Valmieras Ziņas

Seši lielākie izaicinājumi modernam grāmatvedim

Lasīšanas laiks: 4 min

Tehnoloģiju radītās izmaiņas visās biznesa jomās ļoti tieši skar arī grāmatvedību un finanšu uzskaiti. Grāmatveži faktiski kļūst par biznesa konsultantiem, kuriem jārisina tās pašas problēmas, kas ir aktuālas citu risku vadībai, atzīst “Grāmatvedības foruma 2016” eksperti.

“Veiksmīgam finanšu vadītājam ir jāprot prasmīgi žonglēt ar tādiem izaicinājumiem kā sadarbība ar iesaistītajiem partneriem, lēmumu pieņemšanas (ne)efektivitāte, cilvēciskais faktors. Arī finanšu vadībā ir savas “aklās zonas”, par kurām mēs visi zinām, bet nereti piemirstam,” saka SEB bankas finanšu direktors Kārlis Danēvičs.

Eksperti apkopojuši būtiskākos izaicinājumus, kas tuvākajā laikā ietekmēs finanšu konsultāciju un grāmatvedības nozari.

Uzskaitvedi aizvieto tehnoloģijas un tiešsaistes grāmatvedība

Jādomā, nav tālu diena, kad uz jautājumu – cik daudz laika, jūs pavadāt ievadot datus, ikviens grāmatvedis atbildēs, ka manuāli datus neievada vispār. Arī drukātos rēķinus aizvien vairāk aizvieto pilnvērtīgi elektroniskie rēķini, kurus automātiski “saprot” un spēj apstrādāt grāmatvedības programmas.

“Latvijā patlaban aptuveni 15% visu rēķinu aprit elektroniskā formātā. To izmantošanu veicinātu skaidrāks regulējums un vienots standarts,” atzīst tehnoloģiju uzņēmuma “Visma Enterprise” produktu attīstības vadītājs Artūrs Ernštreits.

Savukārt Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācijas valdes priekšsēdētāja vietniece Ilze Palmbaha skaidro, ka šodien var runāt par tiešsaistes grāmatvedības triumfu, jo strauji attīstās grāmatvedības programmas, lietotnes un dažādi papildrīki, kas atvieglo uzskaiti. Samazinoties mehāniskai datu apstrādei, grāmatvežiem ir laiks darīt citas lietas un pieaug zināšanu nozīme.

“Digitālā paaudze” spiež plašāk izmantot tehnoloģijas

Līdz šim grāmatveži lielākoties sadarbojās ar paaudzi, kura “neaug” līdzi tehnoloģijām. Viņiem digitālā vide drīzāk bija pasveša pasaule, nevis iespēja. Taču ekonomiski aktīvo cilvēku vidū aizvien vairāk ir jūtama “digitālā paaudze”. Ir tikai loģiski, ja jaunieši, kas ir izauguši kopā ar datoriem, viedtelefoniem un citiem sīkrīkiem, vēlas strādāt kopā ar partneriem, kas ir orientēti uz moderno tehnoloģiju izmantošanu. Arī no darba devējiem viņi pieprasa atbilstoši aprīkotu vidi, ātru, dinamisku un interesantu darbu.

Maksa par grāmatvedības pakalpojumiem balstīsies nevis uz patērēto laiku, bet gan sniegto pievienoto vērtību

Jau šodien finanšu uzskaites tehnoloģijas ļauj uzkrāt nepieciešamos datu masīvus, tos vispusīgi izanalizēt un iegūtajiem rezultātiem piekļūt tiešsaistē, tādēļ mazinās vēsturisko datu un to apkopošanas vērtība. Sekas – nodokļu deklarāciju un pārskatu sagatavošana varētu kļūt pat uz pusi lētāka, atzīst Palmbaha.

Tieši tāpat mainās arī vispārējie samaksas aprēķināšanas principi, proti, maksa vairs nebalstās uz patērēto laiku, bet gan uz finansistu sniegto pievienoto vērtību. Proti, to, cik prasmīgi grāmatveži/finanšu konsultanti spēj analizēt datus, identificēt riskus, noteikt labvēlīgas un negatīvas tendences biznesa attīstībā un ieteikt risinājumus to līdzsvarošanai.

Uzņēmēja uzticības persona vairs nav grāmatvedis, bet gan finanšu konsultants

Digitāli uzkrātā un ērti apstrādājamā finanšu informācija maina arī attiecības starp grāmatvežiem un uzņēmējiem. Vieglāk apstrādājamie dati ļauj arī vieglāk nomainīt grāmatvedi, bet uzņēmējiem daudz svarīgāki un neaizvietojamāki kļūst finanšu vadības konsultanti, analītiķi.

“Tā kā datorprogrammas spēj efektīvi paveikt aizvien vairāk grāmatvedības funkciju, tad mums jāfokusējas uz funkcijām, ko ar automatizāciju nevar aizstāt – risku identificēšana un vadība, radoša pieeja efektīvai finanšu pārvaldīšanai, kā arī atbalsts biznesa iespēju dažādošanai,” uzskata Danēvičs.

Jāspēj pamanīt izmaiņas, kas var būtiski mainīt esošos modeļus

Normatīvais regulējums vienmēr atpaliks no reālo izmaiņu tempa, tādēļ viens no izaicinājumiem finanšu vadības profesionāļiem ir savlaicīgi pamanīt tās izmaiņas, kurām ir potenciāls būtiski mainīt esošo biznesa modeli, lai varētu tām pielāgoties, skaidro SEB bankas finanšu direktors.

Tieši tādēļ prasmīga finanšu vadītāja konsultācijas ir tik svarīgas gan ambicioziem jaunuzņēmumiem, gan nelielām nišas kompānijām, kas vēlas “pārlekt” jaunā līmenī, atzīst eksperti.

Grāmatvežiem “dzīvībai svarīgas” ir mārketinga un pārdošanas iemaņas

Eksperti atzīst, ka grāmatvedības un finanšu konsultāciju uzņēmumi spēj piedāvāt izcilu kompetenci, kas palīdz biznesam straujāk attīstīties, gūt lielāku peļņu un nodarbināt vairāk cilvēku. Taču veiksmīgs grāmatvedības bizness būs iespējams vien tad, ja grāmatveži mainīs attieksmi pret savu pakalpojumu pārdošanu. Proti, šobrīd daudz svarīgāk ir pārdot nevis pakalpojumus, bet gan darba rezultātā pieejamo pievienoto vērtību.

Šodien labiem grāmatvedības speciālistiem ir nepieciešamas gan svešvalodu zināšanas, gan mārketinga, pārdošanas un komunikācijas prasmes, jāpārzina arī tiešsaistes programmas, secina Palmbaha.

 

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Biedrība “Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem “ZELDA” (turpmāk RC ZELDA), reģ. Nr. 40008114387 aicina darbā atbalsta personu lēmumu pieņemšanā – sociālo mentoru Valmieras novadā pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem. Kas ir Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā? Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā ir personai ar garīga rakstura traucējumiem sniegts atbalsts lēmumu pieņemšanā, lai palīdzētu viņai vienlīdzīgi ar citiem sabiedrības locekļiem īstenot savu tiesībspēju un rīcībspēju. Atbalsts lēmumu pieņemšanā ļauj personai paust savu gribu, izvēli, plānot un pašai pieņemt lēmumus par savu dzīvi, veselības un sociālo aprūpi, finansēm un īpašumiem, kā arī palīdz personai paplašināt savu dabisko atbalsta loku, palīdz pilnveidot spējas pārstāvēt sevi un aizsargāt savas tiesības un intereses. Pakalpojuma ietvaros atbalsts tiek nodrošināts 6 dzīves jomās: tiesību un interešu aizstāvības jomā, finanšu jomā, ikdienas dzīves jomā, veselības aprūpes jomā, sociālā aprūpes jomā un atbalsta loka veidošanā. Atbalsta personas lēmumu pieņemšanā galvenie darba pienākumi: atbalsta sniegšana lēmumu pieņemšanā personām ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk – atbalstāmajām personām); atbalstāmo personu atbalsta plāna sagatavošana, balstoties uz stipro pušu un vajadzību izvērtēšanu; palīdzība atbalstāmajām personām apzināt un piesaistīt nepieciešamos resursus, veicinot atbalstāmo personu motivāciju lēmumu pieņemšanā un saistīto problēmu risināšanā; palīdzība dokumentu sagatavošanā iesniegšanai valsts un pašvaldību institūcijās; atbalsta loka veidošana atbalstāmajām personām; atbalstāmās personas patstāvīgai dzīvei nepieciešamo lēmumu pieņemšanas prasmju attīstīšana un veicināšana (t.sk. nodrošināt lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju un sniegt to atbalstāmajai personai saprotamā veidā un valodā, kā arī sniegt nepieciešamo atbalstu, lai atbalstāmā persona varētu paust savu gribu un izdarīt patstāvīgu izvēli); iknedēļas saturisko atskaišu un mēneša atskaites – atbalsta personas pakalpojuma uzskaites lapas sagatavošana. Prasības kandidātam: pirmā vai otrā līmeņa augstākā izglītība sociālajā darbā, sociālajā aprūpē, sociālajā rehabilitācijā, psiholoģijā, tiesību zinātnēs vai citās sociālajās vai humanitārajās zinātnēs; vēlamas pamatprasmes un pieredze darbā un komunikācijā ar personām ar garīga rakstura traucējumiem; labas latviešu valodas zināšanas (augstākā līmeņa 2. pakāpe (C2)); pamatzināšanas par valsts pārvaldi un prasme sagatavot dokumentus valsts un pašvaldību institūcijām; prasme strādāt ar datoru; prasme strādāt gan individuāli, gan komandā; spēja plānot savu darbu individuāli; augsta saskarsmes kultūra, komunikabilitāte, empātija, tolerance un atvērtība jaunām idejām. Atbalsta personai nepieciešamās kompetences: iecietība pret personām ar garīga rakstura traucējumiem, lai veidotu veiksmīgu kontaktu; spēja analizēt situāciju un identificēt iespējamos cilvēktiesību pārkāpumus pret atbalstāmo personu; spēja strādāt komandā un piemēroties mainīgiem darba apstākļiem; spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus, komunicēt, risināt problēmas un konfliktus; spēja motivēt atbalstāmo personu pārmaiņām; spēja plānot un organizēt savu darbu; augsti ētikas standarti. Mēs piedāvājam: Pilna vai nepilna laika darba slodzi ar summēto darba laiku; Veselības apdrošināšana; Nodrošinām darba datoru, kā arī telefona un interneta pieslēgumus; Darba laiks tiek organizēts, pamatojoties uz katrai atbalstāmajai personai izstrādātu atbalsta plānu; Atalgojumu 7.73 EUR/h pirms nodokļu nomaksas, slēdzot ar personu terminētu darba līgumu, nodrošinot visas sociālās garantijas (darba līguma termiņš 31.12.2024. ar iespēju līgumu pagarināt); Ar darbu saistīto izdevumu atmaksa (degviela, sabiedriskā transporta biļetes, kancelejas preces u.tml.); Apmācību pirms darba uzsākšanas, regulāru pakalpojuma koordinatora, sociālā darbinieka un citu RC ZELDA speciālistu atbalstu ikdienas darbā, kovīzijas vai supervīzijas. Darba vietas adrese : Mārupes iela 4, Rīga un visā Latvijas teritorijā. Pieteikumu ar CV un motivācijas vēstuli lūgums sūtīt: zelda@zelda.org.lv  Profesija: Sociālais MENTORS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-06-03 Kontaktpersona: Tālrunis: 67442828 E-pasts: zelda@zelda.org.lv Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras pirmsskolas izglītības iestāde “Sprīdītis” aicina darbā skolotāja palīgu uz noteiktu laiku (40 stundas nedēļā jeb 1,0 likme).  Darba vietas adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • veikt bērnu aprūpi ikdienā; • sadarboties ar grupas skolotājām, sniegt atbalstu bērniem mācību jomu apguvē; • veidot bērnos kulturālas uzvedības un higiēnas iemaņas; • rūpēties par bērnu dienas režīma ievērošanu; • nodrošināt telpu, inventāra tīrību un kārtību; un ja Tev ir: • vismaz vispārējā vidējā izglītība (vēlams auklītes sertifikāts vai praktiskā pieredze darbā ar bērniem); • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: prasme plānot, organizēt un kvalitatīvi veikt savu darbu, disciplinētība; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 702 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 731 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli gaidīsim līdz 2024. gada 27.maijam personīgi (adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads) vai e-pastā spriditis@valmiera.edu.lv. Tālrunis papildu informācijai: 64231434. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu, atbilstoši fizisko datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SKOLOTĀJA PALĪGS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-27 Kontaktpersona: CV, piet.vēst.un izgl.dok.kopijas ar norādi sūtīt uz spriditis@valmiera.edu.lv, 64231434. Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri