Valmieras Ziņas

Valsts autoceļu tīklā sākas ziemas uzturēšanas sezona

Lasīšanas laiks: 5 min

No 16. oktobra, valsts autoceļu tīklā sākas ziemas uzturēšanas sezona, kas turpināsies līdz 15. aprīlim. Tas nozīmē, ka valsts autoceļi šajā laikā ir jāuztur atbilstoši  Ministru kabineta (MK) noteikumos Nr. 26 Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli noteiktajām prasībām par valsts ceļu uzturēšanu ziemā, portālu “Valmieras Ziņas” informēja VSIA Latvijas Valsts ceļi Komunikācijas daļa.

Prioritāte – noslogotākie ceļi

Valsts autoceļi ir sadalīti piecās uzturēšanas klasēs – A, B, C, D un E, kur galvenais kritērijs ir satiksmes intensitāte: jo lielāka intensitāte, jo augstāka uzturēšanas klase. Viena ceļa dažādiem posmiem var būt dažādas uzturēšanas klases. Visiem valsts galvenajiem autoceļiem tiks nodrošināta A jeb augstākā uzturēšanas klase. Vienlaikus, piemēram, uz vietējiem autoceļiem Pierīgā ir lielāka satiksmes intensitāte nekā uz reģionālajiem valsts autoceļiem pierobežā, tādēļ šiem vietējiem ceļiem noteikta augstāka uzturēšanas klase nekā reģionālajam ceļam ar mazu satiksmes intensitāti. Uzturēšanas darbus veic prioritārā secībā atbilstoši uzturēšanas klasēm – vispirms tīra noslogotākos ceļus un veic citus uzturēšanas darbus uz tiem.

Informācija par valsts autoceļu uzturēšanas klasēm: https://lvceli.lv/celu-tikls/buvnieciba-un-uzturesana/celu-uzturesana/

Ziemas uzturēšanas darbu izmaksas

Ziemas uzturēšanas darbi izmaksā ievērojamus līdzekļus, tie nodrošina labāku braukšanas komfortu, mazina slīdamības iespēju, padarot satiksmi drošāku, bet tie neatstāj paliekošu ietekmi uz ceļu kā būvi.

Vienu reizi attīrīt no sniega visus A un B klases valsts autoceļus izmaksā gandrīz 100 000 eiro, savukārt vienu reizi nokaisīt šos ceļus, samazinot slīdamību, izmaksā 132 000 eiro. Tātad, lai vienu reizi dienā attīrītu un nokaisītu visus A un B klases ceļus, ir nepieciešami 232 000 eiro, mainīgos laikapstākļos, kad snigšana notiek vairākas reizes dienā, var būt nepieciešams šādus darbus veikt atkārtoti, līdz ar to uzturēšanas darbu izmaksas var pieaugt līdz pat 500 000 eiro dienā.

Cik bieza sniega vai ledus kārta pieļaujama

Ar uzturēšanas darbiem iespēju robežās tiek uzlaboti braukšanas apstākļi, taču nav iespējams novērst ziemu un tai raksturīgos laikapstākļus. Autovadītājiem jārēķinās, ka neliels sniega daudzums sniegotā ziemā uz brauktuves būs vienmēr – tas uzkrājas satiksmes ietekmē, no autoceļa nomalēm, no autotransporta, kā arī pēc sniega tīrīšanas palikusī piebrauktā sniega kārta. Tas viss kopā arī veido sniega sajaukumu ar smiltīm/sāli, kamēr sāls iedarbojas.

Atbilstoši MK noteikumiem, pastāvīgos laikapstākļos uz valsts galvenajiem autoceļiem un citiem augstas intensitātes ceļiem ar A klasi pieļaujama līdz 1 cm bieza sniega kārta, B un C klases ceļiem attiecīgi 4 un 10 cm, bet ceļiem ar mazu satiksmes intensitāti šis rādītājs nav noteikts.

Mainīgos laikapstākļos, pieļaujamais sniega kārtas biezums uz brauktuves atkarībā no ceļa uzturēšanas klases ir:

  • uz autoceļiem ar A uzturēšanas klasi – 6 cm;
  • ar B uzturēšanas klasi – 8 cm;
  • ar C uzturēšanas klasi – 16 cm.

Uz autoceļa brauktuves mainīgos laikapstākļos (putenī) atsevišķās vietās pieļaujami sniega sanesumi ar biezumu ne vairāk kā:

  • uz autoceļiem ar A uzturēšanas klasi – 12 cm;
  • ar B uzturēšanas klasi – 16 cm;
  • ar C uzturēšanas klasi – 20 cm.

Jāņem vērā, ka pilnībā no sniega ceļi tiek attīrīti tikai pēc snigšanas beigām, un tam atvēlētais laiks ir no trim stundām uz galvenajiem (un citiem A klases) autoceļiem līdz pat 24 stundām ceļiem ar mazāku satiksmes intensitāti. Savukārt valsts vietējiem autoceļiem ar mazu satiksmes intensitāti attīrīšanai no sniega laiks nav noteikts. Vairāk informācijas par valsts ceļu uzturēšanas prasībām ziemā šeit:  https://lvceli.lv/buj/ziemas-uzturesana/cik-bieza-sniega-vai-ledus-karta-ziema-ir-pielaujams-uz-valsts-autoceliem-atkariba-no-to-uzturesanas-klases/.

Slīdamības samazināšana

Lai uzlabotu braukšanas apstākļus uz valsts autoceļiem ziemas periodā, kā slīdamības samazināšanas materiālu izmanto mitro sāli. Tehniskā sāls sastāvā ir vismaz 90 % nātrija hlorīda (NaCl), kas nodrošina ledus un sniega kušanu. Slīdamības samazināšanu veic, lai uzlabotu satiksmes drošību un nodrošinātu braukšanas apstākļus atbilstoši autoceļu ziemas uzturēšanas klasēm. Efektīvāko slīdamības samazināšanas tehnoloģiju izvēlas, ņemot vērā seguma virsmas temperatūru un seguma veidu. Ir vairākas slīdamības samazināšanas tehnoloģijas, kuras tiek pielietotas dažāda seguma autoceļiem gan Latvijā, gan kaimiņvalstīs: mitrais sāls, smilts-sāls maisījums, smilts vai šķembas vai piebraukta sniega (ledus) rievošana.

Grants ceļu uzturēšana ziemā

Valsts ceļu tīklā ir daudz grants ceļu – gandrīz 11 000 km, un ziemā tos izbraukt var būt īpaši sarežģīti. Grants ceļu uzturēšana ziemā notiek ar piebraukta sniega kārtu, ko nepieciešamības gadījumā rievo. Rievošanu veic ar greidera vai kravas automašīnas lāpstu, uz brauktuves izveidojot rievotu virsmu. Grants ceļus nekaisa ar sāli, jo tas atkausē grants virskārtu, kā rezultātā segums pārmitrinās un veidojas bedres un iesēdumi. Bīstamās vietas – pagriezienus, uzkalnus – kaisa ar smilti. Atkalā, atkusnī grants ceļi var būt ļoti slideni, jo rievas izkūst, bet smilti noskalo kūstošā sniega ūdens.

Sāls uz ceļa un dzīvnieki

Jāatceras, ka, iestājoties pastāvīgiem ziemas laika apstākļiem, kā arī pēc intensīvas snigšanas un valsts ceļu apstrādes ar sāli, uz ceļa biežāk var sastapt meža dzīvniekus, kuri nāk laizīt sāli no ceļa virsmas.

Ieraugot meža dzīvniekus ceļa malā, autovadītājiem ieteicam samazināt braukšanas ātrumu, jo dzīvnieka reakcija un kustības nav paredzamas. Ātruma samazinājumam ir jābūt diezgan ievērojamam, lai nepieciešamības gadījumā autovadītājs spētu vai nu ātri apstādināt transportlīdzekli, vai veikt drošu apbraukšanas manevru.

Diennakts informatīvā līnija

Arī ziemas sezonā aicinām autobraucējus izmantot VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC) diennakts bezmaksas informatīvo līniju 80005555, lai noskaidrotu nepieciešamo informāciju par satiksmi uz valsts autoceļiem, kā arī informētu ceļa pārvaldītāju par apledojumu, bedrēm, sniega sanesumiem vai citiem sarežģījumiem, kas ir novēroti uz autoceļiem. Informācija tiek operatīvi nodota uzturēšanas darbu veikšanai. Informāciju var nodot arī LVC kontos sociālās saziņas tīklos X un Facebook.

Ikdienas uzturēšanas darbu veicēji valsts ceļu tīklā

Ikdienas uzturēšanas darbu veikšanai, tostarp ziemā, valsts ceļu tīkls ir sadalīts 19 daļās, par darbiem katrā ir noslēgts līgums ar uzturēšanas darbu izpildītāju. Atbilstoši iepirkuma rezultātiem gan vasaras, gan ziemas uzturēšanas darbus valsts ceļu tīklā veic VAS Latvijas autoceļu uzturētājs (LAU). 

Atbilstoši līgumam, LAU speciālisti  gan ziemas, gan vasaras sezonā diennakts režīmā seko līdzi laikapstākļu ietekmei uz ceļu stāvokli. Ziemas uzturēšanas sezonā lēmumu par kaisīšanas un sniega tīrīšanas darbu sākšanu pieņem uzturēšanas darbu izpildītājs, vadoties pēc faktiskā autoceļa stāvokļa, laika apstākļu prognozēm, kā arī MK noteikumu un līguma prasībām.

Aicinām darbā TELPU UN TERITORIJU UZKOPĒJU ĒKĀS BRANDEĻOS (uz nenoteiktu laiku) DARBA PIENĀKUMI: · ikdienas biroja un autoservisa telpu uzkopšana PRASĪBAS PRETENDENTIEM: · vēlama iepriekšēja darba pieredze uzkopšanas un tīrīšanas darbos · iemaņas darbā ar sadzīves tehniku · vēlamas zināšanas telpaugu kopšanā UZŅĒMUMS PIEDĀVĀ: · darbu stabilā uzņēmumā · sociālās garantijas · darba samaksu valstī noteiktā minimālā stundas tarifa likmes apmērā, papildus piemaksa par kvalitatīvi veiktu darbu CV ar norādi vakancei „Telpu un teritoriju uzkopējs” līdz š.g. 29. decembrim iesniegt: · sūtot elektroniski uz info@vtu-valmiera.lv · personīgi SIA „VTU Valmiera” personāla daļā darba dienās no plkst.13:00 līdz 16:00 („Brandeļi”, Brandeļi, Kocēnu pagasts, Valmieras novads) Sazināsimies ar pretendentiem, kuri būs izvirzīti nākamajai atlases kārtai. * Iesniegtos personas datus SIA “VTU VALMIERA” izmantos, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu. Ja kandidāts vēlas, lai viņa personas dati tiktu saglabāti SIA “VTU VALMIERA” iekšējā datu bāzē ar mērķi tos apstrādāt citos SIA “VTU VALMIERA” personāla atlases konkursos. Profesija: APKOPĒJS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Brandeļi, Brandeļi, Kocēnu pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Transports / Loģistika Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-29 Darba sākšanas datums: 2026-01-02 Kontaktpersona: CV lūdzam sūtīt uz e-pastu: info@vtu-valmiera.lv, mob.t.29231565

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) Rūjienas apvienības pārvalde aicina darbā traktora vadītāju uz nenoteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: • vadīt traktortehniku un kravas automašīnu ievērojot ekspluatācijas un apkopes noteikumus; • veikt dažāda rakstura saimnieciskos darbus Pašvaldībai piederošā teritorijā (infrastruktūras uzturēšanas, kopšanas, transportēšanas un citus ar amata pienākumiem saistītus darbus); • uzturēt traktortehniku, automašīnu un tā aprīkojumu tehniskā kārtībā; un ja Tev ir: • vismaz pamata izglītība; • traktortehnikas vadīšanas apliecība TR1, TR2 vai B kategorijas autovadītāja apliecība; • labas latviešu valodas zināšanas; • spēja pastāvīgi veikt darbu un uzņemties atbildību par noteikto uzdevumu izpildi; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 783 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 824 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam. CV lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz rujienasapvieniba@valmierasnovads.lv vai personīgi Rūjienas apvienības valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā, adrese: Raiņa iela 3, Rūjiena, Valmieras novads, ar norādi „Pieteikums traktora vadītāja/-s amatam”, līdz 2026.gada 14.janvārim plkst.12.00. Tālrunis papildu informācijai: 25662217. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: TRAKTORA VADĪTĀJS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Raiņa iela 3, Rūjiena, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2026-01-14 Kontaktpersona: rujienasapvieniba@valmierasnovads.lv 25662217

Mūsu partneri