Valmieras Ziņas

Vidzemes plānošanas reģions Rīgā pulcē SPOTLOG partnerus pieredzes apmaiņai par ilgtspējīgu loģistiku un mobilitāti

Lasīšanas laiks: 6 min

Ilgtspējīga loģistika un mobilitāte ir kļuvusi par vienu no galvenajām prioritātēm visā Eiropā. Latvijā, īpaši Rīgas metropoles areālā, kurā koncentrējas vairāk nekā 70% valsts darbavietu, tiek aktīvi meklēti un ieviesti inovatīvi risinājumi pilsētvides ilgtspējas veicināšanai. Tā kā šis funkcionālās ietekmes areāls aptver arī daļu Vidzemes plānošanas reģiona, Rīgā ieviestie mobilitātes un loģistikas risinājumi tieši ietekmē arī Vidzemes ilgtspējīgas attīstības plānošanu, portālu “Valmieras Ziņas ” informēja Vidzemes plānošanas reģiona galvenā komunikācijas speciāliste Anita Āboliņa.

Šajā kontekstā Interreg Europe projekta “Zaļas un sociāli atbildīgas pilsētu loģistikas inovācijas (SPOTLOG)” partneru pieredzes apmaiņas pasākums Rīgā sniedza nozīmīgu ieguldījumu, ļaujot ārvalstu viesiem iepazīties ar Latvijas risinājumiem un veicinot starptautisko labās prakses apmaiņu.

Š.g. maijā Vidzemes plānošanas reģions organizēja SPOTLOG partneru pieredzes apmaiņas pasākumu Rīgā. Pasākuma mērķis bija demonstrēt Latvijas labo praksi un sniegt priekšlikumus reģionālās politikas instrumentu pilnveidei, balstoties uz starptautisko pieredzi. Ar nozīmīgu ieguldījumu pasākumā piedalījās arī Rīgas plānošanas reģions un Rīgas valstspilsētas pašvaldība.

 “Mūsu mērķis ir veicināt sadarbību starp reģioniem, lai mobilitāte būtu videi draudzīga un efektīva,” norādīja Rita Merca, projekta SPOTLOG vadītāja Vidzemes plānošanas reģionā.

Latvijas inovatīvo risinājumu virzība videi draudzīgā loģistikā

Latvijas piemēri praksē apliecina, ka ilgtspējīgi loģistikas risinājumi ir īstenojami arī nelielā tirgū. Latvijas Pasts iepazīstināja ar savu pieeju sūtījumu loģistikas optimizācijai, kas balstīta gan uz modernām tehnoloģijām, gan izpratni par iedzīvotāju paradumiem. Uzņēmums uzsvēra, ka mūsdienu loģistikā liela vērtība ir laikam, īpaši aktuālajā paciņu loģistikā. Pasta šķirošanas kompleksā, izmantojot automātiskās šķirošanas līnijas, dienā tiek apstrādātas līdz pat 25 000 paku. Pandēmijas laikā aizsāktais ieradums iepirkties internetā ir nostiprinājies.

Aktīvi meklējot risinājumus CO₂ emisiju samazināšanai, uzsākta sadarbība ar Latvijas jaunuzņēmumu Bruntor, kura elektriskie kravas skūteri piedāvā jaunu piegādes risinājumu blīvi apdzīvotās teritorijās. Šāda jauna mikromobilitātes veida ieviešana prasa atbilstoša regulējuma izstrādi.

Tika prezentēta arī Latvijas Pasta testētā privāto pakomātu sistēma pie dzīvojamām mājām. Šis risinājums tika izmēģināts, lai risinātu bieži sastopamo problēmu – saskaņot piegādes laiku ar klientu. Ja klients nav mājās, kurjers veic lieku braucienu, kas nozīmē papildu izmaksas un emisijas. Šis piemērs spilgti parāda, cik izšķirošu lomu loģistikas ķēdē spēlē klients un viņa zināšanas un apzināšanās līmenis. Pasta nākotnes plāni ietver arī robotizētas piegādes testēšanu Rīgas vēsturiskajā centrā, mikroloģistikas punktu izveidi un dalību projektā par ūdeņraža ielejas attīstību sadarbībā ar Rīgas lidostu, lai izmēģinātu ar ūdeņradi darbināmus transportlīdzekļus. Jau šobrīd tiek domāts par daudzreiz lietojamu iepakojumu depozīta sistēmu, reaģējot uz drīzu regulējumu Eiropas Savienībā, kas paredz prasības atkārtotai iepakojuma izmantošanai.

