Valmieras Ziņas

Skolotājs ir zināšanu inženieris (1)

Lasīšanas laiks: 7 min

Valmieras Pārgaujas ģimnāzijas skolotāju kolektīvu papildinājuši vairāki skolotāji, tajā skaitā arī izglītības programmas “Iespējamā Misija” skolotājs Nils Mosejonoks, kurš skolēniem pasniedz vēsturi un kulturoloģiju. Skolotāja darbs, viņaprāt, ir ikdienas piedzīvojums un izaicinājums, kura augļus bieži nevar redzēt uzreiz pēc paveiktā, varbūt, tikai pēc daudziem gadiem un gadu desmitiem.

Kā nonācāt līdz “Iespējamai Misijai” un Valmierai?

Ideja darboties izglītībā ienāca prāta jau vidusskolas laikā, kad aktīvi darbojos skolēnu pašpārvaldē, izveidojās sadarbība ar pilsētas domi, līdz ar to varēju uz izglītības sistēmu paskatīties no dažādiem skatupunktiem. Redzēju izglītības sistēmas plusus un trūkumus. Studēju Latvijas Universitātē, vēstures fakultātē. Uzzināju par “Iespējamo misiju”, biju dzirdējis labas atsauksmes, nolēmu pamēģināt pats.

Skolu pieteikšanās ir neatkarīga no dalībniekiem. Tā nu sanāca, ka Valmieras Pārgaujas ģimnāzija vēlējās izmēģināt šo programmu savā skolā, viņiem bija vajadzīgs vēstures skolotājs, līdz ar to sākās mūsu sadarbība. Man nebija svarīgi, kurā Latvijas vietā man būs jāatrodas, ne arī to, ar kādiem bērniem jāstrādā. “Iespējamās Misijas” dalībnieki tic, ka katrs bērns var! Vienīgi aiz katra bērna stāv kāds “ja”. Par to tad arī ir viss skolotāja darbs – ticēt, ka “katrs bērns var”, un atrast, uzķert šos “ja”, lai varētu viņam palīdzēt sasniegt iespējami augstākos rezultātus.

Kā Jūs atrodat šos “ja” katrā skolēnā?

Noteikti nepretendēju uz izglītības eksperta statusu. Kā jaunam skolotājam, šobrīd man katra diena ir kā jauns izaicinājums ar saviem panākumu un pārdomu brīžiem. Jebkuram “Iespējamās Misijas” skolotājam visi jautā “kā tas ir?”, un pirmo reizi dzīvē man nav, ko atbildēt.

Vienas dienas laikā var gūt tik daudz dažādu emociju, līdz ar to pateikt kaut ko vispārīgu par to, kāda ir skola, pagaidām nav iespējams.

Manuprāt, sākumā ļoti svarīga ir konsekvence tajā, ko dari. Tāpat ir jābūt godīgam pret skolēniem. Esmu sapratis, ka melot vai mēģināt viņus apvest ap stūri ir bezjēdzīgi, pats varu tikt apvests ap stūri. Caur godīgumu un konsekvenci pamazām var uztaustīt, ko bērni sagaida no manis, no vēstures.

Protams, ir liela atšķirība starp pamatskolēniem un vidusskolēniem. Es būtu sev ļoti daudz atņēmis, ja es strādātu tikai ar vienu vai otru grupu.

Smagāks darbs droši vien ir ar pamatskolēniem.

Ja mēs pavērotu stundu pie septītajiem un stundu pie divpadsmitajiem, tad, protams, liktos, ka ar septītajiem ir daudz sarežģītāk. Tas atkarīgs, kā uz to paskatās. Ja vērtētu pēc skaļuma stundās, pēc produktivitātes un tā, kā klausās skolotājā, tad uzvarētu vidusskolēni. Bet, ja vērtē pēc entuziasma, dzīves spara un vispār skatījuma uz lietām, tad pārāki būtu septītie. Runā, ka pie tā, kas notiek klasē, ir vainīgs skolotājs. Kaut kādā ziņā tā ir taisnība, jo viss, ko skolotājs dara, rada to, kādi ir skolēni viņa stundās.

