Valmieras Ziņas

Jaunieši pēta, kas ir mākslas valoda, ko tā vēsta

Lasīšanas laiks: 3 min

Trešdien, 21.oktobrī, cikla “Dodam vārdu” ietvaros Valmieras integrētajā bibliotēkā viesojās Valmieras Mākslas vidusskolas audzēkņi, aicinot iepazīt mākslas valodas daudzveidību.

Jaunieši iepazīstināja ar diplomdarba pētījumiem, kas atklāja, ka mākslas valoda ir ļoti bagāta. Gleznu autoru izvēlētais skatupunkts, tehnika, krāsas, ritms, triepieni, stils un vēl citas metodes ļauj darbam kļūt par kaut kā simbolu, rosināt diskusiju, veidot asociācijas, spriest par tā laika norisēm sabiedrībā. Audzēkņi pētījuši, ar kādām metodēm mākslinieki piešķir darbam sajūtas un stāstu.

Par mākslas valodas pamatiem Valmierā uzzina jau jaunāko klašu programmā, savukārt vecākie audzēkņi apgūst mākslas valodu un vispārējo kompozīciju.

“Mēs ne tikai radām darbus, bet veicam nopietnus pētījumus, analizējam, iedziļināmies par to, kā un ko mākslinieks gribējis izteikt. Tāpēc radās doma, ka par mākslas valodu jāpastāsta arī citiem interesentiem, lai tas nepaliek tikai skolā. To veido ne vien izvēlētā darba tehnika, bet arī skarta psiholoģija un filozofija,”

pastāstīja Indra Cālīte, mākslas valodas un vispārējās kompozīcijas priekšmeta skolotāja.

Piemēram, Renāte Taurīte pētījusi, kā tiek atainoti un par ko mākslinieku darbos stāsta atspulgi. Turklāt tie nav tikai ūdenī saskatāmi, arī mežu var uzlūkot kā atspulgu.

“Saknes ir atspulgs lapu vainagam vai tieši otrādi. Tāpat ir arī ar cilvēku – kādas ir mūsu saknes, atspoguļojas tajā, kādi cilvēki esam, “

skaidroja Renāte. Meitene pētījusi, cik dažādi darbos var būt atspulgi un kādu vēsti tie nes.

Savukārt Marta Madara Grantiņa pētīja baiļu atainojumu gleznās. Salīdzinot dažādu autoru darbus, mēģināts izprast, kas rada baiļu sajūtu tajos, ar ko asociētas bailes, kā autori tās ataino.

“Kāds attēlo, kā karš maina cilvēkus, cits parāda, ka karā uzvarētāju nav, ir gleznas, kur bailes ir sajūtās, kā arī tādas, kur tās ir ieliktas konkrētos tēlos.”

Klātesošajiem uzstājās arī Alma Emīlija Strakova, kura pētīja neziņas attēlojumu gleznās, savukārt Beatrise Ieva Vītoliņa izzināja, kā mākslas valodā runāts par patriotismu.

“Mākslas skolas galvenais uzdevums nav radīt dižus māksliniekus, bet attīstīt domāšanu, prasmi analizēt un spriest, iepazīstināt ar kultūras dzīvi un procesiem sabiedrībā. Mūsu uzdevums ir palīdzēt rasties interesantām un aktīvām personībām. Pētnieciskais un praktiskais nav nodalāms, tas palīdz saskatīt citas šķautnes, jaunietis tādā veidā arī mācās veidot un aizstāvēt savu domu,”

skaidroja Valmieras Mākslas vidusskolas direktors Edgars Bogdāns.

“Mūsu bērni ir ļoti talantīgi, ar lielisku domāšanu, uztveri un labu sirdi, citādi tādus darbus nevarētu izveidot. Jārada bērnos brīvības sajūta, ka viņš drīkst caur savu prizmu skatīties un vērtēt. Cerams, šādi pasākumi turpināsies, lai par veikumu varam pastāstīt arī citiem interesentiem,”

pauda I.Cālīte.

“Dodam vārdu” ir brīvā “skatuve” radošiem cilvēkiem. Literāro darbu lasījumi, sarunas, radošas izpausmes noteikti atradīs savus klausītājus un domubiedrus. Tā ir jauna iespēja sniegt un gūt idejas, atbalstu, līdzdarboties vietējās sabiedrības kultūras telpā. Uzstāties gribētāji pieteikties var: agita.lapsa@vcb.valmiera.lv vai anita.apine@vcb.valmiera.lv, informē bibliotēkā.

Biedrība “Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem “ZELDA” (turpmāk RC ZELDA), reģ. Nr. 40008114387 aicina darbā atbalsta personu lēmumu pieņemšanā – sociālo mentoru Valmieras novadā pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem. Kas ir Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā? Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā ir personai ar garīga rakstura traucējumiem sniegts atbalsts lēmumu pieņemšanā, lai palīdzētu viņai vienlīdzīgi ar citiem sabiedrības locekļiem īstenot savu tiesībspēju un rīcībspēju. Atbalsts lēmumu pieņemšanā ļauj personai paust savu gribu, izvēli, plānot un pašai pieņemt lēmumus par savu dzīvi, veselības un sociālo aprūpi, finansēm un īpašumiem, kā arī palīdz personai paplašināt savu dabisko atbalsta loku, palīdz pilnveidot spējas pārstāvēt sevi un aizsargāt savas tiesības un intereses. Pakalpojuma ietvaros atbalsts tiek nodrošināts 6 dzīves jomās: tiesību un interešu aizstāvības jomā, finanšu jomā, ikdienas dzīves jomā, veselības aprūpes jomā, sociālā aprūpes jomā un atbalsta loka veidošanā. Atbalsta personas lēmumu pieņemšanā galvenie darba pienākumi: atbalsta sniegšana lēmumu pieņemšanā personām ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk – atbalstāmajām personām); atbalstāmo personu atbalsta plāna sagatavošana, balstoties uz stipro pušu un vajadzību izvērtēšanu; palīdzība atbalstāmajām personām apzināt un piesaistīt nepieciešamos resursus, veicinot atbalstāmo personu motivāciju lēmumu pieņemšanā un saistīto problēmu risināšanā; palīdzība dokumentu sagatavošanā iesniegšanai valsts un pašvaldību institūcijās; atbalsta loka veidošana atbalstāmajām personām; atbalstāmās personas patstāvīgai dzīvei nepieciešamo lēmumu pieņemšanas prasmju attīstīšana un veicināšana (t.sk. nodrošināt lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju un sniegt to atbalstāmajai personai saprotamā veidā un valodā, kā arī sniegt nepieciešamo atbalstu, lai atbalstāmā persona varētu paust savu gribu un izdarīt patstāvīgu izvēli); iknedēļas saturisko atskaišu un mēneša atskaites – atbalsta personas pakalpojuma uzskaites lapas sagatavošana. Prasības kandidātam: pirmā vai otrā līmeņa augstākā izglītība sociālajā darbā, sociālajā aprūpē, sociālajā rehabilitācijā, psiholoģijā, tiesību zinātnēs vai citās sociālajās vai humanitārajās zinātnēs; vēlamas pamatprasmes un pieredze darbā un komunikācijā ar personām ar garīga rakstura traucējumiem; labas latviešu valodas zināšanas (augstākā līmeņa 2. pakāpe (C2)); pamatzināšanas par valsts pārvaldi un prasme sagatavot dokumentus valsts un pašvaldību institūcijām; prasme strādāt ar datoru; prasme strādāt gan individuāli, gan komandā; spēja plānot savu darbu individuāli; augsta saskarsmes kultūra, komunikabilitāte, empātija, tolerance un atvērtība jaunām idejām. Atbalsta personai nepieciešamās kompetences: iecietība pret personām ar garīga rakstura traucējumiem, lai veidotu veiksmīgu kontaktu; spēja analizēt situāciju un identificēt iespējamos cilvēktiesību pārkāpumus pret atbalstāmo personu; spēja strādāt komandā un piemēroties mainīgiem darba apstākļiem; spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus, komunicēt, risināt problēmas un konfliktus; spēja motivēt atbalstāmo personu pārmaiņām; spēja plānot un organizēt savu darbu; augsti ētikas standarti. Mēs piedāvājam: Pilna vai nepilna laika darba slodzi ar summēto darba laiku; Veselības apdrošināšana; Nodrošinām darba datoru, kā arī telefona un interneta pieslēgumus; Darba laiks tiek organizēts, pamatojoties uz katrai atbalstāmajai personai izstrādātu atbalsta plānu; Atalgojumu 7.73 EUR/h pirms nodokļu nomaksas, slēdzot ar personu terminētu darba līgumu, nodrošinot visas sociālās garantijas (darba līguma termiņš 31.12.2024. ar iespēju līgumu pagarināt); Ar darbu saistīto izdevumu atmaksa (degviela, sabiedriskā transporta biļetes, kancelejas preces u.tml.); Apmācību pirms darba uzsākšanas, regulāru pakalpojuma koordinatora, sociālā darbinieka un citu RC ZELDA speciālistu atbalstu ikdienas darbā, kovīzijas vai supervīzijas. Darba vietas adrese : Mārupes iela 4, Rīga un visā Latvijas teritorijā. Pieteikumu ar CV un motivācijas vēstuli lūgums sūtīt: zelda@zelda.org.lv  Profesija: Sociālais MENTORS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-06-03 Kontaktpersona: Tālrunis: 67442828 E-pasts: zelda@zelda.org.lv Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras pirmsskolas izglītības iestāde “Sprīdītis” aicina darbā skolotāja palīgu uz noteiktu laiku (40 stundas nedēļā jeb 1,0 likme).  Darba vietas adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • veikt bērnu aprūpi ikdienā; • sadarboties ar grupas skolotājām, sniegt atbalstu bērniem mācību jomu apguvē; • veidot bērnos kulturālas uzvedības un higiēnas iemaņas; • rūpēties par bērnu dienas režīma ievērošanu; • nodrošināt telpu, inventāra tīrību un kārtību; un ja Tev ir: • vismaz vispārējā vidējā izglītība (vēlams auklītes sertifikāts vai praktiskā pieredze darbā ar bērniem); • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: prasme plānot, organizēt un kvalitatīvi veikt savu darbu, disciplinētība; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 702 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 731 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli gaidīsim līdz 2024. gada 27.maijam personīgi (adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads) vai e-pastā spriditis@valmiera.edu.lv. Tālrunis papildu informācijai: 64231434. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu, atbilstoši fizisko datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SKOLOTĀJA PALĪGS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-27 Kontaktpersona: CV, piet.vēst.un izgl.dok.kopijas ar norādi sūtīt uz spriditis@valmiera.edu.lv, 64231434. Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri