Valmieras Ziņas

Agita Zariņa: Izrāde “Attālinātās mācības”

Lasīšanas laiks: 6 min

Laikā, kad nevaram apmeklēt teātra izrādes, aicinu ielūkoties pašā interesantākajā izrādē, ko šobrīd bez ieejas biļetes piedzīvo katra ģimene, kurā ir skolas vecuma jaunietis. Atšķirībā no ierastā iestudējuma, šai izrādei ir vairāki režisori – katram mācību priekšmetam savs. Kopumā skolēns piedzīvo ap 15 režisoru ieceres un norādījumus. Tas, ko skolēns var izvēlēties, ir nemainīgā istabas scenogrāfija, tērpu un mūzikas noformējums – atstāt pidžamu, mācoties ieslēgt mīļāko mūziku. Viss cits ir plūsma, kurai gribi negribi jāļaujas. Kā jūtas skolēns šajā laikā, kad pieaugušo pasauli vairāk interesē autostāvvietu brīvbiļetes, aizkavējies datortehnikas iepirkums attālinātajām mācībām (ja nāk negaidīts epidēmijas 2. vilnis, pieaugušie to nevarēja paredzēt), atbildīgo ministru spēja parādīt savu vienotību uzskatos slēgt vai neslēgt kādu veikalu, likt vai nelikt masku, pērkot krējumu? Tik daudz svarīgu lietu, kas pieaugušajam risināmas.

Kur paliek skolēns, kā viņš šobrīd jūtas un kāda būs viņa izglītība, skaļi nesaucot vārdu “kvalitāte”?

Valmieras Pārgaujas Valsts ģimnāzijā pavasarī un tagad regulāri tiek aptaujāti skolēni, lai saprastu, kas uzlabojams attālinātājās mācībās, ko nu jau oficiāli saucam par mācību procesu. Šoreiz pētījām ne tikai skolēnu izpratni un neskaidro mācību priekšmetos, bet arī to, kāda ir skolēna labsajūta, cik stundas dienā skolēns velta mācībām un vai skolēnam ir kāds, ar ko dienas laikā var parunāties?

Tātad. Izrāde sākas ar nokavēšanos, jo diezgan lielai daļai skatītāju (lasīt – dalībnieku) iepriekšējais vakars ievilcies datorspēlēs, filmās un telefona bīdīšanā, rīti ir grūti, smagi un vēli, jo režisori parādi diriģē attālināti un neredz (kameru neieslēgšu(!)), cikos es atradīšu sevī motivāciju sākt.

Ar motivāciju ir visgrūtāk – to atzīst gandrīz puse aptaujāto skolēnu.

Visgrūtāk ir tiem skolēniem, kuriem jau klātienē kāds no mācību priekšmetiem nepadevās vai bija nepieciešams plašāks skolotāja skaidrojums un atbalsts. Tie, protams, visbiežāk ir eksaktie mācību priekšmeti (fizika, ķīmija, bioloģija, arī matemātika), kuros nepieciešama lielāka iedziļināšanās un piepūle. Bet pie visstiprākās saņemšanās izpratne šajās lielajās zinātnēs var rasties subjektīva. Kā teica mans kolēģis Rūdolfs:

“Mācīt matemātiku attālināti ir līdzīgi kā mācīt peldēt tumsā – kas skaļāk šļakstās un rīstās, tos pavelk virs ūdens, tikmēr vieni jau ir krastā, bet vieni ir dziļi dzelmē.”

Vissatraucošākie ir dati par skolēnu pastaigām svaigā gaisā vai kustībām. Ja izrādes starpbrīdī mēs izkustinām savu ķermeni, muskuļiem uzņemot skābekļa devu, tad attālinātajās mācībās laiks un ķermenis izplūst laikā un telpā.

Aptuveni katrs 5. skolēns vispār neiet ārā, puse no skolēniem iziet svaigā gaisā vienu reizi dienā. Tāpēc skolas un vecāku uzdevums ir domāt, piedāvāt viltīgas sportiskas aktivitātes, kas spēj skolēnu izvilkt no “datortelpas”.

