Valmieras Ziņas

Vidzemes pašvaldības meklē risinājumus efektīvākai nekustamā īpašuma un pašvaldību procesu pārvaldībai

Lasīšanas laiks: 5 min

2025. gada 4. decembrī Cēsīs Vidzemes plānošanas reģions organizēja darbsemināru “Praktiskas inovācijas pašvaldību nekustamā īpašuma pārvaldībai”, lai kopā ar pašvaldību speciālistiem meklētu veidus, kā nekustamā īpašuma datus pārvērst saprotamā, salīdzināmā un lēmumu pieņemšanā izmantojamā informācijā, portālu “Valmieras Ziņas ” informēja Vidzemes plānošanas reģiona galvenā komunikācijas speciāliste Anita Āboliņa.

Dalībnieki diskutēja par to, kā definēt un uzturēt rādītājus, kas raksturo pašvaldību īpašumu portfeli – piemēram, ēku tehnisko stāvokli, izmantošanas intensitāti, uzturēšanas izmaksas un brīvo platību apjomu – un kā nodrošināt, lai šie dati būtu pieejami vienotā struktūrā. Atšķirīgas rādītāju interpretācijas un tas, ka dati glabājas dažādās sistēmās un formātos, apgrūtina situācijas analīzi un ierobežo iespējas salīdzināt teritorijas. Semināra diskusijās secināts, ka šie jautājumi nav raksturīgi tikai nekustamā īpašuma pārvaldībai – līdzīgas problēmas ir citās pašvaldību darba jomās, kur ikdienas lēmumi balstās datos.

Pašvaldību speciālisti bija vienisprātis, ka sakārtoti dati un digitālie rīki var būt būtisks atbalsts ikdienas darba procesu uzlabošanā, resursu plānošanā un inovāciju ieviešanā pašvaldībās. Inovācija nekustamā īpašuma pārvaldībā šajā kontekstā nozīmē ne tikai jaunas tehnoloģijas, bet arī esošo datu sakārtošanu, labās prakses pārņemšanu un procesu pilnveidi, lai ar informāciju varētu strādāt efektīvi. Tas veido pamatu ilgtspējīgākai attīstībai un kvalitatīvākiem pakalpojumiem iedzīvotājiem.

Sadarbības jautājums bija viena no centrālajām semināra tēmām. Pašvaldību speciālisti vairākkārt norādīja, ka strādā ar līdzīgiem izaicinājumiem, bet risinājumus meklē individuāli. Tika uzsvērts, ka reģionā nepieciešama kopīga pieeja datu struktūrai un indikatoriem, lai attīstības uzraudzības sistēmas būtu salīdzināmas un izmantojamas visos līmeņos. Kā līdz šim nepietiekami izmantots resurss tika minēta sadarbība ar universitātēm un kapitālsabiedrībām, nepieciešama arī regulāra pieredzes apmaiņa. Vidzemes plānošanas reģiona koordinējošā loma šajā procesā tika minēta kā būtisks priekšnoteikums, lai reģionālā līmenī veidotu vienotu skatījumu uz datu izmantošanu.

Pašvaldību pārstāvji norādīja, ka šobrīd informācija par nekustamo īpašumu un dzīvojamo fondu ir sadrumstalota. Dati glabājas dažādās sistēmās un formātos, un bieži vien nav skaidrs, kā tiek aprēķināts konkrēts rādītājs. Tas apgrūtina gan situācijas analīzi, gan iespēju salīdzināt teritorijas.

No stratēģijas līdz praksei

Lai šos jautājumus parādītu praksē, seminārā tika analizēti konkrēti pašvaldību piemēri. Cēsu novada pašvaldības pieredze ar atvērto datu stratēģiju parādīja, ka ar labu dokumentu vien nepietiek. Cēsu Digitālā centra pārstāvis Aleksandrs Ļubinskis norādīja – ja nav nodefinēts process, kā datus uzturēt un kas par to atbild, daļa datu kopu laika gaitā vienkārši pazūd, un stratēģija paliek tikai “uz papīra”.

