Valmieras Ziņas

Desmit padomi, kā iemācīt bērnam plānot savu budžetu

Lasīšanas laiks: 5 min

Lai palīdzētu vecākiem laicīgi un pakāpeniski iemācīt savam bērnam rēķināt budžetu un apdomīgi rīkoties ar finanšu līdzekļiem, mobilo sakaru un interneta operators Latvijā “Zelta Zivtiņa” sadarbībā ar vadošiem Latvijas ekonomikas un finanšu jomas ekspertiem ir sagatavojis desmit noderīgus un praktiskus padomus par budžeta rēķināšanu un taupīšanu mazākajiem sabiedrības locekļiem.

Bērnam ienākot ģimenē, pirmajos dzīves gados mēģinām savu mazuli pasargāt no jebkādām ikdienišķām rūpēm, dzīvokļa jautājumiem, un, protams, arī ģimenes finansēm. Parasti ģimenē bērna personiskā budžeta jautājumi paliek aktuāli viņam uzsākot skolas gaitas. Arī eksperti ir vienisprātis, ka 6-7 gadi ir vispiemērotākais vecums, kad sākt nopietni aizdomāties par bērna personīgajiem finanšu līdzekļiem. Protams, pastāv daudzas metodes un viedokļi par to, kā labāk vadīt šo procesu. Šoreiz, aptaujājot Latvijas vadošos ekonomikas un finanšu ekspertus, “Zelta Zivtiņa” piedāvā savu “uzvaras formulu” jeb katrai ģimenei noderīgus padomus:

1. Svarīgi iesaistīt bērnu ģimenes budžeta plānošanā, stāstīt, cik lieli ir maksājumi par mājokli, cik līdzekļu nepieciešams pārtikas iegādei, cik transportam, cik apģērbam, saimniecības precēm, internetam un telefonam. Kad bērns sāks saprast, kā tiek plānots ģimenes budžets un kuras pozīcijas prasa vislielākos finanšu resursus, arī viņam būs vieglāk pielāgot savas vajadzības un vēlmes piešķirtajiem līdzekļiem. “SEB bankas” ekonomists Edmunds Rudzītis.

2. Jau no 1. klasītes, 6-7 gadu vecuma bērnam var uzticēt mazo lietu iepirkšanu un norēķināšanos par pirkumiem, kas ir svarīga dzīves iemaņa. Vecāki savam bērnam var iedot precīzu naudiņu priekš pirkumiem, bet var arī iedot vairāk vai mazāk, nekā viņam ir nepieciešams. Ja rezultātā naudiņas pirkumam pietrūkst, jāpamāca, ka nākamajā reizē jābūt uzmanīgākam un pirms iepirkšanās ir jāsaskaita savas finanses. Savukārt pārpalikumu jāiemāca uzkrāt. Latvijas Universitātes EVF docente Aina Joppe.

3. Neapšaubāmi lielākais palīgs bērnu budžeta plānošanā ir tā pirmā kabatas nauda, ar kuru bērns rīkojas un darbojas pastāvīgi, neuzkrītošā vecāku kontrolē. Visu ekspertu ieteikums.

4. Piešķirot bērnam pirmo kabatas naudu, vēlams pakāpeniski palielināt tās apmēru un bērna atbildību par tēriņiem. Kabatas nauda jānovirza ne vien saldumos, bet arī pozīcijās, kas tiešā veidā saistītas ar bērna ikdienas dzīvi – sākumā uzticot pašam norēķināties par pusdienām vai launagu skolā, vēlāk veikt samaksu par ārpusskolas nodarbībām, vai pat segt ekskursiju izdevumus. “Swedbank” Finanšu institūta eksperte Evija Kropa.

