Valmieras Ziņas

Vinaja Čaitanja: Viss, ko dodam, ir viss, ko saņemam

Lasīšanas laiks: 4 min

Otrdien, 12.maijā, Valmieras integrētajā bibliotēkā viesojās Vinaja Čaitanja, kurš sniedza īsu ieskatu kosmoloģiskajos konstruktos senās Indijas Upanišadu tekstos.

Saruna iesākās ar interesantu lūgumu no viesa. Visiem klātesošajiem bija jāaizver acis un trīs minūšu garumā vienkārši jāseko līdzi savai izelpai un ieelpai. Pēc tam tika sniegts skaidrojums vingrinājumam:

kad aizveram acis mēs kā indivīdi paliekam tikai paši ar sevi, un viss apkārtējais pazūd, taču, kad atveram tās, visums savienojas ar indivīdu un tas elpo caur to. Šo procesu var salīdzināt ar flautu, kurā gaisa plūsma veido mūziku. Pēc līdzīga principa strādā katra indivīda eksistence.

Līdz ar to izriet divi fundamentāli eksistenciālisma jautājumi: Kas esmu es? No kurienes nāk šī pasaule? Jebkurš cits jautājums pakārtojas šiem diviem. Tomēr ir liela nozīme tam, kā šie jautājumi tiek uzdoti.

Primārās ir jautājums par sevis apzināšanos, jo pārējais rodas brīdī, kad atveram acis un norisinās saskarsme ar pārējo pasauli un visumu. Atbildes uz šiem jautājumiem nereti rod viedie ar meditācijas palīdzību, bet jautājumi ir fundamentāli jebkuram no mums, nevis tikai indiešiem.

Indijā vienkārši eksistenciālisma tradīcijas ir saglabājušās dzīvas. To nodrošina izglītības sistēmas, kurās piekopj mācekļa un skolotāja attiecības. Arī pats vārds Upanišada burtiskā tulkojumā nozīmē sēdēt zem un tuvu. Skolotājam ne vienmēr jābūt fiziski augstākam nekā māceklim. Tam vienkārši ir jābūt viedākam un šīs attiecības turpinās līdz brīdim, kad māceklis kļūst par skolotāju, jo zinības vienmēr plūst no augšas uz leju.

Upanišadas* ir viens no vissenākajiem vēdu tekstiem. 

Pats svarīgais, skandējot mantras, ir melodijas dēļ nemainīt skaņu. Bieži vien gadās, kad mantras būtība pazūd, jo tiek izstieptas vai norautas skaņas. Līdz ar to mainās vārdu jēga un ziņas saturs.

Šī mantra skaidro kā viss atsaucas indivīdā. Piemēram, ūdens ir sēkla, uguns ir runa, zeme ir ķermenis, bet vējš: dzīvības elpa. Tas nozīmē, ka viss, kas ir ārpus, ir arī iekšpus katrā no mums, un Upanišada veido centrālo asi starp šīm divām pasaulēm.

Šajā Upanišadā katrs no vēstījumiem iekļauj medus tematiku. Viesis skaidro, ka medu veido bites, kuras ne tikai to ievāc no simtiem dažādu ziedu, bet arī apputeksnē tos. Līdzīgi arī veidojas katrs no indivīdiem – dažādi avoti saplūst vienā esencē. Tāpēc arī ir medus vākšanu var pielīdzināt indivīdu eksistenciāliem procesiem, kas būtu ieelpa un izelpa. Ar šiem procesiem katrs no mums kaut ko sniedz un kaut ko saņem. Tie dzīvi padara jēgpilnu un vērtīgu, jo ar katru elpu indivīds saņem visumu un tas baro to, bet izelpu katrs dod savu pienesumu, laimi, pasaulei. Tāda ir galvenā būtība visām Upanišadām – mijiedarbība starp iekšējo un ārējo, ko veido dot un saņemt attiecības. Tās ir intīmas attiecības, kurās piedalās jebkurš.

Viesis uzsver, ka ir svarīgi saprast, ka neviens šajā procesā nepaliek novērotāja lomā, jo mēs visi esam dzīvi. Daži to apzinās, bet daži nē. Tomēr labāk ir apzināt notiekošo ap mums, tad varam saprast kā dot un ņemt.

Visi ir vienādi devēji un ņēmēji. Lai arī ir indivīdi, kuri nododas garīgiem meklējumiem, tos nevar uzskatīt par privileģētākiem vai pārākiem, jo visiem dāvātās iespējas ir vienādas.

Un pat ja ķermeni atdod zemei, nekas no tā nemainās, process turpinās. Līdz ar to vēdas veido nomierinošu filozofiju, kas veicina tekstu studēšanu pat pēc tūkstošiem gadu.

Sniegtās idejas gan visās reliģijās ir vienādas, taču indieši tās pauž ļoti tiešā veidā. Jāatzīst, ka šie svētie teksti laika gaitā un politisko spēku ietekmē tiek mainīti. Piemēram, kastu sistēma Indijā nes tik daudz traģēdiju un nelaimes, bet svēto tekstu būtība ir pilnīgi pretēja notiekošajam. To var pielīdzināt arī atomu zinātnei. Sākotnējiem pētniekiem tā bija vienkārši interesanta fizika un tie nerēķinājās ar to, ka darba augļu varētu nest tik postošas sekas cilvēcei. Taču fizika nav vainīga pie atomkariem un cilvēces iznīcības. Pie tā vainojams tas, kā katrs no indivīdiem attiecās pret doto resursu.

Par katru saņemto mācību vai informāciju ir jānes un jāizjūt atbildība, un nedrīkst izlikties, ka nezinām to, jo nezināšana neatbrīvo no atbildības.

Šajā procesā galvenais ir nodoms, nevis rīcība. Lai gan rīcība reizēm tīri virspusēji šķiet skaista un tīkama, nodoma krāsas var būt pavisam citādas. Līdz ar to viss šajā dzīvē strādā pēc bezgalības zīmes principa – viss, ko dodam, ir viss, ko saņemam.

* Upanišadas ir hinduisma raksti, kuros pamatā aplūkota meditācija un filozofija, taču atrodami arī garīgu debašu un strīdu pieraksti, kā arī mantras, rituālu norādījumi, pamācības priesteriem, jogas un meditācijas komentāri, pārdomas par Vienu un tā izpausmēm. Lielākā daļa hinduisma skolu tās uzskata par reliģiskām instrukcijām. Upanišadas ir vēdu interpretācijas, un tās sauc arī par vedāntu (“vēdu beigām”).  (wikipedia.org)

