Valmieras Ziņas

Andris Lacbergs: 2021. gads ceļu nozarei būs izaicinošs

Lasīšanas laiks: 5 min

Valdībai izstrādājot 2021. gada valsts budžetu, ceļu būvniecības nozares uzņēmumi cēla trauksmi par nākamā gada finansējumu, kas strauji samazināts. Neskatoties uz “ceļinieku” iebildumiem, Saeima apstiprināja piedāvāto budžetu. Par ceļu būvētāju bažām un situāciju nozarē kopuma intervijā portālam “Valmieras Ziņas” stāsta viena no “A.C.B.” grupas uzņēmumiem SIA “8 CBR” valdes priekšsēdētājs Andris Lacbergs.

Kā vērtējat ceļu stāvokli Latvijā kopumā?

Līdzekļu trūkumu dēļ visu laiku tiek atlikti ieguldījumi ceļos, un to stāvoklis pasliktinās. Pašlaik nepieciešams jau vesels miljards eiro, lai sakārtotu visus ceļus. Tādēļ ļoti svarīgi ir pieejamos resursus prātīgi ieguldīt.

Lai gan šogad līdzekļi netika ieguldīti kapitālajiem remontiem, kas arī ir ļoti aktuāli, pieejamā nauda tika izlietota diezgan saprātīgi, uzlabojot daudzu ceļu stāvokli un atrisinot šo jautājumu tuvākajiem 10 līdz 15 gadiem. Uzskatu, ka dubultā virsmas apstrāde un 3. kategorijas lauku ceļu sakārtošana ir pareizs virziens, kas uzlabo dzīvi daudziem iedzīvotājiem. Taču jābūt reālistiem – vēlmi nodrošināt asfaltētu ceļu Latvijā līdz katras mājas pagalmam nav iespējams realizēt. Ir stratēģiski jāplāno, lai ceļu remonts dotu maksimālu labumu pēc iespējas lielākam iedzīvotāju skaitam. Kā piemēru par neracionālu plānošanu varu minēt ceļu Līgatne – Skrīveri. Pa šo asfaltēto ceļu transporta plūsma ir minimāla. Tajā pašā laikā Raunas – Valmieras ceļš joprojām nav asfaltēts, lai gan tur ir intensīva satiksme un iedzīvotāji jau gadiem pieprasa ceļa remontu.

Sākoties Covid-19 izraisītajai krīzei, valdība ceļu nozarei šogad piešķīra papildus 75 miljonu eiro. Kā šie līdzekļi tika izlietoti?

Šogad ceļu būves jomā ir bijis liels uzrāviens. Kopumā ceļu nozarei, ieskaitot papildu līdzekļu piešķīrumu no valsts budžeta un Eiropas Savienības fondiem, tikai atvēlēti virs 300 miljoniem eiro. Tas atspoguļojas paveiktajos darbos. Ir sakārtoti vairāk nekā 1300 kilometru ceļu, uzbūvēti un atjaunoti 50 tilti. Kopumā darbs norisinājās gandrīz 250 objektos visā Latvijā.

Mūsu uzņēmumam šogad īpaši daudz darbu bija, veicot ceļiem dubulto virsmas apstrādi, tostarp arī Valmieras apkārtnē un citviet Vidzemē. Tas ir nebijis gadījums uzņēmuma vēsturē. Sen nebijām vienā sezonā veikuši dubulto apstrādi miljons kvadrātmetru apjomā. Netipiski daudz šogad strādājām Latgalē, kā arī veicām vairāku tiltu rekonstrukciju. Papildus valsts pasūtījumiem strādājām arī pašvaldību objektos. Prognozējamais apgrozījuma pieaugums šajā gadā ir 30-35%. Mūsu uzņēmumā pastāvīgi strādā vairāk nekā 200 darbinieku, bet šosezon darbā pieņēmām vēl vairāk nekā 100 papildu cilvēku – tātad kopā darbu šogad nodrošinājām vairāk nekā 300 cilvēkiem. Veicos būvdarbus ārpus sava reģiona, piesaistījām arī attiecīgā reģiona vietējos darbiniekus. Līdz ar to mēs esam ieguldījuši lielāku artavu valsts budžetā. Cik zinu, līdzīga situācija šogad bija arī citiem ceļu būves uzņēmumiem.

