Valmieras Ziņas

Septiņi ieteikumi imunitātes stiprināšanai

Iestājoties vēsākam laikam, arvien aktuālāks kļūst jautājums par imunitātes stiprināšanu. Kā pasargāt sevi un savu ģimeni no saaukstēšanās, vīrusiem un slimībām? Lai arī nav viena brīnumlīdzekļa, kā uzlabot imunitāti ļoti īsā laikā, tomēr pastāv vienkāršas lietas, ko varam darīt savas veselības labā, lai ilgtermiņā varētu sajust ievērojamus imunitātes uzlabojumus. Padomus imunitātes stiprināšanai sniedz BENU Aptiekas pieaicinātais eksperts, Latvijas Imūndeficīta korekcijas centra un Capital Clinic Riga klīniskais imunologs Lauris Līcītis un BENU Aptiekas farmaceita asistente Zanda Ozoliņa.

Pirms ķerties pie ieteikumiem, vērts atgādināt, ka bieža slimošana rudenī un ziemā uzreiz neliecina par novājinātu imunitāti – ne jau slimošanas biežums nosaka to, vai cilvēka organismam ir labas vai sliktas aizsargspējas, bet gan tas, cik ātri viņš spēj izveseļoties un vai pēc slimošanas nesākas komplikācijas. Ja izslimo ātri un bez komplikācijām, imūnā sistēma ir kārtībā neatkarīgi no tā, ka gadījies arī paslimot. Imūnās sistēmas galvenais uzdevums ir nepieļaut kādam svešam aģentam – vīrusam vai baktērijai – iekļūt organismā un izmainīt tā iekšējo vidi. Lai gan imūnā sistēma strādā vienoti, nosacīti to iedala iedzimtajā un iegūtajā imunitātē. Iedzimto imunitāti manto no senčiem, un to īpaši izmainīt nevar, tajā jau ir iekodētas standarta atbildes reakcijas. Līdz ar to, kā uz kādu slimības ierosinātāju organisms reaģēs, kā pretosies, nosaka gēni – ja mamma, vecmāmiņa, tēvs ir slimīgi, diemžēl arī bērns šo noslieci pārņem. Taču katrs var ietekmēt savu iegūto imunitāti, kas veidojas dzīves laikā, gan pārslimojot dažādas slimības, piemēram, saaukstēšanos, angīnu, citas infekcijas, gan vakcinējoties, gan ievērojot saprātīgus un veselīgus ikdienas ieradumus.

Zanda Ozoliņa uzsver, ka slimot ir dabisks process, un lai kāda būtu ikdienas steiga, tomēr ieteicams sevi pasaudzēt.  Imunitātes stiprināšanai svarīgi lietot dabīgos imunomodulatorus, ehinacejas vai plūškoka ekstraktu saturošus uztura bagātinātājus.  Rudens laikā ikvienam ieteicams  neaizmirst fiziskās aktivitātes un  veselīgu uzturu.

