Valmieras Ziņas

Agita Zariņa: Izrāde “Attālinātās mācības”

Lasīšanas laiks: 6 min

Laikā, kad nevaram apmeklēt teātra izrādes, aicinu ielūkoties pašā interesantākajā izrādē, ko šobrīd bez ieejas biļetes piedzīvo katra ģimene, kurā ir skolas vecuma jaunietis. Atšķirībā no ierastā iestudējuma, šai izrādei ir vairāki režisori – katram mācību priekšmetam savs. Kopumā skolēns piedzīvo ap 15 režisoru ieceres un norādījumus. Tas, ko skolēns var izvēlēties, ir nemainīgā istabas scenogrāfija, tērpu un mūzikas noformējums – atstāt pidžamu, mācoties ieslēgt mīļāko mūziku. Viss cits ir plūsma, kurai gribi negribi jāļaujas. Kā jūtas skolēns šajā laikā, kad pieaugušo pasauli vairāk interesē autostāvvietu brīvbiļetes, aizkavējies datortehnikas iepirkums attālinātajām mācībām (ja nāk negaidīts epidēmijas 2. vilnis, pieaugušie to nevarēja paredzēt), atbildīgo ministru spēja parādīt savu vienotību uzskatos slēgt vai neslēgt kādu veikalu, likt vai nelikt masku, pērkot krējumu? Tik daudz svarīgu lietu, kas pieaugušajam risināmas.

Kur paliek skolēns, kā viņš šobrīd jūtas un kāda būs viņa izglītība, skaļi nesaucot vārdu “kvalitāte”?

Valmieras Pārgaujas Valsts ģimnāzijā pavasarī un tagad regulāri tiek aptaujāti skolēni, lai saprastu, kas uzlabojams attālinātājās mācībās, ko nu jau oficiāli saucam par mācību procesu. Šoreiz pētījām ne tikai skolēnu izpratni un neskaidro mācību priekšmetos, bet arī to, kāda ir skolēna labsajūta, cik stundas dienā skolēns velta mācībām un vai skolēnam ir kāds, ar ko dienas laikā var parunāties?

Tātad. Izrāde sākas ar nokavēšanos, jo diezgan lielai daļai skatītāju (lasīt – dalībnieku) iepriekšējais vakars ievilcies datorspēlēs, filmās un telefona bīdīšanā, rīti ir grūti, smagi un vēli, jo režisori parādi diriģē attālināti un neredz (kameru neieslēgšu(!)), cikos es atradīšu sevī motivāciju sākt.

Ar motivāciju ir visgrūtāk – to atzīst gandrīz puse aptaujāto skolēnu.

Visgrūtāk ir tiem skolēniem, kuriem jau klātienē kāds no mācību priekšmetiem nepadevās vai bija nepieciešams plašāks skolotāja skaidrojums un atbalsts. Tie, protams, visbiežāk ir eksaktie mācību priekšmeti (fizika, ķīmija, bioloģija, arī matemātika), kuros nepieciešama lielāka iedziļināšanās un piepūle. Bet pie visstiprākās saņemšanās izpratne šajās lielajās zinātnēs var rasties subjektīva. Kā teica mans kolēģis Rūdolfs:

“Mācīt matemātiku attālināti ir līdzīgi kā mācīt peldēt tumsā – kas skaļāk šļakstās un rīstās, tos pavelk virs ūdens, tikmēr vieni jau ir krastā, bet vieni ir dziļi dzelmē.”

Vissatraucošākie ir dati par skolēnu pastaigām svaigā gaisā vai kustībām. Ja izrādes starpbrīdī mēs izkustinām savu ķermeni, muskuļiem uzņemot skābekļa devu, tad attālinātajās mācībās laiks un ķermenis izplūst laikā un telpā.

Aptuveni katrs 5. skolēns vispār neiet ārā, puse no skolēniem iziet svaigā gaisā vienu reizi dienā. Tāpēc skolas un vecāku uzdevums ir domāt, piedāvāt viltīgas sportiskas aktivitātes, kas spēj skolēnu izvilkt no “datortelpas”.