Tas, ko mācās šobrīd visas iesaistītās personas, ir plānošanas prasme. Apjoms, lielā informācijas plūsma, kurā skolēnam pašam(!) jāorientējas, termiņos iesniegts darbs uzliek milzu atbildību un izaicinājumus. Un tikai pieaugušajam šķiet, ka viss ir paveicams ātri un vienkārši. Nav jau tā, ka plānošanas prasme klātienes procesā būtu mērķtiecīgi mācīta. Vairāk tomēr skolotājs ir atgādinājis, virzījis. Nu pašmācībā to mācāmies. Tāpēc svarīgāk par saturu šobrīd ir dot atbalsta veidus skolēnam procesa un laika plānošanā. Kā plānot, kurš no veidiem katram skolēnam atbilstošāks? Kā kontrolēt un pārraudzīt paša paveikto? Šis ir dzīves eksāmens, un, kā mēs zinām, ja eksāmenu nenokārtosi, nāksies atkārtot.

Tas, kas satrauc šai savstarpējā sadarbībā,- ir skolēnu nebaidīšanās atrast informāciju un uzdot to par savējo, vecāka vai drauga veikto uzdevumu iesniegt kā savējo. Sauksim lietas īstajos vārdos – plaukst plaģiātisms.

Ko skolēns ar to iegūst? Nav atbildes. Jā, mēs katrs savulaik skolā esam špikojuši, bet šobrīd tā ir zara zāģēšana, uz kuru sēžam, tā ir šķietama problēmas atrisināšana. Skolotājs nevar nākamo stundu izveidot tā, lai skolēni neskaidro apgūst, ja nereti darbi tiek iesniegti aizdomīgi perfekti. Maskējamies? Karnevālā pazūd vērtības, sajūk patiesība ar meliem, bet pusnaktī, kad kritīs maskas, mēs pūrā gribēsim labu izglītību. Bet vai būs?

Ir arī labas ziņas. Daudzi skolēni atzīst, ka attālinātais process ļauj plānot savu režīmu, izvirzīt prioritātes, noteikt savu darba tempu. Puse skolēnu atzīst, ka mācību process kopumā vērtējams kā labs. Šeit gan svarīgi piebilst par skolēna slodzi – trešdaļa aptaujāto mācās 4 – 6 stundas dienā, piektdaļa – 6-8 stundas, bet 15 % vairāk par 8 stundām dienā.

76 % aptaujāto atzīst, ka mājās jūtas labi vai ļoti labi, bet aptuveni katrs 10. skolēns – slikti vai ļoti slikti.

Lūk, daži viedokļi: “Šajā brīdī, mācoties attālināti, jūtos vairāk motivēta un tiešām katru dienu pavadu vismaz 5h mācoties uzdoto. Uzdoto cenšos pēc iespējas labāk izprast, nevis vienkārši nokopēt no interneta, pārrakstīt no grāmatas vai paprasīt kādam klasesbiedram. Cenšos arī uzturēt veselīgu gulēšanas režīmu”, “Man ar attālināto mācību procesu veicas diezgan labi. Gan atzīmes ir labas, gan arī pašsajūta. Visu skolotājas doto izpildu laicīgi, bez kavējumiem, protams, ne uz visām tiešsaistes stundām paspēju pieslēgties. Kopumā esmu priecīgs par paša paveikto”,

“Vairāk par visu es vēlos iet uz skolu. Es nesaprotu vairākas mācības. Man ir grūti pašam saprast, kas jādara. Šitā nekas nesanāks”,

“Mana vienīga motivācija ir, jo ātrāk pabeigs, jo mazāk būs atlicis, ko darīt”, “Ir dienas, kad mazie brāļi ir mājās, tad traucē mācīties. Arī pie aizvērtām durvīm dzirdu kā trako” un “Dažreiz man palīdz mamma, bet viņa daudz neko nesaprot”.

Īpaša loma šajā izrādē ir pieaugušajiem. Vecākiem vairāk nekā jebkad ir jāatrod laiks pastaigai, atbalstam, vai arī – vienkārši sarunai. Skolotājam jāsaprot, ka visu, kas standartā, iemācīt šobrīd var tikai cirka akrobāts, un jāizvērtē, kas ir tā esence, ko savā priekšmetā skaidri, precīzi, mierīgi šobrīd varu dot. Bet visiem pieaugušajiem jāsaskata, ka neesam vieni, ka ar mums kopā aug mūsu bērni, kuriem tieši šobrīd veidojas izpratne par pasauli (viņi vēro mūsu reakcijas un rīcību). Viņi aug tagad, ne vakar, ne rīt. Galu galā tieši tagad ir laiks, lai veltītu to viens otram. Tāda ir galvenā izrādes doma – beidzot neskriet, bet apstāties un saprast.