Izipizi.lv pārtikas pakomāts bija viens no spilgtākajiem Latvijas labās prakses piemēriem, kas SPOTLOG projekta partneru sanāksmē Rīgā izraisīja lielu interesi. Iniciatīvas autori atzina, ka liels atbalsts tehnisku jautājumu risināšanā bijis tieši no Latvijas Pasta puses, apliecinot, ka sadarbība, nevis konkurence, ir inovāciju ekosistēmas atslēga. Izipizi.lv ir pirmais risinājums Latvijā, kas nodrošina pārtikas uzglabāšanu termoregulētos pakomātos (+6°C un -18°C), ļaujot droši piegādāt gan atdzesētus, gan saldētus produktus. Mērķis ir saīsināt piegādes ķēdi, samazināt emisijas un atbalstīt vietējo ražotāju iespējas sasniegt pircējus arī mazāk apdzīvotās teritorijās. “IziPizi” platforma darbojas kopš 2020. gada un šobrīd apvieno ap 70 pārtikas ražotāju no visas Latvijas. Vairāk nekā 1000 kurjeru ir reģistrējušies lietotnē un nodrošina piegādes visā valstī. Iniciatīva kļuvusi par oficiālo partneri platformai “Novada garša”, kurā iespējams iegādāties vietējo lauksaimnieku produkciju arī tiem, kam nav sava interneta veikala. Šobrīd Latvijā jau darbojas vairāki šādi pakomāti. “IziPizi” ir uzskatāms piemērs, kā kopienas līdzdalības modelis var kļūt par instrumentu ne tikai loģistikas efektivizēšanai, bet arī sabiedrības līdzatbildības veicināšanai, piedāvājot atbildi uz izaicinājumiem valstīs ar zemu iedzīvotāju blīvumu un nevienmērīgu piekļuvi kvalitatīviem pārtikas piegādes risinājumiem.

Rīgas metropoles areāla mobilitātes izaicinājumi un risinājumi

Pasākumā īpaša uzmanība tika pievērsta Rīgas metropoles areāla attīstības izaicinājumiem. Rīga kā Baltijas valstu galvaspilsēta un reģionālais centrs saskaras ar tipiskām lielo pilsētu loģistikas problēmām, piemēram, sastrēgumiem un “pēdējās jūdzes” piegādes sarežģījumiem. Prezentācijās tika uzsvērts, ka Rīgas metropoles areāls aptver līdz pat 100 km rādiusu, sasniedzot valsts robežas, un ilgtspējīgas mobilitātes pārvaldība šajā teritorijā ir nozīmīga pilsētas un reģiona attīstībai. Tika akcentēta arī pilsētas mobilitātes hierarhija – prioritāte tiek dota gājējiem, velosipēdistiem un sabiedriskajam transportam, pirms privātā un kravas transporta.

Rīgas attīstības programma 2022.–2027. gadam paredz konkrētus mērķus: CO₂ emisiju samazinājumu par 22%, sabiedriskā transporta īpatsvara pieaugumu, velobraucēju skaita dubultošanu, kā arī to privāto automašīnu skaita samazināšanu par 5%, kas šķērso Rīgas administratīvo robežu. Šie mērķi tiks sasniegti, īstenojot tādas prioritātes kā gājēju un velobraucēju kustības veicināšana un sabiedriskā transporta “zaļināšana”. Piemēram, Rīgā tiek ieviesti 35 jauni elektriskie autobusi un ātrās uzlādes stacijas, un 2025. gadā tiks piegādāti vēl 17 elektriskie autobusi. Pilsēta aktīvi izmanto datus plānošanā un jau šobrīd veic automātisko pasažieru skaitīšanas sistēmu, kā arī strādā pie pilsētas infrastruktūras digitalizācijas.

Starptautiskās labās prakses piemēri: Mehelena

Pieredzes apmaiņas pasākuma laikā tika analizēti arī citi starptautiski labās prakses piemēri, sniedzot vērtīgas atziņas reģionālo politikas instrumentu pilnveidei. Spilgts piemērs ir Beļģijas pilsēta Mehelena, kas prezentēja savas inovatīvās pieejas videi draudzīgā loģistikā. Mehelena veiksmīgi īsteno kravas velosipēdu subsidēšanas programmu, piedāvājot uzņēmējiem līdz pat 50% no pirkuma vērtības (maksimāli 5000 EUR) elektriskajiem vai neelektriskajiem kravas velosipēdiem. Četru gadu laikā šādas subsīdijas saņēmuši 55 uzņēmēji, veicinot emisiju samazināšanos un satiksmes drošību. Pilsētā ir izveidota arī cieša sadarbība starp loģistikas pakalpojumu sniedzējiem un pašvaldību, rezultātā parakstot kopīgu paktu par ilgtspējīgu pilsētas loģistiku ar ambiciozu mērķi – sasniegt nulles emisijas pilsētas loģistikā līdz 2030. gadam. Šī sadarbība ir veicinājusi uzticību un ļāvusi loģistikas uzņēmumiem, piemēram, Bpost, DPD un PostNL, pilotēt nulles emisiju piegādes Mehelenā.

Bez kravas velosipēdu programmām, Mehelena kalpo par izcilu piemēru efektīvai pakomātu sistēmas ieviešanai. Sadarbībā ar pasta operatoru Bpost tika izveidots plašs viedo pakomātu tīkls, kas pieejams iedzīvotājiem 24/7. Lai palielinātu pakomātu izmantošanu, tika formulēta atbalsta politika, kas veicina vietējo tirdzniecības vietu izmantošanu kā preču izņemšanas punktus. Projekts tika uzsākts ar 20 punktiem 2017. gadā un līdz 2023. gadam paplašināts līdz 42 punktiem, kas izvietoti gan veikalos, gan pašvaldības iestādēs un sabiedriskās ēkās, piemēram, slimnīcās un bibliotēkās. Vairāk nekā 50 pakomāti ir izvietoti publiskajā telpā, aptuveni 400 metru attālumā viens no otra, un tiek apkalpoti ar bezemisiju transportu no mikrologistikas centra. Regulāri izsludināti iepirkumi nodrošinājuši atvērtu sistēmu visiem loģistikas pakalpojumu sniedzējiem (tostarp DPD, Bpost, PostNL, GLS, DHL). Pašvaldība aktīvi iesaistījās infrastruktūras plānošanā un iedzīvotāju informēšanā. Rezultātā 85% sūtījumu saņemti, pārvietojoties bez auto, un būtiski samazinātas emisijas un transporta intensitāte pilsētas centrā, kas ir būtiski ieguvumi pilsētvides ilgtspējai.

Vairāk par citām labajām praksēm un SPOTLOG projektu kopumā var uzzināt, apmeklējot oficiālo Interreg Europe SPOTLOG portālu: Interreg Europe SPOTLOG.

Šī starptautiskā pieredzes apmaiņa un labās prakses piemēri sniedz vērtīgu informāciju telpiskās attīstības plānotājiem, tostarp Vidzemes plānošanas reģionam, lai uzlabotu reģionālās politikas instrumentus.

Interreg Europe programmas 2021-2027 līdzfinansētā projekta “Zaļas un sociāli atbildīgas pilsētu loģistikas inovācijas (SPOTLOG)” mērķis ir iesaistīt vietējās kopienas sociāli atbildīgu loģistikas sistēmu izveidē, kur vien iespējams, balstoties uz nulles oglekļa emisijām, saprātīgi izmantojot visus pieejamos resursus un izmantojot preču un pasažieru transporta pakalpojumu digitalizācijas iespējas. Latviju konsorcijā pārstāv Vidzemes plānošanas reģions.

Balstoties uz gūtajām zināšanām, plānots papildināt Vidzemes plānošanas reģiona stratēģisko plānošanas dokumentus, akcentējot loģistikas inovāciju risinājumu un videi draudzīgas mobilitātes attīstības jautājumus.

