Valmieras Ziņas

LB ekonomisti: minimālās algas celšana nav brīnumnūjiņa, kas uzreiz mazinās nevienlīdzību

Lasīšanas laiks: 5 min

Minimālās algas celšana nav brīnumnūjiņa, kas ar vienu mājienu mazinās ienākumu nevienlīdzību, Latvijas Bankas (LB) uzturētajā ekonomiskās analīzes vietnē “makroekonomika.lv” atzīmē centrālās bankas ekonomisti Ludmila Fadejeva un Oļegs Krasnopjorovs.

“Minimālās algas celšanas jautājumam sabiedriskajās diskusijās ir gandrīz vai svētās govs statuss: vai nu jāatbalsta paaugstināšana vai arī jāmin kādas neko neizsakošas, vispārīgas frāzes. Ņemot vērā tautsaimniecības stagnācijas riska ievērojamu pieaugumu (tikko knapi izvairījāmies no tehniskās recesijas), mūsuprāt, ir svarīgi uzsvērt, ka minimālās algas celšana nav nekāda brīnumnūjiņa, kas ar vienu mājienu mazinās ienākumu nevienlīdzību, tuvinās Latvijas algas Rietumeiropas līmenim un piepildīs valsts budžetu. Tieši otrādi – ja minimālo algu ceļ par daudz, tas nodara vairāk kaitējuma nekā labuma, jo tās celšana mazina uzņēmumu konkurētspēju un nodarbinātību, it īpaši nozarēs un reģionos ar zemiem ienākumiem,” pauž ekonomisti.

LB ekonomisti norāda, ka Latvijā minimālā alga, rēķinot procentos no vidējās algas valstī, ir 44%, kas pārsniedz Eiropas Savienības (ES) vidējo rādītāju. Tā kā Latvijā minimālo algu saņēmēju īpatsvars ir būtiski lielāks nekā kaimiņvalstīs (Latvijā – 17%, Lietuvā – 11%, Igaunijā – 6% ), pēc apmēra līdzīgs minimālās algas kāpums ir saistošs lielākajai daļai uzņēmumu.

Tāpat LB ekonomisti pauž, ka LB veiktajā aptaujā 21% Latvijas uzņēmumu atbildēja, ka, palielinoties minimālajai algai 2014.gada sākumā, tam bija svarīgi vai ļoti svarīgi palielināt produktu cenas, kas nozīmē, ka, pirmkārt, minimālās algas kāpumu daļēji nofinansēja patērētāji, otrkārt, cenu paaugstināšana vairākiem uzņēmumiem nozīmēja konkurētspējas zudumu gan iekšzemes tirgū, gan ārvalstīs.

Aptaujā arī secināts, ka vājākas konkurētspējas un rūkošu ražošanas apmēru dēļ 6,6% Latvijas uzņēmumu bija svarīgi atlaist darbiniekus, kas nozīmē lielāku bezdarbu un emigrāciju. Turklāt 8,9% uzņēmumu atbildēja, ka minimālās algas celšanas ietekmē tiem bija svarīgi ierobežot jauno darbinieku pieņemšanu darbā.

Vienlaikus 20,4% Latvijas uzņēmumu bija svarīgi uzlabot produktivitāti. “Vērts atcerēties, ka 2011. līdz 2013.gadā minimālā alga Latvijā nemainījās. Tāpēc, pat ja, vērtējot 2014.gada minimālās algas celšanu, katrs piektais uzņēmums kā svarīgu atzīmēja produktivitātes uzlabošanu, tas vēl nenozīmē, ka līdzīgu rezultātu varētu sagaidīt arī 2017.gadā. Ceturtā minimālās algas paaugstināšana pēc kārtas varētu izsmelt produktivitātes celšanas iespējas,” pauž LB ekonomisti.

Tāpat aptaujā 22,1% uzņēmumu atzina, ka minimālās algas kāpuma dēļ tiem bija svarīgi palielināt atalgojumu arī darbiniekiem, kas pelna vairāk nekā minimālo algu. “Tādējādi minimālās algas ietekme bija būtiska pat tiem uzņēmumiem, kur minimālo algu nesaņēma neviens no darbiniekiem,” uzsver LB ekonomisti.

Pēc centrālās bankas ekonomistu minētā, pēdējos gados minimālās algas kāpums visās trijās Baltijas valstīs pārsniedza nominālā darba ražīguma (reālais darba ražīgums + inflācija) pieaugumu. Tādējādi tālākais ar darba ražīguma kāpumu nepamatots minimālās algas palielinājums, pat neskatoties uz kopumā diezgan zemo līmeni eiro izteiksmē, negatīvi ietekmēs uzņēmumu konkurētspēju un nodarbinātību.

“Vērtējot minimālās algas celšanas pamatotību, nepietiek vien ar tautsaimniecības vidējo rādītāju analīzi. Jāizvērtē arī, vai minimālās algas celšana ir “panesama” nozarēs un reģionos, kur minimālā alga ir visbiežāk izmantota. LB aptaujas rezultāti parāda, ka darbinieku ar minimālajām algām vislielākā koncentrācija ir mazajos uzņēmumos (darbinieku skaits ir no 10 līdz 19 darbiniekiem; 25%). 2013.gada beigās rūpniecības un pakalpojumu sektoros darbinieku daļa ar minimālajām algām bija lielāka (attiecīgi 16% un 19%) nekā tirdzniecības (15%), būvniecības (11%) un finanšu un apdrošināšanas sektoros (2%). Salīdzinot reģionus, redzams, ka Rīgā minimālās algas īpatsvars vidējā algā ir relatīvi zems (39%), turklāt būvniecības nozarē ar minimālās algas palielinājumu varētu samazināt aplokšņu algu īpatsvaru. No otras puses, Latgalei, kur minimālā alga ir 64% no vidējās algas (un vairāk nekā divas trešdaļas no vidējās algas privātajā sektorā), tās turpmākais kāpums var drīzāk kaitēt, samazinot darbaspēka pieprasījumu, un veicināt ēnu ekonomikas noturību. Dažas pazīmes liecina, ka 2014. līdz 2015.gadā īstenotie minimālās algas prāvie kāpumi (kopā par 27%) Latgales attīstību ir bremzējuši. Piemēram, Latgale ir vienīgais Latvijas reģions, kurā bezdarbs 2015.gadā bija augstāks nekā 2013.gadā,” atzīmē LB ekonomisti.

Vienlaikus LB ekonomisti uzsver, ka Igaunijā un Lietuvā nav neviena reģiona, kas tik būtiski atpaliktu vidējās algas ziņā no pārējās valsts. Piemēram, Igaunijā visos reģionos vidējā alga vismaz divas reiz pārsniedz valstī noteikto minimālo algu. Lietuvā viszemākās algas ir Tauraģes reģionā, bet arī tur minimālā alga 2015.gadā bija 54% no vidējās algas un pēc diviem straujiem minimālās algas paaugstinājumiem 2016.gadā šīs rādītājs varētu sasniegt 58%.

Pēc LB ekonomistu minētā, laiku pa laikam izskanējušajam aicinājumam pacelt Latvijā minimālo algu līdz 68% no vidējās algas valstī trūkst ekonomiskā pamatojuma, un tas nav īstenojams ne īstermiņā, ne ilgtermiņā. “Pirmkārt, tik augsts cipars no vidējās algas vai pat tik tuvu tam stāvošs nav nevienā ES valstī. Otrkārt, tas nozīmētu pacelt minimālo algu virs vidējās algas vairākās tautsaimniecības nozarēs, kas nozīmētu šo nozaru uzņēmumu bankrotu un masveida atlaišanas, piemēram, apģērbu, ādas izstrādājumu ražošanā, zivju pārstrādē, ēdināšanas pakalpojumos, kā arī veterinārajos pakalpojumos; turklāt, tas ir vairāk nekā pašreizējā vidējā alga Latgales privātajā sektorā,” norāda LB ekonomisti.