Valmieras novada pašvaldības speciālista Mārtiņa Ķibera demonstrētie ģeogrāfiskās informācijas sistēmas (ĢIS) risinājumi parādīja, kā telpiskie dati var būtiski atvieglot gan ikdienas darbu, gan stratēģisku lēmumu pieņemšanu. Semināra dalībnieki redzēja piemērus, kā vizuāli uzskatāmi kartēs iespējams attēlot ēku tehnisko stāvokli, zemes vienību izmantošanu, ēku ekspluatācijas gadus, līgumu termiņus, neizmantotās teritorijas un uzturēšanas darbu plānošanu. Telpiskā pieeja ļauj pāriet no tabulām uz kartēm un ātri identificēt teritorijas ar noteiktiem kritērijiem, kas līdz šim bieži tika meklētas manuāli.

Savstarpējās sarunās starp pašvaldību speciālistiem atklājās, ka datu apmaiņa joprojām bieži notiek, manuāli pārsūtot failus starp institūcijām, kas ilgtermiņā nav ilgtspējīgi. Vienota uzraudzības sistēma nākotnē nozīmētu ne tikai kopīgu indikatoru sarakstu, bet arī tehniskus risinājumus “dzīviem” datu pieslēgumiem starp valsts reģistriem, pašvaldību sistēmām un reģionālu telpisko platformu. Tāpat vairākkārt tika izcelts, ka lielākais izaicinājums ir darbinieku kapacitāte un laiks datu uzturēšanai. Pašvaldībām nepieciešami speciālisti ar labām datu un telpiskās domāšanas prasmēm, kā arī nepieciešamas regulāras apmācības un atbalsts, lai izveidotu un uzturētu kvalitatīvu datu vidi.

Metodes, tehnoloģijas un cilvēkresursi

Seminārā tika apskatīts arī mākslīgā intelekta potenciāls datu apstrādē. Pašvaldību pārstāvji pauda interesi par MI izmantošanas iespējām un vienlaikus norādīja uz priekšnosacījumiem, kas nepieciešami, lai šādus risinājumus varētu ieviest praksē. Bez skaidras datu struktūras, uzturēšanas kārtības un kvalitātes MI rīki nespēj nodrošināt uzticamus rezultātus. Tika uzsvērts, ka digitālo tehnoloģiju pilnvērtīga izmantošana nav iedomājama bez ieguldījumiem datu kvalitātē, digitālajās prasmēs un inovāciju attīstībā, kas pašvaldībās kļūst par arvien būtiskāku priekšnoteikumu modernai un atbildīgai pārvaldībai.

Diskusijā par efektīvu resursu pārvaldību LEAN eksperte Līga Romanovska uzsvēra, ka kvalitatīvi, lēmumu pieņemšanai derīgi dati ir iespējami tikai tad, ja ir skaidri definēts process – saprasts, kādi resursi ir pašvaldības rīcībā, kas ar tiem tiek darīts, kas un kādā secībā veic galvenos soļus, kā arī kā rezultāti tiek mērīti. Tikai pēc tam var novērtēt efektivitāti un identificēt darbības, kas nerada pievienoto vērtību. Romanovska norādīja, ka digitalizācija un jauni rīki dod rezultātu tikai tad, ja dati un procesi ir sakārtoti un uzturēti pēc vienotiem principiem visā organizācijā.

Seminārā liela uzmanība tika pievērsta cilvēkresursu kapacitātei. Pašvaldību speciālisti norādīja, ka pašvaldībās trūkst ĢIS, mežsaimniecības un meliorācijas speciālistu, kas spētu sistemātiski uzturēt un analizēt ar nekustamo īpašumu pārvaldību saistītos datus. Vienlaikus dalībnieki akcentēja, ka pašvaldībās ir stipras komandas, uzkrāta vēsturiskā informācija un augsts lokālpatriotisms, kā arī gatavība mācīties, tomēr nepieciešamas regulāras apmācības un laiks, lai attīstītu prasmes sistemātiskai datu pārvaldībai. Tika uzsvērts, ka pašvaldībām jāinvestē cilvēkresursos — jāatrod un jāsaglabā motivēti speciālisti, kas izprot datu nozīmi lēmumu pieņemšanā — un jāveido darba vide, kurā iespējams mērķtiecīgi stiprināt viņu kompetences.

***

Seminārā iegūtās atziņas tiks izmantotas tālākajā darbā projektā PoliRuralPlus, kura ietvaros Vidzemes plānošanas reģions attīsta reģionālas datu pieejas konceptu un pilnveido attīstības uzraudzības sistēmu. Šī procesa sastāvdaļa bija arī šoruden organizētais datu hakatons “Dati attīstībai”, kurā viena no galvenajām tēmām bija dzīvojamā fonda uzraudzība. Hakatonā definētie praktiski izmantojamie rādītāji un pieredze, kas apliecināja sakārtotu datu nozīmi kopainas iegūšanā, tiek izmantoti pieejas pilnveidē. Izstrādātā pieeja palīdzēs nodrošināt, ka pašvaldību lēmumi par īpašumu pārvaldību balstās salāgojamā, kvalitatīvā un praksē izmantojamā informācijā, veicinot pārdomātu un efektīvu resursu plānošanu.

Darbsemināru organizēja Vidzemes plānošanas reģions, un tā norisi finansiāli atbalstīja EUROPE DIRECT Vidzeme. Pasākuma programmas sagatavošanā iesaistījās projekta PoliRuralPlus komanda sadarbībā ar Vidzemes Atvērto inovāciju centru.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība aicina darbā Valmierā – Valmieras novada Dzimtsarakstu nodaļas (turpmāk – Iestāde) vadītāja vietnieku/-ci uz nenoteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: • veikt civilstāvokļa aktu reģistrāciju, civilstāvokļa aktu reģistru (CAR) aktualizāciju, atjaunošanu; sagatavot atzinumus; • sagatavot, noformēt Iestādes dokumentus nodošanai arhīvā saskaņā ar lietu nomenklatūru un uzturēt iestādes CAR arhīvu atbilstoši normatīvajiem aktiem; veikt arhīva fonda kataloga aizpildīšanu un rūpēties par CAR grāmatu uzskaiti un glabāšanu; • sagatavot dokumentus citām institūcijām, juridiskām un fiziskām personām CAR jautājumos, t.sk., nosūtīšanai ārvalstu dzimtsarakstu nodaļām; • veikt apmeklētāju pieņemšanu Iestādes kompetencē esošajos jautājumos; sniegt konsultācijas CAR jautājumos; • vadīt svinīgu laulību, dzimšanas apliecību izsniegšanas, bērnības svētku ceremonijas; • veikt vēsturiski sastādīto CAR datorizētu apstrādi; un ja Tev ir: • izglītība un atbilstība Civilstāvokļa aktu reģistrācijas likuma 12.panta trešās daļas prasībām; • zināšanas par valsts / pašvaldības darbību reglamentējošo normatīvo aktu piemērošanu, izpratne par CAR jautājumiem (par priekšrocību tiks uzskatīta pieredze vadošā amatā un līdzvērtīgas jomas darbā, t.sk., darbā ar arhīvu pēdējo 5 gadu laikā valsts vai pašvaldības iestādē); • prasmes un zināšanas juridisku dokumentu sagatavošanā, pārvaldībā, lietu arhivēšanā; • prasmes darbā ar digitālajiem rīkiem; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: izcilas saskarsmes un komunikācijas prasmes; vēlama publiskās uzstāšanās pieredze; augsta atbildības sajūta, uzmanība un precizitāte; spēja loģiski domāt un analizēt; organizatora spējas; prasme strādāt komandā un individuāli; • B kategorijas autovadītāja apliecība; mēs piedāvājam: • dinamisku, interesantu un atbildīgu darbu un ideju īstenošanas iespējas uz attīstību vērstā Pašvaldībā; • pilnas slodzes darbu (40 stundas nedēļā; summētais darba laiks, jo darbs arī noteiktās sestdienās); • pamatalgu pārbaudes laikā 1399 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 1483 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. CV, motivācijas vēstuli (līdz vienai A4 lapai datorrakstā Arial fontā, ar burtu lielumu “11”, pamatojot motivāciju savas kandidatūras izvirzīšanai amatā, aprakstot Iestādes vadītāja vietnieka darbam nepieciešamās spējas un sev piemītošās spējas, kā arī darba devēja ieguvumu, pieņemot darbā attiecīgo pretendentu), augstākās izglītības dokumenta kopiju (pretendentiem, kuri izglītību ieguvuši ārvalstīs, jāpievieno dokuments par izglītības akadēmisko atzīšanu Latvijā) lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmierasnovads.lv vai personīgi Valmieras novada pašvaldības Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā, adrese: Lāčplēša ielā 2, Valmierā, Valmieras novadā, ar norādi „Dzimtsarakstu nodaļas vadītāja vietnieka/-ces amatam” līdz 2025.gada 19.decembrim. Tālrunis papildus informācijai: 26444235. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: PAŠVALDĪBAS PAMATDARBĪBAS STRUKTŪRVIENĪBAS VADĪTĀJA VIETNIEKS /DIREKTORA VIETNIEKS /PRIEKŠNIEKA VIETNIEKS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Cēsu iela 2, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-19 Kontaktpersona: personals@valmierasnovads.lv 26444235

