Valmieras Ziņas

Septiņi interesanti Otrā pasaules kara kuģu likteņi

Lasīšanas laiks: 4 min

Pasaules jūras un okeāni glabā daudzus noslēpumus par Otrā pasaules kara laikā nogrimušiem kuģiem un zemūdenēm. Kaut arī ir pagājuši vairāk nekā 70 gadu, pētnieki joprojām cenšas atminēt tā laika mīklas.

Apvienojot jaunākos zinātnieku iegūtos datus, izmantojot trīsdimensiju modelēšanu, okeānus var “nosusināt” un tā atminēt ne vienu vien senu noslēpumu. 10.septembrī televīzijas kanālā “National Geographic” būs skatāms īpašs raidījums “Otrais pasaules karš: Kas slēpjas okeāna dzīlēs?”, kurā tiks runāts par vairākiem aizraujošiem atklājumiem.

“National Geographic” atgādina septiņus interesantus Otrā pasaules kara kuģu likteņus.

Līnijkuģis “USS Arizona”

“USS Arizona” ir vispopulārākais Otrā pasaules kara laikā nogrimušais karakuģis. 185m garais līnijkuģis cieta Japānas uzbrukumā ASV militārajai bāzei Pērlhārborā, Havaju salās 1941.gada decembrī. ASV prezidents Franklins Rūzvelts karakuģi uz Havaju salām nosūtīja tieši tādēļ, lai atturētu japāņus no uzbrukuma, bet pēc šīs kaujas ASV iesaistījās karadarbībā. Kuģim trāpīja vairākas aviobumbas, kas izraisīja milzīgu sprādzienu. Bojā gāja 1117 apkalpes locekļi. Tā kā “Arizona” nebija glābjama, daļu aprīkojuma pārcēla uz kuģi “USS Nevada”, kas pēc tam piedalījās kaujās ar Japānu. Lielgabali izmantoti arī Havaju aizsardzībai. “Arizona” nogrimšanas vietā ir izveidots memoriāls.

Līnijkuģis “Bismarck”

“Bismarck” bija viens no diviem lielizmēra nacistiskās Vācijas karakuģiem, kuri tika nolaisti ūdenī Otrā pasaules kara laikā. Superkuģis bija ierindā vien astoņus mēnešus, kad 1941.gada maijā tas Dānijas līcī sašāva līnijkreiseri “HMS Hood” un to trīs dienas nikni vajāja britu flote. Četri britu kuģi raidīja 2800 lādiņus, no kuriem vairāk nekā 400 arī trāpīja, taču kuģis visai droši turējās virs ūdens. Lai “Bismarck” nenokļūtu ienaidnieku rokās, tas tika nogremdēts. Precīzu bojāejas vietu 1989.gadā atklāja okeanogrāfa Roberta Ballarda vadītā ekspedīcija. Atklājās, ka “Bismarck” korpuss ir teju neskarts, ja neskaita dažus līnijkuģa “King George V” raidīto šāviņu radītos bojājumus.

Kreiseris “USS Indianapolis”

1945.gada 30.jūlijā vien dažas dienas pēc tam, kad ASV bāzē Tiniānas salā bija nogādātas pirmās atombumbas sastāvdaļas, kreiseri “USS Indianapolis” torpedēja japāņu zemūdene. Kuģis nogrima dažu minūšu laikā, dzīvību zaudēja 300 jūrnieku. Savukārt vairāk nekā 900 apkalpes locekļi bija pamesti likteņa varā Filipīnu jūrā. Palīdzību cietušie saņēma vien pēc četrām dienām, kad jūrniekus pamanīja patruļlidmašīna “PV-1 Ventura”. Izglābās 317 jūrnieku. “USS Inadianapolis” nogrimšana tiek uzskatīta par traģiskāko ASV jūras spēku katastrofu Otrā pasaules kara laikā, arī tādēļ, ka, saskaņā ar vēlāk sniegtajām militārpersonu liecībām, kreisera sūtītie briesmu signāli tika ignorēti. Kreisera vraks nav atrasts vēl šodien, jo tā iespējamajā nogrimšanas vietā dziļums var sasniegt pat 3600 m.

Līnijkuģis “Musashi”

Apvienotās japāņu flotes flagmanis “Musashi” bija viens no lielākajiem un modernākajiem līnijkuģiem pasaulē, kas bija paredzēts cīņai ar ASV floti. Līnijkuģis, kas ūdenī nolaists 1942.gadā, bija aprīkots ar divām katapultām, kas ļāva pacelties līdz septiņām jūras lidmašīnām. “Musashi” nogrima 1944.gada 24.oktobrī, kad kaujā ar TBF/TBM “Avenger” un “Helldiver” klases lidmašīnām tika nopietni bojāts. Tiek lēsts, ka līnijkuģim trāpīja apmēram 19 torpēdas un 17 aviācijas bumbas. Kuģa vraks tika meklēts vairāk nekā astoņus gadus, līdz 2015.gadā atrasts netālu no Filipīnu krastiem Sibujanas jūrā. Meklēšanas darbus sponsorēja “Microsoft” līdzdibinātājs Pols Allens.