Vēlos uzsvērt, ka ceļu būvei atvēlētie papildu līdzekļi stimulēja ne tikai nozares, bet arī visas tautsaimniecības darbību.

Mēs devām darbu apakšuzņēmējiem, kas nodrošina transporta pakalpojumus, veic elektrotīklu, sakaru, ūdensvada un kanalizācijas izbūvi. Līdz ar to daudziem uzņēmumiem bija darbs un cilvēki varēja nopelnīt. Turklāt daudzi darbinieki tika izmitināti netālu no būvobjektiem, veidojot tā sauktos “burbuļus”, lai izsargātos no inficēšanās ar Covid-19. Līdz ar to mēs devām iespēju nopelnīta arī tūrisma nozares uzņēmumiem, kas ir smagi cietuši krīzes laikā.

Protams, ir jāatzīst, ka līgumi par darbu veikšanu stājās spējā tikai jūlijā vai pat septembrī. Stingro normatīvu dēļ tiltu remontam nepieciešamās konstrukcijas ir jāpasūta no ārzemju piegādātājiem. Covid-19 krīzes dēļ piegādes kavējas. Tādēļ darbi ir ievilkušies vēlā rudenī un ziemā, bet neraugoties uz to, ceļi un tilti tiek remontēti un ekonomika darbojas. 

Kā jūs raugāties uz nākamo gadu pieņemtā budžeta kontekstā?

Samērā kritiski. Neapšaubāmas ir mediķu un skolotāju vajadzības. Viņi viennozīmīgi ir pelnījuši papildu līdzekļus, jo strādā īpaši smagos apstākļos. Taču nedrīkst nogriezt finansējumu ceļu būvniecībai, jo tas atstāj būtisku ietekmi uz visu ekonomiku. Samazinājums šogad ir ievērojams, bet redzam, ka darbs būs. Satiksmes ministrija aizvadītajā nedēļā apstiprinājusi budžetu ceļu nozarei un šobrīd tai atvēlēti 100 miljoni eiro. Vēl ceram uz Eiropas Savienības fondiem, kā arī pašvaldību reformai paredzēto finansējumu, kurā ap 300 miljoniem eiro atvēlēts infrastruktūras attīstībai. Daļa no šī finansējuma tiks izmantota reģionālās nozīmes ceļu sakārtošanai. Taču pagaidām vēl nav skaidrības, kad un cik liels finansējums būs pieejams.

Ko nozīmē šāda situācija ceļu nozarei?

Jebkurā rūpniecības nozarē nevar darboties bez pamatlīdzekļiem un kapitālieguldījumiem, kā arī zinošiem un pieredzējušiem cilvēkiem.

Uzņēmumam ir jābūt vīzijai par turpmāko darbību ne tikai nākamajā gadā, bet vismaz 3 līdz 5 gadu laikā. Taču Latvijā ceļu nozarē nav šāda valstiska plāna, tādēļ uzņēmumiem ir ļoti grūti strādāt. Mēs pat nezinām, kas notiks nākamajā sezonā.

Līdz ar to nav skaidrības, cik daudz bitumenu un šķembas pasūtīt, vai plānot jaunas tehnikas iegādi. Šādi pasūtījumi netiek veikti vienā dienā. Piemēram, jauna ekskavatora piegāde parasti notiek 6 mēnešu laikā, pašreizējos krīzes apstākļos pat vēl ilgāk. Turklāt runa ir par simtiem tūkstošu eiro lieliem ieguldījumiem.

Par laimi, 2021. gadu mēs nesāksim no baltas lapas. Turpināsies šogad iesāktie projekti. Daba mums “palīdz”, jo rudens ir garāks un pavasaris iestājas agrāk. Turpināsies darbi arī vairākos pašvaldību objektos, tostarp arī Valmierā. Taču tas nav normāls darbs, bet izdzīvošana “no rokas mutē”.

Kāds ir jūsu uzņēmuma izdzīvošanas plāns, ja valsts finansējums saglabāsies zemā līmenī?

Jau pašlaik esam attīstījuši tiltu būvniecības departamentu, kā arī piedāvājam citus ceļu būvei radniecīgus pakalpojumus – laukumu izbūvi, betonēšanas darbus ēku būvniecībā un citos objektos. Joprojām ceram, ka pašvaldības turpinās ielu pārbūvi. Tāpat veicam meža ceļu izbūvi pēc VAS “Latvijas Valsts meži” pasūtījuma.