Vai izjutāt kādu attieksmi no skolēniem sava vecuma dēļ? Piemēram, ar vidusskolēniem Jums ir tikai dažu gadu starpība.

Tas ir mans izaicinājums – parādīt skolēniem, ka man ir pieredze, ka es esmu kompetents tajā, ko stāstu.

Kāda bija Jūsu tuvinieku un draugu reakcija, kad viņi uzzināja, ka gribat būt skolotājs?

Lielākā daļa mani atbalstīja, teica, ka varot mani iztēloties kā skolotāju, pat gribētu pie manis mācīties. Saņēmu vairāk pozitīvu atsauksmju. Protams bija arī jautājumi, vai es to tiešām gribu, vai tas ir tā vērts un tamlīdzīgi.

Kā Jūs raksturotu skolotāja profesiju? Ja Jums būtu kādam jaunajam censonim jāpastāsta par šo profesiju, ko Jūs teiktu?

Es domāju, ka šis darbs ir liels piedzīvojums. Atceros, ka viena meitene salīdzināja skolotāja profesiju ar darbu Google birojā, kas ir prestižākais darbs pasaulē. Tā ir iespēja veidot kaut ko jaunu. Katru dienu man ir iespēja veidot pasauli labāku, radīt jaunas zināšanas, uzstādīt jaunus mērķus un apņemšanās.

Skolotājs ir zināšanu inženieris, kurš rada kaut ko jaunu, atstāj aiz sevis kaut ko paliekošu nākotnē.

Nav vēl perspektīvākas profesijas par skolotāja profesiju – sava darba augļus skolotājs redz salidojumā pēc desmit, divdesmit gadiem. Taču mazās uzvaras var svinēt katru dienu. Labās atsauksmes no skolēniem silda sirdi un ļoti motivē. Tā ir mana garīgā alga.

Kāpēc tieši vēsture?

Es skolas laikā ļoti mētājos, jo man padevās vairāki priekšmeti, nevarēju izvēlēties kaut ko konkrētu. Izlēmu studēt to, ko protu, kas man tiešām patīk un interesē. Savu izvēli neesmu nožēlojis – gāju uz lekcijām ar lielu prieku.

Manuprāt, tā ir mūsu problēma, ka mēs ļoti paļaujamies uz ģimenes viedokli, uz sabiedrības pasūtījumu. Studējam to, kas pašiem varbūt īsti nepatīk, bet ir iespējas tikt budžetā, vēlāk dabūt darbu. Nevajag sev darīt pāri, jāstudē to, kas tiešām patīk un interesē.

Ja Tu būsi tā aroda lietpratējs, tad darbu Tu vienmēr atradīsi un mīlēsi to. Darbs skolā man likās pilnīgi loģisks turpinājums manām studijām, jo gribēju savas uzkrātās zināšanas nodot tālāk.

Kurš Jums pašam ir iecienītākais vēstures posms?

Es laikam katrā posmā varētu atrast to, kas man patīk. Caur vēsturi mēs mēģinām izprast to, par ko cilvēks tajā laikā domāja, un kā šīs domāšana kaut ko mainīja. Vēl esmu iemīlējis kultūras vēsturi – par to, kā kultūras sasniegumi un tas, ko mēs atstājam aiz sevis, rada interesi par senajiem laikiem.

Vēstures zināšanas dod izpratni par pagātni, par cilvēku vispār. Bet mēs nekad nespēsim pareģot to, kas notiks. Ar to vēsture atšķiras no eksaktajiem mācību priekšmetiem. Vēstures pētāmais objekts ir cilvēks, un cilvēks ir neprognozējams, subjektīvs. Vēsture ir kaut kas ļoti gaisīgs un netverams, bet tajā pašā laikā interesants, jo caur vēsturi mēs mēģinām saprast, kur esam šodien, kāpēc ir tā, kā ir.