Tas, ko mācās šobrīd visas iesaistītās personas, ir plānošanas prasme. Apjoms, lielā informācijas plūsma, kurā skolēnam pašam(!) jāorientējas, termiņos iesniegts darbs uzliek milzu atbildību un izaicinājumus. Un tikai pieaugušajam šķiet, ka viss ir paveicams ātri un vienkārši. Nav jau tā, ka plānošanas prasme klātienes procesā būtu mērķtiecīgi mācīta. Vairāk tomēr skolotājs ir atgādinājis, virzījis. Nu pašmācībā to mācāmies. Tāpēc svarīgāk par saturu šobrīd ir dot atbalsta veidus skolēnam procesa un laika plānošanā. Kā plānot, kurš no veidiem katram skolēnam atbilstošāks? Kā kontrolēt un pārraudzīt paša paveikto? Šis ir dzīves eksāmens, un, kā mēs zinām, ja eksāmenu nenokārtosi, nāksies atkārtot.

Tas, kas satrauc šai savstarpējā sadarbībā,- ir skolēnu nebaidīšanās atrast informāciju un uzdot to par savējo, vecāka vai drauga veikto uzdevumu iesniegt kā savējo. Sauksim lietas īstajos vārdos – plaukst plaģiātisms.

Ko skolēns ar to iegūst? Nav atbildes. Jā, mēs katrs savulaik skolā esam špikojuši, bet šobrīd tā ir zara zāģēšana, uz kuru sēžam, tā ir šķietama problēmas atrisināšana. Skolotājs nevar nākamo stundu izveidot tā, lai skolēni neskaidro apgūst, ja nereti darbi tiek iesniegti aizdomīgi perfekti. Maskējamies? Karnevālā pazūd vērtības, sajūk patiesība ar meliem, bet pusnaktī, kad kritīs maskas, mēs pūrā gribēsim labu izglītību. Bet vai būs?

Ir arī labas ziņas. Daudzi skolēni atzīst, ka attālinātais process ļauj plānot savu režīmu, izvirzīt prioritātes, noteikt savu darba tempu. Puse skolēnu atzīst, ka mācību process kopumā vērtējams kā labs. Šeit gan svarīgi piebilst par skolēna slodzi – trešdaļa aptaujāto mācās 4 – 6 stundas dienā, piektdaļa – 6-8 stundas, bet 15 % vairāk par 8 stundām dienā.

76 % aptaujāto atzīst, ka mājās jūtas labi vai ļoti labi, bet aptuveni katrs 10. skolēns – slikti vai ļoti slikti.

Lūk, daži viedokļi: “Šajā brīdī, mācoties attālināti, jūtos vairāk motivēta un tiešām katru dienu pavadu vismaz 5h mācoties uzdoto. Uzdoto cenšos pēc iespējas labāk izprast, nevis vienkārši nokopēt no interneta, pārrakstīt no grāmatas vai paprasīt kādam klasesbiedram. Cenšos arī uzturēt veselīgu gulēšanas režīmu”, “Man ar attālināto mācību procesu veicas diezgan labi. Gan atzīmes ir labas, gan arī pašsajūta. Visu skolotājas doto izpildu laicīgi, bez kavējumiem, protams, ne uz visām tiešsaistes stundām paspēju pieslēgties. Kopumā esmu priecīgs par paša paveikto”,

“Vairāk par visu es vēlos iet uz skolu. Es nesaprotu vairākas mācības. Man ir grūti pašam saprast, kas jādara. Šitā nekas nesanāks”,

“Mana vienīga motivācija ir, jo ātrāk pabeigs, jo mazāk būs atlicis, ko darīt”, “Ir dienas, kad mazie brāļi ir mājās, tad traucē mācīties. Arī pie aizvērtām durvīm dzirdu kā trako” un “Dažreiz man palīdz mamma, bet viņa daudz neko nesaprot”.

Īpaša loma šajā izrādē ir pieaugušajiem. Vecākiem vairāk nekā jebkad ir jāatrod laiks pastaigai, atbalstam, vai arī – vienkārši sarunai. Skolotājam jāsaprot, ka visu, kas standartā, iemācīt šobrīd var tikai cirka akrobāts, un jāizvērtē, kas ir tā esence, ko savā priekšmetā skaidri, precīzi, mierīgi šobrīd varu dot. Bet visiem pieaugušajiem jāsaskata, ka neesam vieni, ka ar mums kopā aug mūsu bērni, kuriem tieši šobrīd veidojas izpratne par pasauli (viņi vēro mūsu reakcijas un rīcību). Viņi aug tagad, ne vakar, ne rīt. Galu galā tieši tagad ir laiks, lai veltītu to viens otram. Tāda ir galvenā izrādes doma – beidzot neskriet, bet apstāties un saprast.