Ledlauzis “Krišjānis Valdemārs”

“Krišjānis Valdemārs” XX gs. 20. un 30.gados bija vienīgais jaunais Latvijas tvaikonis. Tā pamatdarbība bija kuģu ceļu atbrīvošana no ledus, taču tika izmantots arī Valsts prezidenta un valdības locekļu ārvalstu vizītēm. Piemēram, 1924.gadā prezidents Jānis Čakste ar to devās uz Somiju. Pēc Latvijas okupācijas “Krišjāni Valdemāru” nacionalizēja un kara sākumā kopā ar tirdzniecības flotes kuģiem evakuēja uz Tallinu. 1941.gada augusta beigās ledlauzi kopā ar vēl vairāk nekā 220 Baltijas flotes kuģiem evakuēja uz Kronštati, taču tas 28.augustā uzdūrās mīnai un nogrima. “Krišjāņa Valdemāra” vraku Somu jūras līcī izdevās identificēt un nofilmēt 2011.gadā. 1998.gadā Latvijas Banka laida klajā 10 latu sudraba piemiņas monētu “Ledlauzis “Krišjānis Valdemārs””.

Patruļkuģis “Prezidentas Smetona”

1923.gadā Lietuva atguva kontroli pār Klaipēdas ostu un sāka attīstīt jūras spēkus. Taču līdz Otrā pasaules kara sākumam vienīgais militārais kuģis bija mīnu traleris “Prezidentas Smetona”. 56 m garo, 1927.gadā no Vācijas nopirkto patruļkuģi bija plānots izmantot treniņiem un prezidenta vajadzībām. Pēc padomju okupācijas patruļkuģi izmantoja krasta apsardzei, mīnu meklēšanai, tas piedalījās arī kaujās pret vācu floti. “Prezidentas Smetona” 1945.gada 11.janvārī pie Aegnas salas uzdūrās mīnai un nogrima. Vraku 2007.gadā atrada Somu līcī, aptuveni 37 km no Tallinas 83 m dziļumā.

Zemūdene “Kalev”

1936.gadā uz ūdens nolaistā “Kalev” bija viena no divām zemūdenēm, kuras tika būvētas Lielbritānijā Igaunijas vajadzībām. Pēc padomju okupācijas Otrā pasaules kara pirmajos gados zemūdene tika izmantota Latvijas jūras ostu mīnēšanai, kā arī patruļām pie Užavas un Ovīšu bākas. 1941.gada oktobrī “Kalev” bija vajadzīgajā vietā jānogādā padomju izlūkgrupa, taču zemūdene pazuda. Visticamāk, tā pie Naisaras salas sadūrās ar mīnu un noslīka, taču “Kalev” vraks nav atrasts joprojām. 2010.gadā un 2012.gadā pie Igaunijas krastiem tika atrasti nogrimuši objekti un tika cerēts, ka tā varētu būt pazudusī zemūdene.

To, kas atklājies okeāna dzīlēs pētot otrā pasaules kara vrakus, varēsi uzzināt raidījumā “Otrais pasaules karš: kas slēpjas okeāna dzīlēs?” televīzijas kanālā “National Geographic” sestdien 10.septembrī plkst. 20:00.

SIA „Firma Madara’89”, Reģ.Nr.40003115846 - viens no lielākajiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem, kas veiksmīgi darbojas, pārtikas mazumtirdzniecībā piedāvā darbu Pārtikas tehnologam/-ģei Pienākumi: Uzturēt izejvielu specifikācijas, tehnoloģiskās kartes, tehnoloģiskās instrukcijas, uzturvērtību aprēķināšana, cenu kalkulācijas; Kontrolēt saražotās preces atbilstību marķējumam un specifikācijai; Mazgāšanas un tīrīšanas grafiku un režīmu izstrāde un aktualizēšana, mazgāšanas procesu kontrole; Ražošanā iesaistīto darbinieku apmācību veikšana; Kontrolēt izejvielu kvalitāti, iepakojuma kvalitāti, ražošanas procesus. Prasības: Vēlama augstākā izglītība pārtikas tehnoloģiju jomā; Labas iemaņas darbā ar datoru; Vēlama pieredze pārtikas ražošanas uzņēmumā. Augsta precizitāte un atbildības sajūta par uzticēto darbu. Piedāvājam: Veselības apdrošināšana, papildu sociālās garantijas pēc nostrādāta gada; Svētku dāvanas; Atmaksātus papildatvaļinājumus; Dinamisku darbu stabilā uzņēmumā ar profesionālām pilnveides iespējām; Profesionālās un personīgās izaugsmes iespējas; Darba alga 1600 – 1850 EUR (bruto) mēnesī atkarībā no pieredzes un kompetences; Darba vieta Smiltenē, Baznīcas laukumā 2, darba laiks 8-17. CV lūdzam sūtīt uz e-pastu: cv@madara89.lv ar norādi – TEHNOLOGS līdz šī gada 20.maijam. Profesija: PĀRTIKAS UN DZĒRIENU TEHNOLOGS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rīgas iela 64, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Ēdināšana / Pārtikas rūpniecība Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-06-03 Kontaktpersona: SAMANTA Katiševa

