Valmieras Ziņas

VK: iedzīvotāji par atkritumu apsaimniekošanu ir pārmaksājuši 3,6 miljonus eiro

Lasīšanas laiks: 7 min

Ziņa papildināta ar SIA “ZAAO” viedokli

Par atkritumu apsaimniekošanu vairākās Latvijas pašvaldībās nepamatoti iekasēti kopumā 3,6 miljoni eiro, žurnālistiem piektdien pavēstīja valsts kontroliere Elita Krūmiņa.

Viņa informēja, ka atbilstoši Valsts kontroles (VK) revīzijas datiem, 44 Latvijas pašvaldībās no 2012.gada sākuma līdz 2014.gada jūnija beigām atkritumu apsaimniekošanas maksā kopumā ir nepamatoti iekasēti 3,647 miljoni eiro.

Tāpat valsts kontroliere pavēstīja, ka VK ir vērsusies ar iegūto informāciju arī policijā un prokuratūrā.

“Iedzīvotājiem ir visas tiesības vērsties ar pretenziju pret atkritumu apsaimniekotāju. Ja šis dialogs neizdodas, ir visas iespējas vērsties tiesā,”

teica Krūmiņa.

“Revīzijas noslēgumā mums bija sarunas ar visiem iesaistītajiem atkritumu apsaimniekotājiem un pašvaldībām. Atkritumu apsaimniekotāji apņēmās, kamēr nav vienotas kārtības, šos pārkāpumus novērst,” teica VK padomes locekle Marita Salgrāve, piebilstot, ka VK sekos līdzi, lai pārkāpumi tiktu novērsti.

VK informēja, ka pārmaksa ir veidojusies, atkritumu apsaimniekotājiem piemērojot faktiskajai situācijai neatbilstošu maksas aprēķina metodiku, kā arī atkritumu šķirošanas līniju apsaimniekotājiem nepamatoti iekasējot dabas resursu nodokli.

“Pirmā problēma – nepareizas pārrēķina metodikas no svara uz tilpuma vienībām piemērošanas rezultātā 25 pašvaldību atkritumu radītāji, tajā skaitā iedzīvotāji, ir pārmaksājuši 2 076 380 eiro. Proti, iedzīvotāji maksā atkritumu apsaimniekotājiem par atkritumu kubikmetriem, savukārt apsaimniekotāju nodotie atkritumi poligoniem tiek nosvērti tonnās. Tādējādi, izrakstot rēķinus, atkritumu apsaimniekotājiem tonnas ir jāpārrēķina uz kubikmetriem.

Ir atkritumu apsaimniekotāji, kuri, veicot pārrēķinu, piemēro faktiskajai situācijai neatbilstošu koeficientu, tas ir pieņem, ka viens kubikmetrs atkritumu sver vairāk nekā patiesībā. Rezultātā no iedzīvotājiem savākto atkritumu svars tiek mākslīgi palielināts, un iedzīvotāji maksā par faktiski neesošu atkritumu apglabāšanu,”

klāstīja VK pārstāvji.

Salgrāve piebilda, ka tostarp, pārbaudot 34 pašvaldībās atkritumu apsaimniekotāju piemēroto pārrēķina koeficientu atkritumu apmēram no tonnām uz kubikmetru, konstatēts, ka deviņās pašvaldībās atkritumu apsaimniekotāji piemēro pārrēķina koeficientus robežās no 0,133 līdz 0,18, tādējādi pieņemot, ka viens atkritumu kubikmetrs sver no 133 līdz 180 kilogramiem. Savukārt 25 pašvaldībās atkritumu apsaimniekotāji automātiski piemēro metodikā norādīto koeficientu jauktiem nepresētiem sadzīves atkritumiem – 0,2, tādējādi pieņemot, ka viens kubikmetrs atkritumu sver 200 kilogramu.

Tāpat viņa sacīja, ka VK revīzijā veica pārrēķinu, lai noskaidrotu, cik faktiski sver viens kubikmetrs atkritumu konkrētā atkritumu apsaimniekotāja teritorijā. “Secināts, ka to teritoriju iedzīvotāji, kuru atkritumu apsaimniekotāji automātiski piemēro standarta pārrēķina koeficientu 0,2, tas ir, uzskata, ka viens kubikmetrs sver 200 kilogramus, faktiski rada mazāk atkritumu, un tādējādi maksā arī par neesošu atkritumu apsaimniekošanu,” skaidroja Salgrāve.

Viņa piebilda, ka VK veica atkritumu apsaimniekošanas maksas pārrēķinu tajās pašvaldībās, kurās noteiktais sadzīves atkritumu tilpuma un svara attiecības koeficients būtiski neatbilst faktiskajam, proti, Jelgavas pilsētas un Ziemeļvidzemes atkritumu apsaimniekošanas reģiona 22 pašvaldībās.

“Pārrēķini liecina, ka šajās pašvaldībās no atkritumu radītājiem savāktais kubikmetru skaits tiek mākslīgi palielināts,” sacīja Salgrāve, skaidrojot, ka tādējādi Ziemeļvidzemes atkritumu apsaimniekošanas reģionā par faktiski neesošu atkritumu apglabāšanu poligonos attiecīgajā laika periodā ir pārmaksāti 1 585 362 eiro, bet Jelgavas pilsētā, Jelgavas novadā un Ozolnieku novadā – 491 018 eiro.

Lai šādu situāciju novērstu, VK ir ieteikusi pašvaldībām un atkritumu apsaimniekotājiem mērījumu rezultātā noteikt faktiskajai situācijai atbilstošus koeficientus, bet VARAM pilnveidot normatīvo regulējumu, izslēdzot nepamatotu aprēķinu iespēju.

SIA ZAAO valdes priekšsēdētājs Aivars Sirmais portālam “Valmieras Ziņas” skaidroja:  “Valsts kontroles revīzija parāda nozares būtiskākās problēmas, proti, atkritumu apsaimniekošanas sistēma ir strauji attīstījusies, bet normatīvais regulējums nav audzis līdz. Aprēķini par atkritumu apsaimniekošanu veikti pēc spēkā esošajiem normatīvajiem dokumentiem. Piekrītam VK, ka nav vienota metodika aprēķinu veikšanai.”

Savukārt otrs pārmaksas iemesls ir tas, ka, lai arī sadzīves atkritumu šķirošanas līniju darbības rezultātā ir būtiski samazinājies poligonos apglabājamo atkritumu daudzums, kas ir pozitīvi vērtējams fakts,

šķirošanas līniju īpašnieki turpina iekasēt dabas resursu nodokli par atkritumu apglabāšanu arī par sašķirotajiem, bet poligonos neapglabātajiem atkritumiem, tādējādi klientiem liekot pārmaksāt 1 570 961 eiro.

Šī problēma ir konstatēta 44 pašvaldībās, kurās radītie atkritumi tiek pāršķiroti atkritumu šķirošanas līnijās.

Tostarp secināts, ka Jelgavas pilsētā, Jelgavas novadā un Ozolnieku novadā atkritumu radītājiem, tajā skaitā iedzīvotājiem radīti nepamatoti izdevumi 856 156 eiro apmērā, Ziemeļvidzemes atkritumu apsaimniekošanas reģionā – 468 725 eiro apmērā, Ventspils atkritumu apsaimniekošanas reģionā – 213 815 eiro apmērā, savukārt Vidusdaugavas atkritumu apsaimniekošanas reģionā – 32 265 eiro apmērā.

A.Sirmais norādīja, ka dabas resursa nodokļa (DNR) piemērošana ZAAO tiek veikta normatīvajos aktos noteiktajā apmērā. “DRN piemērošana par atkritumu pieņemšanu poligonos ir valsts mēroga problēma, nav metodikas – cik bieži jāmaina, kad jāpārbauda; īpaši tas attiecas uz tiem 4 no 10 poligoniem, kuros, kā Ministru Kabineta noteikumi paredz, darbojas atkritumu priekšapstrādes centri. SIA “ZAAO” veiks Valsts kontroles ieteiktos mērījumus un izstrādās kārtību par dabas resursu nodokļa piemērošanas proporciju.”

Tāpat VK norādīja, ka vēl viena problēma ir tā, ka atkritumu apsaimniekošanas līgumi vairumā gadījumu nenodrošina iedzīvotāju interešu aizstāvību un efektīvu pakalpojuma organizēšanu, piemēram, pašvaldību līgumi ar atkritumu apsaimniekotājiem neparedz kvalitātes prasības un līgumsodus par saistību neizpildi, ne vienmēr nosaka kārtību atkritumu maksas pārskatīšanai un iedzīvotāju informēšanai par veiktajām izmaiņām. Atkritumu apsaimniekotāju līgumi ar iedzīvotājiem būtiski atšķiras dažādās pašvaldībās, tajos ir virkne netaisnīgu un klientiem nelabvēlīgu noteikumu, piemēram, nesamērīgas soda naudas par sīkiem pārkāpumiem, apsaimniekotājiem pastāv iespēja vienpusēji mainīt līguma nosacījumus un citi.

“VK iesaka VARAM normatīvajos aktos noteikt līgumos iekļaujamās minimālās prasības, paredzot sabalansētas abu pušu tiesības un pienākumus,” piebilda VK pārstāvji.

VK vērsa uzmanību arī uz to, ka izlasē iekļautajās pašvaldībās vidēji 56% individuālo māju iedzīvotāju nav noslēguši atkritumu apsaimniekošanas līgumus, kas nozīmē, ka līgumus nenoslēgušie iedzīvotāji vai nu piesārņo vidi, vai arī tos izmet citu iedzīvotāju konteineros. Tas savukārt nozīmē, ka līgumus noslēgušie iedzīvotāji ir spiesti maksāt arī par līgumus nenoslēgušajiem iedzīvotājiem. Savukārt pašvaldības nepietiekami pilda savas funkcijas, jo pašvaldību pienākums ir nodrošināt, lai visi iedzīvotāji noslēgtu atkritumu apsaimniekošanas līgumus.

Revīzijā ir konstatēti arī normatīvo aktu pārkāpumi un nelietderīga rīcība ar nodokļu maksātāju naudu, kas ir raksturīga tikai dažām pārbaudītajām pašvaldībām.

Pēc Salgrāves teiktā, secināts, ka Jelgavas pašvaldības uzņēmums “Jelgavas komunālie pakalpojumi” ar finanšu līdzekļiem nav rīkojusies lietderīgi – uzņēmums specializētās atkritumu savākšanas mašīnas ir nevis iegādājies īpašumā, bet tās nomā no līdzīpašnieka uzņēmuma “Kulk”, tādējādi laika posmā no 2006.gada 1.marta līdz 2014.gada 30.jūnijam pārmaksājot vismaz 575 385 eiro. Arī 2014.gada nogalē “Jelgavas komunālie pakalpojumi” noslēgusi līgumu ar “Kulk” par specializētā transporta nomu, kur nomas un servisa izmaksas palielinātas par 39%.

Tāpat VK revīzijā konstatēts, ka Jelgavas un Bauskas pašvaldību uzņēmums “Zemgales EKO” ir pieprasījis un saņēmis liekāku Jelgavas pilsētas pašvaldības dotāciju dalītās atkritumu savākšanas laukumu uzturēšanai, nekā tai bija nepieciešams, jo pieprasītās dotācijas aprēķinā nav ņemti vērā ieņēmumi, ko komersants gūst no minētajos laukumos savākto atkritumu realizācijas.

Vārkavas novada pašvaldība nav uzraudzījusi ar atkritumu apsaimniekotājiem noslēgto līgumu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu nosacīju izpildi un tādējādi novada iedzīvotāji maksā par dalīto vākto atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu, kas faktiski netiek saņemts.

Savukārt Kuldīgas novadā attiecībā uz sadzīves atkritumu apglabāšanu netiek ievērota Ministru kabineta noteikumu prasība, ka sadzīves atkritumi jāapglabā atkritumu apsaimniekošanas reģionam piesaistītajā atkritumu poligonā. “Lai arī Kuldīgas novadā radītie atkritumi ir jāapglabā trijos dažādos atkritumu poligonos, no 2014.gada 1.februāra novadā radītie atkritumi apglabāšanai tiek nodoti tikai vienā poligonā, tādējādi apdraudot poligonu ilgtspējīgu darbību,” sacīja Salgrāve.

VK padomes locekle arī pastāstīja, ka Latvijas Atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija laika posmā no 2012.gada 1.janvāra līdz 2014.gada 30.jūnijam no atkritumu apsaimniekotājiem ir nelikumīgi iekasējusi maksu par atzinumu sniegšanu 32 508 eiro apmērā. “Vienlaikus ir izvērtējama Latvijas Atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācijas iesaistes nepieciešamība atkritumu apsaimniekošanas atļauju izniegšanas procesā,” piebilda Salgrāve.

Viņa sacīja, ka VK ir ieteikusi VARAM veikt darbības, lai novērstu, ka Latvijas Atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija pretēji Valsts pārvaldes iekārtas likumam papildus valsts nodevai iekasē maksu par atzinumu sniegšanu.

VK pārbaudes veikusi ne tikai pašvaldībās, kas tieši atbild par atkritumu apsaimniekošanas organizēšanu, bet arī pašvaldību izvēlētajos atkritumu apsaimniekotājos, atkritumu poligonos un VARAM.

Valsts kontrole ir augstākā revīzijas iestāde valstī.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Senioru nams "Zilaiskalns" meklē Māsu/vispārējās aprūpes Māsu Alga bruto no 7,50 EUR stundā pirms nodokļu nomaksas. Ēdināšana par brīvu. Būtiskākie amata pienākumi:  Nodrošināt kvalitatīvu klientu veselības stāvokļa uzraudzību, sniegt pirmo un neatliekamo medicīnas palīdzību. Sadarbība ar ģimenes ārstiem un citiem speciālistiem. Medikamentu pasūtīšana un sadale klientiem. Veikt klientu izglītošanu veselības aprūpes jautājumos. Noformēt dokumentus atbilstoši normatīvajiem aktiem u.c. Darba laiks: darba dienās no plkst. 8:00 - 17:00.  Pieteikšanās: mob.t.: 20022238, 22041119 (darba dienās, darba laikā) e-pasts: sn.zilaiskalns@gmail.com Informējam, ka sazināsimies tikai ar tiem kandidātiem, kuri tiks aicināti uz interviju. Par atteikumu ziņosim tikai tiem kandidātiem, kas tiks uzaicināti uz interviju. Biedrība "REACH" Senioru nams "Zilaiskalns" (reģ.nr.40008059808) Profesija: MĀSA/ vispārējās aprūpes MĀSA Darba vietas adrese: LATVIJA, Kultūras iela 9A, Zilaiskalns, Zilākalna pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Nepilna slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-11-30 Darba sākšanas datums: 2025-11-03 Kontaktpersona: Pieteikties zvanot uz tālruni 20022238 vai sūtīt uz e-pastu sn.zilaiskalns@gmail.com Izglītības līmenis: Profesionālā vidējā izglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) aicina darbā Valmieras novada Nekustamā īpašuma apsaimniekošanas pārvaldes (turpmāk – Struktūrvienība) vadītāja vietnieku/-ci, būvinženieri (uz noteiktu laiku). Ja Tev ir vēlme: • organizēt un piedalīties būvniecības procesos Pašvaldības un tās iestāžu būvprojektu realizācijas laikā; • piedalīties būvprojektēšanas uzdevumu sagatavošanā, izvērtēt būvprojektus to izstrādes procesā; • veikt Pašvaldības būvju vizuālo/ tehnisko apsekošanu, atzinumu sagatavošanu, sniegt priekšlikumus un ieteikumus par prioritāri nepieciešamajiem Pašvaldības ēku un būvju remontdarbiem; • izstrādāt/organizēt Pašvaldības vajadzībām nepieciešamās remontdarbu tāmes, veikt izmaksu aplēses investīciju projektiem; • piedalīties Eiropas Savienības struktūrfondu līdzfinansēto būvobjektu projektu pieteikumiem un atskaitēm nepieciešamās būvprojektu un būvniecības dokumentācijas sagatavošanā; • nodrošināt zaļās zonas apsaimniekošanu; • nodrošināt Pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma apzināšanu un uzskaiti; • piedalīties Struktūrvienības budžeta sagatavošanā un kontrolē un citi; un ja Tev ir: • otrā līmeņa profesionālā vai akadēmiskā augstākā izglītība (vai tai pielīdzināma augstākā izglītība) būvniecības jomā; • vismaz pēdējo trīs gadu praktiskā pieredze būvniecības jomā; • normatīvo aktu pārzināšana būvniecības jomā un izpratne to pielietošanā; • sertifikāts ēku būvdarbu vadīšanā, būvuzraudzībā tiks uzskatīts par priekšrocību; • kompetences: labas organizatoriskās un saskarsmes spējas, argumentācijas prasme, prasme patstāvīgi pieņemt lēmumus, spēja strādāt individuāli un komandā, spēja loģiski domāt un analizēt, strādāt intensīvi, patstāvīgi un uzņemties atbildību, pašiniciatīva un spēja meklēt un piedāvāt jaunus risinājumus; • labas praktiskā pielietojuma prasmes darbam ar MS Office, Būvniecības informācijas sistēmā, Būvju informācijas modelēšanas (BIM) sistēmā un biroja tehniku; • valsts valodas prasmes augstākajā līmenī; • B kategorijas autovadītāja apliecība; mēs piedāvājam: • dinamisku, interesantu un atbildīgu darbu un ideju īstenošanas iespējas uz attīstību vērstā Pašvaldībā; • pamatalgu pārbaudes laikā 2174 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 2304 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. CV, motivācijas vēstuli (līdz vienai A4 lapai datorrakstā Arial fontā, ar burtu lielumu “11”) un augstākās izglītības dokumenta kopiju, lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmierasnovads.lv vai personīgi Valmieras novada pašvaldības Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā, adrese Lāčplēša ielā 2, Valmierā, Valmieras novadā ar norādi „Valmieras novada Nekustamā īpašuma apsaimniekošanas pārvaldes vadītāja vietnieka/-ces, būvinženiera/-es amatam” līdz 2025.gada 6.novembrim. Tālrunis papildu informācijai: 64207148, 27807444. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: PAŠVALDĪBAS PAMATDARBĪBAS STRUKTŪRVIENĪBAS VADĪTĀJA VIETNIEKS /DIREKTORA VIETNIEKS /PRIEKŠNIEKA VIETNIEKS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Būvniecība / Nekustamais īpašums Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-11-06 Kontaktpersona: personals@valmierasnovads.lv 64207148

