Valmieras Ziņas

LVRTC: e-paraksta uzlabošanu sekmēs skaidri personas identifikācijas noteikumi e-vidē

Lasīšanas laiks: 6 min

E-paraksta uzlabošanu sekmēs skaidri personas identifikācijas noteikumi e-vidē, aģentūrai BNS norādīja Latvijas Valsts radio un televīzijas centra (LVRTC) valdes priekšsēdētājs Jānis Bokta.

“Meklējot iespējas uzlabot e-paraksta lietošanas rādītājus elektroniskās identifikācijas (eID) kartē, gan arī citos nesējos, primāri, valstij būtu skaidri jānosaka, ka virtuālajā vidē ir tādi paši personas identificēšanas noteikumi, kā reālajā vidē. Ja kārtojot darījumus klātienē nepieciešams personu apliecinošs dokuments, tad tāds nepieciešams arī e-vidē, jo tikai šāds dokuments dod iespēju precīzi identificēt darījumu partneri,” norādīja Bokta.

LVRTC valdes priekšsēdētājs stāstīja, ka desmit gadu laikā pēc e-paraksta ieviešanas Latvijā tā radītos ieguvumus jutuši gan individuālie lietotāji, gan tautsaimniecības nozare kopumā. Tomēr, salīdzinot ar citu Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu ieguldījumu digitālās identitātes rīku attīstībā, Latvija investējusi salīdzinoši maz, kamēr, piemēram, igauņi e-parakstīšanas rīkos investējuši 89 miljonus, lepojoties ar mērķtiecīgi attīstu modernu un progresīvu e-sabiedrību.

“Latvijas investīcijas bijušas daudz mazākas, tāpēc likumsakarīgi, ka lietojamība nevar sacensties ar citu valstu rādītājiem, lai gan tehnoloģiski no Igaunijas neatpaliekam,” uzsvēra LVRTC valdes priekšsēdētājs.

Bokta norādīja, ka pašlaik e-paraksts tiek lietots vidēji reizi astoņās sekundēs. Salīdzinot ar 2012.gadu, eParaksta lietošanas reižu skaits viena gada laikā trīskāršojies, bet, salīdzinot ar 2014.gadu, pērn palielinājies par 42%.

“Ik gadu pieaug arī e-paraksta lietotāju skaits gan publiskajā, gan privātajā sektorā, un seši no desmit e-parakstīšanas čempioniem ir tieši privātā sektora uzņēmumi. Populārākais no pieejamajiem e-paraksta nesējiem ir LVRTC izsniegtā viedkarte, ko lieto tikai juridiskas personas. Ar to pērn veikti 40% no visām e-parakstīšanas reizēm. Gandrīz 20% no kopējā e-paraksta lietošanas reižu skaita veikti ar virtuālo e-parakstu, bet tikai 11% – ar eID kartē iekļautajiem e-parakstīšanas rīkiem. Iespēju bez maksas izmantot e-parakstīšanas funkcionalitāti izvēlējies tikai katrs piektais eID kartes saņēmējs, tāpēc Valsts kontrole (VK) precīzi secinājusi, ka iedzīvotājiem ir zema interese izmantot eID kartes elektroniskās iespējas,” skaidroja LVRTC valdes priekšsēdētājs.

Par spīti tam, ka 77% no eID kartes saņēmējiem izvēlējušies e-videi nederīgu rīku, Bokta norādīja, ka nevar piekrist apgalvojumam, ka e-paraksta iekļaušana eID kartēs būtu nelietderīga vai ka no šīs funkcionalitātes būtu jāatsakās. Iedzīvotāji, kas atklājuši elektroniskās saziņas un darījumu kārtošanas priekšrocības, izmantojot eID karti, dara to aktīvi, turklāt, ja e-paraksta lietošana citos rīkos pēdējo piecu gadu laikā pieaugusi par 30-40% gadā, tad e-paraksta lietošana ar eID karti 2015.gadā, salīdzinot ar 2014.gadu, pieaugusi par 64%.

“Par šādu, turklāt bez maksas pieejamu rīku, bija jākļūst eID kartei, taču, jau sākotnēji tika pieļauta kļūda, paredzot, ka e-paraksta funkcionalitāte tiks iekļauta tikai tajās eID kartēs, kuru lietotāji izteiks tādu vēlmi. Lai gan šobrīd likums ir grozīts un iedzīvotājiem īpaši jāatsakās no e-paraksta eID kartēs, negatīvais iepriekšējo gadu lēmumu efekts jūtams ik dienu. Iedzīvotāji nonāk situācijās, kurās nepieciešams e-paraksts, secina, ka viņu e-paraksts eID kartē nav aktīvs, ir vēlreiz jādodas uz Pilsonības migrācijas lietu pārvaldi (PMLP). Šo situāciju ik dienu redzam Uzņēmu reģistrā, kur komersanti pavada pat četras stundas stāvot rindā, tikai tāpēc, ka viņiem kabatā ir e-videi nederīga eID karte,” stāstīja Bokta.

