Valmieras Ziņas

Krišjānis Kariņš: Eiropas Enerģētikas savienība – ceļš uz konkurenci un drošību

Lasīšanas laiks: 3 min

Reaģējot uz Krievijas agresiju Ukrainā un, redzot, ka Krievijas prezidents nekautrējas izmantot dabasgāzes piegādes kā reālu ieroci, Eiropas Savienība (ES) ir izstrādājusi plānu, kā samazināt atkarību no Krievijas dabas resursu piegādēm. Plāna stūrakmens ir Eiropas Enerģētikas savienības izveidošana un tā mērķis ir samazināt ES kopējo enerģijas importa atkarību, īpaši no tās galvenās piegādātājvalsts Krievijas.

Plāns paredz pilnveidot un savienot elektrības un dabasgāzes vadu tīklus starp visām ES dalībvalstīm, nodrošinot tam kopējos līdzekļus. Tas ir nepieciešams, lai varētu izveidot patiesi apvienotu enerģijas tirgu, kurš ne tikai nodrošinātu patērētājiem pēc iespējas lētākas cenas, bet vienlaikus samazinātu jebkuras valsts atkarību no kāda konkrēta piegādātāja vai pat enerģijas avota. Ja elektrība un gāze varētu brīvi plūst pāri valsts robežām tirgus apstākļos, tad Krievijas ietekme ES kopumā strauji samazinātos.

Kopš Latvijas neatkarības atgūšanas, esam bez pārtraukuma dzīvojuši pilnīgā atkarībā no Krievijas piegādātās dabas gāzes.

Tās ir sekas no 1970tajiem gadiem, kad Padomju Savienībā izveidoja plašu gāzes piegādes sistēmu, kuras svarīga sastāvdaļa bija (okupētā) Latvija ar savu vērtīgo Inčukalna pazemes gāzes krātuvi. Šī atkarība nav mazsvarīga – kopumā no mūsu patērētās enerģijas valstī gāze aizņem ap trešdaļu.

Pēc neatkarības atgūšanas Latvijas gāze bija valsts īpašums līdz 1997.gadam, kad valdība to nodeva privatizācijai un jaunajiem īpašniekiem “uzdāvināja” 20 gadu monopola tiesības līdz 2017.gadam. Kā zināms, šo uzņēmumu tagad faktiski kontrolē Krievijas Gazprom, kurš līdz ar to mums ne tikai piegādā dabas gāzi (par sev vēlamo cenu), bet arī to uzglabā un sadala katram individuālam patērētājam, nepieļaujot konkurenci.

Kā redzams, Krievijas monopola piegādēm ir ne tikai nelabvēlīgs ekonomisks raksturs (monopolista prece vienmēr ir dārga), bet arī iespējama smaga politiskā cena.

Tas pats monopolists Ukrainā cenšas ietekmēt Kijevas valdības lēmumus, apturot tai nepieciešamās dabasgāzes piegādes. Latvija ir tikpat atkarīga no Krievijas gāzes kā Ukraina.

Latvijai ES plāns par Enerģētikas savienības izveidi nozīmē mūsu sabiedroto pastiprinātu apņemšanos ne tikai savienot mūsu elektroapgādes sistēmu ar kaimiņvalstīm Skandināvijā, bet arī likvidēt mūsu monopola atkarību no Krievijas dabas gāzes piegādēm, izveidojot gan gāzes vada savienojumu ar Poliju, gan ceļot Baltijas valstu sašķidrinātās dabas gāzes (SDG) termināli, kas ļautu gāzi importēt pa jūras ceļu no jebkura pasaules piegādātāja, tai skaitā Norvēģijas un ASV. 

No Latvijas puses pats svarīgākais ir savlaicīgi sagatavoties 2017.gadam, kad Latvijas gāzes monopola tiesības izbeigsies “uz papīra”.

Galvenais – nodrošināt likumisko kārtību, kādā veidā Inčukalna dabas gāzes krātuve tiks atvērta konkurencei pēc monopola izbeigšanās. Pirmais solis – Latvijas gāzes sadalīšana pēc ES likuma parauga – jau šonedēļ tika izskatīts Ministru kabineta sēdē.

Mēs labi zinām, ka brīva konkurence nāk par labu patērētājiem. Atceramies kaut vai neseno pagātni telekomunikācijās, kad Lattelecom bija praktiskais monopolists. Šobrīd konkurences rezultātā Latvijas telekomunikācijas cenas ir starp lētākām visā Eiropā, bet kvalitāte un servisa līmenis ir no labākajiem.

Izveidojot Eiropas Enerģētikas savienību, Latvijas patērētājiem parādīsies reālas izvēles iespējas arī elektrības un gāzes tirgū. Kaut šobrīd elektrības tirgus ir atvērts, reālas konkurences nav, jo mums joprojām trūkst savienojumu ar Skandināvijas tirgu, kur vairumtirdzniecības cenas ir apmēram uz pusi lētākas nekā Latvijā un Lietuvā.