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Biedrība “Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem “ZELDA” (turpmāk RC ZELDA), reģ. Nr. 40008114387 aicina darbā atbalsta personu lēmumu pieņemšanā – sociālo mentoru Valmieras novadā pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem. Kas ir Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā? Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā ir personai ar garīga rakstura traucējumiem sniegts atbalsts lēmumu pieņemšanā, lai palīdzētu viņai vienlīdzīgi ar citiem sabiedrības locekļiem īstenot savu tiesībspēju un rīcībspēju. Atbalsts lēmumu pieņemšanā ļauj personai paust savu gribu, izvēli, plānot un pašai pieņemt lēmumus par savu dzīvi, veselības un sociālo aprūpi, finansēm un īpašumiem, kā arī palīdz personai paplašināt savu dabisko atbalsta loku, palīdz pilnveidot spējas pārstāvēt sevi un aizsargāt savas tiesības un intereses. Pakalpojuma ietvaros atbalsts tiek nodrošināts 6 dzīves jomās: tiesību un interešu aizstāvības jomā, finanšu jomā, ikdienas dzīves jomā, veselības aprūpes jomā, sociālā aprūpes jomā un atbalsta loka veidošanā. Atbalsta personas lēmumu pieņemšanā galvenie darba pienākumi: atbalsta sniegšana lēmumu pieņemšanā personām ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk – atbalstāmajām personām); atbalstāmo personu atbalsta plāna sagatavošana, balstoties uz stipro pušu un vajadzību izvērtēšanu; palīdzība atbalstāmajām personām apzināt un piesaistīt nepieciešamos resursus, veicinot atbalstāmo personu motivāciju lēmumu pieņemšanā un saistīto problēmu risināšanā; palīdzība dokumentu sagatavošanā iesniegšanai valsts un pašvaldību institūcijās; atbalsta loka veidošana atbalstāmajām personām; atbalstāmās personas patstāvīgai dzīvei nepieciešamo lēmumu pieņemšanas prasmju attīstīšana un veicināšana (t.sk. nodrošināt lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju un sniegt to atbalstāmajai personai saprotamā veidā un valodā, kā arī sniegt nepieciešamo atbalstu, lai atbalstāmā persona varētu paust savu gribu un izdarīt patstāvīgu izvēli); iknedēļas saturisko atskaišu un mēneša atskaites – atbalsta personas pakalpojuma uzskaites lapas sagatavošana. Prasības kandidātam: pirmā vai otrā līmeņa augstākā izglītība sociālajā darbā, sociālajā aprūpē, sociālajā rehabilitācijā, psiholoģijā, tiesību zinātnēs vai citās sociālajās vai humanitārajās zinātnēs; vēlamas pamatprasmes un pieredze darbā un komunikācijā ar personām ar garīga rakstura traucējumiem; labas latviešu valodas zināšanas (augstākā līmeņa 2. pakāpe (C2)); pamatzināšanas par valsts pārvaldi un prasme sagatavot dokumentus valsts un pašvaldību institūcijām; prasme strādāt ar datoru; prasme strādāt gan individuāli, gan komandā; spēja plānot savu darbu individuāli; augsta saskarsmes kultūra, komunikabilitāte, empātija, tolerance un atvērtība jaunām idejām. Atbalsta personai nepieciešamās kompetences: iecietība pret personām ar garīga rakstura traucējumiem, lai veidotu veiksmīgu kontaktu; spēja analizēt situāciju un identificēt iespējamos cilvēktiesību pārkāpumus pret atbalstāmo personu; spēja strādāt komandā un piemēroties mainīgiem darba apstākļiem; spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus, komunicēt, risināt problēmas un konfliktus; spēja motivēt atbalstāmo personu pārmaiņām; spēja plānot un organizēt savu darbu; augsti ētikas standarti. Mēs piedāvājam: Pilna vai nepilna laika darba slodzi ar summēto darba laiku; Veselības apdrošināšana; Nodrošinām darba datoru, kā arī telefona un interneta pieslēgumus; Darba laiks tiek organizēts, pamatojoties uz katrai atbalstāmajai personai izstrādātu atbalsta plānu; Atalgojumu 7.73 EUR/h pirms nodokļu nomaksas, slēdzot ar personu terminētu darba līgumu, nodrošinot visas sociālās garantijas (darba līguma termiņš 31.12.2024. ar iespēju līgumu pagarināt); Ar darbu saistīto izdevumu atmaksa (degviela, sabiedriskā transporta biļetes, kancelejas preces u.tml.); Apmācību pirms darba uzsākšanas, regulāru pakalpojuma koordinatora, sociālā darbinieka un citu RC ZELDA speciālistu atbalstu ikdienas darbā, kovīzijas vai supervīzijas. Darba vietas adrese : Mārupes iela 4, Rīga un visā Latvijas teritorijā. Pieteikumu ar CV un motivācijas vēstuli lūgums sūtīt: zelda@zelda.org.lv  Profesija: Sociālais MENTORS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-06-03 Kontaktpersona: Tālrunis: 67442828 E-pasts: zelda@zelda.org.lv Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras pirmsskolas izglītības iestāde “Sprīdītis” aicina darbā skolotāja palīgu uz noteiktu laiku (40 stundas nedēļā jeb 1,0 likme).  Darba vietas adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • veikt bērnu aprūpi ikdienā; • sadarboties ar grupas skolotājām, sniegt atbalstu bērniem mācību jomu apguvē; • veidot bērnos kulturālas uzvedības un higiēnas iemaņas; • rūpēties par bērnu dienas režīma ievērošanu; • nodrošināt telpu, inventāra tīrību un kārtību; un ja Tev ir: • vismaz vispārējā vidējā izglītība (vēlams auklītes sertifikāts vai praktiskā pieredze darbā ar bērniem); • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: prasme plānot, organizēt un kvalitatīvi veikt savu darbu, disciplinētība; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 702 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 731 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli gaidīsim līdz 2024. gada 27.maijam personīgi (adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads) vai e-pastā spriditis@valmiera.edu.lv. Tālrunis papildu informācijai: 64231434. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu, atbilstoši fizisko datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SKOLOTĀJA PALĪGS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-27 Kontaktpersona: CV, piet.vēst.un izgl.dok.kopijas ar norādi sūtīt uz spriditis@valmiera.edu.lv, 64231434. Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri