentus valsts un pašvaldību institūcijām; prasme strādāt ar datoru; prasme strādāt gan individuāli, gan komandā; spēja plānot savu darbu individuāli; augsta saskarsmes kultūra, komunikabilitāte, empātija, tolerance un atvērtība jaunām idejām. Atbalsta personai nepieciešamās kompetences: iecietība pret personām ar garīga rakstura traucējumiem, lai veidotu veiksmīgu kontaktu; spēja analizēt situāciju un identificēt iespējamos cilvēktiesību pārkāpumus pret atbalstāmo personu; spēja strādāt komandā un piemēroties mainīgiem darba apstākļiem; spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus, komunicēt, risināt problēmas un konfliktus; spēja motivēt atbalstāmo personu pārmaiņām; spēja plānot un organizēt savu darbu; augsti ētikas standarti. Mēs piedāvājam: Pilna vai nepilna laika darba slodzi ar summēto darba laiku; Veselības apdrošināšana; Nodrošinām darba datoru, kā arī telefona un interneta pieslēgumus; Darba laiks tiek organizēts, pamatojoties uz katrai atbalstāmajai personai izstrādātu atbalsta plānu; Atalgojumu 7.73 EUR/h pirms nodokļu nomaksas, slēdzot ar personu terminētu darba līgumu, nodrošinot visas sociālās garantijas (darba līguma termiņš 31.12.2024. ar iespēju līgumu pagarināt); Ar darbu saistīto izdevumu atmaksa (degviela, sabiedriskā transporta biļetes, kancelejas preces u.tml.); Apmācību pirms darba uzsākšanas, regulāru pakalpojuma koordinatora, sociālā darbinieka un citu RC ZELDA speciālistu atbalstu ikdienas darbā, kovīzijas vai supervīzijas. Darba vietas adrese : Mārupes iela 4, Rīga un visā Latvijas teritorijā. Pieteikumu ar CV un motivācijas vēstuli lūgums sūtīt: zelda@zelda.org.lv  Profesija: Sociālais MENTORS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-06-03 Kontaktpersona: Tālrunis: 67442828 E-pasts: zelda@zelda.org.lv Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras pirmsskolas izglītības iestāde “Sprīdītis” aicina darbā skolotāja palīgu uz noteiktu laiku (40 stundas nedēļā jeb 1,0 likme).  Darba vietas adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • veikt bērnu aprūpi ikdienā; • sadarboties ar grupas skolotājām, sniegt atbalstu bērniem mācību jomu apguvē; • veidot bērnos kulturālas uzvedības un higiēnas iemaņas; • rūpēties par bērnu dienas režīma ievērošanu; • nodrošināt telpu, inventāra tīrību un kārtību; un ja Tev ir: • vismaz vispārējā vidējā izglītība (vēlams auklītes sertifikāts vai praktiskā pieredze darbā ar bērniem); • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: prasme plānot, organizēt un kvalitatīvi veikt savu darbu, disciplinētība; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 702 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 731 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli gaidīsim līdz 2024. gada 27.maijam personīgi (adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads) vai e-pastā spriditis@valmiera.edu.lv. Tālrunis papildu informācijai: 64231434. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu, atbilstoši fizisko datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SKOLOTĀJA PALĪGS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-27 Kontaktpersona: CV, piet.vēst.un izgl.dok.kopijas ar norādi sūtīt uz spriditis@valmiera.edu.lv, 64231434. Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri