Valmieras Ziņas

LB ekonomisti: minimālās algas celšana nav brīnumnūjiņa, kas uzreiz mazinās nevienlīdzību

Lasīšanas laiks: 5 min

Minimālās algas celšana nav brīnumnūjiņa, kas ar vienu mājienu mazinās ienākumu nevienlīdzību, Latvijas Bankas (LB) uzturētajā ekonomiskās analīzes vietnē “makroekonomika.lv” atzīmē centrālās bankas ekonomisti Ludmila Fadejeva un Oļegs Krasnopjorovs.

“Minimālās algas celšanas jautājumam sabiedriskajās diskusijās ir gandrīz vai svētās govs statuss: vai nu jāatbalsta paaugstināšana vai arī jāmin kādas neko neizsakošas, vispārīgas frāzes. Ņemot vērā tautsaimniecības stagnācijas riska ievērojamu pieaugumu (tikko knapi izvairījāmies no tehniskās recesijas), mūsuprāt, ir svarīgi uzsvērt, ka minimālās algas celšana nav nekāda brīnumnūjiņa, kas ar vienu mājienu mazinās ienākumu nevienlīdzību, tuvinās Latvijas algas Rietumeiropas līmenim un piepildīs valsts budžetu. Tieši otrādi – ja minimālo algu ceļ par daudz, tas nodara vairāk kaitējuma nekā labuma, jo tās celšana mazina uzņēmumu konkurētspēju un nodarbinātību, it īpaši nozarēs un reģionos ar zemiem ienākumiem,” pauž ekonomisti.

LB ekonomisti norāda, ka Latvijā minimālā alga, rēķinot procentos no vidējās algas valstī, ir 44%, kas pārsniedz Eiropas Savienības (ES) vidējo rādītāju. Tā kā Latvijā minimālo algu saņēmēju īpatsvars ir būtiski lielāks nekā kaimiņvalstīs (Latvijā – 17%, Lietuvā – 11%, Igaunijā – 6% ), pēc apmēra līdzīgs minimālās algas kāpums ir saistošs lielākajai daļai uzņēmumu.

Tāpat LB ekonomisti pauž, ka LB veiktajā aptaujā 21% Latvijas uzņēmumu atbildēja, ka, palielinoties minimālajai algai 2014.gada sākumā, tam bija svarīgi vai ļoti svarīgi palielināt produktu cenas, kas nozīmē, ka, pirmkārt, minimālās algas kāpumu daļēji nofinansēja patērētāji, otrkārt, cenu paaugstināšana vairākiem uzņēmumiem nozīmēja konkurētspējas zudumu gan iekšzemes tirgū, gan ārvalstīs.

Aptaujā arī secināts, ka vājākas konkurētspējas un rūkošu ražošanas apmēru dēļ 6,6% Latvijas uzņēmumu bija svarīgi atlaist darbiniekus, kas nozīmē lielāku bezdarbu un emigrāciju. Turklāt 8,9% uzņēmumu atbildēja, ka minimālās algas celšanas ietekmē tiem bija svarīgi ierobežot jauno darbinieku pieņemšanu darbā.

Vienlaikus 20,4% Latvijas uzņēmumu bija svarīgi uzlabot produktivitāti. “Vērts atcerēties, ka 2011. līdz 2013.gadā minimālā alga Latvijā nemainījās. Tāpēc, pat ja, vērtējot 2014.gada minimālās algas celšanu, katrs piektais uzņēmums kā svarīgu atzīmēja produktivitātes uzlabošanu, tas vēl nenozīmē, ka līdzīgu rezultātu varētu sagaidīt arī 2017.gadā. Ceturtā minimālās algas paaugstināšana pēc kārtas varētu izsmelt produktivitātes celšanas iespējas,” pauž LB ekonomisti.

Tāpat aptaujā 22,1% uzņēmumu atzina, ka minimālās algas kāpuma dēļ tiem bija svarīgi palielināt atalgojumu arī darbiniekiem, kas pelna vairāk nekā minimālo algu. “Tādējādi minimālās algas ietekme bija būtiska pat tiem uzņēmumiem, kur minimālo algu nesaņēma neviens no darbiniekiem,” uzsver LB ekonomisti.

Pēc centrālās bankas ekonomistu minētā, pēdējos gados minimālās algas kāpums visās trijās Baltijas valstīs pārsniedza nominālā darba ražīguma (reālais darba ražīgums + inflācija) pieaugumu. Tādējādi tālākais ar darba ražīguma kāpumu nepamatots minimālās algas palielinājums, pat neskatoties uz kopumā diezgan zemo līmeni eiro izteiksmē, negatīvi ietekmēs uzņēmumu konkurētspēju un nodarbinātību.

“Vērtējot minimālās algas celšanas pamatotību, nepietiek vien ar tautsaimniecības vidējo rādītāju analīzi. Jāizvērtē arī, vai minimālās algas celšana ir “panesama” nozarēs un reģionos, kur minimālā alga ir visbiežāk izmantota. LB aptaujas rezultāti parāda, ka darbinieku ar minimālajām algām vislielākā koncentrācija ir mazajos uzņēmumos (darbinieku skaits ir no 10 līdz 19 darbiniekiem; 25%). 2013.gada beigās rūpniecības un pakalpojumu sektoros darbinieku daļa ar minimālajām algām bija lielāka (attiecīgi 16% un 19%) nekā tirdzniecības (15%), būvniecības (11%) un finanšu un apdrošināšanas sektoros (2%). Salīdzinot reģionus, redzams, ka Rīgā minimālās algas īpatsvars vidējā algā ir relatīvi zems (39%), turklāt būvniecības nozarē ar minimālās algas palielinājumu varētu samazināt aplokšņu algu īpatsvaru. No otras puses, Latgalei, kur minimālā alga ir 64% no vidējās algas (un vairāk nekā divas trešdaļas no vidējās algas privātajā sektorā), tās turpmākais kāpums var drīzāk kaitēt, samazinot darbaspēka pieprasījumu, un veicināt ēnu ekonomikas noturību. Dažas pazīmes liecina, ka 2014. līdz 2015.gadā īstenotie minimālās algas prāvie kāpumi (kopā par 27%) Latgales attīstību ir bremzējuši. Piemēram, Latgale ir vienīgais Latvijas reģions, kurā bezdarbs 2015.gadā bija augstāks nekā 2013.gadā,” atzīmē LB ekonomisti.

Vienlaikus LB ekonomisti uzsver, ka Igaunijā un Lietuvā nav neviena reģiona, kas tik būtiski atpaliktu vidējās algas ziņā no pārējās valsts. Piemēram, Igaunijā visos reģionos vidējā alga vismaz divas reiz pārsniedz valstī noteikto minimālo algu. Lietuvā viszemākās algas ir Tauraģes reģionā, bet arī tur minimālā alga 2015.gadā bija 54% no vidējās algas un pēc diviem straujiem minimālās algas paaugstinājumiem 2016.gadā šīs rādītājs varētu sasniegt 58%.

Pēc LB ekonomistu minētā, laiku pa laikam izskanējušajam aicinājumam pacelt Latvijā minimālo algu līdz 68% no vidējās algas valstī trūkst ekonomiskā pamatojuma, un tas nav īstenojams ne īstermiņā, ne ilgtermiņā. “Pirmkārt, tik augsts cipars no vidējās algas vai pat tik tuvu tam stāvošs nav nevienā ES valstī. Otrkārt, tas nozīmētu pacelt minimālo algu virs vidējās algas vairākās tautsaimniecības nozarēs, kas nozīmētu šo nozaru uzņēmumu bankrotu un masveida atlaišanas, piemēram, apģērbu, ādas izstrādājumu ražošanā, zivju pārstrādē, ēdināšanas pakalpojumos, kā arī veterinārajos pakalpojumos; turklāt, tas ir vairāk nekā pašreizējā vidējā alga Latgales privātajā sektorā,” norāda LB ekonomisti.

Tāpat ekonomisti atzīmē, ka minimālās algas celšana no 2017.gada janvāra līdz 400-410 eiro mēnesī, kā to pašlaik piedāvā Labklājības ministrija, padarītu minimālo algu Latvijā procentos no vidējās algas par vienu no augstākajām ES. Ja nominālā produktivitāte pieaug par 4%, bet minimālā alga vismaz divreiz straujāk, tam ir nepārprotami negatīvas sekas uz uzņēmumu konkurētspēju un nodarbinātību.

“Pretēji gaidītajam aplokšņu algas samazināšanas efektam, ēnu ekonomikas īpatsvars varētu pieaugt, uz papīra samazinot darbinieku slodzes vai noslēdzot ar darbiniekiem uzņēmuma līgumus. Šādas negatīvas sekas visvairāk būs izplatītas tajās nozarēs un reģionos, kur jau pašreizējais minimālās algas apmērs ir bieži izmantots, piemēram, Latgalē,” skaidro LB ekonomisti.

LB ekonomisti arī uzsver – tas, ka būtisku minimālās algas kāpumu pašlaik Latvija nevar atļauties, nozīmē, ka ir jāpielieto citi mehānismi zemu algu saņēmēju atbalstam. Tostarp tūlītēju efektu var panākt, budžeta iespēju robežās ceļot ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamo minimumu, taču tā drīzāk būtu cīņa ar ienākumu nevienlīdzības sekām, nevis iemesliem.

“Ilgtspējīga ienākumu nevienlīdzības mazināšana veicama ar citiem mehānismiem, tajā skaitā ar strukturālām reformām izglītībā un veselības aprūpē. Nepietiekams izglītības līmenis, neatbilstoša izglītības joma un iegūtās izglītības slikta kvalitāte, kā arī neapmierinošs veselības stāvoklis, kas bieži rodas, nevēršoties pie ārsta medicīnas pakalpojumu dārdzības un garu rindu dēļ, minami starp ienākumu nevienlīdzības patiesajiem cēloņiem,” pauž LB ekonomisti.

Aģentūra BNS jau vēstīja, ka no 2016.gada 1.janvāra minimālā mēneša darba alga Latvijā ir 370 eiro. Nākamā gada budžeta veidošanas kontekstā Finanšu ministrija rosina palielināt minimālo mēneša darba algu par 10 eiro – līdz 380 eiro, bet Labklājības ministrija – par 40 eiro.

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Ja esi enerģisks un esi gatavs jauniem izaicinājumiem, kā arī vēlies sevi pilnveidot un izmantot savas profesionālās zināšanas un pieredzi kopējo mērķu sasniegšanā, tad tieši Tu, kā kolēģis, esi nepieciešams Valsts sociālās aprūpes centra "Zemgale" komandai!* Valsts sociālās aprūpes centrs "ZEMGALE" kā  lielākais valsts ilgstošās sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzējs Latvijā aicina darbā motivētu APKOPĒJU filiālē "Rūja" (uz nenoteiktu laiku, pilnu slodzi, 1 amata vieta) Prasības pretendentam: Vēlama vidējā izglītība; Vēlama darba pieredze; Spēja būt klientorientētam, nosvērtam, vērīgam, atbildīgam par savu rīcību un darbu. Galvenie pienākumi: Tīrīt telpas – slaucīt, mazgāt grīdas, sienas. Veikt sanitāro mezglu un citu telpu uzkopšanu saskaņā ar sanitāri tehniskajām prasībām. Iztīrīt atkritumu tvertnes – iznest atkritumus, un ielikt tīru maisiņu. Mazgāt logus un to rāmjus, palodzes. Laistīt un kopt istabas augus. Piedāvājam: Atalgojumu (bruto) no EUR 700 - EUR 776 mēnesī; pārbaudes laikā atalgojums līdz EUR 701; Sociālās garantijas atbilstoši valsts pārvaldē noteiktajam; Darba pieredzi valsts pārvaldē; Labus darba apstākļus;  Veselības apdrošināšanu pēc 6 nostrādātiem mēnešiem; Darba vieta: VSAC "Zemgale" filiāle "Rūja", Jeri, Jeru pagasts, Valmieras novads. Profesionālās darbības aprakstu (CV) un izglītību apliecinošu dokumentu kopijas ar atzīmi "Apkopējs/a" sūtīt uz e-pastu: Janis.Flaksis@vsaczemgale.gov.lv.  Personas datus Valsts sociālās aprūpes centram “Zemgale”. Detalizēta informācija par personas datu apstrādes aspektiem šī nolūka sasniegšanai ir norādīta iestādes mājas lapā, adrese: https://www.vsaczemgale.gov.lv/lv/media/2279/download  Informējam, ka sazināsimies tikai ar tiem kandidātiem, kuri tiks aicināti uz interviju. Par atteikumu ziņosim tikai tiem kandidātiem, kas tiks uzaicināti uz interviju. Gadījumā, ja trīs nedēļu laikā pēc CV nosūtīšanas neesat saņēmis uzaicinājumu uz darba interviju, varat uzskatīt, ka Jūsu kandidatūra netika virzīta pārrunu kārtai. *Valsts sociālās aprūpes centrs "ZEMGALE" (reģ.nr.40900035103) ir Labklājības ministra pakļautībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde, kas sniedz valsts apmaksātu ilgstošās sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu abu dzimumu pilngadīgām personām institūcijā ar smaga garīga rakstura traucējumiem (I un II invaliditātes grupa).  Profesija: APKOPĒJS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Rūja, Jeri, Jeru pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-05 Kontaktpersona: Jānis Flaksis Izglītības līmenis: Pamatizglītība

