Valmieras Ziņas

10 mobilā telefona lietišķās etiķetes ieteikumi

Lasīšanas laiks: 3 min

Kopš 2002. gada jūliju daudzviet pasaulē atzīmē kā Mobilo telefonu pieklājības mēnesi, tāpēc eksperti atgādina par pieklājības normām, izmantojot telefonu gan darbā, gan privātajā dzīvē.

“Telefonsaruna ir viena no grūtākajām komunikācijas formām, jo sarunu biedrs nav redzams un intonācija, balss, izmantotais vārdu krājums rada priekšstatu par runātāju. Māksla sarunāties pa telefonu spēj būtiski ietekmēt lietišķās saskarsmes kvalitāti,” atgādina Gunta Krasta, lietišķās etiķetes pasniedzēja.

Lūk, Guntas Krastas svarīgākie mobilā telefona etiķetes padomi:

1. Runājot pa telefonu, pieklājība ir tikpat svarīga kā tiekoties klātienē. Vienmēr nepieciešams sasveicināties un atvadīties, tāpat nepārtrauciet sarunu biedru un izvairieties no žargona. Uz neatbildētu zvanu atbildiet ar zvanu, uz jums adresētu īsziņu atbildiet ar īsziņu.

“Mūsdienās telefoni ir nodrošināti ar dažnedažādām papildfunkcijām ērtai lietošanai – klusuma režīms, viegla zvanu noraidīšana, automātiskas atbildes nosūtīšana ar īsziņu, ekrāna spilgtuma samazināšana. Atliek vien izvēlēties situācijai piemērotāko, jo dažkārt pat vibrozvans var būt traucējošs, piemēram, ja telefons nolikts uz cietas virsmas. Turklāt īpaši svarīgās sanāksmēs var lieti noderēt pavisam vienkāršs žests – apgriezt telefonu ar ekrānu uz leju, lai nepievērš uzmanību,” papildina Māris Ķikāns, “Samsung Electronics Baltics” Telekomunikāciju vadītājs Baltijas valstīs.

2. Būtiska personiska attieksme. Uzsākot sarunu ar svešu cilvēku, iepazīstieties, kā arī uzrunājiet zvanītājus vārdā. Tāpat ņemiet vērā, ka zvana saņēmējam var nebūt saglabāts numurs, tāpēc piesakiet, kas zvana.

3. Esiet pozitīvi noskaņots. Ar atvērtu un priecīgu cilvēku komunicēt ir patīkamāk, turklāt, pat neredzot sarunu biedru, var just, vai cilvēks smaida un ir labvēlīgs. Arī sarunu noslēdziet pozitīvi.

4. Cieniet citu laiku. Nepametiet zvanītāju, tomēr, ja ļoti nepieciešams uz mirkli novērst uzmanību, pieklājīgi palūdziet uzgaidīt un atgriezieties pie sarunas pēc iespējas ātrāk, atvainojoties par aizkavējumu.

5. Veltiet nedalītu uzmanību telefonsarunai. Vienas sarunas laikā sarunājieties tikai ar vienu zvanītāju, turklāt tiešām klausieties sarunu biedrā, paralēli nelasot žurnālu, nesērfojot internetā vai nesarunājoties ar apkārtējiem.

6. Respektējiet apkārtējos. Nerunājiet pa telefonu, kad veiciet darbības pie veikala kases, bankā vai restorānā un tml., bet gan veltiet uzmanību cilvēkam, kas Jūs apkalpo. Neklausieties svešu cilvēku telefonsarunās, kā arī sabiedriskās vietās nefotografējiet slavenības un nepazīstamu cilvēkus, jo īpaši tuvplānus.

7. Pievērsiet uzmanību videi. Novērtējiet, vai fona trokšņi netraucēs sarunai. Centieties izvairīties no skaļām telefonsarunām sabiedriskajā transportā, skaidrojot attiecības vai, vēl jo vairāk, konfidenciālus darba jautājumus. Ieteicamā pieklājības distance ir trīs metri no apkārtējiem.

8. Ir brīži, kad bez telefona var iztikt. Vienmēr izslēdziet telefonu pirms intervijas, sanāksmes, koncerta un kino, kā arī baznīcā, muzejos un bibliotēkās. Nerakstiet īsziņas un nesērfojiet internetā kultūras pasākumu, publisku runu, sanāksmju laikā un arī brīžos, kur uzmanības novēršana var apdraudēt savu un citu drošību – ejot pa ielu, vadot automašīnu vai velosipēdu.

“Jāatzīst, ka mobilo telefonu kultūra Latvijā vēl ir bērnu autiņos. Piemēram, Londonas Nacionālajā teātrī ir bloķēta zona mobilajiem sakariem, tiklīdz ieiet teātrī, tā pazūd gan zona telefonam, gan piekļuve Wi-Fi. Šāda iekārtas iegāde prasa zināmas izmaksas, bet mēs ceram, ka tuvākajā nākotnē arī Vidzemes koncertzālē tādu varēsim uzstādīt. Kā jau esam minējuši arī savos iekšējās kārtības noteikumos, neizslēgts telefons var neatgriezeniski sabojāt māksliniecisko kvalitāti, koncertieraktus, sajūtas māksliniekiem un skatītāju auditorijai. Šī problēma īpaši aktualizējas akadēmiskās mūzikas koncertos un teātra izrāžu laikā. Mūsdienu auditorija ieslēdz telefonu klusuma režīmā, bet koncertu laikā ir ieurbušies savos sociālo tīklu profilos, tādejādi sabojājot koncerta baudījumu blakussēdētājiem, tāpēc koncertzāles pienākums ir brīdināt skatītājus, lai visi būtu lojāli gan pret savu blakussēdētāju, gan māksliniekiem, kas uzstājas,” stāsta Vidzemes koncertzāles “Cēsis” valdes loceklis Juris Žagars.

