Valmieras Ziņas

Kas jāņem vērā, veidojot draudzību ar digitālo tehnoloģiju palīdzību

Lasīšanas laiks: 3 min

Nav noslēpums, ka internets bērniem un pusaudžiem kļuvis par nozīmīgu socializēšanās vietu – dažādās saziņas vietnēs un sociālajos tīklos viņi iepazīstas, sarunājas, stiprina draudzību un dažkārt pat uzdzirkstī romantiskas jūtas. Tā kā daudzās tīmekļa vietnēs citi dalībnieki nav redzami, bērniem var piemirsties, ka viņi atrodas publiskā telpā un viņu teiktais var izskanēt tālāk, nekā viņi būtu vēlējušies. Kas jāņem vērā, veidojot draudzību ar digitālo tehnoloģiju palīdzību, stāsta “Amigo iniciatīvas laimīgām ģimenēm” mācību programmas “Kā būt par vecāku 21.gadsimtā?” vēstnese, Kuldīgas Alternatīvās sākumskolas sociālā pedagoģe Sandra Blumberga, māmiņa un dzīvesstila bloga Happywhispers.lv autore Līga Andžāne un viņas meita Sofija.

Digitālās tehnoloģijas ir ienesušas acīmredzamas izmaiņas šodienas bērnu saziņā. Ja iepriekšējās desmitgadēs komunikācija lielākoties notika klātienē, tad tagad draudzība veidojas arī starp bērniem, kuri reālajā dzīvē nekad nav sastapušies.

“Mobilās ierīces bērniem dod iespēju sazināties. Īpaši svarīgi tas ir tad, ja blakus nav bērni, ar kuriem draudzēties. Tad ir ļoti jauki, ja vari kādam piezvanīt. Mums ir bijuši gadījumi, kad meita ar draudzeni visu dienu “nosēž skaipā” un nav pierunājama aiziet paēst. Tad mēs, abas mammas, sazinājāmies un runājām, ka meitenēm ir vērts satikties un reālajā dzīvē pavadīt dienu kopā, nevis visu dienu runāties Skype,” atgadījumu no savas ģimenes dzīves atstāsta L.Andžāne.

Attiecības tiešsaistē ir īstas

S.Blumberga savās darba gaitās ik dienu saskaras ar bērnu digitālās saziņas izpausmēm un novērojusi, kā tās ietekmē attiecību veidošanos.

“Caur viedierīcēm attiecības pastiprinās, un multimediji stiprina draudzības saites. Tas vairs nav tik personīgi, jo vienmēr klāt ir kāda trešā persona, ja ne vairāk. Tomēr attiecības, kas notiek tiešsaistē, tagad ir īstas.

Kā saka paši pusaudži: “Visas attiecības tagad notiek čatā.” Līdz ar to viss, kas jāievēro attiecību veidošanā ikdienā, ir attiecināms uz saskarsmes jautājumiem internetā,”

uzsver Kuldīgas Alternatīvās sākumskolas sociālā pedagoģe.

Viņa vērš uzmanību uz digitālās saziņas īpatnībām. Piemēram, sarunājoties klātienē, informāciju nodod ne vien vārdi, bet arī intonācija, žesti un grimases. Tie palīdz saprast, vai teiktais ir domāts kā joks vai nopietni. Sarakstē intonāciju nevar attēlot tik precīzi, tādēļ bieži vien rodas pārpratumi, kas noved pie nevajadzīgiem konfliktiem.

Saasina emocijas

“Vajadzētu domāt par pieklājību un to, ko pasaki un kā pasaki. Jāpatur prātā, ka digitālajā vidē pret draugiem jāizturas un attiecības jāveido tikpat uzmanīgi kā reālajā dzīvē. Svarīgi ir nebūt pārāk uzbāzīgam, jo šī vide dod iespēju saasināt emocijas. Var rasties, piemēram, greizsirdība, ja kādam atsaka satikšanos, jo esot jāmācās, bet atraidītais vēlāk sociālajos tīklos redz, ka viņa aicinātais cilvēks pavadījis laiku kopā ar kādu citu,” norāda S.Blumberga.