Tāpat ekonomisti atzīmē, ka minimālās algas celšana no 2017.gada janvāra līdz 400-410 eiro mēnesī, kā to pašlaik piedāvā Labklājības ministrija, padarītu minimālo algu Latvijā procentos no vidējās algas par vienu no augstākajām ES. Ja nominālā produktivitāte pieaug par 4%, bet minimālā alga vismaz divreiz straujāk, tam ir nepārprotami negatīvas sekas uz uzņēmumu konkurētspēju un nodarbinātību.

“Pretēji gaidītajam aplokšņu algas samazināšanas efektam, ēnu ekonomikas īpatsvars varētu pieaugt, uz papīra samazinot darbinieku slodzes vai noslēdzot ar darbiniekiem uzņēmuma līgumus. Šādas negatīvas sekas visvairāk būs izplatītas tajās nozarēs un reģionos, kur jau pašreizējais minimālās algas apmērs ir bieži izmantots, piemēram, Latgalē,” skaidro LB ekonomisti.

LB ekonomisti arī uzsver – tas, ka būtisku minimālās algas kāpumu pašlaik Latvija nevar atļauties, nozīmē, ka ir jāpielieto citi mehānismi zemu algu saņēmēju atbalstam. Tostarp tūlītēju efektu var panākt, budžeta iespēju robežās ceļot ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamo minimumu, taču tā drīzāk būtu cīņa ar ienākumu nevienlīdzības sekām, nevis iemesliem.

“Ilgtspējīga ienākumu nevienlīdzības mazināšana veicama ar citiem mehānismiem, tajā skaitā ar strukturālām reformām izglītībā un veselības aprūpē. Nepietiekams izglītības līmenis, neatbilstoša izglītības joma un iegūtās izglītības slikta kvalitāte, kā arī neapmierinošs veselības stāvoklis, kas bieži rodas, nevēršoties pie ārsta medicīnas pakalpojumu dārdzības un garu rindu dēļ, minami starp ienākumu nevienlīdzības patiesajiem cēloņiem,” pauž LB ekonomisti.