Ja esi enerģisks un esi gatavs jauniem izaicinājumiem, kā arī vēlies sevi pilnveidot un izmantot savas profesionālās zināšanas un pieredzi kopējo mērķu sasniegšanā, tad tieši Tu, kā kolēģis, esi nepieciešams Valsts sociālās aprūpes centra "Zemgale" komandai!* Valsts sociālās aprūpes centrs "ZEMGALE" kā  lielākais valsts ilgstošās sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzējs Latvijā AICINA DARBĀ APRŪPĒTĀJU filiālē "Rūja" (uz nenoteiktu laiku, pilnu slodzi, 1 amata vieta) Mēs piedāvājam: sociālās garantijas atbilstoši valsts pārvaldē noteiktajam; algu (bruto) EUR 715 – EUR 768; pārbaudes laikā atalgojums līdz EUR 716; Summēto darba laiku (saskaņā ar darba grafiku); 25% ikmēneša piemaksu par darbu, kas saistīts ar īpašu risku; Profesionālus kolēģus, izaugsmes un apmācības iespējas; Sociālās garantijas; papildus atvaļinājuma dienas par īpašo risku un ikgadējo novērtējumu; Veselības apdrošināšanu pēc 6 nostrādātiem mēnešiem. Būtiskākie amata pienākumi: Veikt klientu aprūpi atbilstoši klientu funkcionālajam stāvoklim; Atbildēt par klientu drošību un sekot, lai klienti ievērotu iekšējās kārtības noteikumus; Nodrošināt tīrību un kārtību klientu dzīvojamās telpās, koplietošanas telpās, veicot mitro uzkopšanu ne retāk kā vienu reizi dienā; Labas komunikācijas un sadarbības prasmes. Prasības pretendentam: Pamatizglītība vai vidējā izglītība. Vēlama praktiskā darba pieredze šajā vai līdzīgā amatā. Darba vieta: VSAC "Zemgale" filiāle "Rūja", Jeri, Jeru pagasts, Valmieras novads. Profesionālās darbības aprakstu (CV) un izglītību apliecinošu dokumentu kopijas ar norādi "Aprūpētājs" sūtīt uz e-pastu: Janis. Flaksis@vsaczemgale.gov.lv. ; 29209940 Piesakot savu kandidatūru uz izsludināto amata vietu, Jūs uzticat savus personas datus Valsts sociālās aprūpes centram “Zemgale”. Detalizēta informācija par personas datu apstrādes aspektiem šī nolūka sasniegšanai ir norādīta iestādes mājas lapā, adrese: https://www.vsaczemgale.gov.lv/lv/media/2279/download Informējam, ka sazināsimies tikai ar tiem kandidātiem, kuri tiks aicināti uz interviju. Par atteikumu ziņosim tikai tiem kandidātiem, kas tiks uzaicināti uz interviju. Gadījumā, ja divu nedēļu laikā pēc CV nosūtīšanas neesat saņēmis uzaicinājumu uz darba interviju, varat uzskatīt, ka Jūsu kandidatūra netika virzīta pārrunu kārtai. *Valsts sociālās aprūpes centrs "ZEMGALE" (reģ.nr.40900035103) ir Labklājības ministra pakļautībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde, kas sniedz valsts apmaksātu ilgstošās sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu abu dzimumu pilngadīgām personām institūcijā ar smaga garīga rakstura traucējumiem (I un II invaliditātes grupa).  Profesija: APRŪPĒTĀJS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Rūja, Jeri, Jeru pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-04-30 Kontaktpersona: Jānis Flaksis Izglītības līmenis: Pamatizglītība

Mūsu partneri