Viņa stāsta, ka bērnu digitālajā komunikācijā pieņemts iesaistīt daudzus dalībniekus. Piemēram, tiek veidotas klases grupas Whatsapp lietotnē. No vienas puses tas dod iespēju ātri apmainīties ar idejām, informāciju un attīstīt kopīgas ieceres. Taču no otras puses liels iesaistīto skaits palielina iespēju, kā kāds pārpratīs cita teikto, apvainosies un gribēs pārtraukt draudzību. Nedrīkst aizmirst arī to, ka katram bērnam ir citāda izpratne par personīgo telpu. Kas vienam šķiet draudzīgi, otram – uzbāzīgi.

“Gribu ieteikt bērniem – kad viņi ir kopā, lai sarunājas viens ar otru, nevis caur viedierīcēm. Bieži vien ir redzēts, ka bērni sēž pulciņā ar nodurtām galvām un viedierīcē čato viens ar otru, nevis sarunājas. Arī ģimenēs vajadzētu gādāt, lai nav situācijas, ka sēžam viens otram blakus, bet domās esam tālu,” mudina sociālā psiholoģe.

“Amigo iniciatīva laimīgām ģimenēm” kopā ar psihologu Edmundu Vanagu izstrādājusi mācību programmu Kā būt par vecāku 21. gadsimtā? par šodien ģimenēm tik aktuālo tēmu – kā veidot atbildīgus mobilo tehnoloģiju lietošanas paradumus un kā par šiem jautājumiem runāt ar bērniem. Programmas vēstnešu, kas palīdzēs vecākiem savā ģimenē ieviest veselīgus tehnoloģiju lietošanas paradumus, pārstāvēto skolu sarakstu var atrast internetā.