Izmantojot situāciju, saku lielu paldies katram skolotājam, kuru tuvākais draugs un sabiedrotais šobrīd ir datora ekrāns un pirkstu veiklība. Paldies katram vecākam, kas atrod laiku un pozitīvo iedvesmu savam skolēnam. Paldies katram skolēnam, kas saprot un izvērtē, ko es šodien iemācījos un paveicu, kā varu uzlabot savas prasmes.

Kā slavenajā Māra Čaklā citātā: “Man pieder viss, kas ar mani ir noticis.” Mēs visi kopā augam un mācāmies.

Izrāde ir smaga, nogurdinoša, pat apnicīga, jo tās ilgums ir neparedzams. Kur ņemt spēku un motivāciju skolēnam, skolotājam, vecākam? Tikai ikdienas priekos, mazajās veiksmēs un savā mugurkaulā. Nekas mūs tā nepārbauda un nestiprina kā cilvēks pats. Laikā, kad mainās pasaule, sevi nepazaudēt var tikai cilvēks pats. Ja 38 % skolēnu reti vai nemaz nekomunicē ar klasesbiedriem, ja puse skolēnu pa dienu mājās ir vieni, tad mums IR jāatrod laiks sarunai.

Tāpēc tikai no mūsu attieksmes ir atkarīgs, vai mācīšanās process šobrīd ir komēdija, drāma vai traģēdija.

Nobeigumā mūsu sporta skolotāja Ginta ieteikums visiem nogurušajiem – lai jebkurš muskulis saņemtu skābekli, izmanto kādu no šiem 3 ieteikumiem: 1) apļo visu, ko vari,- rokas, plecus, kājas u.c., 2) ar plaukstām paplikšķini visur kur vari – sev, otram u.c.,3) stiepies, kur vien vari un kā vien vari – gultā, pie galda u.c. Kā organisms saņems elpu, tā radīsies prieks un motivācija.

Priekškars vēl neveras…

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

SIA CowCare aicina savā komandā PRODUKTU SPECIĀLISTU/-I SIA CowCare ir starptautisks un strauji augošs uzņēmums, kas specializējas liellopu nagu kopšanas aprīkojuma un ar to saistīto preču tirdzniecībā. Lai gan uzņēmuma birojs atrodas Kocēnos, Valmieras novadā, CowCare komandā strādā kolēģi no vairākām Eiropas valstīm. MĒS TEV UZTICĒSIM: Jaunu produktu meklēšanu, izvērtēšanu un ieviešanas procesu vadību; Sadarbību ar esošajiem piegādātājiem un jaunu sadarbības partneru piesaisti, nodrošinot uzņēmumam izdevīgākos sadarbības nosacījumus; Tirgus izpēti un cenu politikas plānošanu; Produktu datu analīzi un rezultātu izmantošanu produktu klāsta optimizācijai; Ciešu sadarbību ar citām uzņēmuma nodaļām, nodrošinot efektīvu procesu un labākus rezultātus; Izstrādāt ar amatu saistītās instrukcijas un nodrošināt to ievērošanu. MĒS NO TEVIS SAGAIDĀM: Mērķtiecīgu, uz rezultātu orientētu personību; Iepriekšēju darba pieredzi dažādu projektu organizēšanā, vadīšanā un produktu vadībā; Precizitāti, teicamas komunikācijas prasmes un atbildību; Spēju patstāvīgi organizēt savu darbu, pārraudzīt, kontrolēt un rast risinājumus dažādās situācijās; Teicamas latviešu valodas zināšanas un angļu valodas zināšanas gan mutiski, gan rakstiski (darbā nepieciešama saziņa ar ārvalstu kolēģiem, partneriem un piegādātājiem); B kategorijas tiesības un auto vadīšanas prasmi; Labas iemaņas darbā ar MS Office, MS Teams un citām digitālām platformām; Pieredze darbā ar Microsoft Dynamics 365 Business Central sistēmu tiks uzskatīta par priekšrocību; Pieredze hidraulikā, elektronikā vai citā tehniskajā nozarē tiks uzskatīta par priekšrocību. MĒS TEV PIEDĀVĀJAM: Atalgojumu no EUR 2000-2500 (bruto); Pilnas slodzes darbu no plkst.: 8.00 – 17.00; Mājīgu darba vietu Kocēnos, Valmieras novadā, ar iespēju vienoties par hibrīddarba modeli; Apmācības un izaugsmes iespējas; Veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika un citus uzņēmuma piedāvātos "labumus"; Dinamisku darba vidi starptautiskā komandā. Lai saņemtu detalizētāku informāciju par veicamajiem pienākumiem, lūgums sazināties ar Ivetu Reņko, tālrunis uzziņām +371 26665993. Piesakies līdz 2025. gada 30. oktobrim CV un motivētu pieteikumu nosūtot elektroniski uz e-pastu: hr@cowcare.eu. Sazināsimies ar otrās atlases kārtas kandidātiem. Profesija: PRODUKTU SPECIĀLISTS Darba vietas adrese: LATVIJA, Aveņu iela 3 - 18, Kocēni, Kocēnu pag., Valmieras nov. Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Lauksaimniecība / Vide Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-10-30 Kontaktpersona: Danuta Žērbele