Pievienojies mūsu komandai! Kocēnu pamatskola (turpmāk – Iestāde) aicina darbā interešu izglītības skolotāju programmēšanas un robotikas nodarbībām. Darba vietas adrese: Alejas iela 2, Kocēni, Kocēnu pagasts, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • īstenot interešu izglītības programmu apguvi atbilstoši interešu izglītības programmām; • plānot un organizēt savu darbu atbilstoši Iestādes mērķiem un uzdevumiem; un ja Tev ir: • atbilstoša profesionālā kvalifikācija (Ministru kabineta noteikumu Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”); • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: komunikācijas un sadarbības prasmes; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; mēs piedāvājam: • darbu uz noteiktu laiku, 10,61 stundas nedēļā (10 kontaktstundas, 0,35 slodzes; darbs pirms vai pēc mācību stundām); • atalgojumu EUR 1175 pirms nodokļu nomaksas par slodzi; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālas garantijas atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās kompetences pilnveides iespējas; • radošu un atbalstošu darba vidi. Pretendentiem profesionālās darbības aprakstu (CV) un izglītības dokumenta/-u kopiju/-as lūdzam iesniegt līdz 2025.gada 10.novembrim e-pastā kocenu.pamatskola@valmiera.edu.lv. Tālrunis uzziņām: 29573195. Informējam, ka pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: INTEREŠU IZGLĪTĪBAS SKOLOTĀJS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Alejas iela 2, Kocēni, Kocēnu pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-11-10 Kontaktpersona: kocenu.pamatskola@valmiera.edu.lv 29573195

Mūsu partneri