Pievienojies mūsu komandai! Naukšēnu pamatskola (turpmāk – Iestāde) aicina darbā pirmsskolas izglītības skolotāju (38 stundu slodzi nedēļā (0,950 likme)) uz noteiktu laiku līdz 31.08.2026. Darba vietas adrese: “Naukšēnu skola”, Naukšēni, Naukšēnu pagasts, Valmieras novads. Ja Tu vēlies: • plānot un nodrošināt kvalitatīvu izglītības procesu atbilstoši normatīvo aktu prasībām; • plānot un organizēt savu un izglītojamo darbu atbilstoši Iestādes mērķim un uzdevumiem; • pārzināt mācību un audzināšanas darba saturu un mācību priekšmeta metodiku; un Tev ir: • izglītība saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”; • atbilstība Izglītības likuma un Bērnu tiesību aizsardzības likuma noteiktajām prasībām; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • izpratne par izglītojamo vecumposmu attīstības īpatnībām un saskarsmes psiholoģijas likumsakarībām; • kompetences: labas saskarsmes un komunikācijas prasmes; precizitāte un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; prasmes strādāt komandā, elastība; mēs piedāvājam: • iespējas piedalīties Iestādes izaugsmes veicināšanā un profesionālās pilnveidošanās iespējas; • atalgojumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.445 “Par pedagogu darba samaksu”, 1566 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • labus darba apstākļus, aktīvu, dinamisku darbu un iespēju gūt jaunu pieredzi. CV, pieteikuma vēstuli lūdzam nosūtīt uz e-pastu: nauksenu.pamatskola@valmiera.edu.lv ar norādi “Pirmsskolas izglītības skolotājs/-a” līdz 2025.gada 23.decembrim. Tālrunis papildu informācijai: 26082207. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu, atbilstoši fizisko datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: PIRMSSKOLAS IZGLĪTĪBAS SKOLOTĀJS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Naukšēnu skola, Naukšēni, Naukšēnu pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Nepilnais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Nepilna slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-23 Kontaktpersona: nauksenu.pamatskola@valmiera.edu.lv 26082207

Mūsu partneri