Kādām īpašībām jāpiemīt vēstures skolotājam?

Ja Tu esi studējis vēsturi, esi mēģinājis to izzināt un saprast, tad, gribot negribot, Tu kļūsti par savas zemes patriotu, jo tieši caur vēstures izprašanu rodas patriotisms. Tajā pašā laikā vēstures skolotājam jādomā ārpus rāmjiem un jābūt atvērtam viedokļu dažādībai. Katru notikumu mēs varam traktēt citādāk. Piemēram, cīņas pret bermontiešiem – Latvija tika nosargāta, ļoti labi. Bet, ja skatāmies no Bermonta skatupunkta – skumji. Līdz ar to ir svarīgi mēģināt saprast visas iesaistītās puses un to, kā caur šiem notikumiem tās puses ir tālāk rīkojušās. Vispār skolotājam, neatkarīgi no pasniegtā mācību priekšmeta, jāspēj aizraut ar to, ko stāsta un māca. Vēstures skolotājam mūsdienās ļoti svarīgi skolēnos attīstīt prasmes – tas ir darbs grupās, pāros, spēja argumentēt, spriest, publiski uzstāties, debatēt. Šīs prasmes mums noderēs visur.

Sen ir pagājis tas laiks, kad mēs rakstām jēdzienus, definīcijas un mēģinām iekalt galvās gadskaitļus. Tas nav produktīvi.

 

Kurš no Jūsu skolotājiem Jums bija paraugs, kādam jābūt skolotājam?

Es vēl neesmu atradis atbildi uz šo jautājumu. Varbūt tas ir labi, ka man nav bijis konkrēts skolotājs, kas mani iedvesmojis. Mani skolotāji bija ļoti atšķirīgi, caur viņiem es varēju redzēt, cik patiesībā dažādi ir cilvēki. Bija tādi skolotāji, no kuriem es paņēmu vairāk. Mana klases audzinātāja, kurai bija ļoti liela dzīves pieredze, man ļāva saprast, ka skola ir vieta, kur nevajag iespringt par sīkumiem, bet koncentrēties uz lielajām lietām, savstarpējo attiecību veidošanu.

Vai mūsdienās ir viegli būt skolotājam? Cik viegli vai grūti ir saprasties ar mūsdienu skolēniem?

Sakot, ka “tagad bērni var darīt jebko, viņiem ir tikai tiesības, bet nav pienākumu, nabaga skolotāji”, mēs paši šaujam sev kājā.

Ir brīži, kad šķietami vieglāk skolēnu izraidīt no klases, sapurināt vai publiski nokaunināt kā to skolotāji darīja agrāk. Bet, ja tā padomā, agrākās skolotāju privilēģijas patiesībā attālināja viņus no problēmas saknes. Skolotājs izvēlējās vieglāko ceļu – šķirties no skolēna, atraidīt viņu, fiziski vai emocionāli ietekmēt. Bet skolēns turpināja ciest, un nekas nemainījās.

Mūsdienu vide skolotājiem darbu nesarežģī, tieši otrādi – palīdz atrast un atrisināt problēmas, kas bieži vien sākas ģimenē. Mūsdienās ģimenes jēdziens ir gandrīz izgaisis. Izraidot skolēnu no klases, skolotājs risinājumus neatradīs un palīdzēt nevarēs. Skola ir tā vieta, kur var skolēnam palīdzēt mainīties un attīstīties, meklēt šos “ja”.

