Valmieras Ziņas

Kā veicināt darba integrāciju – Latvijas Samariešu apvienības pieredzes stāsts

Lasīšanas laiks: 4 min

Jau pirms vairāk nekā 20 gadiem, kad Latvijas Samariešu apvienība sāka sniegt grupu dzīvokļa pakalpojumu, sākām arī iepazīt darba integrācijas izaicinājumus. Ne tikai teorijā, bet ļoti praktiski – mūsu klientu pieredzē, reālajā dzīvē. Grupu dzīvoklis ir vieta, kur cilvēki ar garīga rakstura traucējumiem var dzīvot un apgūt patstāvīgai dzīvei nepieciešamās prasmes un iemaņas, tostarp darba tirgū nepieciešamās.

Prasmes ir viens no atslēgas vārdiem, runājot par sociālam riskam pakļauto iedzīvotāju grupu iekļaušanu darba tirgū. Visa sākums ir sadzīves prasmju attīstīšana, un mēs redzam, ka mūsu klienti kļuvuši patstāvīgāki un pārliecinātāki par savām spējām. Viņi grupu dzīvokli sauc par savām mājās, un jūtas kā pilnvērtīgi sabiedrības locekļi. Viņi novērtē, ka var strādāt, jo tas nav tikai darbs, bet iespēja tikt pieņemtiem, būt noderīgiem.  Mēs savukārt apzināmies, ka visi no viņiem nav un nebūs integrējami darba tirgū gan veselības, gan citu aspektu dēļ, kā arī to – ka prasmes darba integrācijas mērķu sasniegšanai nepieciešamas ne tikai viņiem, potenciālajiem darbiniekiem, bet arī darba devējiem, kuri nodarbina vai vēlas nodarbināt šos cilvēkus.

Deinstitucionalizācija kā katalizators

Deinstitucionalizācijas procesa ietvaros ir audzis grupu dzīvokļu, dienas centru un specializēto darbnīcu skaits, kur nodrošinām sociālos pakalpojumus un turpinām strādāt pie cilvēku ar garīga rakstura traucējumiem pilnvērtīgākas iekļaušanas sabiedrībā. Būtiski arī, ka pēdējo 10 gadu laikā vērojams arvien lielāks darbaspēka trūkums, īpaši mazkvalificētā darbaspēka sektorā. Tiek runāts par darbaspēka ievešanu, taču tepat ir daudz potenciālo darbinieku. Tāpēc mēs meklējām veidus, kā sekmēt darba integrāciju un izmantojam katru iespēju, kas to palīdzētu īstenot.

Mērķētas apmācības

Piemēram, pirms četriem gadiem pieņēmām izaicinājumu kļūt par starptautiska projekta partneriem nolūkā izstrādāt vienotu stratēģiju darba integrācijas veicināšanai Eiropā, kas iekļāva arī apmācību izstrādāšanu gan cilvēkiem ar atbalsta vajadzībām, gan viņu mentoriem un vadītājiem darbavietā. Mūsu Vidzemes un Latgales sociālo pakalpojumu vadītāja Inga Brente-Mieze bija treneris vienai no šīm apmācību programmām, kuru pilotējām Valmieras grupu dzīvoklī, apmācot tā iemītniekus. Mēģinājām apgūt to, ko nozīmē iekļauties darba tirgū – darba intervijas, saskarsmes prasmes, individuāla un komandas darba aspektus un daudz ko citu,  lai pēc iespējas veiksmīgāk integrētos darba tirgū. Bija interesanti redzēt, cik viņi ir ieinteresēti tajā, un cik liela motivācija ir apgūt jauno un saņemt iedrošinājumu: “Arī Tu vari!”

Savukārt, lai pie tā neapstātos, pagājušajā gadā spērām vēl vienu platu soli uz priekšu, kopā ar Valmieras Attīstības aģentūru uzsākot Centrālā Baltijas jūras reģiona pārrobežu sadarbības programmas projektu “Stronger together” (Interreg).

Arī šis ir starptautisks projekts – ar partneriem Zviedrijā. Ja pirms tam testējām apmācību programmu un mēģinājām klientus iepazīstināt ar darba tirgu, pilnveidot dažādas prasmes un sniegt zināšanas, tad šobrīd ne tikai turpinām stāstīt, mācīt un sniegt atbalstu, bet saskaņā ar projekta mērķiem iekļaut noteiktu cilvēku skaitu darba tirgū. Plus, noteikts skaits uzņēmēju apliecinās gatavību veidot savu uzņēmumu par iekļaujošu darbavietu, tostarp nodarbinot personas ar garīga rakstura vai funkcionāliem traucējumiem. Šajā projektā apmācības būs vēl mērķētākas, ņemot vērā konkrētā uzņēmuma specifiku, nepieciešamās prasmes.