SIA "Centrālā laboratorija" ir modernākā laboratorija Baltijā un viens no lielākajiem laboratorisko pakalpojumu sniedzējiem valstī ar vairāk nekā 100 filiālēm visā Latvijā. Aicinām pievienoties kolektīvam vispārējās aprūpes māsas / ārsta palīgus. Darba pienākumi: - veikt asins paraugu ņemšanu no vēnas - reģistrēt klientus / analīžu paraugus datu bāzē - strādāt ar kasi un datu bāzi Prasības: - pieredze medicīnas māsas darbā / asins paraugu ņemšanā - atbilstoša medicīniskā izglītība un reģistrācija ārstniecības personu reģistrā - datorzināšanas - pozitīva attieksme pret darbu, spēja uzņemties atbildību - ļoti labas komunikācijas prasmes ar cilvēkiem Piedāvājam: - darbs uz attīstību orientētā uzņēmumā; - darba vide ar vismodernākajām tehnoloģijām; - izaugsmes un karjeras iespējas; - uzņēmuma pakalpojumu privilēģiju karte; - veselības apdrošināšanas polise (pēc viena nostrādāta gada); - sākotnēja apmācība un darba apģērbs; - individuāla pieeja darba grafikam (iespējams savienot ar citiem darbiem vai studijām); - komandas saliedēšanas pasākumi, korporatīvas dāvanas. Darba laiks: pēc grafika, maiņas, dd 07:00-16:00, ss 08:00-16:00 Darba samaksa: no 10 EUR/h Bruto Darba vieta: Valmiera, Rīgas iela 4 Aicinām sūtīt CV uz darbs@laboratorija.lv Sazināsimies ar pretendentiem, kuri tiks aicināti uz interviju klātienē. Iesniedzot savu CV un pieteikumu, Jūs piekrītat dalībai norādītās vakances kandidātu izvērtēšanas un atlases procesā un saziņai ar Jums. Apliecinām, ka kandidātu izvērtēšanas un atlases procesā tiks nodrošināta tiesiska Jūsu personas datu apstrāde. Pēc konkursa noslēgšanās, Jūsu personas dati tiks uzglabāti 3 mēnešus. CV un pieteikumā norādāma tikai tā informācija, kas ir nepieciešama, lai objektīvi izvērtētu Jūsu kandidatūras atbilstību vakantajam amatam. Ievērojot minēto, aicinām izvērtēt CV un pieteikumā iekļaujamās informācijas apjomu. Pārzinis: SIA Centrālā laboratorija reģ. Nr. 40003210801 Profesija: MĀSA/ vispārējās aprūpes MĀSA Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Rīgas iela 4, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 2 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-11-14 Kontaktpersona: Tālrunis: 20646569 E-pasts: darbs@laboratorija.lv Izglītības līmenis: Augstākā izglītība (bakalaura grāds)

Mūsu partneri