Valmieras Ziņas

Administratīvi teritoriālā reforma – kļūda vai stratēģiski pareizs lēmums?

Lasīšanas laiks: 3 min

Pirmdien, 3.jūnijā, Vidzemes Augstskolā norisinājās konference „Latvijas teritoriju attīstības izaicinājumi ”, kuras ietvaros tika diskutēts par šķēršļiem, kas kavē dažādu teritoriju izaugsmi, kā arī par jauno administratīvi teritoriālo modeli.

Vidzemes Augstskolas rektors Gatis Krūmiņš konferences ievaddaļā sniedza savu skatījumu uz priekšnosacījumiem, kas veicina teritorijas attīstību, uzsvaru liekot uz iedzīvotājiem, sakārtotu infrastruktūru un plašāka mēroga attīstības tendencēm. „Reģionam vajadzētu būt pašpietiekamam, uz to, ka reģioni paši spēj sevi uzturēt un attīstīt, ir jākoncentrējas. Lai panāktu izaugsmi, nedrīkst ar administratīvām darbībām ierobežot attīstību un darbību reģionos,” konferencē stāstīja G. Krūmiņš.

Kopš teritoriālo reformu īstenošanas 2009. gadā nospraustie mērķi un kritēriji nav sasniegti, ir pārliecināts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) Reformu nodaļas vadītājs Arnis Šults. Konferences gaitā viņš atklāja, ka jauno administratīvi teritoriālo reformu, kuras plānā esošo 119 pašvaldību vietā paredzētas 35, nepieciešams ieviest, jo šī brīža situācijā esošie nerisinātie jautājumi kavē pašvaldību sistēmu attīstību un citu neatliekamu reformu risināšanu. „Otrs no iemesliem, kāpēc nepieciešama reformas ieviešana, ir izmaksu samazināšana. Uzturēšanas izdevumu ietaupījumus var novirzīt svarīgākām vajadzībām, kopā veidojot aptuveni 200 miljoniem eiro,” skaidrojot VARAM pozīciju, atklāja A. Šults.

Lai saprastu, kādas ir Valmieras pilsētas attīstības tendences pilsētas un ietekmes areāla teritorijā, konferencē plašu izklāstu sniedza Valmieras pilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs Jānis Baiks. Viņš uzskata, ka pašreizējais teritoriālais plānojums nav saprotams, un izmaiņas ir nepieciešamas. Iepazīstinot ar pieejamajiem statistikas datiem, J. Baiks uzsvēra, ka arvien vairāk pašvaldības ir atkarīgas no politiskiem procesiem un lēmumiem valsts līmenī, kas ierobežo attīstības iespējas. Valmieras mērs, ņemot vērā esošās tendences, sniedza savus secinājumus, domājot par Valmieru un tās ietekmes areālu, kurā ietilpst Kocēnu, Beverīnas, Strenču, Rūjienas, Naukšēnu, Mazsalacas un Alojas novadi:

„Jāsaprot, ka nav iespējama pilnvērtīga attīstība un plānošana, atsevišķi esot centram un pārējai teritorijai, ir nepieciešama resursu koncentrācija, lai nodrošinātu efektivitāti.”

Konferences otrajā daļā tika aizvadīta paneļdiskusija, kurā uz jautājumiem atbildēja finanšu ministra padomnieks Leonīds Salcevičs, Mazsalacas novada domes priekšsēdētājs Harijs Rokpelnis, kā arī iepriekš minētie – Gatis Krūmiņš, Jānis Baiks un Arnis Šults. Diskusijas laikā skaidru nostāju pauda J. Baiks, kurš uzsvēra Valmieras pilsētas paveikto, sakot, ka kopš reformu ieviešanas 2009. gadā Valmiera pildījusi arī tādus uzdevumus ietekmes areālā, kam būtu jāgulstas uz citu pašvaldību pleciem. Finanšu ministra padomnieks L. Salcevičs piebilda, ka šobrīd katram novadam ir sava vīzija. „Lai arī šīm iecerēm kopā vajadzētu veidot vienotu puzli, šobrīd tā realitātē nenotiek, katrs novads domā, kā attīstīt savu teritoriju,” viedokli pauda Salcevičs.

VARAM izstrādājusi jaunu administratīvās teritorijas reformas plānu, ko Saeimā plānots pieņemt līdz gada beigām, kas paredz Latvijas teritorijas iedalījumu 35 novados pēc 2021. gada pašvaldību vēlēšanām. Joprojām turpinās konferenču cikls, nododot šo jautājumu publiskai apspriešanai, kas turpināsies līdz 10. jūnijam.  

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Aicinām darbā AUTOBUSA VADĪTĀJU VALMIERAS AUTOPARKĀ DARBA PIENĀKUMI: pasažieru pārvadāšana saskaņā ar darba grafiku biļešu pārdošana darbs ar elektronisko kases aparātu pasažieru kvalitatīva apkalpošana PRASĪBAS PRETENDENTIEM: D kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecība, vēlams 95. kods vēlams D vai D 1 kategorijas transportlīdzekļa vadītāja stāžs vismaz divi gadi labas saskarsmes un komunikācijas prasmes latviešu valodas zināšanas UZŅĒMUMS PIEDĀVĀ: darbu stabilā uzņēmumā darba samaksu 1850 EUR (pirms nodokļu nomaksas) pilnas sociālās garantijas daļēju ceļa izdevumu apmaksu no dzīvesvietas uz darbavietu 95. koda apmācības apmācību pirms darba pienākumu uzsākšanas veselības apdrošināšanas iespējas iespēju savienot ar darbu citā uzņēmumā ikgadējās un 95. koda apmācības CV ar norādi vakancei „Autobusa vadītājs Valmieras autoparkā” iesniegt: sūtot elektroniski uz info@vtu-valmiera.lv personīgi SIA „VTU Valmiera” personāla daļā darba dienās no plkst.13:00 līdz 16:00 („Brandeļi”, Brandeļi, Kocēnu pagasts, Valmieras novads, Reģ.nr. 40003004220) Informācijai 29231565 * Iesniegtos personas datus SIA “VTU VALMIERA” izmantos, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu. Ja kandidāts vēlas, lai viņa personas dati tiktu saglabāti SIA “VTU VALMIERA” iekšējā datu bāzē ar mērķi tos apstrādāt citos SIA “VTU VALMIERA” personāla atlases konkursos, tad pieteikumā vakancei lūdzam kandidātam norādīt savu piekrišanu personas datu saglabāšanai. Profesija: AUTOBUSA VADĪTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Brandeļi, Kocēnu pag., Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Transports / Loģistika Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-31

Mūsu partneri