Kāpēc arī darba devējiem jāapgūst darba integrācijai nepieciešamās prasmes?

Darba roku patiesi trūkst, tāpēc arī uzņēmēji ir ieinteresēti un gatavi pielāgoties jaunajiem apstākļiem. Piemēram, ja tā ir kastīšu locīšana un nokrāsošana, iespējams, to nedara viens cilvēks, bet gan divi. Var būt viens cilvēks, kam perfekti sanāk salocīt, un otrs, kurš prot krāsot. “Stronger together” projekts paredz, ka mēs strādājam ar uzņēmējiem, sniedzot viņiem nepieciešamo informāciju un nodrošinot atbalstu. Veidosim apmācības, lai sniegtu informāciju par konkrēto darbinieku prasmēm un spējām, un iespējām viņu integrēšanai konkrētajā uzņēmumā. Tas, ar ko esam bieži saskārušies – cilvēks ar atbalsta vajadzībām no darba devēja sagaida iejūtību, sapratni, pacietību, savukārt darba devējs no viņa – tūlītēju rezultātu. Nereti uzņēmums vēlas būt iekļaujošs, bet nezina, ko tas realitātē nozīmē – ka tas prasa papildu resursus un laiku.

Vēlreiz veiksim arī mērķa grupas apmācību, stiprinot viņu iegūtās zināšanas un prasmes un papildinot tās. Projekta ietvarā paredzēts pilotēt jaunu veidu tieši personu ar funkcionāliem traucējumiem integrēšanai darba tirgū, kas pēc būtības ir “darbinieks kā pakalpojums”. Būtiski, ka projekta fokuss ir ne tikai personu ar funkcionāliem traucējumiem iekļaušana darba tirgū, bet arī pats darba tirgus – lai aizvien vairāk uzņēmumu vēlētos veidot iekļaujošu darbavietu, nodrošinot personu ar invaliditāti iekļaušanu darba tirgū un risinot darbaspēka trūkuma problēmu.

Šobrīd projektā plānots iesaistīt Valmieras novada uzņēmumus un novada mērķa grupas iedzīvotājus. Pilnveidoties un pielāgoties mainīgajai pasaules kārtībai – tas ir nemitīgs darbs, un mēs ticam, ka kopā mums izdosies padarīt šo novadu, šo valsti un pasauli iekļaujošāku

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) aicina darbā Valmieras novada bāriņtiesas (turpmāk - Bāriņtiesa) priekšsēdētāja palīgu uz noteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: • sniegt atbalstu Bāriņtiesas priekšsēdētājam iestādes darbības nodrošināšanā, dokumentu, lietu sagatavošanā, reģistru ziņu aktualizācijā (darbs ar datu bāzēm); • veikt nepieciešamo datu uzskaiti, uzraudzību, to sistemātisku aktualizāciju saistībā ar Bāriņtiesas darbībām; • sniegt atbalstu Bāriņtiesas darbiniekiem, veikt Bāriņtiesas sēžu protokolēšanu un sēžu protokola sagatavošanu, piedalīties ģimeņu dzīves apstākļu pārbaudēs, riska novērtējumos, personu uzklausīšanā, veikt noskaidroto ziņu dokumentēšanu / fiksāciju; • piedalīties piemērotu aizbildņu, aizgādņu un audžuģimeņu meklēšanā, apmācību organizēšanā saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem; • veikt organizatoriskos pasākumus dažāda veida sanāksmju norisei saistībā ar Bāriņtiesas darbību (supervīzijas, semināri, apmācības, kursi, pieredzes apmaiņa u.tml.); un ja Tev ir: • atbilstība Bāriņtiesu likuma 15.1panta noteiktajiem kritērijiem, kā arī nav attiecināms neviens no Bāriņtiesu likuma 11.pantā minētajiem ierobežojumiem; • izpratne un zināšanas par bāriņtiesas darba organizāciju un procesiem; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: spēja patstāvīgi plānot un organizēt savu darbu, spēja strādāt komandā, augsta atbildības sajūta pret darba pienākumiem un precizitāte to izpildē, pašiniciatīva, spēja analītiski domāt un strādāt ar lielu informācijas apjomu, labas komunikācijas prasmes un pozitīva domāšana; • teicamas iemaņas darbā ar datoru, MS Office programmām, informācijas sistēmām un biroja tehniku; • B kategorijas auto vadītāja apliecība; mēs piedāvājam: • dinamisku, interesantu un atbildīgu darbu un ideju īstenošanas iespējas uz attīstību vērstā Pašvaldībā; • pamatalgu pārbaudes laikā 999 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 1052 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. CV, motivācijas vēstuli (līdz vienai A4 lapai datorrakstā Arial fontā, ar burtu lielumu “11”) un augstākās izglītības dokumenta kopiju lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmierasnovads.lv, vai personīgi Pašvaldības Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā, adrese: Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras novads, ar norādi „Bāriņtiesas priekšsēdētāja palīga/-dzes amatam” līdz 2025.gada 30.decembrim. Tālrunis papildu informācijai: 64207148. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: Bāriņtiesas PRIEKŠSĒDĒTĀJA PALĪGS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Alejas iela 8, Kocēni, Kocēnu pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-30 Kontaktpersona: personals@valmierasnovads.lv 64207148

Termo.lv (SIA Muwit) ir viens no vadošajiem nozares uzņēmumiem reģionā.  Augot uzņēmumam, aicinām darbā apkures tehniķi. Darba pienākumi: Siltumsūkņu montāža: hidraulika, iekšas/āra bloku montāža, sūkņi/akumulācijas tvertnes, pieslēgšanās mājas apkures sistēmai; Darbs Rīgā/Pierīgā/Vidzemē (vakaros pēc darba brauc atpakaļ mājās, retas reizes 1-2 naktis paliek objekta tuvumā, uzņēmuma nodrošinātā viesnīcā/apartamentos). Nepieciešama: Iepriekšēja pieredze apkures sistēmu montāžā (nav obligāti jāveic tieši siltumsūkņu montāža; to iemācīsim); B kategorijas vadītāja apliecība. Piedāvājam: Draudzīgus kolēģus un labus darba apstākļus; Nepieciešamās apmācības; Saprotošu un pretimnākošu uzņēmuma vadību; Visu nepieciešamo darbam: instrumentus, darba apģērbu, ņemot vērā Tavas vēlmes. Darba laiku: 8:30-17:30. Sagaidām: Pozitīvi noskaņotu personību ar augstiem kvalitātes un darba standartiem. Cilvēku ar pieredzi apkures sistēmu/hidraulikas montāžā. CV lūdzam sūtīt uz e-pastu endijs@termo.lv vai pieteikties telefoniski pa mob. 26401098 (Endijs). Ja vēlies mūs redzēt, apmeklē mūsu sociālos tīklus - Youtube/Instagram/TikTok "Termo Siltumsūkņi". Profesija: SILTUMAPGĀDES UN APKURES SISTĒMU TEHNIĶIS Darba vietas adrese: LATVIJA, Krautuves iela 1, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Būvniecība / Nekustamais īpašums Pieteikto vietu skaits: 2 Aktuāla līdz: 2026-01-12 Kontaktpersona: Kontakttālrunis: 26401098.

Piesakies par apsardzes darbinieku  darbam veikalā Depo - Matīšu šosejā 6, Valmierā. Labs atalgojums apsardzes sfērā. Nodrošināsim: - Stabilu un vienmēr laicīgi izmaksātu atalgojumu no 5.40 -5.60 EUR/h bruto - Papildus atalgojumam reālas piemaksas par rezultatīvu darbu - Ceļa izdevumu kompensāciju - Ērtu darba formu - Elastīgu darba grafiku - Apmaksātus pārtraukumus - 100 % ārstniecības izdevumu apmaksu, ja noticis nelaimes gadījums darbā Ir iespēja nopelnīt papildus prēmiju 150 Eur bruto par jaunu darbinieku piesaisti Galvenie darba pienākumi: - Sabiedriskās kārtības uzraudzība - Preču kontrole - Pirkumu apliecinošu dokumentu pārbaudīšana - Videonovērošana Prasības kandidātiem: - Apsardzes sertifikāts (vai vēlme to iegūt) - Latviešu valodas zināšanas - Datorzināšanas Darbam pieteikties var, zvanot uz zemāk norādīto tālruni, elektroniski sūtot CV uz e-pastu ar pievienotu kontaktinformāciju. Tālrunis: 29460593, e-pasts: darbs@secure-latvia.lv Informējam, ka, iesniedzot savu pieteikumu, Jūs piekrītat, ka Jūsu personas dati tiks apstrādāti, uzglabāti un izmantoti SIA “Secure Solutions Latvia” personāla atlases vajadzībām. Profesija: APSARDZES DARBINIEKS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Matīšu šoseja 6, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Drošība / Glābšanas dienesti / Aizsardzība Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2026-01-21 Kontaktpersona: Heino Eglītis Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri