Valmieras Ziņas

Bērnu namu bērnus uzņemošām ģimenēm orientēties atbalsta sistēmā palīdzēs jauns rīks

Lasīšanas laiks: 4 min

Vairāk nekā divas trešdaļas audžuģimeņu, aizbildņu un adoptētāju atzīst, ka pieejamā informācija par valsts un pašvaldību nodrošinātajiem pabalstiem un papildu piemaksām ne vienmēr ir pietiekami izsmeļoša, uztverama un viegli saprotama, – liecina uzņemošo ģimeņu atbalsta programmas “Plecs” veiktā aptauja. Lai ikvienai ģimenei, kas plāno uzņemt bez vecāku gādības palikušu bērnu vai ir to jau izdarījusi, finansiālā atbalsta sistēmā orientēties būtu vieglāk, izstrādāts vienots risinājums – finanšu kalkulators, ar kura palīdzību iespējams gan noskaidrot konkrētā gadījumā pienākošos pabalstus, gan aprēķināt to apjomu.

Atbalsts ir, izpratne – nepietiekama

Aptuveni 30% jeb 204 000 ģimeņu Latvijā ir apsvērušas iespēju ģimenē uzņemt bez vecāku gādības palikušus bērnus. Tomēr šobrīd kopumā ir tikai aptuveni 8000 ģimeņu, kas to jau ir izdarījušas, un bērnunamos vēl mīt vairāki simti bērnu. Lai sniegtu atbalstu esošajām audžuģimenēm, aizbildņiem un adoptētājiem un iedrošinātu arvien vairāk Latvijas iedzīvotāju uzņemties rūpes par bērniem, kas palikuši bez vecāku aizgādnības, tiek nodrošināta finansiāla atbalsta sistēma – valsts un pašvaldību pabalsti un piemaksas bērnus uzņemošajām ģimenēm.

Šī gada jūnijā veiktā aptauja, kurā savu viedokli izteikuši vairāk nekā simts audžuģimeņu, aizbildņu un adoptētāju, rāda, ka izpratne par valsts un pašvaldību pabalstiem joprojām nav pietiekama. Aptaujātie atzīst, ka informācija par pabalstiem ir ļoti svarīga, taču šī brīža zināšanas par iespējām un veidiem tos saņemt nav pietiekamas. Turklāt teju visi respondenti norāda, ka vienota, skaidra pieejamo pabalstu skaidrojoša rīka ieviešana atvieglotu pabalstu saņemšanas procesu un uzlabotu izpratni par saistītiem jautājumiem.

Risinājums – pabalstu aprēķināšanas rīks

“Esam mērķtiecīgi strādājuši, lai no 2018. un 2019. gada gan audžuģimenēm, gan adoptētājiem krietni palielinātu atbalstu un mazinātu barjeras vēlmei uzņemt ārpusģimenes aprūpē esošos bērnus. Īpaši svarīgi ir šo pārmaiņu izskaidrošana ģimenēm saprotamā un vienkāršā veidā. Kopīga darba rezultātā esam radījuši unikālu risinājumu, kas uzņemošajām ģimenēm viesīs skaidrību par tām pieejamo atbalstu,” pauž Jānis Reirs, labklājības ministrs.

Lai audžuģimenēm, aizbildņiem un adoptētājiem būtu vieglāk orientēties plašajā pabalstu un atlīdzību labirintā, Swedbank Finanšu institūts un atbalsta programma PLECS sadarbība ar Labklājības ministriju un VSAA izstrādājuši kalkulatoru, kas palīdzēs aprēķināt ar bērniem saistītos pabalstus tiem vecākiem, kuri apsver vai plāno adoptēt, ņemt aizbildnībā vai audzināšanā bērniņu.

“Bērniņa pieņemšana ir ļoti nopietns un atbildīgs solis jebkurā ģimenē, ko pavada bažas un reizēm liela neziņa par gaidāmo. Viens no būtiskākajiem neziņas cēloņiem ir finansiālais aspekts. Ir daudz un dažādi pabalsti un atlīdzības, tomēr to skaits un samērā lielā sarežģītība rada grūtības tikt skaidrībā, cik lielu atbalstu tieši var saņemt. Tas ierobežo ģimenes finanšu plānošanu un neļauj koncentrēties uz būtiskākiem ar bērniņa pieņemšanu saistītiem jautājumiem. Pabalstu sistēmas vienkāršošana prasa laiku un politisko motivāciju, līdz ar to, lai veicinātu ģimeņu izpratni par saņemamā atbalsta iespējām, esam radījuši specializētu rīku pabalstu un atlīdzību apmēra noteikšanai, ja bērniņu plānots adoptēt, pieņemt aizbildnībā vai audžuģimenē,” stāsta Swedbank Finanšu institūta vadītājs Reinis Jansons.

Rīks pieejams interneta vietnē www.manasfinanses.lv/kalkulatori un ar tā palīdzību ikvienam, kas apsver kļūšanu par aizbildni vai audžuģimeni vai ir to jau īstenojis, ir iespēja ātri, vienkārši un bez maksas noskaidrot saņemamos pabalstus, kā arī to apmērus. Ievadot kalkulatorā savus ieņēmumus, jau esošo bērnu skaitu ģimenē, adopcijas plānus un citu informāciju, tiek automātiski aprēķināti gan konkrētajā situācijā pieejamie pabalsti, gan to maksāšanas kārtība.

Latvija bez bērnu namiem

Pabalstu aprēķina rīks ir vēl viens nozīmīgs solis ceļā uz Labklājības ministrijas izvirzīto mērķi – visu Latvijas bērnu namu likvidēšanu līdz 2021. gadam, ļaujot ikvienam tajos mītošajam bērnam nonākt ģimenē. To iespējams panākt, turpinot sabiedrības informēšanu un veicinot izpratni par aizbildņu un audžuģimeņu lomu sabiedrībā.

“Mūsu veiktais pētījums uzrāda, ka viena no būtiskākajām barjerām, ar ko saskaras gan potenciālās, gan esošās uzņemošās ģimenes, ir bailes un kautrība atklāti interesēties par pabalstiem, uz kuriem ģimene var pretendēt, jo: “padomās, ka to dara naudas dēļ.” Šis jaunais pabalstu aprēķināšanas rīks ir vēl viens solis, lai izšķiršanās par bērna uzņemšanu ģimenēm būtu vieglāka ne tikai no emocionālā, bet arī finansiālā aspekta,” teic atbalsta programmas “Plecs” vadītāja Līva Fomrate.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība aicina darbā Valmierā – Valmieras novada Dzimtsarakstu nodaļas (turpmāk – Iestāde) vadītāja vietnieku/-ci uz nenoteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: • veikt civilstāvokļa aktu reģistrāciju, civilstāvokļa aktu reģistru (CAR) aktualizāciju, atjaunošanu; sagatavot atzinumus; • sagatavot, noformēt Iestādes dokumentus nodošanai arhīvā saskaņā ar lietu nomenklatūru un uzturēt iestādes CAR arhīvu atbilstoši normatīvajiem aktiem; veikt arhīva fonda kataloga aizpildīšanu un rūpēties par CAR grāmatu uzskaiti un glabāšanu; • sagatavot dokumentus citām institūcijām, juridiskām un fiziskām personām CAR jautājumos, t.sk., nosūtīšanai ārvalstu dzimtsarakstu nodaļām; • veikt apmeklētāju pieņemšanu Iestādes kompetencē esošajos jautājumos; sniegt konsultācijas CAR jautājumos; • vadīt svinīgu laulību, dzimšanas apliecību izsniegšanas, bērnības svētku ceremonijas; • veikt vēsturiski sastādīto CAR datorizētu apstrādi; un ja Tev ir: • izglītība un atbilstība Civilstāvokļa aktu reģistrācijas likuma 12.panta trešās daļas prasībām; • zināšanas par valsts / pašvaldības darbību reglamentējošo normatīvo aktu piemērošanu, izpratne par CAR jautājumiem (par priekšrocību tiks uzskatīta pieredze vadošā amatā un līdzvērtīgas jomas darbā, t.sk., darbā ar arhīvu pēdējo 5 gadu laikā valsts vai pašvaldības iestādē); • prasmes un zināšanas juridisku dokumentu sagatavošanā, pārvaldībā, lietu arhivēšanā; • prasmes darbā ar digitālajiem rīkiem; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: izcilas saskarsmes un komunikācijas prasmes; vēlama publiskās uzstāšanās pieredze; augsta atbildības sajūta, uzmanība un precizitāte; spēja loģiski domāt un analizēt; organizatora spējas; prasme strādāt komandā un individuāli; • B kategorijas autovadītāja apliecība; mēs piedāvājam: • dinamisku, interesantu un atbildīgu darbu un ideju īstenošanas iespējas uz attīstību vērstā Pašvaldībā; • pilnas slodzes darbu (40 stundas nedēļā; summētais darba laiks, jo darbs arī noteiktās sestdienās); • pamatalgu pārbaudes laikā 1399 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 1483 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. CV, motivācijas vēstuli (līdz vienai A4 lapai datorrakstā Arial fontā, ar burtu lielumu “11”, pamatojot motivāciju savas kandidatūras izvirzīšanai amatā, aprakstot Iestādes vadītāja vietnieka darbam nepieciešamās spējas un sev piemītošās spējas, kā arī darba devēja ieguvumu, pieņemot darbā attiecīgo pretendentu), augstākās izglītības dokumenta kopiju (pretendentiem, kuri izglītību ieguvuši ārvalstīs, jāpievieno dokuments par izglītības akadēmisko atzīšanu Latvijā) lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmierasnovads.lv vai personīgi Valmieras novada pašvaldības Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā, adrese: Lāčplēša ielā 2, Valmierā, Valmieras novadā, ar norādi „Dzimtsarakstu nodaļas vadītāja vietnieka/-ces amatam” līdz 2025.gada 19.decembrim. Tālrunis papildus informācijai: 26444235. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: PAŠVALDĪBAS PAMATDARBĪBAS STRUKTŪRVIENĪBAS VADĪTĀJA VIETNIEKS /DIREKTORA VIETNIEKS /PRIEKŠNIEKA VIETNIEKS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Cēsu iela 2, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-19 Kontaktpersona: personals@valmierasnovads.lv 26444235

Pievienojies mūsu komandai! Naukšēnu pamatskola (turpmāk – Iestāde) aicina darbā pirmsskolas izglītības skolotāju (38 stundu slodzi nedēļā (0,950 likme)) uz noteiktu laiku līdz 31.08.2026. Darba vietas adrese: “Naukšēnu skola”, Naukšēni, Naukšēnu pagasts, Valmieras novads. Ja Tu vēlies: • plānot un nodrošināt kvalitatīvu izglītības procesu atbilstoši normatīvo aktu prasībām; • plānot un organizēt savu un izglītojamo darbu atbilstoši Iestādes mērķim un uzdevumiem; • pārzināt mācību un audzināšanas darba saturu un mācību priekšmeta metodiku; un Tev ir: • izglītība saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”; • atbilstība Izglītības likuma un Bērnu tiesību aizsardzības likuma noteiktajām prasībām; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • izpratne par izglītojamo vecumposmu attīstības īpatnībām un saskarsmes psiholoģijas likumsakarībām; • kompetences: labas saskarsmes un komunikācijas prasmes; precizitāte un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; prasmes strādāt komandā, elastība; mēs piedāvājam: • iespējas piedalīties Iestādes izaugsmes veicināšanā un profesionālās pilnveidošanās iespējas; • atalgojumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.445 “Par pedagogu darba samaksu”, 1566 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • labus darba apstākļus, aktīvu, dinamisku darbu un iespēju gūt jaunu pieredzi. CV, pieteikuma vēstuli lūdzam nosūtīt uz e-pastu: nauksenu.pamatskola@valmiera.edu.lv ar norādi “Pirmsskolas izglītības skolotājs/-a” līdz 2025.gada 23.decembrim. Tālrunis papildu informācijai: 26082207. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu, atbilstoši fizisko datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: PIRMSSKOLAS IZGLĪTĪBAS SKOLOTĀJS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Naukšēnu skola, Naukšēni, Naukšēnu pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Nepilnais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Nepilna slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-23 Kontaktpersona: nauksenu.pamatskola@valmiera.edu.lv 26082207

Mūsu partneri