Nozares uzņēmumi kopumā līdz gada beigām lems par rīcības plānu, ja netiks atrasti līdzekļi valsts budžetā. Ar cerību raugāmies uz “Rail Baltica” projektu, kurā noteikti iesaistīsies arī ceļu būves uzņēmumi. Līdz ar to varētu būt nobīdes darbu izpildē ceļu nozarē, jo daļa no resursiem tiks atvēlēti dzelzceļa būvniecības projektam.

Kādi ir situācija ar darbaspēku ceļu nozarē Latvijā?

Situācija ir kritiska. Mūsu uzņēmums un ceļu nozare kopumā “noveco”. Arī šajā ziņā mūsu valstī ir stratēģiska tuvredzība. Mēs esam noniecinājuši tehnisko izglītību. Mums nav nepieciešami inženieri. Līdz ar to profesionālajai izglītībai nav prestiža un mums nepieciešamajās specialitātēs augstskolās pat nav konkurences. Tādēļ nākas cīnīties par katru darbinieku.

Mūsu uzņēmums cieši sadarbojas ar Smiltenes tehnikumu un Valmieras tehnikumu. Piedāvājam prakses iespējas audzēkņiem, lai piesaistītu viņu interesi par ceļu būves nozari. Tāpat iesaistāmies profesionālās pārorientācijas projektos pieaugušajiem – darām visu, lai piesaistītu un noturētu darbiniekus.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Adrese: Stabu iela 89, Rīga, LV-1009Tālrunis: 67290612e-pasts: pasts@ievp.gov.lvtīmekļa vietne: http://www.ievp.gov.lv/ Ieslodzījuma vietu pārvalde ir Tieslietu ministrijas padotībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kas īsteno valsts politiku apcietinājuma kā drošības līdzekļa un brīvības atņemšanas kā kriminālsoda izpildes jomā. Darbinieka darba tiesiskās attiecības regulē Darba likums. Vakance: Valmieras cietuma Drošības un tiesu nolēmumu izpildes daļas tulks, 2643 03 Slodze: pilna  Atalgojums: no 1295 EUR līdz 1953 EUR  Darbavieta: Dzirnavu iela 32, Valmiermuiža, Valmieras pagasts, Valmieras novads, LV-4219 Kontaktinformācija: 64123906; 67290148; pasts@ievp.gov.lv CV un motivācijas vēstuli sūtīt: pasts@ievp.gov.lv; valmieras.cietums@ievp.gov.lv Prasības pretendentam: augstākā izglītība humanitārajās vai sociālajās zinātnēs, tiesību zinātnēs ar profesionālo darba pieredzi tulkošanā; latviešu valodas zināšanas C līmeņa 1. pakāpē; vēlama praktiskā darba pieredze lietvedībā, krievu – latviešu un latviešu – krievu valodas mutiskās un rakstiskās tulkošanas pieredze; juridiskās terminoloģijas pārzināšana latviešu un krievu valodā; veselības stāvoklis un psiholoģiskās īpašības atbilst Ministru kabineta noteiktajām prasībām (Ministru kabineta 10.03.2009. noteikumi Nr.219 "Kārtība, kādā veicama obligātā veselības pārbaude"); ļoti labas iemaņas darbā ar datoru (MS Word, MS Excel), prasme strādāt ar biroja tehniku; spēja plānot un organizēt savu darbu, veicamos uzdevumus izpildīt prioritārā secībā; spēja analizēt liela apjoma informāciju un izdarīt secinājumus; labas komunikācijas prasmes, augsta psiholoģiskā noturība; spēja strādāt kā komandā, tā arī individuāli; augsta atbildības sajūta, analītiska domāšana, prasme strādāt paaugstinātas intensitātes apstākļos. Pienākumi: Kriminālprocesa likumā noteiktajos gadījumos veikt mutiskus un rakstiskus tulkojumus latviešu–krievu un krievu–latviešu valodā; Kriminālprocesa likumā noteiktajos gadījumos organizēt mutisku un rakstisku tulkojumu saņemšanu no ārpakalpojuma sniedzēja personām ar dzirdes invaliditāti, ārvalstniekiem un tiem ieslodzītajiem kas nav ārvalstnieki, bet nesaprot latviešu valodu; Pieņemt un izsniegt skaidru naudu stingri noteiktā kārtībā un tikai dokumentos norādītiem mērķiem, ievadīt kases ieņēmumu un izdevumu orderus resursu vadības sistēmā „Horizon”; Izsniegt ieslodzīto personiskās naudas uzskaites kartes (preču iegādei veikalā), ievadot tos resursu vadības sistēmā "Horizon". Iestāde piedāvā: Stabilu atalgojumu; Profesionālās izaugsmes un attīstības iespējas; Apmācības profesionālās kvalifikācijas pilnveidei; Sociālās garantijas: ikgadējais apmaksātais atvaļinājums 28 kalendāra dienas; papildatvaļinājums atbilstoši novērtējuma rezultātam līdz 8 darba dienām; papildatvaļinājums ne mazāk par vienu darba dienu, ja darbinieka aprūpē ir mazāk par trim bērniem vecumā līdz 14 gadiem; papildatvaļinājums trīs darba dienas, ja darbinieka aprūpē ir trīs vai vairāki bērni vecumā līdz 16 gadiem vai bērns ar invaliditāti līdz 18 gadu vecumam; veselības apdrošināšana; pabalsts sakarā ar ģimenes locekļa vai apgādājamā nāvi; pabalsts līdz 50 procentiem no mēnešalgas vienu reizi kalendāra gadā, aizejot ikgadējā apmaksātajā atvaļinājumā; speciālo medicīniski optisko redzes korekcijas līdzekļu (briļļu lēcu un briļļu ietvaru, darba briļļu) iegādes izdevumu kompensēšana līdz 100,00 EUR apmērā. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK 13. pantu Pārvalde informē, ka Pārvalde apstrādās Jūsu personas datus, lai nodrošinātu šīs atlases konkursa norisi. Pārvalde ir pārzinis Jūsu personas datu apstrādei (adrese: Stabu iela 89, Rīga, LV-1009, e-pasta adrese: pasts@ievp.gov.lv, personas datu aizsardzības speciālista kontaktinformācija: datu.specialists@ievp.gov.lv. Plašāka informācija par personas datu apstrādi ir pieejama: https://www.ievp.gov.lv/lv/datu-aizsardziba  Profesija: TULKS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Dzirnavu iela 32, Valmiermuiža, Valmieras pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2026-01-12 Kontaktpersona: CV un motivācijas vēstuli sūtīt uz pasts@ievp.gov.lv