    Strādnieks - 30.09.2016

    neliels labojums pie “Garīdznieku definīcijas” skat. foto. Labskanīgāk, būs būtam teikties teicis, ka garīdznieks ir starpnieks starp tā kā vairāk augšā un uz leju, nevis ka lūdz, lūdzēju rinda stāv paceļam uz darbu un skolu, iedo kapeiku iedo uzpīpēt utt utjp.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Mazsalacas pirmsskolas izglītības iestāde “Dārziņš” (turpmāk – Iestāde) aicina darbā saimniecības vadītāju (20 stundas nedēļā (0.5 likmes)). Ja Tev ir vēlme: • vadīt, organizēt un pārraudzīt Iestādes tehniskā personāla darbu; • nodrošināt un organizēt Iestādes ēku inženiertīklu savlaicīgu tehnisko un profilaktisko apkalpošanu; • organizēt un uzraudzīt ugunsdrošības un darba drošības noteikumu ievērošanu; • piedalīties Iestādes budžeta plānošanā un iepirkuma procedūras izstrādē un organizēšanā; • iegādāties nepieciešamo inventāru, instrumentus un citas materiālās vērtības, nepieciešamības gadījumos sastādīt tehnisko specifikāciju un veikt tirgus izpēti; un ja Tev ir: • vispārējā vidējā vai profesionālā vidējā izglītība; • darba drošības un ugunsdrošības jautājumu pārzināšana tiks uzskatīta par priekšrocību; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • labas iemaņas darbā ar datoru (MS Office programmām, interneta pārlūkprogrammām un sociālajiem tīkliem); • kompetences: elastība, atbildība, iniciatīva; teicamas komunikācijas prasmes; mēs piedāvājam: • atbildīgu, interesantu un radošu darbu; • pamatalgu pārbaudes laikā 468 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 492,50 EUR pirms nodokļu nomaksas; • sociālās garantija, darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu un citus labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam. CV un motivācijas vēstuli, sūtīt Iestādes vadītājai S.Liepai uz e-pastu: darzins@valmiera.edu.lv, vai iesniedzot personīgi adresē: Parka iela 14, Mazsalaca, Valmieras novads līdz 2025.gada 23.maijam. Tālruņa numurs papildu informācijai: 27871920. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SAIMNIECĪBAS VADĪTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Parka iela 14, Mazsalaca, Valmieras nov. Darbības joma: Būvniecība / Nekustamais īpašums Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-05-23 Kontaktpersona: darzins@valmiera.edu.lv 27871920

AS "Sadales tīkls" (reģistrācijas Nr.40003857687) nodrošina elektroenerģijas savienojumu vairāk nekā 790 000 klientu pieslēgumu visā Latvijā. Mēs ilgtermiņā rūpējamies par droša, vieda un efektīva elektrotīkla attīstību, lai nodrošinātu klientiem kvalitatīvu elektroapgādi un veicinātu sabiedrības labklājību, drošību un izaugsmi. Aicinām darbā specializētā automobiļa vadītājus-/as Darbs saistīts ar komandējumiem Latvijas teritorijā.  1 darba vieta Valmierā, Raiņa ielā 12B vai Siguldā, Augļu ielā 2 Mēs Tev uzticēsim veikt elektropārvades līniju trašu tīrīšanas darbus ar speciālo tehniku un instrumentiem veikt kravu pārvadājumus un strādāt ar specializēto tehniku elektropārvades līniju remonta darba izpildē veikt ikdienas tehnisko apkopi un piedalīties darba pienākumu veikšanai nodoto transportlīdzekļu uzturēšanas un remonta darbos Piesakies, ja Tev ir vēlme un interese strādāt ar dažāda veida specializēto tehniku vispārējā vidējā izglītība motorzāģa un krūmgrieža operatora apliecība pieredze mežistrādē B, BE, C un CE kategorijas autovadītāja apliecība un braukšanas pieredze vēlama profesionālā transportlīdzekļu vadītāju kategorija (95.kods) TR2 kategorijas traktortehnikas vadītāja apliecība un braukšanas pieredze valsts valodas zināšanas pamata līmenī (A2) prasme darbā ar datoru (MS Office) Esot mūsu komandā, Tu iegūsi amata algu no 1465 EUR līdz 1640 EUR bruto mēnesī veselības un nelaimes gadījumu apdrošināšanu piektdien īsāku darba laiku papildu 5 atvaļinājuma dienas gadā papildu finansiālu atbalstu ikgadējam atvaļinājumam papildu apmaksātas brīvdienas un atbalstu īpašos dzīves gadījumos profesionālus un atsaucīgus kolēģus apmācību darba vietā profesionālās izaugsmes iespējas uz tehnoloģijām balstītu darba vidi vienā no Latvijas vadošajiem uzņēmumiem mūsdienīgu un drošu darba apģērbu un individuālās aizsardzības līdzekļus darba specifikai atbilstošu aprīkojumu un instrumentus mūsdienīgu un jaunu autotransportu un specializēto tehniku apmaksātas apmācības, kas nepieciešamas darbam Pieteikumus gaidīsim līdz 13.05.2025. Piesakies mājaslapā, šeit: Specializētā automobiļa vadītāji/-as (specifika-trašu tīrīšana), neiekļaujot sensitīvu informāciju (piem. foto, tautību, vecumu utt.). Iesniegto informāciju uzglabāsim 6 mēnešus. Ar detalizētu informāciju par AS "Sadales tīkls" veikto personas datu apstrādi var iepazīties mājas lapas https://sadalestikls.lv/lv/noteikumi Iesniegtā informācija atlases caurspīdīguma nodrošināšanas un darbinieku interešu pārstāvības mērķa sasniegšanai var tikt nodota LAB "Enerģija", www.energija.lv. Iebildumu gadījumā informē mūs, e-pasts: darbs@sadalestikls.lv Profesija: SPECIALIZĒTĀ /AUTOMOBIĻA VADĪTĀJS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Raiņa iela 12B, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Transports / Loģistika Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-05-13 Kontaktpersona: Personāla daļa Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