“Nereti iedzīvotāji neizprot eID kartes nepieciešamību, jo viņiem jau pieejami vairāki rīki autentifikācijai e-vidē. Attīstot valsts informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) infrastruktūru decentralizēti, iedzīvotājiem nodrošināts nevis viens Latvijā un visā ES atzīts autentifikācijas rīks, bet uzturēti vairāki, tostarp pašu iestāžu radīti autentifikācijas rīki. Turklāt pēdējo gadu laikā pieņemti nu jau vairāki likumi, kas tādās jomās kā e-veselība, parakstu vākšanas iniciatīva, e-Adrese u.c., neparedz vienīgā kvalificētā autentifikācijas rīka nepieciešamību,” uzsvēra LVRTC valdes priekšsēdētājs.

Bokta norādīja, ka būtu pārdroši cerēt, ka bankas turpinās bezgalīgi finansēt funkcionalitāti, kas jānodrošina pašai valstij. Atsevišķās jomās arī būtu neapdomīgi paļauties uz autentifikācijas līdzekļiem, kuros tiek izmantota tikai parole un lietotājvārds, par ko liecina Digitālās drošības alianses jaunākais pētījums – katrs trešais iedzīvotājs savu paroli ir gatavs nodot citai personai. Tas nozīmē, ka katras trešās personas datiem un informācijai var piekļūt, piemēram, Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS), kas arī piedāvā paroļu sistēmu savu klientu autentifikācijai.

“Atsakoties no e-komponentes eID kartē, Latvija ātri vien kļūtu par vienīgo valsti ES, kuras iedzīvotāji nevar izmantot citu ES valstu e-pakalpojumus, kamēr visu citu ES valstu eID lietotāji varētu izmantot Latvijas e-pakalpojumus, otrkārt, Latvija būtu pilnībā privātā sektora rokās nodevusi tādu svarīgu suverenitātes elementu, kā personas identitāte, rīcība un griba digitālajā vidē,” skaidroja LVRTC valdes priekšsēdētājs.

Bokta norādīja, ka situācija, kad valstī nav vienotas pieejas e-identitātes jautājumā, rada apjukumu iedzīvotājos, kā likumsakarīgs rezultāts ir e-paraksta lietošanas paplašināšanās noteiktās nozarēs, kas uzlabo kopējo e-paraksta lietošanas reižu skaitu, tomēr negarantē, ka eID karte un tās e-komponente kļūs par masu produktu. “E-pakalpojumu skaits, kuros nepieciešams e-paraksts, ir neliels, jo salīdzinoši neliels ir arī e-paraksta lietotāju skaits. Savukārt e-paraksta lietotāju skaits paliek salīdzinoši neliels, jo nav reālo pielietojumu – e-pakalpojumu, kuros nepieciešama kvalificēta identitātes pārbaude. Tādējādi rodas tāds apburtais loks,” stāstīja LVRTC valdes priekšsēdētājs

Par izšķirošo grūdienu eID kartei, Bokta uzskata, ka pamatā tas ir valstiska līmeņa lēmums plaši pielietot eID karti Latvijā.

“Pirmkārt, visiem iedzīvotājiem jāizsniedz ar e-parakstu aprīkota e-videi derīga eID karte un kartes lasītājs. Otrkārt, valstij būtu skaidri jānodefinē valsts nozīmes e-pakalpojumi, kuru saņemšana iespējama tikai ar valsts nodrošinātu rīku. Pasaules pieredze rāda, ka liela daļa risinājumu nododami privātā sektora rokās, tomēr vienlaicīgi saglabājas valsts nozīmes e-pakalpojumi kā e-tiesas, e-veselība, e-adrese, pilsoņu iniciatīvas, e-vēlēšanas, kurās drošības un neitralitātes apsvērumu dēļ tiek pielietots valsts izsniegts un uzturēts rīks,” skaidroja LVRTC valdes priekšsēdētājs.

