Valmieras Ziņas

Kā veicināt darba integrāciju – Latvijas Samariešu apvienības pieredzes stāsts

Lasīšanas laiks: 4 min

Jau pirms vairāk nekā 20 gadiem, kad Latvijas Samariešu apvienība sāka sniegt grupu dzīvokļa pakalpojumu, sākām arī iepazīt darba integrācijas izaicinājumus. Ne tikai teorijā, bet ļoti praktiski – mūsu klientu pieredzē, reālajā dzīvē. Grupu dzīvoklis ir vieta, kur cilvēki ar garīga rakstura traucējumiem var dzīvot un apgūt patstāvīgai dzīvei nepieciešamās prasmes un iemaņas, tostarp darba tirgū nepieciešamās.

Prasmes ir viens no atslēgas vārdiem, runājot par sociālam riskam pakļauto iedzīvotāju grupu iekļaušanu darba tirgū. Visa sākums ir sadzīves prasmju attīstīšana, un mēs redzam, ka mūsu klienti kļuvuši patstāvīgāki un pārliecinātāki par savām spējām. Viņi grupu dzīvokli sauc par savām mājās, un jūtas kā pilnvērtīgi sabiedrības locekļi. Viņi novērtē, ka var strādāt, jo tas nav tikai darbs, bet iespēja tikt pieņemtiem, būt noderīgiem.  Mēs savukārt apzināmies, ka visi no viņiem nav un nebūs integrējami darba tirgū gan veselības, gan citu aspektu dēļ, kā arī to – ka prasmes darba integrācijas mērķu sasniegšanai nepieciešamas ne tikai viņiem, potenciālajiem darbiniekiem, bet arī darba devējiem, kuri nodarbina vai vēlas nodarbināt šos cilvēkus.

Deinstitucionalizācija kā katalizators

Deinstitucionalizācijas procesa ietvaros ir audzis grupu dzīvokļu, dienas centru un specializēto darbnīcu skaits, kur nodrošinām sociālos pakalpojumus un turpinām strādāt pie cilvēku ar garīga rakstura traucējumiem pilnvērtīgākas iekļaušanas sabiedrībā. Būtiski arī, ka pēdējo 10 gadu laikā vērojams arvien lielāks darbaspēka trūkums, īpaši mazkvalificētā darbaspēka sektorā. Tiek runāts par darbaspēka ievešanu, taču tepat ir daudz potenciālo darbinieku. Tāpēc mēs meklējām veidus, kā sekmēt darba integrāciju un izmantojam katru iespēju, kas to palīdzētu īstenot.

Mērķētas apmācības

Piemēram, pirms četriem gadiem pieņēmām izaicinājumu kļūt par starptautiska projekta partneriem nolūkā izstrādāt vienotu stratēģiju darba integrācijas veicināšanai Eiropā, kas iekļāva arī apmācību izstrādāšanu gan cilvēkiem ar atbalsta vajadzībām, gan viņu mentoriem un vadītājiem darbavietā. Mūsu Vidzemes un Latgales sociālo pakalpojumu vadītāja Inga Brente-Mieze bija treneris vienai no šīm apmācību programmām, kuru pilotējām Valmieras grupu dzīvoklī, apmācot tā iemītniekus. Mēģinājām apgūt to, ko nozīmē iekļauties darba tirgū – darba intervijas, saskarsmes prasmes, individuāla un komandas darba aspektus un daudz ko citu,  lai pēc iespējas veiksmīgāk integrētos darba tirgū. Bija interesanti redzēt, cik viņi ir ieinteresēti tajā, un cik liela motivācija ir apgūt jauno un saņemt iedrošinājumu: “Arī Tu vari!”

Savukārt, lai pie tā neapstātos, pagājušajā gadā spērām vēl vienu platu soli uz priekšu, kopā ar Valmieras Attīstības aģentūru uzsākot Centrālā Baltijas jūras reģiona pārrobežu sadarbības programmas projektu “Stronger together” (Interreg).

Arī šis ir starptautisks projekts – ar partneriem Zviedrijā. Ja pirms tam testējām apmācību programmu un mēģinājām klientus iepazīstināt ar darba tirgu, pilnveidot dažādas prasmes un sniegt zināšanas, tad šobrīd ne tikai turpinām stāstīt, mācīt un sniegt atbalstu, bet saskaņā ar projekta mērķiem iekļaut noteiktu cilvēku skaitu darba tirgū. Plus, noteikts skaits uzņēmēju apliecinās gatavību veidot savu uzņēmumu par iekļaujošu darbavietu, tostarp nodarbinot personas ar garīga rakstura vai funkcionāliem traucējumiem. Šajā projektā apmācības būs vēl mērķētākas, ņemot vērā konkrētā uzņēmuma specifiku, nepieciešamās prasmes.

Kāpēc arī darba devējiem jāapgūst darba integrācijai nepieciešamās prasmes?

Darba roku patiesi trūkst, tāpēc arī uzņēmēji ir ieinteresēti un gatavi pielāgoties jaunajiem apstākļiem. Piemēram, ja tā ir kastīšu locīšana un nokrāsošana, iespējams, to nedara viens cilvēks, bet gan divi. Var būt viens cilvēks, kam perfekti sanāk salocīt, un otrs, kurš prot krāsot. “Stronger together” projekts paredz, ka mēs strādājam ar uzņēmējiem, sniedzot viņiem nepieciešamo informāciju un nodrošinot atbalstu. Veidosim apmācības, lai sniegtu informāciju par konkrēto darbinieku prasmēm un spējām, un iespējām viņu integrēšanai konkrētajā uzņēmumā. Tas, ar ko esam bieži saskārušies – cilvēks ar atbalsta vajadzībām no darba devēja sagaida iejūtību, sapratni, pacietību, savukārt darba devējs no viņa – tūlītēju rezultātu. Nereti uzņēmums vēlas būt iekļaujošs, bet nezina, ko tas realitātē nozīmē – ka tas prasa papildu resursus un laiku.