5. Kabatas naudu sākumā labāk piešķirt nevis visam mēnesim, bet katrai dienai vai vienai nedēļai. Taču izsniedzot naudiņu, jāatceras, ka bērns ir jāmotivē to uzkrāt, iespējams, piešķirot viņam nedaudz vairāk nekā pusdienām skolā ir nepieciešams. Lai motivācija krāt kādam nopietnākam pirkumam (piem., velosipēdam, jaunam telefonam utt.) būtu lielāka, var apsolīt, ka vecāki pieliks daļu no vajadzīgās summas, ja vismaz pusi no tās bērns sakrās pats. “SEB bankas” ekonomists Edmunds Rudzītis

6. Bērnam jāmāca atteikties no sīkumiem par labu lielākiem un nopietnākiem pirkumiem. Jāpalīdz sajust, ka vērtīgi ir spēt izšķirties starp tūlītēju ieguvumu un pacietību, kā rezultātā saņemot lielāku ieguvumu nākotnē. Bērni lielākoties ir impulsīvi pircēji, saldējums un čipsi vienmēr būs prioritāšu augšgalā. Taču vecāku uzdevums ir palīdzēt bērnam saprast, ka prieks, kuru var sagādāt laba grāmata vai, teiksim, videospēļu konsole, būs ilgāks. “DNB” valdes locekle un viceprezidente Anita Bērziņa.

7. Gadījumos, kad nesanāk viss iecerētais – bērnam nepietiek atvēlētās kabatas naudiņas, pirmais padoms, ko mēdzam ieteikt, ir tikt vaļā no nevajadzīgiem izdevumiem. Bet dažreiz tam jāpieiet nedaudz radošāk un, ja ģimenes budžets atļauj, tad bērniem jau laikus iemācīt kā palielināt ienākumus, nevis pārmērīgi mazināt izmaksas. Piemēram, par lieliski padarītiem neikdienišķiem darbiem mājās piešķirot papildus kabatas naudu. Vai atbalstīt savu atvasi mācībās un par ļoti labām sekmēm palielināt viņa mēneša budžetu. Izmaksu samazināšanai ir limits, bet ienākumu palielināšanai tāda nav. “Bigbank” AS Latvijas filiāles vadītājs Artis Bērziņš.

8. Jāiemāca bērnam izmantot ne vien skaidro naudu, bet arī jāpieradina viņu norēķināties ar bankas karti. Bērniem jau sākot no 7 gadiem ir iespējams noformēt debetkarti, kurai vecāki var piešķirt noteiktu summu no sava konta. Tā kā bērniem naudas maka pazaudēšanas risks ir lielāks nekā pieaugušajiem, karte var izrādīties drošākais naudas glabāšanas veids. Vecāku uzdevums ir gan palīdzēt iegaumēt PIN kodu un iemācīties veikt maksājumus, gan paskaidrot, ka kartes PIN kodu nevienam nedrīkst teikt, tā ir konfidenciāla informācija, kas jāzina tikai kartes īpašniekam, tādējādi mācot bērnam atbildību. “DNB” valdes locekle un viceprezidente Anita Bērziņa.

9. Pēc bankas kartes izveides un tās apgūšanas, bērnam, kas labi prot rīkoties ar datoru, var sākt uzticēt pirmo rēķinu apmaksu, protams, vecāku uzraudzībā. Kā pirmais rēķins, ko bērns apmaksā elektroniski var būt mobilo sakaru rēķins. Pirmkārt, bērnam jāpaskaidro, ka zvani, sms un mobilo datu lietojums turpmāk viņam būs jāmaksā no savas personīgās kabata naudas. Bērns ir jāmudina rūpīgi sekot tam, cik daudz viņš sūta īsziņas, sarakstās “Whatsapp”, un “sērfo” internetā, lai nepārtērētu operatora noteikto limitu. Jāpaskaidro, ka gadījumos, ja viņš pārtērēs, tad liegs sev kādu konfekti vai saldējumu, jo rēķins par telefonu būs lielāks. Tas palīdzēs iemācīt ne tikai rēķināt budžetu, bet arī disciplinēs bērnu. “Zelta Zivtiņa” zīmola vadītājs Agris Rencis.