L.Līcīša ieteikumi imunitātes stiprināšanai

  1. Lieto dabiskos antioksidantus. Tas ir iedarbīgs ierocis cīņai ar brīvajiem radikāļiem – ķīmiskajiem savienojumiem, kas pazemina organisma dabisko aizsardzību. Var lietot gan vitamīnus, kas spēj neitralizēt brīvos radikāļus, gan dažādus – pamatā augu valsts – savienojumus, kas arī darbojas kā antioksidanti. Populārākais un biežāk ieteiktais ir C vitamīns jeb askorbīnskābe – vislabāk dabiskas izcelsmes, to organisms atpazīst un izmanto pilnvērtīgāk nekā mākslīgo C vitamīnu. To satur upenes, zemenes, mežrozīšu augļi, dzērvenes, citrusaugļi, paprika, sīpolloki u. c. Starp citu, kāpostos un kivi ir daudz vairāk C vitamīna nekā citronā. Vēl jāatceras, ka C vitamīns iet bojā 70 grādu temperatūrā, tāpēc nebūs prātīgi pārliet ar verdošu ūdeni tēju ar citronu, jo tā zaudēs lielu daļu savas vērtības. Iesaku arī atzītu firmu uztura bagātinātājus – naturālos preparātus, kurus vislabāk lietot kopā ar augļiem un dārzeņiem, tā panākot vitamīnu efektīvāku uzsūkšanos organismā. Tāpat organismam nepieciešami tādi antioksidanti kā A un E vitamīns, arī B grupas vitamīni, minerālu kompleksi – kalcijs, magnijs, cinks. Imunitātei patīk arī proantocianīdi, ko satur, piemēram, mellenes un dzērvenes.
  2. Ēd pilnvērtīgu un daudzveidīgu uzturu un atsakies no nepārdomātām diētām. Pats galvenais – ēdienam jābūt daudzveidīgam, tāpēc neko nevajadzētu pilnībā izslēgt no uztura. Izņēmums varbūt ir vienīgi svaigs piens, jo tas ir imunoloģiski kaitīgs tajā esošo hormonu dēļ. Nevajag izvairīties no skābpiena produktu lietošanas. Arī daudzreiz aprunātais cukurs imunitātei neko sliktu nenodara, netieši to pat stimulē, taču – viss atkarīgs, kādā veidā un cik daudz to uzņem. Piemēram, medu var lietot droši, savu reizi arī šokolādi un citus saldumus, taču tos nevajadzētu ēst uz nakti, bet gan dienā, sevišķi fiziska un garīgā darba darītājiem. Izpētīts arī, ka sāls nepārspīlētā daudzumā imunitāti stimulē, ne velti to kāru muti laiza zvēri. Ieteicamas ir dārzeņu sulas un šobrīd modē esošie zaļie kokteiļi, kad kopā sablendē augļus, dārzeņus ar pētersīļiem, spinātiem un citiem zaļumiem. Labas ir arī svaigas un saldētas ogas, tāpat godži ogas, čia sēklas. Taču būtu naivi cerēt, ka tās būs brīnumnūjiņas, kas garantēs pilnīgu veselību. Tāpat veselīgi ir ne tikai bio un eko saimniecībās audzētie augļi un dārzeņi, bet savs labums ir arī veikalos pirktajām dabas veltēm, tikai tās pirms lietošanas attiecīgi jāapstrādā. Piemēram, vīnogas var paturēt ūdenī, persikus – nomizot, jo vērtīgās vielas tāpat paliks iekšā. Pietiekami vērtīgi ir arī termiski apstrādāti dārzeņi un augļi, jo, atrodoties bioloģiskajā formā – auglī vai ogā –, vitamīni nav tik termolabili, uzreiz neoksidējas, tāpēc arī nepazūd.
  3. Lieto D vitamīnu visu gadu, sevišķi maz saulainā laikā, jo izrādās, ka šim vitamīnam ir ļoti būtiska loma dažādos imunitātes procesos. D vitamīns jālieto diezgan lielā devā. Līdz 1000 vitamīna vienībām dienā drīkst lietot arī pats uz savu galvu, precīzu lietošanas algoritmu katram individuāli nosaka ārsts.
  4. Rūpējies par emocionālo veselību – neiroimunoloģiskie pētījumi arvien vairāk pierāda, ka imūnā sistēma nav atdalāma no centrālās nervu sistēmas. Nervu centri spēj noteikt, regulēt, ietekmēt imūnās sistēmas atbildes reakcijas. Depresīvam, nomāktam, pārslogotam cilvēkam imunitāte nespēj strādāt ar pilnu jaudu, tāpēc viņš agrāk vai vēlāk saslimst. Savukārt optimisti slimo retāk vai vismaz vieglāk. Paskatieties uz iemīlējušajiem pārīšiem – viņi aukstā laikā staigā plikām galvām, vaļā mēteļiem, bet vienmēr smaidīgi un neslimo, jo pozitīvo emociju ietekmē stiprinās arī organisma aizsargspējas, izdalās bioloģiski aktīvas vielas, kas mobilizē organismu cīņai ar kaitīgiem un nelabvēlīgiem vides faktoriem. Tāpēc par savu emocionālo stāvokli jārūpējas visiem.
  5. Rūdies un kusties! Netuntuļojies, tikko parādās pirmais vēsumiņš, pirmajā vēsajā rudens rītā uzreiz nevelc virsjaku. Tas noved pie pārkaršanas un tad – straujas atdzišanas. Vajag ļauties, lai tevi skar aukstākas gaisa masas. Organisms tā rūdās, un notiek labāka termoregulācija, neļaujot tam pārkarst un vēlāk strauji atdzist. Izmanto saulainās dienas – dodies pastaigās, brauc ar riteni, nūjo. Vingro, izmanto dažādas ūdens procedūras, vismaz reizi mēnesī ieteicams iet pirtī, taču atvēsināšanās dīķī gan var nebūt. Neiesaku arī kontrasta dušu, jo organismam nav nepieciešamas straujas temperatūras maiņas un kontrasti, kas ir tāds savdabīgs tests, vai organisms spēs noreaģēt. Īslaicīgs stress savu reizi var noderēt, bet ilglaicīgs – kaitēt. Kontrasts stimulē nevis imunitāti, bet gan centrālo nervu sistēmu, līdz ar to kontrasta dušas efektu var iegūt arī citādi. Piemēram, apmeklējot jogu, lasot aizraujošu grāmatu, skatoties labu teātra izrādi un pat iedzerot glāzīti laba konjaka – tas atslābina nervu sistēmu, padara aktīvu mikrocirkulāciju. Būtībā viss, kas sagādā prieku, stimulē imunitāti. Tāpat jāmācās pareizi elpot – dziļi, ar diafragmu, jo pareiza elpošana ir viens no veselības stūrakmeņiem.
  6. Kārtīgi izgulies un atpūties! Dažādi pētījumi norāda, ka visilgāk dzīvo tieši tie, kuri diennaktī guļ 6–7 stundas. Viņiem nav arī problēmu ar lieko svaru. Turklāt pilnvērtīgs miegs nomierina.
  7. Atceries – vakcīnas nav vitamīni, bet zāles! Lai gan vakcināciju izsenis uzskata par imūnsistēmas treniņu, aicinu atcerēties, ka vakcinēties, tā stiprinot iegūto imunitāti, var tikai pilnīgi veseli cilvēki vai arī gadījumos, ja vakcīnas komplikāciju risks ir mazāks par risku saslimt nevakcinētam. Manuprāt, pieaugušam cilvēkam vakcinēties nav vajadzības, ja nu vienīgi varētu padomāt par ērču encefalīta vakcīnu. Jebkurā gadījumā katrs cilvēks ir unikāls, tāpēc vienmēr nepieciešams izvērtēt, vai ieguvums būs adekvāts un pret ko tieši vakcinēties.

Komentējot Jūs piekrītat Lietošanas noteikumiem.

"Valmieras ziņas" jautā

Kā Covid-19 ietekmējis jūsu darbu?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Darba apraksts  1.Likumi, noteikumi, rīkojumi, pavēles, instrukcijas, citi vadošie un normatīvie dokumenti, kas attiecas uz tirdzniecības uzņēmuma darbu 2. Prečvedība, standarti un preču tehniskie noteikumi, to īpašības un kvalitatīvais raksturojums, 3. Preču transportēšana un glabāšanas noteikumi,noliktavas uzskaites organizācija 4. Preču piegādātāji un nomenklatūra. 5. Pārvaldes struktūra, darbinieku tiesības un pienākumi, darba režīms 6. Ekonomikas pamati, darba organizācijas un vadības pamati, pakalpojuma un cenu veidošanas principi. 7. Pircēju apkalpošanas organizācijas noteikumi un metodes. 8. Mārketinga un reklāmas organizācijas pamati 9. Ētiskās un sociālās psiholoģijas pamati 10.Darba likumdošana 11.Uzņēmuma darba kārtības noteikumi 12.Darba aizsardzības noteikumi un normas. 13.Darba drošības tehnikas, ražošanas, sanitārie u higiēnas, ugunsdrošības, civilās aizsardzības noteikumi. Prasības kandidātiem: • Vēlama vidējā vai vidējā speciālā izglītība; • Vēlama pieredze pārtikas tirdzniecībā; • Precizitāte, augsta atbildības sajūta. Piedāvājam: • Interesantu darbu stabilā uzņēmumā; • Mūsdienīgu darba vidi; • Darbam atbilstošu atalgojumu un sociālās garantijas; • Profesionālās un personīgās izaugsmes iespējas. Darba vieta: Rīgas 24, Valmiera. CV ar norādi "Vadītājs" lūdzam sūtīt uz e-pastu austris_ag@inbox.lv  vai pieteikties personīgi SIA "Austris AG" birojā Tērbatas ielā 43, Valmierā, 2 stāvā, vai zvanīt uz tālruni 29154756. Sazināsimies ar kandidātiem, kuri tiks aicināti uz pārrunām. Profesija: Pamatdarbības struktūrvienības VADĪTĀJS (mazumtirdzniecības jomā) Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Tērbatas iela 43, Valmiera Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Tirdzniecība / Mārketings Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2020-09-01 Darba sākšanas datums: 2020-09-01 Kontaktpersona: Dace Amona Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

SIA “LEGRO LATVIA” (reģistrācijas nr. LV44103109749), kūdras substrātu ražošanas un iepakošanas uzņēmums, aicina darbā “Presēšanas iekārtas operatoru” (8189 01). (darba vietas atrašanās vieta: “Lakstīgalas”, Rūpnieki, Valmieras pagasts, Burtnieku novads, LV-4219, t.i. 6 km no Valmieras). Darba pienākumi: Organizēt, vadīt un koordinēt darbu pie Big Bag presēšanas iekārtas. Sekot līdzi, lai ražošanas procesā izmantotā kūdra un iepakošanas materiāli tiktu izmantoti efektīvi, un izvairīties no ražošanas pārtraukumiem. Uzraudzīt, lai Big Bag iepakojuma kvalitāte atbilstu prasībām. Uzturēt tehniskā kartībā presēšanas iekārtu. Darba laiks 8.oo – 17.oo. Pēc nepieciešamības, pagarināts darba laiks. Prasības: Tehniskās zināšanas par tehnoloģiskām iekārtām, mehānismiem. Vēlama iepriekšēja pieredze līdzīgā amatā. Valodas zināšanas – obligāti latviešu, vēlams angļu. Iemaņas: Pozitīva attieksme pret darbu un darba kolēģiem, prasme strādāt komandā, pozitīva komunikācija. Vēlme mācīties apgūt darba specifiku un strādāt ar atbildību, nezaudējot darba kvalitātes līmeni. Piedāvājam: Darbu starptautiskā uzņēmumā, labus darba apstākļus un atsaucīgus kolēģus. Apmācību jaunajā amatā. Darba alga ar stundas tarifa likmi no 5.00 līdz 6.07 euro, saskaņā ar darba laika uzskaites grafiku. CV ar norādi “Presēšanas iekārtas operators” sūtīt uz info@seda.lv līdz 2020.gada 07.augustam Konfidencialitāti garantējam. Jautājumu gadījumā zvanīt 64722113. Profesija: PRESĒŠANAS IEKĀRTAS OPERATORS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, "Lakstīgalas", Rūpnieki, Valmieras pag., Burtnieku nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Ražošana Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2020-08-07 Kontaktpersona: CV ar profesijas norādi sūtīt uz info@seda.lv, tālr. 64722113

Mūsu partneri