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Biedrība “Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem “ZELDA” (turpmāk RC ZELDA), reģ. Nr. 40008114387 aicina darbā atbalsta personu lēmumu pieņemšanā – sociālo mentoru Valmieras novadā pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem. Kas ir Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā? Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā ir personai ar garīga rakstura traucējumiem sniegts atbalsts lēmumu pieņemšanā, lai palīdzētu viņai vienlīdzīgi ar citiem sabiedrības locekļiem īstenot savu tiesībspēju un rīcībspēju. Atbalsts lēmumu pieņemšanā ļauj personai paust savu gribu, izvēli, plānot un pašai pieņemt lēmumus par savu dzīvi, veselības un sociālo aprūpi, finansēm un īpašumiem, kā arī palīdz personai paplašināt savu dabisko atbalsta loku, palīdz pilnveidot spējas pārstāvēt sevi un aizsargāt savas tiesības un intereses. Pakalpojuma ietvaros atbalsts tiek nodrošināts 6 dzīves jomās: tiesību un interešu aizstāvības jomā, finanšu jomā, ikdienas dzīves jomā, veselības aprūpes jomā, sociālā aprūpes jomā un atbalsta loka veidošanā. Atbalsta personas lēmumu pieņemšanā galvenie darba pienākumi: atbalsta sniegšana lēmumu pieņemšanā personām ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk – atbalstāmajām personām); atbalstāmo personu atbalsta plāna sagatavošana, balstoties uz stipro pušu un vajadzību izvērtēšanu; palīdzība atbalstāmajām personām apzināt un piesaistīt nepieciešamos resursus, veicinot atbalstāmo personu motivāciju lēmumu pieņemšanā un saistīto problēmu risināšanā; palīdzība dokumentu sagatavošanā iesniegšanai valsts un pašvaldību institūcijās; atbalsta loka veidošana atbalstāmajām personām; atbalstāmās personas patstāvīgai dzīvei nepieciešamo lēmumu pieņemšanas prasmju attīstīšana un veicināšana (t.sk. nodrošināt lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju un sniegt to atbalstāmajai personai saprotamā veidā un valodā, kā arī sniegt nepieciešamo atbalstu, lai atbalstāmā persona varētu paust savu gribu un izdarīt patstāvīgu izvēli); iknedēļas saturisko atskaišu un mēneša atskaites – atbalsta personas pakalpojuma uzskaites lapas sagatavošana. Prasības kandidātam: pirmā vai otrā līmeņa augstākā izglītība sociālajā darbā, sociālajā aprūpē, sociālajā rehabilitācijā, psiholoģijā, tiesību zinātnēs vai citās sociālajās vai humanitārajās zinātnēs; vēlamas pamatprasmes un pieredze darbā un komunikācijā ar personām ar garīga rakstura traucējumiem; labas latviešu valodas zināšanas (augstākā līmeņa 2. pakāpe (C2)); pamatzināšanas par valsts pārvaldi un prasme sagatavot dokumentus valsts un pašvaldību institūcijām; prasme strādāt ar datoru; prasme strādāt gan individuāli, gan komandā; spēja plānot savu darbu individuāli; augsta saskarsmes kultūra, komunikabilitāte, empātija, tolerance un atvērtība jaunām idejām. Atbalsta personai nepieciešamās kompetences: iecietība pret personām ar garīga rakstura traucējumiem, lai veidotu veiksmīgu kontaktu; spēja analizēt situāciju un identificēt iespējamos cilvēktiesību pārkāpumus pret atbalstāmo personu; spēja strādāt komandā un piemēroties mainīgiem darba apstākļiem; spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus, komunicēt, risināt problēmas un konfliktus; spēja motivēt atbalstāmo personu pārmaiņām; spēja plānot un organizēt savu darbu; augsti ētikas standarti. Mēs piedāvājam: Pilna vai nepilna laika darba slodzi ar summēto darba laiku; Veselības apdrošināšana; Nodrošinām darba datoru, kā arī telefona un interneta pieslēgumus; Darba laiks tiek organizēts, pamatojoties uz katrai atbalstāmajai personai izstrādātu atbalsta plānu; Atalgojumu 7.73 EUR/h pirms nodokļu nomaksas, slēdzot ar personu terminētu darba līgumu, nodrošinot visas sociālās garantijas (darba līguma termiņš 31.12.2024. ar iespēju līgumu pagarināt); Ar darbu saistīto izdevumu atmaksa (degviela, sabiedriskā transporta biļetes, kancelejas preces u.tml.); Apmācību pirms darba uzsākšanas, regulāru pakalpojuma koordinatora, sociālā darbinieka un citu RC ZELDA speciālistu atbalstu ikdienas darbā, kovīzijas vai supervīzijas. Darba vietas adrese : Mārupes iela 4, Rīga un visā Latvijas teritorijā. Pieteikumu ar CV un motivācijas vēstuli lūgums sūtīt: zelda@zelda.org.lv  Profesija: Sociālais MENTORS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-06-03 Kontaktpersona: Tālrunis: 67442828 E-pasts: zelda@zelda.org.lv Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras pirmsskolas izglītības iestāde “Sprīdītis” aicina darbā skolotāja palīgu uz noteiktu laiku (40 stundas nedēļā jeb 1,0 likme).  Darba vietas adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • veikt bērnu aprūpi ikdienā; • sadarboties ar grupas skolotājām, sniegt atbalstu bērniem mācību jomu apguvē; • veidot bērnos kulturālas uzvedības un higiēnas iemaņas; • rūpēties par bērnu dienas režīma ievērošanu; • nodrošināt telpu, inventāra tīrību un kārtību; un ja Tev ir: • vismaz vispārējā vidējā izglītība (vēlams auklītes sertifikāts vai praktiskā pieredze darbā ar bērniem); • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: prasme plānot, organizēt un kvalitatīvi veikt savu darbu, disciplinētība; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 702 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 731 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli gaidīsim līdz 2024. gada 27.maijam personīgi (adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads) vai e-pastā spriditis@valmiera.edu.lv. Tālrunis papildu informācijai: 64231434. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu, atbilstoši fizisko datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SKOLOTĀJA PALĪGS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-27 Kontaktpersona: CV, piet.vēst.un izgl.dok.kopijas ar norādi sūtīt uz spriditis@valmiera.edu.lv, 64231434. Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri