Valmieras Ziņas

Bērnu namu bērnus uzņemošām ģimenēm orientēties atbalsta sistēmā palīdzēs jauns rīks

Lasīšanas laiks: 4 min

Vairāk nekā divas trešdaļas audžuģimeņu, aizbildņu un adoptētāju atzīst, ka pieejamā informācija par valsts un pašvaldību nodrošinātajiem pabalstiem un papildu piemaksām ne vienmēr ir pietiekami izsmeļoša, uztverama un viegli saprotama, – liecina uzņemošo ģimeņu atbalsta programmas “Plecs” veiktā aptauja. Lai ikvienai ģimenei, kas plāno uzņemt bez vecāku gādības palikušu bērnu vai ir to jau izdarījusi, finansiālā atbalsta sistēmā orientēties būtu vieglāk, izstrādāts vienots risinājums – finanšu kalkulators, ar kura palīdzību iespējams gan noskaidrot konkrētā gadījumā pienākošos pabalstus, gan aprēķināt to apjomu.

Atbalsts ir, izpratne – nepietiekama

Aptuveni 30% jeb 204 000 ģimeņu Latvijā ir apsvērušas iespēju ģimenē uzņemt bez vecāku gādības palikušus bērnus. Tomēr šobrīd kopumā ir tikai aptuveni 8000 ģimeņu, kas to jau ir izdarījušas, un bērnunamos vēl mīt vairāki simti bērnu. Lai sniegtu atbalstu esošajām audžuģimenēm, aizbildņiem un adoptētājiem un iedrošinātu arvien vairāk Latvijas iedzīvotāju uzņemties rūpes par bērniem, kas palikuši bez vecāku aizgādnības, tiek nodrošināta finansiāla atbalsta sistēma – valsts un pašvaldību pabalsti un piemaksas bērnus uzņemošajām ģimenēm.

Šī gada jūnijā veiktā aptauja, kurā savu viedokli izteikuši vairāk nekā simts audžuģimeņu, aizbildņu un adoptētāju, rāda, ka izpratne par valsts un pašvaldību pabalstiem joprojām nav pietiekama. Aptaujātie atzīst, ka informācija par pabalstiem ir ļoti svarīga, taču šī brīža zināšanas par iespējām un veidiem tos saņemt nav pietiekamas. Turklāt teju visi respondenti norāda, ka vienota, skaidra pieejamo pabalstu skaidrojoša rīka ieviešana atvieglotu pabalstu saņemšanas procesu un uzlabotu izpratni par saistītiem jautājumiem.

Risinājums – pabalstu aprēķināšanas rīks

“Esam mērķtiecīgi strādājuši, lai no 2018. un 2019. gada gan audžuģimenēm, gan adoptētājiem krietni palielinātu atbalstu un mazinātu barjeras vēlmei uzņemt ārpusģimenes aprūpē esošos bērnus. Īpaši svarīgi ir šo pārmaiņu izskaidrošana ģimenēm saprotamā un vienkāršā veidā. Kopīga darba rezultātā esam radījuši unikālu risinājumu, kas uzņemošajām ģimenēm viesīs skaidrību par tām pieejamo atbalstu,” pauž Jānis Reirs, labklājības ministrs.

Lai audžuģimenēm, aizbildņiem un adoptētājiem būtu vieglāk orientēties plašajā pabalstu un atlīdzību labirintā, Swedbank Finanšu institūts un atbalsta programma PLECS sadarbība ar Labklājības ministriju un VSAA izstrādājuši kalkulatoru, kas palīdzēs aprēķināt ar bērniem saistītos pabalstus tiem vecākiem, kuri apsver vai plāno adoptēt, ņemt aizbildnībā vai audzināšanā bērniņu.

“Bērniņa pieņemšana ir ļoti nopietns un atbildīgs solis jebkurā ģimenē, ko pavada bažas un reizēm liela neziņa par gaidāmo. Viens no būtiskākajiem neziņas cēloņiem ir finansiālais aspekts. Ir daudz un dažādi pabalsti un atlīdzības, tomēr to skaits un samērā lielā sarežģītība rada grūtības tikt skaidrībā, cik lielu atbalstu tieši var saņemt. Tas ierobežo ģimenes finanšu plānošanu un neļauj koncentrēties uz būtiskākiem ar bērniņa pieņemšanu saistītiem jautājumiem. Pabalstu sistēmas vienkāršošana prasa laiku un politisko motivāciju, līdz ar to, lai veicinātu ģimeņu izpratni par saņemamā atbalsta iespējām, esam radījuši specializētu rīku pabalstu un atlīdzību apmēra noteikšanai, ja bērniņu plānots adoptēt, pieņemt aizbildnībā vai audžuģimenē,” stāsta Swedbank Finanšu institūta vadītājs Reinis Jansons.

Rīks pieejams interneta vietnē www.manasfinanses.lv/kalkulatori un ar tā palīdzību ikvienam, kas apsver kļūšanu par aizbildni vai audžuģimeni vai ir to jau īstenojis, ir iespēja ātri, vienkārši un bez maksas noskaidrot saņemamos pabalstus, kā arī to apmērus. Ievadot kalkulatorā savus ieņēmumus, jau esošo bērnu skaitu ģimenē, adopcijas plānus un citu informāciju, tiek automātiski aprēķināti gan konkrētajā situācijā pieejamie pabalsti, gan to maksāšanas kārtība.

Latvija bez bērnu namiem

Pabalstu aprēķina rīks ir vēl viens nozīmīgs solis ceļā uz Labklājības ministrijas izvirzīto mērķi – visu Latvijas bērnu namu likvidēšanu līdz 2021. gadam, ļaujot ikvienam tajos mītošajam bērnam nonākt ģimenē. To iespējams panākt, turpinot sabiedrības informēšanu un veicinot izpratni par aizbildņu un audžuģimeņu lomu sabiedrībā.

“Mūsu veiktais pētījums uzrāda, ka viena no būtiskākajām barjerām, ar ko saskaras gan potenciālās, gan esošās uzņemošās ģimenes, ir bailes un kautrība atklāti interesēties par pabalstiem, uz kuriem ģimene var pretendēt, jo: “padomās, ka to dara naudas dēļ.” Šis jaunais pabalstu aprēķināšanas rīks ir vēl viens solis, lai izšķiršanās par bērna uzņemšanu ģimenēm būtu vieglāka ne tikai no emocionālā, bet arī finansiālā aspekta,” teic atbalsta programmas “Plecs” vadītāja Līva Fomrate.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras Jaunatnes centrs “Vinda” (turpmāk – Iestāde) aicina kultūras pasākumu organizatoru/-i uz noteiktu laiku. Darba vietas adrese: Rīgas iela 42, Valmiera, Valmieras novads. Ja Jūs vēlaties: • konsultēt pedagogus, nodrošināt viņiem palīdzību pasākumu organizēšanā; • nodrošināt pasākumu publicitāti Iestādes mājas lapā un sociālajos tīklos; • izstrādāt nolikumus skatēm un konkursiem un organizēt/koordinēt to norisi; • plānot un organizēt Iestādes rīkotos pasākumus, sacensības un konkursus (pēc pasākuma veikt izvērtēšanu); • plānot un organizēt Iestādes audzēkņu dalību valsts un starptautiska mēroga sacensībās, konkursos skatēs un festivālos; • iesaistīties citu iestāžu rīkotajos pasākumos, kur Iestāde ir sadarbības partneris; un Jums ir: • vismaz 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība pasākumu vadībā vai citās jomās, kas nodrošina amata pienākumu izpildei nepieciešamās prasmes; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • pieredze veidojot digitālos vizuālos materiālus (canva, photoshop u.c.); • kompetences: ļoti labas organizatoriskās un saskarsmes spējas, argumentācijas prasme; prasme patstāvīgi pieņemt lēmumus; analītiskās spējas; augsta atbildības sajūta; precizitāte; spēja strādāt individuāli un komandā; pašiniciatīva un spēja meklēt un piedāvāt jaunus risinājumus; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 999,00 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika līdz 1052,00 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. Pieteikuma vēstuli un CV lūdzam nosūtīt uz e-pastu: vinda@valmiera.edu.lv, vai personīgi Valmieras Jaunatnes centrā “Vinda”, adrese: Rīgas ielā 42, Valmierā, Valmieras novadā ar norādi „Pieteikums kultūras pasākumu organizatora/-es amatam” līdz 2025.gada 12.decembrim. Tālrunis papildu informācijai: 29446642. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: KULTŪRAS PASĀKUMU ORGANIZATORS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Rīgas iela 42, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Kultūra / Māksla Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-12 Kontaktpersona: vinda@valmiera.edu.lv 29446642

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) aicina darbā Valmieras novada Nekustamā īpašuma apsaimniekošanas pārvaldes (turpmāk – Struktūrvienība) vadītāja vietnieku/-ci, būvinženieri (uz noteiktu laiku). Ja Tev ir vēlme: • organizēt un piedalīties būvniecības procesos Pašvaldības un tās iestāžu būvprojektu realizācijas laikā; • piedalīties būvprojektēšanas uzdevumu sagatavošanā, izvērtēt būvprojektus to izstrādes procesā; • veikt Pašvaldības būvju vizuālo/ tehnisko apsekošanu, atzinumu sagatavošanu, sniegt priekšlikumus un ieteikumus par prioritāri nepieciešamajiem Pašvaldības ēku un būvju remontdarbiem; • izstrādāt/organizēt Pašvaldības vajadzībām nepieciešamās remontdarbu tāmes, veikt izmaksu aplēses investīciju projektiem; • piedalīties Eiropas Savienības struktūrfondu līdzfinansēto būvobjektu projektu pieteikumiem un atskaitēm nepieciešamās būvprojektu un būvniecības dokumentācijas sagatavošanā; • nodrošināt zaļās zonas apsaimniekošanu; • nodrošināt Pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma apzināšanu un uzskaiti; • piedalīties Struktūrvienības budžeta sagatavošanā un kontrolē un citi; un ja Tev ir: • otrā līmeņa profesionālā vai akadēmiskā augstākā izglītība (vai tai pielīdzināma augstākā izglītība) būvniecības jomā; • vismaz pēdējo trīs gadu praktiskā pieredze būvniecības jomā; • normatīvo aktu pārzināšana būvniecības jomā un izpratne to pielietošanā; • sertifikāts ēku būvdarbu vadīšanā, būvuzraudzībā tiks uzskatīts par priekšrocību; • kompetences: labas organizatoriskās un saskarsmes spējas, argumentācijas prasme, prasme patstāvīgi pieņemt lēmumus, spēja strādāt individuāli un komandā, spēja loģiski domāt un analizēt, strādāt intensīvi, patstāvīgi un uzņemties atbildību, pašiniciatīva un spēja meklēt un piedāvāt jaunus risinājumus; • labas praktiskā pielietojuma prasmes darbam ar MS Office, Būvniecības informācijas sistēmā, Būvju informācijas modelēšanas (BIM) sistēmā un biroja tehniku; • valsts valodas prasmes augstākajā līmenī; • B kategorijas autovadītāja apliecība; mēs piedāvājam: • dinamisku, interesantu un atbildīgu darbu un ideju īstenošanas iespējas uz attīstību vērstā Pašvaldībā; • pamatalgu pārbaudes laikā 2174 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 2304 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. CV, motivācijas vēstuli (līdz vienai A4 lapai datorrakstā Arial fontā, ar burtu lielumu “11”) un augstākās izglītības dokumenta kopiju, lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmierasnovads.lv vai personīgi Valmieras novada pašvaldības Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā, adrese Lāčplēša ielā 2, Valmierā, Valmieras novadā ar norādi „Valmieras novada Nekustamā īpašuma apsaimniekošanas pārvaldes vadītāja vietnieka/-ces, būvinženiera/-es amatam” līdz 2025.gada 10.decembrim. Tālrunis papildu informācijai: 64207148, 27807444. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: PAŠVALDĪBAS PAMATDARBĪBAS STRUKTŪRVIENĪBAS VADĪTĀJA VIETNIEKS /DIREKTORA VIETNIEKS /PRIEKŠNIEKA VIETNIEKS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Būvniecība / Nekustamais īpašums Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-10 Kontaktpersona: personals@valmierasnovads.lv 27807444

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) Dikļu Kultūras centrs (turpmāk – Kultūras centrs) aicina darbā Vaidavas vēsturisko liecību ekspozīcijas vadītāju uz nenoteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: • piedalīties izstāžu, ekspozīciju un citu aktivitāšu ieviešanas projektos; • organizēt izstādes; • uzturēt un papildināt informāciju, apkopot un izvietot ekspozīcijas materiālus; • vadīt nodarbības un ekskursijas; • sniegt konsultācijas apmeklētājiem; un ja Tev ir: • akadēmiskā vai otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība humanitārajās zinātnēs; • vēlama pieredze ekskursiju gida darbā; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: teicamas organizatoriskās, komunikācijas un saskarsmes prasmes, strādājot individuāli un komandā; iniciatīva un radoša pieeja darbam; • labas prasmes darbā ar datoru, MS Office programmām un citu biroja tehniku; mēs piedāvājam: • nepilnu darba laiku 16 stundas nedēļā (0,4 slodze); • pamatalgu pārbaudes laikā 399,60 EUR (par 0,4 slodzi) pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 420,80 EUR (par 0,4 slodzi) pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu un citus labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu un sakārtotu darba vidi. Motivācijas vēstuli, CV un izglītības dokumenta kopiju lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz e-pastu: personals@valmierasnovads.lv ar norādi „Pieteikums Vaidavas vēsturisko liecību ekspozīcijas vadītāja/-s amatam” līdz 2025.gada 8.decembrim. Tālrunis papildu informācijai: 26486115. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: PAŠVALDĪBAS IESTĀDES VADĪTĀJS /PRIEKŠNIEKS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Skolas iela 1, Vaidava, Vaidavas pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Nepilnais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Nepilna slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-08 Kontaktpersona: personals@valmierasnovads.lv 26486115

Mūsu partneri