“Tāpat, lai novērstu valsts e-pakalpojumu tehnoloģisko risinājumu sadrumstalotību un līdzekļu neracionālu izlietošanu, būtu strikti jānosaka, ka izstrādājot jaunu informācijas sistēmu, tajā jāintegrē e-paraksta risinājums. Visbeidzot, valsts un pašvaldību iestādēm reāli jāuzsāk aktīva e-paraksta lietošana gan saziņā ar klientiem, gan savstarpējā sadarbībā, kas būtu spēcīgs pamudinājums arī iedzīvotājiem uzsākt eID kartes lietošanu e-vidē. Ja minētie nosacījumi izpildās, tad gan līdz šim veiktas, gan nākotnē plānotās investīcijas jaunu tehnoloģisko risinājumu izstrādē, piemēram, e-paraksta lietošana arī mobilajās ierīcēs, būtu pamatotas, un e-paraksta lietošana kļūtu par ikdienu,” norādīja Bokta.

Aģentūra BNS jau ziņoja, ka VK revīzijā secinājusi, ka valsts iegulda miljonus elektroniskajos pakalpojumos, lai gan tos pagaidām izmanto tikai daži procenti iedzīvotāju.

VK norādīja, ka līdz ar eID karšu ieviešanu Latvijā pēdējo gadu laikā ieviesta arī elektroniskās autentifikācijas un e-paraksta iespēja. Tas valstij gadā izmaksā 847 tūkstošus eiro. Taču tā kā ir ērtākās un lētākās iespējās piekļūt elektroniskajiem pakalpojumiem, eID kartes elektroniskās iespējas izmanto tikai daži procenti iedzīvotāju. Tas liecina, ka pakalpojuma nodrošināšanā ieguldītie līdzekļi neattaisnojas.

Pastāvot citām ērtākām un lētākām iespējām piekļūt elektroniskajiem pakalpojumiem, iedzīvotāji  eID kartes elektroniskās iespējas izmanto maz. Tikai 2% eID karšu lietotāju ir izmantojuši elektroniskajam parakstam eID kartē iekļauto funkcionalitāti, bet no četru gadu laikā valsts apmaksātajiem 80 miljoniem e-parakstu, kas iekļauti eID kartē, izmantoti tikai 0,5%. No kopējiem 2015.gadā Latvijā veiktajiem 3,2 miljoniem elektronisko parakstu vien nepilni 362 tūkstoši jeb 11% parakstu ir veikti ar eID kartē iekļauto funkcionalitāti.

LVRTC ir galvenais radiofonijas un televīzijas programmu zemes apraides tīkla operators Latvijā, kā arī viens no lielākajiem citu elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējiem. Tā vienīgais īpašnieks ir valsts Satiksmes ministrijas personā.

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Vairāk par mums uzzināsi šeit: www.vid.gov.lv VALSTS IEŅĒMUMU DIENESTS (reģ. Nr. 90000069281) izsludina konkursu uz Nodokļu nomaksas veicināšanas pārvaldes Algas nodokļu daļas galvenā nodokļu inspektora ierēdņa amatu (vakance uz nenoteiktu laiku) Nodokļu nomaksas veicināšanas pārvaldes kompetencē ir Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) pamatdarbības un atbalsta funkcijas īstenošana labprātīgas nodokļu, nodevu, citu valsts noteikto obligāto maksājumu un tieši piemērojamos Eiropas Savienības normatīvajos aktos par muitas lietām noteikto maksājumu saistību izpildes, aprēķināšanas un maksāšanas pareizības kontroles un atbalsta jomā. Mūsu vērtības ir efektivitāte, atbildība un sadarbība. Ja Tev ir: akadēmiskā vai otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība; zināšanas nodokļu normatīvajos aktos; spēja strādāt paaugstinātas intensitātes apstākļos; pamatprasmes darbā ar MS Outlook, Word, Excel; atbilstība likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta pirmās daļas un Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām; nevainojama reputācija. Ja Tev ir kāda no šīm īpašībām vai prasmēm, mēs Tevi gaidām Algas nodokļa daļā: proti argumentēt un pamatot savu viedokli; esi nosvērts, komunikabls un atvērts jautājumiem; atbildības sajūta, precizitāte, disciplinētība un līdzsvarotība; pārzini vai interesē kā notiek process kādā no nozarēm, piemēram, būvniecības nozarē, mazumtirdzniecībā, ražošanas nozarē, sabiedriskajā ēdināšanā, pakalpojuma sniegšanā; spēj saskatīt likumsakarības, analizēt un aprakstīt iegūto informāciju; proti strādāt ar datoru un programmām; labprāt dodies ārpus darba vietas; jūties droši svešā vietā un spēj runāt ar jebkuru personu. Tev ikdienā būs šādi pienākumi: Jākomunicē ar nodokļu maksātājiem kā klātienē vai attālināti, tā rakstiski. Jārīko un jāpiedalās klātienes un attālinātajās tikšanās ar nodokļu maksātājiem. Jāveic nodokļu maksātāja saimnieciskās darbības apmeklēšana/novērošana. Jāgatavo pieprasījumi nodokļu maksātājiem, kredītiestādēm, valsts un pašvaldību institūcijām. Jāstrādā ar programmām un informācijas sistēmām. Jāvērtē grāmatvedības reģistri un dokumenti. Jāanalizē iegūtā un apkopotā informācija. Jāapraksta rezultāti, gatavojot nodokļu rēķinus un lēmumu projektus. Jāsadarbojas ar kolēģiem. Mēs piedāvājam: Stabilu atalgojumu, mēnešalga no 1483 līdz 1719 EUR (bruto), pārbaudes laikā līdz 1521 EUR, atkarībā no Tavas profesionālās pieredzes ilguma attiecīgajā jomā, kas iegūta pēdējo piecu gadu laikā; Tev būs sociālās garantijas. Apdrošināšanas polisi. Brīvas papildus dienas (papildatvaļinājuma dienas). Iespēju strādāt daļēji attālināti. Labas izaugsmes iespējas. Ieguldīt savas zināšanas un prasmes. Tavs darbs būs novērtēts no kolēģu un vadības puses. Ātri apgūt darba pienākumus. Teicamu kolektīvu. Elastīgu un ērtu darba laiku. Priekšrocības pretendentam ar: akadēmisko vai otrā līmeņa profesionālo augstāko izglītību ekonomikā vai komerczinībās un administrēšanā vai tiesību zinātnē; pieredzi nodokļu administrēšanā vai uzņēmējdarbībā, vai finanšu vadībā, vai finanšu analīzē, vai grāmatvedībā, vai auditā vai tiesību zinātnē ne mazāk kā divi gadi. Ierēdņa dienesta vieta: Beātes iela 49, Valmiera. Pieteikuma vēstuli, dzīvesgaitas aprakstu (Curriculum Vitae (CV)), izglītību apliecinoša dokumenta kopiju 20 dienu laikā no šī sludinājuma publicēšanas Nodarbinātības valsts aģentūras vakanču portālā lūdzam nosūtīt Valsts ieņēmumu dienestam, Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, vai uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Konkurss uz NNVP_AND_GNI_Valmiera_Vards_Uzvards”. Pretendentiem, kuri izglītību ir ieguvuši ārvalstīs, lūdzam pievienot dokumentu par tās akadēmisko atzīšanu Latvijā. Sazināsimies ar tiem pretendentiem, kuri tiks izvirzīti personāla atlases otrajai kārtai. Piesakot savu kandidatūru vakantajam ierēdņa amatam, pretendents apliecina, ka atbilst likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta pirmās daļas un Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām. Ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 13.panta 1. un 2.punktu, informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu kvalitatīvu atlases konkursa norisi atbilstoši normatīvajiem aktiem nodarbinātības jomā. Personas datu apstrādes pārzinis ir VID Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, tālr.+371 67122633; datu aizsardzības speciālista kontaktinformācija: datuaizsardziba@vid.gov.lv, tālr. +371 67122658, +371 67122660. Papildu informāciju par personas datu apstrādi un par atlases procesa privātuma politiku VID ir pieejama VID tīmekļa vietnē sadaļās: Personas datu apstrāde VID un Atlases procesa privātuma politika. Jautājumos par amata pienākumiem zvani uz tālruņa numuru +371 67121490. Ja Tev ir neskaidrības par konkursu, zvani uz tālruņa numuru +371 67122633 vai uzdod savu jautājumu, rakstot uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Jautājums par konkursu”. Profesija: GALVENAIS NODOKĻU INSPEKTORS Darba vietas adrese: LATVIJA, Beātes iela 49, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-22 Kontaktpersona: Tālrunis: 67122633 E-pasts: vid.konkursi@vid.gov.lv