Aģentūra BNS jau vēstīja, ka no 2016.gada 1.janvāra minimālā mēneša darba alga Latvijā ir 370 eiro. Nākamā gada budžeta veidošanas kontekstā Finanšu ministrija rosina palielināt minimālo mēneša darba algu par 10 eiro – līdz 380 eiro, bet Labklājības ministrija – par 40 eiro.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) aicina darbā Valmieras novada Attīstības pārvaldes struktūrvienības “Teritorijas un pilsētplānošanas nodaļa” mākslinieku/-ci uz noteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: • organizēt Valmieras novada ikgadējo svētku noformējuma izveidošanas un uzstādīšanas procesus (Lieldienas, 4.maijs, Līgo, Valmieras pilsētas svētki, 1.septembris, 11. un 18. novembris, Ziemassvētki un Jaunais gads); • sniegt priekšlikumus par vizuālo noformējumu dažādos pasākumos, objektos un īslaicīgas mākslas un dizaina projektos (gan ārtelpās, gan iekštelpās); • sagatavot budžeta tāmes un dokumentus finansējuma pieprasījumiem no Pašvaldības budžeta atbilstoši amata kompetencei; • organizēt konkursus par mākslas objektu izveidi pilsētvidē, kontrolēt to izpildi; • sagatavot nepieciešamos dokumentus iepirkumu veikšanai un līgumu slēgšanai; • sniegt konsultācijas apmeklētājiem atbilstoši amata kompetencei; un ja Tev ir: • augstākā izglītība mākslas jomā; • darba pieredze mākslinieka/noformētāja amatā ne mazāka kā divi gadi (sākot no ideju ģenerēšanas līdz noformējuma realizācijai); • valsts valodas prasme augstākā līmenī; • labas iemaņas darbā ar MS Office programmām, kā arī iemaņas darbā ar grafiskajām un vektoru datorprogrammām; • kompetences: labas komunikācijas prasmes; radošums, spēja argumentēt savu viedokli; precizitāte, spēja strādāt gan individuāli, gan komandā; labas organizatoriskās spējas, publiskās uzstāšanās prasmes; prasme patstāvīgi pieņemt lēmumus; analītiskās spējas; augsta atbildības sajūta; pašiniciatīva un spēja meklēt un piedāvāt jaunus risinājumus; mēs piedāvājam: • atbildīgu un dinamisku darbu uz attīstību vērstā Pašvaldībā, ar iespēju rosināt un īstenot pārmaiņas Pašvaldības procesos; • pamatalgu pārbaudes laikā 1399 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 1483 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. CV, motivācijas vēstuli (līdz vienai A4 lapai datorrakstā Arial fontā, ar burtu lielumu “11”), portfolio ar pēdējiem darbiem un augstākās izglītības dokumenta kopiju, lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmierasnovads.lv, vai personīgi Valmieras novada pašvaldības Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā, adrese: Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras novads, ar norādi „Mākslinieka/-ces amatam” līdz 2025.gada 5.decembrim. Tālrunis papildu informācijai: 64207148. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: MĀKSLINIEKS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-05 Kontaktpersona: personals@valmierasnovads.lv 64207148

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras Jaunatnes centrs “Vinda” (turpmāk – Iestāde) aicina kultūras pasākumu organizatoru/-i uz noteiktu laiku. Darba vietas adrese: Rīgas iela 42, Valmiera, Valmieras novads. Ja Jūs vēlaties: • konsultēt pedagogus, nodrošināt viņiem palīdzību pasākumu organizēšanā; • nodrošināt pasākumu publicitāti Iestādes mājas lapā un sociālajos tīklos; • izstrādāt nolikumus skatēm un konkursiem un organizēt/koordinēt to norisi; • plānot un organizēt Iestādes rīkotos pasākumus, sacensības un konkursus (pēc pasākuma veikt izvērtēšanu); • plānot un organizēt Iestādes audzēkņu dalību valsts un starptautiska mēroga sacensībās, konkursos skatēs un festivālos; • iesaistīties citu iestāžu rīkotajos pasākumos, kur Iestāde ir sadarbības partneris; un Jums ir: • vismaz 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība pasākumu vadībā vai citās jomās, kas nodrošina amata pienākumu izpildei nepieciešamās prasmes; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • pieredze veidojot digitālos vizuālos materiālus (canva, photoshop u.c.); • kompetences: ļoti labas organizatoriskās un saskarsmes spējas, argumentācijas prasme; prasme patstāvīgi pieņemt lēmumus; analītiskās spējas; augsta atbildības sajūta; precizitāte; spēja strādāt individuāli un komandā; pašiniciatīva un spēja meklēt un piedāvāt jaunus risinājumus; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 999,00 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika līdz 1052,00 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. Pieteikuma vēstuli un CV lūdzam nosūtīt uz e-pastu: vinda@valmiera.edu.lv, vai personīgi Valmieras Jaunatnes centrā “Vinda”, adrese: Rīgas ielā 42, Valmierā, Valmieras novadā ar norādi „Pieteikums kultūras pasākumu organizatora/-es amatam” līdz 2025.gada 19.novembrim Tālrunis papildu informācijai: 29446642. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: KULTŪRAS PASĀKUMU ORGANIZATORS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Rīgas iela 42, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Kultūra / Māksla Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-11-19 Kontaktpersona: vinda@valmiera.edu.lv 29446642

Mūsu partneri