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (reģistrācijas Nr. 90009029104, nmpd.gov.lv) aicina pieteikties uz vakanto amatu Speciālists operatīvo medicīnisko transportlīdzekļu (OMT) nodrošinājuma jautājumos brigāžu atbalsta centrā Valmiera (profesijas kods 4323 01) Darba laiks: uz nenoteiktu laiku, normālais darba laiks 40 stundas nedēļā (1 slodze) Darba vieta: Rīgas iela 47A, Valmiera Mēs Tev uzticēsim: • nodrošināt operatīvā medicīniskā transporta (OMT) un saimnieciskā nodrošinājuma transportlīdzekļu uzturēšanu un ekspluatāciju; • plānot un organizēt transportlīdzekļu tehniskās apkopes, tostarp izvērtēt remontdarbu nepieciešamību un uzraudzīt veikto darbu kvalitāti; • plānot, organizēt un kontrolēt OMT vadītāju un citu iesaistīto darbinieku darbu, veikt rezultātu apkopošanu un analīzi, kā arī sagatavot un iesniegt nepieciešamās atskaites; • sniegt konsultācijas par OMT un saimnieciskā nodrošinājuma transportlīdzekļu izmantošanu un nodrošinājumu savas atbildības ietvaros Ko Tu iegūsi, ja pievienosies mums • dinamisku un atbildīgu darbu pie viena no lielākajiem nozares darba devējiem; • mēnešalgu pārbaudes laikā no 1397,00 EUR (pirms nodokļu nomaksas), pēc pārbaudes laika no 1471,00 EUR līdz 1616,00 EUR (pirms nodokļu nomaksas). Atalgojums tiek noteikts pēc iegūtās kvalifikācijas, darba pieredzes un darba snieguma. Amats klasificēts 3.saimes II līmenis 9.mēnešalgu grupā; • veselības apdrošināšanas polisi pēc pārbaudes laika; • sociālās garantijas: (atbilstoši valsts pārvaldē noteiktajam – ikgadējo atvaļinājumu, papildatvaļinājumu atbilstoši darbinieka darbības ikgadējam novērtējumam līdz 5 darba dienām, mācību un attīstības iespējas); • profesionālus un atsaucīgus darba kolēģus Tu esi kā radīts darbam NMPD, ja Tev ir • vidējā profesionālā vai augstākā tehniskā izglītība (vēlama saistībā ar autotransportu); • vēlama pieredze darbā ar autotransporta pārvaldību un zināšanas par transportlīdzekļu uzbūvi un remontdarbu jautājumiem; • prasmes patstāvīgi pieņemt lēmumus un efektīvi organizēt savu darbu, atbildīga un elastīga pieeja darbam, īpaši nestandarta situācijās; • valsts valodas prasme C1 līmenī; • labas iemaņas darbā ar MS Office programmām; • B un C1 kategorijas transportlīdzekļu vadītāja apliecība Lai pieteiktos konkursam, dzīves gājumu (Curriculum Vitae) līdz 2025.gada 29.jūnijam lūdzu sūtīt elektroniski uz e-pastu: konkursam@nmpd.gov.lv ar norādi “Speciālists OMT nodrošinājuma jautājumos Valmierā” vai iesniegt personīgi BAC Valmiera, Rīgas ielā 47A, Valmierā. Sīkāka informācija pa tālruni: 67337048 vai 673377203. Informējam - sazināsimies ar pretendentiem, kuri būs tikuši līdz otrajai pretendentu atlases kārtai. Atlases procesā tiek rūpīgi izvērtētas kandidāta zināšanas, pieredze un profesionālā atbilstība konkrētajam amatam. Dienestam ir vienlīdzīga attieksme pret visiem, neatkarīgi no dzimuma, etniskās izcelsmes, seksuālās orientācijas, reliģiskās pārliecības vai jebkuras citas piederības. Pamatojoties uz Vispārīgo datu aizsardzības regulu, pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši normatīvajiem aktiem nodarbinātības jomā. Datu pārzinis ir Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (reģ.nr. 90009029104), adrese: Laktas iela 8, Rīga, LV-1013; tālr. Nr.67337000; e-pasts: nmpd@nmpd.gov.lv. Vairāk: https://www.nmpd.gov.lv/lv/privatuma-politika#personala-atlase Profesija: TRANSPORTA DISPEČERS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rīgas iela 47A, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Transports / Loģistika Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-06-29 Kontaktpersona: CV sūtīt uz e-pastu: konkursam@nmpd.gov.lv Informācija pa tālruni: 67337203

Mūsu partneri

Seko jaunumiem mūsu Facebook lapā!