Lasīšanas laiks: 3 min
2025. gada 17. oktobrī Valmierā notiks Vidzemes plānošanas reģiona (VPR) Attīstības padomes sēde, kurā piedalīsies desmit pašvaldību pārstāvji. Sēdē aicināts piedalīties arī satiksmes ministrs Atis Švinka, Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Ģirts Dubkēvičs un valsts sekretāra vietniece Inguna Strautmane, portālu “Valmieras Ziņas ” informēja Vidzemes plānošanas reģiona galvenā komunikācijas speciāliste Anita Āboliņa.
Galvenais diskusijas jautājums būs plānotās izmaiņas sabiedriskā transporta tīklā Vidzemē, kas paredz būtisku reisu skaita samazinājumu jau 2026. gadā. Saskaņā ar Autotransporta direkcijas prognozi no pašreizējiem 2407 reisiem plānots slēgt 220, izmaiņas paredzētas vēl 43 reisos, bet 85 reisi tiks pārveidoti par komercreisiem. Kopumā tas nozīmē, ka izmaiņas skars gandrīz ceturto daļu – 23,6% – no visiem reisiem Vidzemē, kamēr vidējais rādītājs valstī ir aptuveni 16%.
Vidzemes plānošanas reģions nepiekrīt tik straujam sabiedriskā transporta tīkla samazinājumam, uzsverot, ka šādas pārmaiņas bez alternatīvu risinājumu ieviešanas būtiski apdraudēs iedzīvotāju mobilitāti un piekļuvi pakalpojumiem. “Samazinājumi būtu īstenojami tikai pakāpeniski, izvērtējot ietekmi uz iedzīvotājiem un piedāvājot vietā reālas alternatīvas,” norāda VPR Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Inita Ozoliņa.
Pašlaik nav skaidrības, kā un kad tiks nodrošināts plānotais “transports pēc pieprasījuma”, kas tiek minēts kā iespējamais risinājums mazapdzīvotās teritorijās. Tāpat nav definēti kritēriji, pēc kuriem Satiksmes ministrija noteikusi valsts garantētā pakalpojuma apjomu no 2027. gada (piemēram, seši reisi dienā starp novada pilsētām un pagastiem ar vairāk nekā 3000 iedzīvotāju). VPR aicina ministriju skaidrot, kā šie skaitļi noteikti, kas tos pārraudzīs un kā tiks nodrošināta elastība, ņemot vērā iedzīvotāju skaita samazināšanos.
VPR arī norāda, ka Autotransporta direkcijas dati par braucēju skaitu ne vienmēr ir precīzi, jo ir konstatēts, ka nereti tehnisku iemeslu dēļ daļa pasažieru netiek uzskaitīti, tostarp skolēni, kuru pārvadājumus apmaksā pašvaldības, kā rezultātā datu neprecizitātes arī atklājušās.
Vidzemes plānošanas reģions uzsver, ka sabiedriskā transporta pieejamība ir priekšnoteikums reģionālajai attīstībai un iedzīvotāju līdzvērtīgām iespējām. Plānotie samazinājumi bez pārdomātas pārejas un pietiekama finansējuma var novest pie mobilitātes sabrukuma un lauku teritoriju tālākas iztukšošanās.
Papildus diskusijai par sabiedriskā transporta tīkla izmaiņām Attīstības padomes sēdē tiks skatīti arī jautājumi par investīcijām ceļu un dzelzceļa infrastruktūrā Vidzemes plānošanas reģionā un digitālās infrastruktūras attīstību reģiona teritorijā. Padomes locekļi tiks informēti par Vidzemes plānošanas reģiona Attīstības programmas 2022.–2027. gadam aktualizācijas uzsākšanu. Papildus tam, sēdē paredzēts sniegt arī informāciju par tikšanos ar Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) ekspertiem un potenciālo vizīti Vidzemē š.g. 4. novembrī.