Plašāka informācija par projektu Vidzemes plānošanas reģiona tīmekļa vietnē www.vidzeme.lv  un https://www.interregeurope.eu/spotlog.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

SIA CowCare aicina savā komandā PRODUKTU SPECIĀLISTU/-I SIA CowCare ir starptautisks un strauji augošs uzņēmums, kas specializējas liellopu nagu kopšanas aprīkojuma un ar to saistīto preču tirdzniecībā. Lai gan uzņēmuma birojs atrodas Kocēnos, Valmieras novadā, CowCare komandā strādā kolēģi no vairākām Eiropas valstīm. MĒS TEV UZTICĒSIM: Jaunu produktu meklēšanu, izvērtēšanu un ieviešanas procesu vadību; Sadarbību ar esošajiem piegādātājiem un jaunu sadarbības partneru piesaisti, nodrošinot uzņēmumam izdevīgākos sadarbības nosacījumus; Tirgus izpēti un cenu politikas plānošanu; Produktu datu analīzi un rezultātu izmantošanu produktu klāsta optimizācijai; Ciešu sadarbību ar citām uzņēmuma nodaļām, nodrošinot efektīvu procesu un labākus rezultātus; Izstrādāt ar amatu saistītās instrukcijas un nodrošināt to ievērošanu. MĒS NO TEVIS SAGAIDĀM: Mērķtiecīgu, uz rezultātu orientētu personību; Iepriekšēju darba pieredzi dažādu projektu organizēšanā, vadīšanā un produktu vadībā; Precizitāti, teicamas komunikācijas prasmes un atbildību; Spēju patstāvīgi organizēt savu darbu, pārraudzīt, kontrolēt un rast risinājumus dažādās situācijās; Teicamas latviešu valodas zināšanas un angļu valodas zināšanas gan mutiski, gan rakstiski (darbā nepieciešama saziņa ar ārvalstu kolēģiem, partneriem un piegādātājiem); B kategorijas tiesības un auto vadīšanas prasmi; Labas iemaņas darbā ar MS Office, MS Teams un citām digitālām platformām; Pieredze darbā ar Microsoft Dynamics 365 Business Central sistēmu tiks uzskatīta par priekšrocību; Pieredze hidraulikā, elektronikā vai citā tehniskajā nozarē tiks uzskatīta par priekšrocību. MĒS TEV PIEDĀVĀJAM: Atalgojumu no EUR 2000-2500 (bruto); Pilnas slodzes darbu no plkst.: 8.00 – 17.00; Mājīgu darba vietu Kocēnos, Valmieras novadā, ar iespēju vienoties par hibrīddarba modeli; Apmācības un izaugsmes iespējas; Veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika un citus uzņēmuma piedāvātos "labumus"; Dinamisku darba vidi starptautiskā komandā. Lai saņemtu detalizētāku informāciju par veicamajiem pienākumiem, lūgums sazināties ar Ivetu Reņko, tālrunis uzziņām +371 26665993. Piesakies līdz 2025. gada 30. oktobrim CV un motivētu pieteikumu nosūtot elektroniski uz e-pastu: hr@cowcare.eu. Sazināsimies ar otrās atlases kārtas kandidātiem. Profesija: PRODUKTU SPECIĀLISTS Darba vietas adrese: LATVIJA, Aveņu iela 3 - 18, Kocēni, Kocēnu pag., Valmieras nov. Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Lauksaimniecība / Vide Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-10-30 Kontaktpersona: Danuta Žērbele