10. Bērnam mācīt rēķināt budžetu var arī spēļu gaitā. Viena no tādām spēlēm ir bērna iztēle par savu nākotni un vajadzībām. Sākotnēji, iedvesmojot un iedrošinot bērnu, vecākiem jālūdz, lai viņš pastāsta par saviem plāniem, par nodarbošanos, izvēlēto profesiju un finansiālo nodrošinājumu. Tālāk apjautāties par dzīves vietas izvēli (māja vai dzīvoklis) un kāroto mašīnas modeli. Pēc “nākotnes gleznas” uzzīmēšanas jāpalīdz bērnam e-vidē sameklēt informāciju par izvēlētās nozares algām, lai izrēķinātu, cik lieli ienākumi sagaidāmi nākotnē. Tieši tādā pašā veidā jāsarēķina sagaidāmie izdevumi (dzīvoklis, transports, pārtika).

Pēc tam, kad noskaidroti ienākumi un izdevumi, nepieciešams izanalizēt rezultātus un izprast sagaidāmos riskus, ja izdevumi lielāki par ienākumiem. Šāds eksperiments palīdzēs bērnam padomāt par naudas būtību, liks aizdomāties kā pielāgot savas vēlmes un uzkrāt naudiņu, liks pārdomāt kas tiešām ir nepieciešams uz bez kurām lietām var iztikt. Latvijas Universitātes EVF docente Aina Joppe.

Biedrība “Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem “ZELDA” (turpmāk RC ZELDA), reģ. Nr. 40008114387 aicina darbā atbalsta personu lēmumu pieņemšanā – sociālo mentoru Valmieras novadā pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem. Kas ir Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā? Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā ir personai ar garīga rakstura traucējumiem sniegts atbalsts lēmumu pieņemšanā, lai palīdzētu viņai vienlīdzīgi ar citiem sabiedrības locekļiem īstenot savu tiesībspēju un rīcībspēju. Atbalsts lēmumu pieņemšanā ļauj personai paust savu gribu, izvēli, plānot un pašai pieņemt lēmumus par savu dzīvi, veselības un sociālo aprūpi, finansēm un īpašumiem, kā arī palīdz personai paplašināt savu dabisko atbalsta loku, palīdz pilnveidot spējas pārstāvēt sevi un aizsargāt savas tiesības un intereses. Pakalpojuma ietvaros atbalsts tiek nodrošināts 6 dzīves jomās: tiesību un interešu aizstāvības jomā, finanšu jomā, ikdienas dzīves jomā, veselības aprūpes jomā, sociālā aprūpes jomā un atbalsta loka veidošanā. Atbalsta personas lēmumu pieņemšanā galvenie darba pienākumi: atbalsta sniegšana lēmumu pieņemšanā personām ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk – atbalstāmajām personām); atbalstāmo personu atbalsta plāna sagatavošana, balstoties uz stipro pušu un vajadzību izvērtēšanu; palīdzība atbalstāmajām personām apzināt un piesaistīt nepieciešamos resursus, veicinot atbalstāmo personu motivāciju lēmumu pieņemšanā un saistīto problēmu risināšanā; palīdzība dokumentu sagatavošanā iesniegšanai valsts un pašvaldību institūcijās; atbalsta loka veidošana atbalstāmajām personām; atbalstāmās personas patstāvīgai dzīvei nepieciešamo lēmumu pieņemšanas prasmju attīstīšana un veicināšana (t.sk. nodrošināt lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju un sniegt to atbalstāmajai personai saprotamā veidā un valodā, kā arī sniegt nepieciešamo atbalstu, lai atbalstāmā persona varētu paust savu gribu un izdarīt patstāvīgu izvēli); iknedēļas saturisko atskaišu un mēneša atskaites – atbalsta personas pakalpojuma uzskaites lapas sagatavošana. Prasības kandidātam: pirmā vai otrā līmeņa augstākā izglītība sociālajā darbā, sociālajā aprūpē, sociālajā rehabilitācijā, psiholoģijā, tiesību zinātnēs vai citās sociālajās vai humanitārajās zinātnēs; vēlamas pamatprasmes un pieredze darbā un komunikācijā ar personām ar garīga rakstura traucējumiem; labas latviešu valodas zināšanas (augstākā līmeņa 2. pakāpe (C2)); pamatzināšanas par valsts pārvaldi un prasme sagatavot dokumentus valsts un pašvaldību institūcijām; prasme strādāt ar datoru; prasme strādāt gan individuāli, gan komandā; spēja plānot savu darbu individuāli; augsta saskarsmes kultūra, komunikabilitāte, empātija, tolerance un atvērtība jaunām idejām. Atbalsta personai nepieciešamās kompetences: iecietība pret personām ar garīga rakstura traucējumiem, lai veidotu veiksmīgu kontaktu; spēja analizēt situāciju un identificēt iespējamos cilvēktiesību pārkāpumus pret atbalstāmo personu; spēja strādāt komandā un piemēroties mainīgiem darba apstākļiem; spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus, komunicēt, risināt problēmas un konfliktus; spēja motivēt atbalstāmo personu pārmaiņām; spēja plānot un organizēt savu darbu; augsti ētikas standarti. Mēs piedāvājam: Pilna vai nepilna laika darba slodzi ar summēto darba laiku; Veselības apdrošināšana; Nodrošinām darba datoru, kā arī telefona un interneta pieslēgumus; Darba laiks tiek organizēts, pamatojoties uz katrai atbalstāmajai personai izstrādātu atbalsta plānu; Atalgojumu 7.73 EUR/h pirms nodokļu nomaksas, slēdzot ar personu terminētu darba līgumu, nodrošinot visas sociālās garantijas (darba līguma termiņš 31.12.2024. ar iespēju līgumu pagarināt); Ar darbu saistīto izdevumu atmaksa (degviela, sabiedriskā transporta biļetes, kancelejas preces u.tml.); Apmācību pirms darba uzsākšanas, regulāru pakalpojuma koordinatora, sociālā darbinieka un citu RC ZELDA speciālistu atbalstu ikdienas darbā, kovīzijas vai supervīzijas. Darba vietas adrese : Mārupes iela 4, Rīga un visā Latvijas teritorijā. Pieteikumu ar CV un motivācijas vēstuli lūgums sūtīt: zelda@zelda.org.lv  Profesija: Sociālais MENTORS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-06-03 Kontaktpersona: Tālrunis: 67442828 E-pasts: zelda@zelda.org.lv Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras pirmsskolas izglītības iestāde “Sprīdītis” aicina darbā skolotāja palīgu uz noteiktu laiku (40 stundas nedēļā jeb 1,0 likme).  Darba vietas adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • veikt bērnu aprūpi ikdienā; • sadarboties ar grupas skolotājām, sniegt atbalstu bērniem mācību jomu apguvē; • veidot bērnos kulturālas uzvedības un higiēnas iemaņas; • rūpēties par bērnu dienas režīma ievērošanu; • nodrošināt telpu, inventāra tīrību un kārtību; un ja Tev ir: • vismaz vispārējā vidējā izglītība (vēlams auklītes sertifikāts vai praktiskā pieredze darbā ar bērniem); • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: prasme plānot, organizēt un kvalitatīvi veikt savu darbu, disciplinētība; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 702 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 731 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli gaidīsim līdz 2024. gada 27.maijam personīgi (adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads) vai e-pastā spriditis@valmiera.edu.lv. Tālrunis papildu informācijai: 64231434. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu, atbilstoši fizisko datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SKOLOTĀJA PALĪGS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-27 Kontaktpersona: CV, piet.vēst.un izgl.dok.kopijas ar norādi sūtīt uz spriditis@valmiera.edu.lv, 64231434. Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri