Valmieras Ziņas

Šaursliežu dzelzceļa liecinieki Valmierā

Lasīšanas laiks: 4 min

Par bānīša šaursliežu ceļu Valmierā pazīstamākie liecinieki ir Dzelzītis (Dzelzs tilts), kur sliežu ceļš tagad pārtapis pastaigu maršrutā, un Jāņparks, kur joprojām ir stacijas ēka, šobrīd – dzīvojamā māja. Taču Valmierā ir vēl vairākas vietas, kas atklāj šaursliežu dzelzceļa stāstu. Un par tām grupu veloekskursijās uzzināt aicina Valmieras muzeja vēsturnieki.

“Sarunā ar vienu no retajiem šaursliežu dzelzceļa pētniekiem Daini Punculi, kurš šobrīd dzīvo Vācijā, esam apsprieduši dažādus materiālus, dokumentus, kas atrodami par šaursliežu dzelzceļa vēsturi, arī tos fondus, kuri glabājas Latvijas Valsts vēstures arhīvā. Ir divi interesanti aspekti. Pirmkārt, par šaursliežu dzelzceļu ir bijis ārkārtīgi liels fonds, taču tas aizgājis nebūtībā 1990. gadu sākumā. Ir gan saglabājušās sūdzību grāmatas, kurās varam lasīt, cik šaursliežu dzelzceļa apgādes un uzturēšanas darbs bijis bīstams. Piemēram, ogles acīs, norautas rokas, savienojot vagonus. Otrkārt, ir daudz pētāmā materiāla, kas vairs neļauj mums uz šaursliežu dzelzceļu skatīties kā tikai romantisku bānīša ceļu. Tam bija liela nozīmē arī ekonomiski, veicot preču pārvadājumus, kā arī nodrošinot jaunu pārvietošanās iespēju iedzīvotājiem. Un Valmierā joprojām ir apskatāmas liecības, kas atklāj, cik sarežģīts un daudzpusīgs bijis šaursliežu dzelzceļa būvēšanas un attīstīšanas laiks,” stāsta Valmieras muzeja Vēstures nodaļas vadītāja Liene Rokpelne.

Pie Valmieras stacijas šaursliežu dzelzceļa sliedes vairs nav saglabājušās, bet taciņa, kur tās veda, joprojām ir. Pārgaujā ir šaursliežu dzelzceļa stacijas ēka, kas ir ļoti līdzīga Jāņparkā esošajam namam, kā arī tāda izskata ēkas vērojamas kādreizējā šaursliežu dzelzceļa ceļā Valmiera–Ainaži. Tāpat turpat netālu var apskatīt depo, kur bānīši tika uzturēti, laboti, mazgāti, kas bija nopietns un ilgs process ar augstsprieguma šļūtenēm un pumpēšanu, jo, darbinot vilcienu ar oglēm, tas ātri kļuva netīrs. Un uzbērumi, kas kļuvusi par ierastu ainavu Valmierā, bet tie tika veidoti mākslīgi, ierīkojot šaursliežu dzelzceļu. “Piemēram, pie Dzelzīša kalniņš, pa kuru skolas laikā esam skrējuši krosu, vai arī uzbērumi gar malām ceļam no Jāņparkam pretī esošā “Hesburger” līdz Dzelzītim. Tie ir speciāli radīti. Infrastruktūru izbūvēja ātri – divu gadu laikā. Ņemot vērā, cik liels attālums tas ir no Valmieras līdz Ainažiem un cik daudz vajadzēja izdarīt – tas nav tikai sliedes ielikt un gatavs, būs interesanti izpētīt par izmaksām un ieguldīto darbaspēku,” stāsta Liene Rokpelne. 

Kartēs var redzēt, cik īss dzelzceļa posms bijis 1900. gadu sākumā un cik sazarots tas ir 38 gadus vēlāk. “Šaursliežu dzelzceļa attīstībai bija vairāki posmi, arī lokomotīves un vagoni mainījās, līdz ar to arī kustības ātrums un kravas apjoms. Runājot par dibinātājiem, daudz uzsvērts Pauls fon Līvens, bet viņš nebija vienīgais. Patiesībā tie bija vairāki simti muižnieku, kuri ziedoja naudu. Georgs fon Gersdorfs, piemēram, devās uz Londonu, Parīzi, lai meklētu finansējumu, stāstītu par vajadzību. Protams, viņi bija ieinteresēti preču pārvadāšanā, bet arī iedzīvotājiem radās jauna iespēja veikt lielus attālumus. Taupot laiku un līdzekļus, gadījās arī pārpratumi, piemēram, kad no Rīgas ar lielo vilcienu atveda desas un pārkrāva tās mazajā vilcienā, pie Zilākalna netīšām tika nokabināts nepareizais vagons un desas tieši pirms Ziemassvētkiem palika Zilākalnā. Ir liecības par to, ka pārkrauts vilcieniņš iesprūst vai pat noskrien no sliedēm, nevarot izbraukt līkumu. Pasažieri pat sešas stundas gaidījuši vilcienu, kas braucis pavisam lēni lielās kravas dēļ. Bija arī jāpielāgojas vilciena maršrutam. Piemēram, atmiņstāstos lasāms, ka ar mazbānīti no Ainažiem līdz Rūjienai, izmetot līkumu līdz Igaunijas robežai, bija jāveic 183 km. Ja gribēja doties pa taisnāku ceļu, tad variants bija ar kājām vai zirgu pajūgā.” Vilcienu izmantoja arī atpūtas braucieniem, vasarā mērojot ceļu uz jūru vai ziemā, kā lasāms atmiņstāstā, kādas Valmieras skolas jauniešiem dodoties uz sadraudzības vakaru Smiltenes skolā, daļu ceļu veicot ar vilcienu, bet tālāk ar slēpēm. 

Muzeja ekskursijas maršruta noslēgums ir Jāņparkā, kas bijusi ienesīgākā stacija, jo tā bija pilsētai un piepilsētai tuvāk esošā stacija. Tas ļāva attīstīties arī Jāņu parkam jeb Jāņparkam un tur esošajam dzīvojamajam rajonam, ar laiku mūsu atmiņās un ikdienā paliekot par vienu no labākajām zaļumbaļļu norises vietām, kā arī par vienu no spilgtākajiem lieciniekiem par šaursliežu vilciena esamību posmā Smiltene–Valmiera–Ainaži.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Vidzemes slimnīca aicina savā komandā VIRTUVES STRĀDNIEKU/ -CI (uz noteiktu laiku) Galvenie amata pienākumi: veikt pārtikas produktu pirmapstrādi; piedalīties ēdienu porcionēšanas procesā pēc diētu formām pie sadales līnijas; veikt trauku, galda piederumu mazgāšanu un dezinfekcijas darbus (darbs tiek veikts izmantojot trauku mazgāšanas iekārtas); veikt transporta ratu mazgāšanu un dezinfekciju; uzturēt trauku mazgāšanas zonas, iekārtu un virsmu tīrību; atbilstoši „Telpu tīrīšanas plānam”, veikt struktūrvienības telpu uzkopšanu. Prasības kandidātiem: vēlama iepriekšēja pieredze līdzīgu darba pienākumu veikšanā; augsta atbildības sajūta un spēja strādāt komandā; nevainojama darba kvalitāte; bez kaitīgiem ieradumiem; pozitīva un godīga attieksme pret darbu un kolēģiem. Jaunā kolēģa ieguvumi: iespēja veikt atbildīgu un interesantu darbu vienā no labākajām ārstniecības iestādēm Vidzemē un TOP 10 labākā darba devēja Vidzemē; darba līgums uz noteiktu laiku; dienas darbs, summētais darba laiks; atbildīgs, dinamisks un interesants darbs komandā; stabils atalgojums vienmēr laikā un sociālās garantijas (sākot no 5.54 EUR stundas tarifa likme); papildus piemaksa par darba kvalitāti; prēmijas un motivējošs labumu grozs; darba devēja apmaksātas apmācības; veselības apdrošināšanas polise (pēc pārbaudes laika beigām); stabila, droša un sakārtota darba vide; · Darba vieta: Jumaras iela 195, Valmiera, Valmieras novads, LV-4201. Ja Jūsu kompetence un pieredze atbilst mūsu prasībām, gaidīsim CV līdz 2025.gada 26.augustam uz e-pastu: darbs@vidzemesslimnica.lv vai uz adresi: SIA ”Vidzemes slimnīca”, Jumaras iela 195, Valmiera, LV-4201. Sīkāka informācija pie Virtuves un kafejnīcas vadītājas p.i. Sandras Priedītes, tālrunis 28354712. Pamatojoties uz Vispārīgās datu aizsardzības regulas 13.pantu, SIA “Vidzemes slimnīca” informē, ka: 1) Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu. Ja kandidāts vēlas, lai viņa personas dati tiktu saglabāti SIA “Vidzemes slimnīca” iekšējā datu bāzē ar mērķi tos apstrādāti citos SIA “Vidzemes slimnīca” personāla atlases konkursos, tad pieteikumā vakancei lūdzam kandidātam norādīt savu piekrišanu personas datu saglabāšanai. 2) Jūsu personas datu apstrādes pārzinis ir SIA “Vidzemes slimnīca”, kontaktinformācija: Jumaras iela 195, Valmiera, LV-4201, tālrunis 25277799. Sīkāka informācija par personas datu apstrādi SIA “Vidzemes slimnīca”: https://vidzemesslimnica.lv/par-slimnicu/privatuma-politika/informacija-par-personala-atlases-funkcijas-nodrosinasanu/ Profesija: VIRTUVES DARBINIEKS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Jumaras iela 195, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-08-26 Kontaktpersona: CV lūdzam sūtīt uz e-pastu: darbs@vidzemesslimnica.lv