Šī situācija mainīsies, kad tiks izbūvēti elektrības vadu savienojumi. Tāpat gāzes tirgū varēs parādīties reāli konkurējoši piegādātāji tikai tad, kad Inčukalnu krātuvi atvērs konkurentiem un būs fiziska iespēja iepirkt gāzi ne tikai no Krievijas, bet arī no vēl kāda cita piegādātāja.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Aicinām darbā AUTOBUSA VADĪTĀJU VALMIERAS AUTOPARKĀ DARBA PIENĀKUMI: pasažieru pārvadāšana saskaņā ar darba grafiku; biļešu pārdošana; darbs ar elektronisko kases aparātu; pasažieru kvalitatīva apkalpošana. PRASĪBAS PRETENDENTIEM: D kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecība, vēlams 95. kods; vēlams D vai D 1 kategorijas transportlīdzekļa vadītāja stāžs vismaz divi gadi; labas saskarsmes un komunikācijas prasmes; latviešu valodas zināšanas. UZŅĒMUMS PIEDĀVĀ: darbu stabilā uzņēmumā; darba samaksu līdz 1850 EUR (pirms nodokļu nomaksas); pilnas sociālās garantijas; daļēju ceļa izdevumu apmaksu no dzīvesvietas uz darbavietu; 95. koda apmācības; apmācību pirms darba pienākumu uzsākšanas; veselības apdrošināšanas iespējas; iespēju savienot ar darbu citā uzņēmumā; ikgadējās un 95. koda apmācības. CV ar norādi vakancei „Autobusa vadītājs Valmieras autoparkā” iesniegt: sūtot elektroniski uz info@vtu-valmiera.lv personīgi SIA „VTU Valmiera” personāla daļā darba dienās no plkst.13:00 līdz 16:00 („Brandeļi”, Brandeļi, Kocēnu pagasts, Valmieras novads, Reģ.nr. 40003004220) Informācijai 29231565 * Iesniegtos personas datus SIA “VTU VALMIERA” izmantos, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu. Ja kandidāts vēlas, lai viņa personas dati tiktu saglabāti SIA “VTU VALMIERA” iekšējā datu bāzē ar mērķi tos apstrādāt citos SIA “VTU VALMIERA” personāla atlases konkursos, tad pieteikumā vakancei lūdzam kandidātam norādīt savu piekrišanu personas datu saglabāšanai. Profesija: AUTOBUSA VADĪTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Brandeļi, Brandeļi, Kocēnu pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Transports / Loģistika Pieteikto vietu skaits: 3 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-01 Kontaktpersona: CV lūdzam sūtīt uz e-pastu: info@vtu-valmiera.lv, mob.t.29231565

SIA “VALMIERAS NAMSAIMNIEKS” aicina savā komandā kolēģi uz nenoteiktu laiku TRAKTORTEHNIKAS / SPECIALIZĒTĀ AUTOMOBIĻA VADĪTĀJU Galvenie darba pienākumi: • Vadīt un apkalpot specializēto (arī kravas) automobili / traktortehniku • Uzturēt uzticēto automobili / traktoru un tā iekārtas tehniskajā kārtībā • Veikt vispārējos ielu un ceļu uzturēšanas un labiekārtošanas darbus Prasības: • Vidējā vispārējā vai profesionālā izglītība • Autovadītāja apliecība B, C kategorija / Traktortehnikas vadītāja apliecība • Pieredze kravas automobiļa / traktortehnikas vadīšanā un tehniskajā apkalpošanā • Vēlama vadītāja apliecība ar ierakstu par profesionālajām zināšanām (kods 95), nepieciešamības gadījumā tiks nodrošināta apmācība par darba devēja līdzekļiem • Fiziskā izturība un spēja strādāt komandā Piedāvājam: • darbu vienā no lielākajiem namu pārvaldīšanas uzņēmumiem Vidzemē • veselības apdrošināšanu pēc nostrādātiem 6 mēnešiem • nelaimes gadījumu apdrošināšanu pēc nostrādātiem 3 mēnešiem • labumu grozu atbilstoši koplīgumam • līdzmaksājumu sporta aktivitātēm • atalgojums no 1190- 1456 EUR mēnesī pirms nodokļu samaksas • regulāras piemaksas par virsstundu/dežūru darbu un darbu svētku dienās Pieteikties līdz 2025.gada 30.novembrim, sūtot CV elektroniski uz personals@v-nami.lv vai iesniegt personīgi Semināra ielā 2a, Valmierā, Valmieras novadā. Sazināsimies tikai ar tiem pretendentiem, kuri tiks uzaicināti uz pārrunām. Tālrunis papildus informācijai: 28329013 Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti šīs atlases konkursa ietvaros. Datu pārzinis ir SIA “VALMIERAS NAMSAIMNIEKS”, Semināra iela 2a, Valmiera, Valmieras novads, LV-4201. Profesija: SPECIALIZĒTĀ /AUTOMOBIĻA VADĪTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Semināra iela 2A, Valmiera, Valmieras nov. Darbības joma: Pakalpojumi Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-11-30 Kontaktpersona: VALMIERAS NAMSAIMNIEKS VALMIERAS NAMSAIMNIEKS

Mūsu partneri