SIA “Artifex plus” ir uzņēmums Valmiermuižā ar 23 gadu pieredzi nozarē, plašu piedāvājuma klāstu vizuālās reklāmas un drukas materiālu izgatavošanā.  Aicina savā komandā Digitālo iekārtu operatoru/-i   drukas un apstrādes iekārtām (printeri, digitālie griezēji, laminatori, iesiešanas u.c. iekārtas) Galvenās prasības: Teicamas datora lietošanas prasmes. Laba loģiskā un tehniskā domāšana, vizuālā uztvere. Radoša pieeja -spēja rast tehniskus risinājumus nestandarta situācijās. Augsta atbildības sajūta, disciplinētība, pedantisms un precizitāte. Pieredze darbā ar instrumentiem un dažādiem materiāliem, rokdarbiem. Spēja ātri apgūt jaunas iekārtas un tehnoloģijas. Lasīt un iedziļināties iekārtu tehniskajās instrukcijās angļu valodā. B kategorijas autovadītāja apliecība Galvenie pienākumi: Nodrošināt kvalitatīvu vizītkaršu, bukletu un citu informatīvo un reklāmas produktu izgatavošanu un apstrādi. Darbs ar printeriem, digitāliem griezējiem, pēcapstrādes iekārtām, laminēšanu, iesiešanu, locīšanu un tml. Analizēt saņemto vizuālo un digitālo materiālu un veikt korekcijas drukas procesā. Plānot un uzraudzīt procesus, veikt izejmateriālu pasūtījumus un uzskaiti. Veikt citus ar uzņēmuma darbību saistītus darbus (dokumentu apstrāde, uzskaite). Piedāvājam: Apmācību darbam ar drukas un pēcapstrādes iekārtām. Iespēju ikdienā strādāt ar jaunākām tehnoloģijām, iespēju profesionāli pilnveidoties. Atalgojumu no 1000-1500 bruto, (atkarīgs no padarītā apjoma, kvalitātes un ieinteresētības). Darba vietas adrese: Alejas iela 12, Valmiermuiža, Valmieras nov. CV ar pieredzes (veikto pienākumu) vai hobiju un interešu aprakstu lūdzam sūtīt uz e-pastu:lietvediba@artifex.lv Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: DIGITĀLĀS IESPIEŠANAS OPERATORS Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Ražošana Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-05-14 Kontaktpersona: ARTIFEX PLUS

Mūsu partneri