9. Neapvienojiet maltītes ar telefonsarunām. Aizmirstiet par telefonu, ieturoties restorānā un citviet, jo īpaši, ja neesat viens. Tāpat zvanot nolieciet ēdienu un dzērienu malā.

10. Telefons – profesionalitātes vizītkarte. Izvēlieties sava telefona skaņas melodiju un līmeni atbilstoši videi un savam statusam. Tāpat arī jāpārdomā aksesuāru, fona attēlu, maciņu, piekariņu atbilstība.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras bibliotēka aicina darbā Dikļu pagasta bibliotēkas (turpmāk – bibliotēka) vadītāju, valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra speciālistu/-i uz nenoteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: ● nodrošināt bibliotēkas darbību, tai skaitā dokumentu apriti, finanšu plānošanu; ● kvalitatīvi veikt bibliotēkas lietotāju bibliotekāro un informacionālo apkalpošanu; ● palīdzēt iedzīvotājiem digitālo rīku lietošanā un izglītot iedzīvotāju grupas digitālajās prasmēs; ● organizēt bibliotēkas profilam atbilstošus pasākumus un sadarboties ar Valmieras novada bibliotēkām un citām organizācijām; ● veikt bibliotēkas krājuma uzskaiti, organizēšanu un papildināšanu; ● veikt novadpētniecības darbu; ● nodrošināt valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra darbu Dikļu pagasta bibliotēkā; un ja Tev ir: ● augstākā izglītība; ● valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; ● teicamas zināšanas un iemaņas darbā ar informācijas tehnoloģijām un vēlme tās pilnveidot un praktizēt darbā; ● kompetences: labas komunikācijas un prezentācijas prasmes; teicamas darba plānošanas un organizēšanas prasmes; prasme patstāvīgi pieņemt lēmumus, atbildības sajūta; mēs piedāvājam: ● pamatalgu pārbaudes laikā 999,00 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 1052,00 EUR pirms nodokļu nomaksas; ● iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; ● darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; ● interesantu, atbildīgu un dinamisku darbu; ● profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas; ● drošu un sakārtotu darba vidi. Motivācijas vēstuli, CV un augstākās izglītības dokumenta kopiju lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz kristine.kine@vb.valmierasnovads.lv, vai personīgi Valmieras bibliotēkā, adrese: Cēsu iela 4, Valmiera, Valmieras novads, ar norādi “Pieteikums Dikļu pagasta bibliotēkas vadītāja/-as amatam”, līdz 2025. gada 20. novembra plkst. 16.00. Tālrunis papildu informācijai: 64250830. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: Bibliotēkas struktūrvienības VADĪTĀJS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Cielaviņa, Dikļi, Dikļu pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-11-20 Kontaktpersona: kristine.kine@vb.valmierasnovads.lv 64250830

Mēs esam Tet oficiālais sadarbības partneris, kas paplašina klientu konsultantu komandu. Meklējam 2 kolēģus  🔧 Tavi pienākumi: Darbs ar jauniem un esošiem klientiem. Konsultēt par Tet pakalpojumu un produktu (internets, televīzija, viedie risinājumi, elektrība) Esošo pakalpojumu piedāvāšana un piemērotāko risinājumu atrašana Individuālo un komandas mērķu sasniegšana Lieliskas klientu pieredzes radīšana 🎯 Tu esi ideāls kandidāts, ja: Tev patīk komunicēt un Tu viegli radi kontaktu ar cilvēkiem Tu vēlies pelnīt, attīstīties un iesi gatavs izkāpt no komforta zonas Tev ir pozitīva attieksme, enerģija un spēja mācīties Esi azartisks un enerģisks Vēlies mācīties, attīstīties un pelnīt Esi motivēts/-a sasniegt rezultātus un nedomā palikt "komforta zonā" 🎁 Mēs piedāvājam:  Profesionālas apmācības un mentoru atbalstu Tirgū konkurētspējīgu atalgojumu Motivējošu, draudzīgu kolektīvu un mūsdienīgu darba vidi Ātras izaugsmes iespējas tiem, kas vēlas vairāk 💰 Darba alga : 1300–2500 € 📩 Sūti savu CV ar norādi "Valmiera" uz: cv@balticsalessolutions.lv. Profesija: KONSULTANTS Algas izmaksas veids: Akordalga Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Uzņēmuma līgums Darbības joma: Informācijas tehnoloģijas / Telekomunikācijas Pieteikto vietu skaits: 2 Līgums: Uzņēmuma līgums Aktuāla līdz: 2025-11-30 Darba sākšanas datums: 2025-11-07 Kontaktpersona: Sūti savu CV uz cv@balticsalessolutions.lv

Mūsu partneri