SIA "Centrālā laboratorija" ir modernākā laboratorija Baltijā un viens no lielākajiem laboratorisko pakalpojumu sniedzējiem valstī ar vairāk nekā 100 filiālēm visā Latvijā. Aicinām pievienoties kolektīvam vispārējās aprūpes māsas / ārsta palīgus. Darba pienākumi: - veikt asins paraugu ņemšanu no vēnas - reģistrēt klientus / analīžu paraugus datu bāzē - strādāt ar kasi un datu bāzi Prasības: - pieredze medicīnas māsas darbā / asins paraugu ņemšanā - atbilstoša medicīniskā izglītība un reģistrācija ārstniecības personu reģistrā - datorzināšanas - pozitīva attieksme pret darbu, spēja uzņemties atbildību - ļoti labas komunikācijas prasmes ar cilvēkiem Piedāvājam: - darbs uz attīstību orientētā uzņēmumā; - darba vide ar vismodernākajām tehnoloģijām; - izaugsmes un karjeras iespējas; - uzņēmuma pakalpojumu privilēģiju karte; - veselības apdrošināšanas polise (pēc viena nostrādāta gada); - sākotnēja apmācība un darba apģērbs; - individuāla pieeja darba grafikam (iespējams savienot ar citiem darbiem vai studijām); - komandas saliedēšanas pasākumi, korporatīvas dāvanas. Darba laiks: pēc grafika, maiņas, dd 07:00-16:00, ss 08:00-16:00 Darba samaksa: no 10 EUR/h Bruto Darba vieta: Valmiera, Rīgas iela 4 Aicinām sūtīt CV uz darbs@laboratorija.lv Sazināsimies ar pretendentiem, kuri tiks aicināti uz interviju klātienē. Iesniedzot savu CV un pieteikumu, Jūs piekrītat dalībai norādītās vakances kandidātu izvērtēšanas un atlases procesā un saziņai ar Jums. Apliecinām, ka kandidātu izvērtēšanas un atlases procesā tiks nodrošināta tiesiska Jūsu personas datu apstrāde. Pēc konkursa noslēgšanās, Jūsu personas dati tiks uzglabāti 3 mēnešus. CV un pieteikumā norādāma tikai tā informācija, kas ir nepieciešama, lai objektīvi izvērtētu Jūsu kandidatūras atbilstību vakantajam amatam. Ievērojot minēto, aicinām izvērtēt CV un pieteikumā iekļaujamās informācijas apjomu. Pārzinis: SIA Centrālā laboratorija reģ. Nr. 40003210801 Profesija: MĀSA/ vispārējās aprūpes MĀSA Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Rīgas iela 4, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 2 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-11-14 Kontaktpersona: Tālrunis: 20646569 E-pasts: darbs@laboratorija.lv Izglītības līmenis: Augstākā izglītība (bakalaura grāds)

3D Cinema aicina savam kolektīvam pievienoties jaunu kolēģi uz pastāvīgu darbu APKALPOŠANAS SPECIĀLISTU Darba pienākumi: • Kvalitatīva, uz klientu vērsta apkalpošana; • Pozitīva uzņēmuma tēla veidošana; • Tīrības un kārtības uzturēšana apkalpošanas zonā; • Preču izvietošana un darbs ar kases uzskaites sistēmu; • Aktīva kinoteātra produktu pārdošana; • Proaktīva informācijas sniegšana par filmām un pozitīvu izjūtu veicināšana katram kinoteātra apmeklētājam. Prasības kandidātiem (-ēm): •  Iepriekšēja pieredze darbā ar kases aparātu vismaz 2 gadi; • Pozitīvisms un laipna attieksme pret klientiem; • Vēlme un prasme strādāt komandā; • Vēlme attīstīties un mācīties; • Labas latviešu valodas zināšanas. • Vēlamas angļu valodas zināšanas. Mēs piedāvājam: • Elastīgu darba grafiku; • Interesantu, dinamisku un atbildīgu darbu; • Motivējošu bonusu sistēmu; • Iespēju apmeklēt pirmizrādes un citus pasākumus; • Iespēju saņemt darbinieku atlaides un bonusus par veiksmīgiem personīgajiem sasniegumiem; • Sociālās garantijas. Tava darba alga no 5.00 EUR/h + piemaksas. Ja jūti sevi kā daļu no kinoteātra “Gaisma” / 3D Cinema komandas, aicinām sūtīt savu CV un pieteikuma vēstuli līdz 2025. gada 28.novembrim uz e-pasta adresi: info@3dcinema.lv Tālrunis informācijai: 64222641. Sazināsimies ar kandidātiem (-ēm), kuri tiks aicināti uz darba pārrunām. Profesija: KLIENTU APKALPOŠANAS SPECIĀLISTS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rīgas iela 19, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Pakalpojumi Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-11-28

Mūsu partneri