Vēlreiz veiksim arī mērķa grupas apmācību, stiprinot viņu iegūtās zināšanas un prasmes un papildinot tās. Projekta ietvarā paredzēts pilotēt jaunu veidu tieši personu ar funkcionāliem traucējumiem integrēšanai darba tirgū, kas pēc būtības ir “darbinieks kā pakalpojums”. Būtiski, ka projekta fokuss ir ne tikai personu ar funkcionāliem traucējumiem iekļaušana darba tirgū, bet arī pats darba tirgus – lai aizvien vairāk uzņēmumu vēlētos veidot iekļaujošu darbavietu, nodrošinot personu ar invaliditāti iekļaušanu darba tirgū un risinot darbaspēka trūkuma problēmu.

Šobrīd projektā plānots iesaistīt Valmieras novada uzņēmumus un novada mērķa grupas iedzīvotājus. Pilnveidoties un pielāgoties mainīgajai pasaules kārtībai – tas ir nemitīgs darbs, un mēs ticam, ka kopā mums izdosies padarīt šo novadu, šo valsti un pasauli iekļaujošāku

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Zemessardzes 2.Vidzemes brigāde (Reģ.Nr. Reģ.Nr. 90000040549) VALMIERĀ uz noteiktu laiku piedāvā darbu VADOŠAJAM FINANSISTAM Darba pienākumi:  Izstrādāt ZS 2.VBde budžeta projektu un plānotā finansējuma izmaksu sadalījumu pa ceturkšņiem; Veikt kārtējā gada ZS 2.VBde budžeta izdevumu programmu izpildes uzskaiti pa mēnešiem un pārplānošanu gada laikā;  Vadīt 2.VBde budžeta projektu un izstrādāt priekšlikumus budžeta grozījumiem; ZS 2.VBde budžeta ietvaros veikt finanšu līdzekļu sadali ZS 2.VBde vienībām atbilstoši veicamajam uzdevumam; Apkopot ZS 2.VBDE štāba un vienību iesūtītās vajadzības iepirkumu veikšanai; Sagatavot ZS 2.VBde izdevumu tāmes vienību nodrošināšanai ar nepieciešamajām preču iegādēm atbilstoši plānotajam budžetam; Veidot vienību saimniecisko darījumu norēķinu dokumentu sagataves resursu vadības sistēmā HORIZON; Veikt ZS 2.VBde budžeta izpildes analīzi par noteiktu laika periodu vai par noteiktu izdevumu programmu pēc daļas priekšnieka pieprasījuma; Kontrolēt ZS 2.VBde komandiera pavēļu izpildi savas kompetences ietvaros; Apkopot, sagatavot un iesniegt nepieciešamo informāciju pēc ZS Štāba pieprasījumiem par atbildībā esošajiem jautājumiem; Pamatprasības: 2.līmeņa augstākā izglītība; Kvalifikācijas kursi grāmatvedībā; Vismaz divu gadu darba pieredze grāmatveža, finansista amatā (pieredze grāmatvedības darbā valsts iestādē tiks uzskatīta par priekšrocību)  Prasme lietot grāmatvedības programmu “Horizon”; Teicamas latviešu un vēlamas angļu valodas zināšanas; Labas organizatoriskās prasmes Profesionālas prasmes darbā ar MS Office programmām;  Precizitāte un augsta atbildības izjūta, spēja strādāt individuāli un komandā; Spēja pielietot pozitīvās saskarsmes iemaņas, psiholoģiskā noturība; Spēja un motivācija pilnveidot savas zināšanas un iemaņas; Spēja uzņemties atbildību par savas profesionālās darbības rezultātiem. Piedāvājam: Interesantu, dinamisku un daudzveidīgu darbu; · Sociālās garantijas atbilstoši valsts pārvaldē noteiktajam, veselības apdrošināšanu; Bruto atalgojums, sākot no 1510 eiro līdz 1797 eiro (pirms nodokļu nomaksas), atkarībā no pretendenta izglītības un profesionālās pieredzes attiecīgajā jomā; Motivētu pieteikuma vēstuli un CV ar norādi “Vadošais finansists” iesūtīt uz e-pastu aija.bumane@mil.lv līdz 12.01.2026. Atlases konkurss notiks divās kārtās. Pirmā kārta – Pretendentu izglītības un darba pieredzes izvērtēšana pēc iesniegtajiem dokumentiem. Otrā kārta – intervija, kuras laikā tiks novērtētas Pretendenta zināšanas un kompetences atbilstoši amatam noteiktajām prasībām. Lūdzam ievērot, ka sazināsimies un informēsim par konkursa rezultātiem tikai uz interviju uzaicinātos Pretendentus. Pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 13.pantu, Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šīs atlases konkursa norisi. Profesija: FINANSISTS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Cēsu iela 54, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Drošība / Glābšanas dienesti / Aizsardzība Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2026-01-12 Kontaktpersona: Pieteikuma vēstuli un CV ar amata norādi sūtīt uz aija.bumane@mil.lv, t. 26130777. Izglītības līmenis: Augstākā izglītība (bakalaura grāds)

Mūsu partneri