Izmantojot situāciju, saku lielu paldies katram skolotājam, kuru tuvākais draugs un sabiedrotais šobrīd ir datora ekrāns un pirkstu veiklība. Paldies katram vecākam, kas atrod laiku un pozitīvo iedvesmu savam skolēnam. Paldies katram skolēnam, kas saprot un izvērtē, ko es šodien iemācījos un paveicu, kā varu uzlabot savas prasmes.

Kā slavenajā Māra Čaklā citātā: “Man pieder viss, kas ar mani ir noticis.” Mēs visi kopā augam un mācāmies.

Izrāde ir smaga, nogurdinoša, pat apnicīga, jo tās ilgums ir neparedzams. Kur ņemt spēku un motivāciju skolēnam, skolotājam, vecākam? Tikai ikdienas priekos, mazajās veiksmēs un savā mugurkaulā. Nekas mūs tā nepārbauda un nestiprina kā cilvēks pats. Laikā, kad mainās pasaule, sevi nepazaudēt var tikai cilvēks pats. Ja 38 % skolēnu reti vai nemaz nekomunicē ar klasesbiedriem, ja puse skolēnu pa dienu mājās ir vieni, tad mums IR jāatrod laiks sarunai.

Tāpēc tikai no mūsu attieksmes ir atkarīgs, vai mācīšanās process šobrīd ir komēdija, drāma vai traģēdija.

Nobeigumā mūsu sporta skolotāja Ginta ieteikums visiem nogurušajiem – lai jebkurš muskulis saņemtu skābekli, izmanto kādu no šiem 3 ieteikumiem: 1) apļo visu, ko vari,- rokas, plecus, kājas u.c., 2) ar plaukstām paplikšķini visur kur vari – sev, otram u.c.,3) stiepies, kur vien vari un kā vien vari – gultā, pie galda u.c. Kā organisms saņems elpu, tā radīsies prieks un motivācija.

Priekškars vēl neveras…

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras Sporta skola (turpmāk-Iestāde) aicina darbā sekretāru/-i (0.5 slodze – 20 stundas nedēļā) uz nenoteiktu laiku. Darba vietas adrese: Jāņa Daliņa iela 2, Valmiera, Valmieras novads. Ja Jūs vēlaties: • sniegt atbalstu Iestādes dokumentu lietvedības organizēšanā; • veikt dokumentu noformēšanu, veidošanu, kārtošanu, uzglabāšanu atbilstoši nomenklatūrai dokumentu pārvaldes kārtībai; • veikt ierobežotas pieejamības dokumentu apstrādi (reģistrācija un nosūtīšana adresātiem); • nodrošināt savlaicīgu informācijas un dokumentu apriti ar Iestādes administrāciju, darbiniekiem, pašvaldību un citām institūcijām; • un Jums ir: • vidējā vispārējā vai vidējā profesionālā izglītība lietvedības jomā; • iepriekšēja pieredze lietvedības jomā tiks uzskatīta par priekšrocību; • prasme strādāt ar datoru Windows vidē, izmantot interneta iespējas un datu bāzes; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • prasme orientēties normatīvajos aktos un pielietot tos darbā; • kompetences: labas saskarsmes un komunikācijas prasmes, precizitāte, augsta atbildības sajūta; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 385,00 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 392,50 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • darbu radošā, draudzīgā kolektīvā; • drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli lūdzam nosūtīt uz e-pastu: valmieras.sportaskola@valmieraa.edu.lv vai iesniegt personīgi Valmieras Sporta skolā (adrese: Jāņa Daliņa iela 2, Valmiera, Valmieras novads) ar norādi „Sekretāra/-es vakancei” līdz 2025.gada 4.decembrim. Tālrunis informācijai: 29448010. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām.     Profesija: SEKRETĀRS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Jāņa Daliņa iela 2, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Nepilnais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Nepilna slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-04 Kontaktpersona: valmieras.sportaskola@valmieraa.edu.lv 29448010

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras pirmsskolas izglītības iestāde “Krācītes” aicina darbā skolotāja palīgu (profesiju klasifikatora kods 5312 01) uz noteiktu laiku (40 stundas nedēļā jeb 1.0 likme). Darba vietas adrese: Pārgaujas iela 11A, Valmiera, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • veikt bērnu aprūpi ikdienā; • sadarboties ar grupas skolotājām, sniegt atbalstu bērniem mācību jomu apguvē; • veidot bērnos kulturālas uzvedības un higiēnas iemaņas; • rūpēties par bērnu dienas režīma ievērošanu; • nodrošināt telpu, inventāra tīrību un kārtību; un ja Tev ir: • vismaz vispārējā vidējā izglītība (vēlams auklītes sertifikāts vai praktiskā pieredze darbā ar bērniem); • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: prasme plānot, organizēt un kvalitatīvi veikt savu darbu, disciplinētība; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 760,00 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 810,00 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli gaidīsim līdz 2025.gada 3.decembrim personīgi (adrese: Pārgaujas iela 11A, Valmiera, Valmieras novads) vai e-pasts: kracites@valmiera.edu.lv. Tālrunis papildu informācijai: 64232457. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SKOLOTĀJA PALĪGS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Pārgaujas iela 11A, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-03 Kontaktpersona: kracites@valmiera.edu.lv 64232457

Valsts meža dienests (turpmāk – VMD) izsludina konkursu uz vakanto Vidzemes virsmežniecības Valmieras mežniecības Trikātas apgaitas mežziņa/-es ierēdņa amata vietu (uz nenoteiktu laiku). Galvenie amata pienākumi: • pārzināt noteikto teritoriju, darbam izmantojot GPS uztvērēju, • praktiski uzraudzīt meža apsaimniekošanas, meža un vides aizsardzības, medības un ugunsapsardzību reglamentējošo normatīvo aktu ievērošanu noteiktā teritorijā, novērtēt to darbības efektivitāti, • pārzināt meža īpašumu lietas noteiktajā teritorijā, • sagatavot dokumentus, izskatīt administratīvās lietas un pieņemt lēmumus tajās, • pārzināt VMD informācijas sistēmu (ĢIS), uzturēt un papildināt tajā esošo informāciju. Prasības pretendentiem/ēm: • atbilstība Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām, • bakalaura grāds vai pirmā līmeņa augstākā izglītība mežsaimniecībā, • vēlama darba pieredze mežsaimniecībā vai meža apsaimniekošanas normatīvo aktu ievērošanas uzraudzībā, • augsta atbildības sajūta, prasme patstāvīgi organizēt savu darbu, kā arī sadarboties, • B kategorijas autovadītāja apliecība, kas ļauj vadīt transporta līdzekli ar mehānisko pārnesumkārbu, • prasme strādāt ar MS Office standartprogrammām, vēlme apgūt specializētās VMD informācijas sistēmas, kā arī GPS uztvērēja izmantošanas iespējas. Mums ir svarīgi, lai veicot savus ikdienas pienākumus, Tev būtu nozīmīgas mūsu vērtības un ar savu rīcību Tu censtos tās iedzīvināt. VMD vērtības, jeb savā darbā novērtējam: • Komandu, kur cilvēki un viņu sadarbība ir vērtīgāka par rīkiem un priekšrakstiem. • Klientu, kam ikreiz izcila pieredze ir vērtīgāka par mūsu sekošanu likuma burtam. • Rezultātu, kad reāli atrisinātas lietas ir vērtīgākas par sekošanu procedūrām. •  Izaugsmi, jo viena jauna, izmēģināta lieta ir vērtīgāka par simts prātojumiem. Piedāvājam: • mēnešalgu, sākot no 1375 līdz 1618 EUR (bruto alga), • atbildīgu un stabilu darbu draudzīgā un profesionālā kolektīvā, • sociālās garantijas; • veselības apdrošināšanu no pirmās darba dienas. Motivētu pieteikuma vēstuli, kurā norādīta atbilstība Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām, profesionālās darbības un izglītības aprakstu (CV) un izglītību apliecinošu dokumentu kopijas lūdzam sūtīt uz e-pasta adresi personals@vmd.gov.lv, tālrunis uzziņām 25439364. Pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula, turpmāk - VDAR) 13. pantu, Valsts meža dienests informē, ka pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu konkursa norisi. Pieteikuma dokumentos norādīto personas datu apstrādes pārzinis ir Valsts meža dienests. Profesija: MEŽZINIS Algas izmaksas veids: Akordalga Darba vietas adrese: LATVIJA, Rīgas iela 40, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-04 Darba sākšanas datums: 2025-12-29 Kontaktpersona: Līga Siņica-Siņavska Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Mūsu partneri