Vairāk par mums uzzināsi šeit: www.vid.gov.lv VALSTS IEŅĒMUMU DIENESTS (reģ.Nr.90000069281) izsludina konkursu uz Informātikas pārvaldes Reģionālās tehniskā atbalsta daļas Otrās nodaļas vecākā informācijas tehnoloģiju administratora darbinieka amatu (1 vakance uz nenoteiktu laiku) Informātikas pārvaldes kompetencē ir Valsts ieņēmuma dienesta (turpmāk – VID) atbalsta funkcijas īstenošana informācijas sistēmu resursu pārvaldības jomā. Mūsu vērtības ir: efektivitāte, atbildība, sadarbība. Ja Tev ir: vidējā vai profesionālā vidējā izglītība; praktiskas zināšanas par datortīklu (LAN) uzbūvi, izmantotajiem protokoliem, konfigurēšanu un darbības principiem; padziļinātas un praktiskas zināšanas par darbstaciju operētājsistēmām un lietojumprogrammām, to uzstādīšanu un apkopes veikšanu; padziļinātas un praktiskas zināšanas par datortehnikas t.sk. perifērijas iekārtu uzbūvi, darbības principiem un veidiem; labas prasmes darbā ar MS Outlook, Word, Excel; spēja patstāvīgi organizēt darbu un strādāt paaugstinātas intensitātes apstākļos; spēja uzņemties atbildību un pieņemt lēmumus; atbilstība likuma „Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta otrās daļas prasībām; nevainojama reputācija. Ja esi gatavs nodrošināt: lietotāju tehnisko atbalstu, datortehnikas un programmatūras problēmu lokalizāciju un risināšanu; datortehnikas sagatavošanu un uzturēšanu; tehniskās infrastruktūras un serveru darbības uzturēšanu; informācijas un komunikāciju tehnoloģiju drošības pasākumu nodrošināšanu. Pievienojies mūsu kolektīvam, jo mēs piedāvājam: stabilu atalgojumu, mēnešalga no 1405 līdz 1777 EUR (bruto), - pārbaudes laikā līdz 1529 EUR, atkarībā no Tavas profesionālās pieredzes attiecīgajā jomā, kas iegūta pēdējo piecu gadu laikā; interesantu un stabilu darbu, draudzīgu kolektīvu; personīgo izaugsmi un profesionālo zināšanu pilnveidošanu; iespēju piedalīties dažādās apmācību programmās; sociālās garantijas; veselības apdrošināšanas polisi no pirmā mēneša; papildatvaļinājuma dienas. Priekšrocības pretendentiem ar: vidējo vai vidējo profesionālo izglītību informācijas tehnoloģiju jomā; praktisko darba pieredzi informātikas jomā vismaz vienu gadu; B kategorijas vadītāja apliecību. Darbinieka darba vieta: Beātes iela 49, Valmiera, LV-4201 Motivācijas vēstuli, dzīvesgaitas aprakstu (Curriculum Vitae (CV)), izglītību apliecinoša dokumenta kopiju 15 dienu laikā no šī sludinājuma publicēšanas dienas Nodarbinātības valsts aģentūras vakanču portālā lūdzam nosūtīt Valsts ieņēmumu dienestam, Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, vai uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Konkurss uz IP_RegioTAD_2N_VITA_Vārds_Uzvārds”. Pretendentiem, kuri izglītību ir ieguvuši ārvalstīs, lūdzam pievienot dokumentu par tās akadēmisko atzīšanu Latvijā. Sazināsimies ar tiem pretendentiem, kuri tiks izvirzīti personāla atlases otrajai kārtai. Piesakot savu kandidatūru vakantajam darbinieka amatam, pretendents apliecina, ka atbilst likuma „Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta otrās daļas prasībām. Ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 13.panta 1. un 2.punktu, informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu kvalitatīvu atlases konkursa norisi atbilstoši normatīvajiem aktiem nodarbinātības jomā. Personas datu apstrādes pārzinis ir VID Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, tālr.+371 67122633; datu aizsardzības speciālista kontaktinformācija: datuaizsardziba@vid.gov.lv, tālr. +371 67122658, +371 67122660. Papildu informāciju par personas datu apstrādi un par atlases procesa privātuma politiku VID ir pieejama VID tīmekļa vietnē sadaļās: Personas datu apstrāde VID un Atlases procesa privātuma politika. Jautājumos par amata pienākumiem zvani uz tālruņa numuru +371 67123444. Ja Tev ir neskaidrības par konkursu, zvani uz tālruņa numuru 67122630 vai uzdod savu jautājumu, rakstot uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Jautājums par konkursu”. Profesija: INFORMĀCIJAS TEHNOLOĢIJU ADMINISTRATORS Darba vietas adrese: LATVIJA, Beātes iela 49, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Darbības joma: Informācijas tehnoloģijas / Telekomunikācijas Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-17 Kontaktpersona: Tālrunis: 67122633 E-pasts: vid.konkursi@vid.gov.lv

Mūsu partneri