Aug SIA “Padtex Insulation” un aug mūsu  KONSTRUKTORU komanda! Vai vēlies būt daļa no inovatīvas un dinamiskas komandas, kas rada ugunsdrošības un siltumizolācijas risinājumus? Mēs meklējam konstruktoru, kurš nebaidās no izaicinājumiem un ir gatavs attīstīties kopā ar mums! Ko mēs sagaidām no Tevis? Pieredzi darbā ar 2D un 3D CAD programmām Precizitāti, atbildības sajūtu un spēju domāt radoši Vēlmi pilnveidoties un apgūt jaunas zināšanas, tostarp apmācībās Latvijā un ārvalstīs Profesionālo vai augstāko tehnisko izglītību (vai esi students atbilstošā jomā) Programmēšanas prasmes (uzskatīsim par priekšrocību) Tavi galvenie uzdevumi būs: Sagatavot produktu rasējumus, ņemot vērā klientu un tehnoloģiskās prasības Veikt aprēķinus un projektēšanu, izmantojot CAD programmas Izstrādāt rūpnieciskās produkcijas dizaina failus Piedalīties pieprasījuma apstrādē, ražošanas uzraudzībā un izstrādājumu pilnveidošanā Ko Tu iegūsi, pievienojoties mūsu komandai? Iespēju attīstīt savas prasmes un zināšanas kopā ar pieredzējušiem speciālistiem Dinamisku un atbalstošu darba vidi, kurā varēsi augt profesionāli Konkurētspējīgu atalgojumu no 1400 EUR pirms nodokļu nomaksas atkarībā no Tavām prasmēm Sociālās garantijas un veselības apdrošināšanu Ja esi gatavs kļūt par daļu no mūsu konstruktoru komandas, PIESAKIES, sūtot savu CV un motivācijas vēstuli uz alise.zvirbule@padtex.lv! Jautājumi? Zvani - 22418808! Iesniedzot savu pieteikumu, Tu piekrīti personas datu apstrādei konkrētajā atlases procesā. Pārzinis: SIA “Padtex Insulation”, reģ. nr. LV44103028772. Sazināsimies ar kandidātiem, kuri tiks aicināti uz nākamo atlases kārtu divu nedēļu laikā pēc konkursa noslēgšanās! Profesija: KONSTRUKTORS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Cempu iela 27, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Ražošana Pieteikto vietu skaits: 2 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-08-29 Darba sākšanas datums: 2025-09-01 Kontaktpersona: Alise Zvirbule

Mūsu partneri