KS "PIENA LOĢISTIKA" aicina darbā  SPECIALIZĒTĀ/ AUTOMOBIĻA VADĪTĀJU Prasības kandidātiem: Vēlama iepriekšēja pieredze, automobiļa ar cisternu, vadītāja amatā; Spēja strādāt maiņu grafikā; Vispārējā vidējā izglītība; Atbildības sajūta, precizitāte un godprātīga attieksme; CE kategorijas kvalifikācija un 95. kods (profesionālā vadītāja sertifikāts). Darba pienākumi: Atbildīga un droša transportlīdzekļa vadīšana; Svaigpiena savākšana atbilstoši savākšanas un pārvadāšanas maršrutiem; Automašīnas un piena cisternu tehniskā stāvokļa uzraudzība; Auto un cisternas mazgāšana; Precīza transporta pavaddokumentu aizpildīšana. Piedāvājam: Atalgojumu no 1400-2000 EUR (bruto); Maiņu darbu; Veselības apdrošināšanu un nelaimes gadījumus apdrošināšanu pēc pārbaudes laika; Darbam nepieciešamo aprīkojumu un darba apģērbu; Dažādas apmācības un kursus, pēc nepieciešamības. CV lūdzam sūtīt uz e- pastu: pasts@pienalogistika.lv  Tālrunis informācijai: 29484990 Profesija: SPECIALIZĒTĀ /AUTOMOBIĻA VADĪTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Mūrmuižas iela 20, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Lauksaimniecība / Vide Pieteikto vietu skaits: 5 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-31 Darba sākšanas datums: 2025-12-08 Kontaktpersona: Valdis Višņevskis Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri