Valmieras Ziņas

Mīklainākās un šokējošākās aviokatastrofas

Lasīšanas laiks: 6 min

Citplanētieši, teroristi, slepeni ieroči – tie ir vien daži iemesli, kurus bieži min kā neizskaidrojamu aviokatastrofu cēloņus. Kaut arī nav viegli noskaidrot, kas īsti ir noticis, patiesība var izrādīties visnotaļ šokējoša.

Pirms dokumentālā seriāla “Aviokatastrofu izmeklēšana” jaunās, 15.sezonas, televīzijas kanāls “National Geographic” apkopojis aviācijas negadījumus, kuri joprojām pārsteidz.

2015: “Germanwings” reiss nr. 9525 –konfidencialitāte svarīgāka par drošību

“Germanwings” lidmašīna “Airbus A320” bija ceļā no Barselonas un Diseldorfu, taču labos laika apstākļos nogāzās Francijas Alpos. “Melnās” kastes ieraksti atklāja, ka otrais pilots Andreass Lubics ieslēdzies kabīnē un apzināti triecis lidaparātu klintīs. Lubics ilgstoši cieta no smagas depresijas un bija apmeklējis desmitiem ārstu. Divas nedēļas pirms katastrofas pilotam ieteikts ārstēties psihiatriskajā slimnīcā, un viņš nemaz nedrīkstēja strādāt. “Germanwings” īpašnieks, lidsabiedrība “Lufthansa” par pilota veselību neko nezināja, jo ārsti, ievērojot konfidencialitātes prasības, par to neziņoja. Katastrofā gāja bojā 150 cilvēku.

2014: “Malaysia Airlines” reiss nr. 370 – mīkla joprojām nav atrisināta

“Malaysia Airlines” “Boeing 777” pazuda 2014.gada martā, apmēram stundas lidojumā no Kualalumpuras. Lidmašīna atradās virs jūras starp Malaiziju un Vjetnamu, kad tā nezināmu iemeslu dēļ mainīja kursu un pazuda. Pirms tam netika fiksēti nekādi trauksmes signāli. Kaut arī Madagaskarā, Austrālijai piederošajā Ķenguru salā, Dienvidāfrikā, Maurīcijā, Mozambikā un Reinjonā atrastas atlūzas, kas, iespējams, varētu būt no pazudušās lidmašīnas, pārliecinošu ziņu par 239 cilvēku likteni nav joprojām.

2009: “AirFrance” reiss nr. 447– negulēta nakts neļauj loģiski domāt

Dažas stundas pēc došanās ceļā no Riodežaneiro uz Parīzi ar “Airbus A330” pazuda jebkādi sakari. Pēdējā zināmā atrašanās vieta – virs Atlantijas okeāna, divu līdz četru dienu braucienā ar kuģi līdz tuvākajai ostai. Pagāja gandrīz divi gadi, līdz tika atrasta lielākā daļa atlūzu un atgūti dati no “melnajām” kastēm. Lidmašīna lidojusi cauri negaisa mākoņiem, taču nekas neliecināja par ārkārtas situāciju. Francijas varas iestādes paziņoja, ka apledojusi ātruma noteikšanas iekārta, tādēļ atslēdzies autopilots un lidmašīna sākusi strauji krist. Vēlāk gan atklājās, ka pilots pirms tam bija gulējis vien stundu, jo ar draudzeni pavadījis romantisku nakti. Bojā gāja 228 pasažieri, 74 cilvēku mirstīgās atliekas nav atrastas.

1999: “Egyptair” reiss nr. 990 – pašnāvība vai tehniska kļūme?

“Boeing 767”, kas bija ceļā no Ņujorkas uz Kairu, 36 sekundēs nokrita no četru kilometru augstuma Atlantijas okeānā pie Masačūsetsas krastiem. Nav precīzi zināms, kas īsti nogalināja 217 pasažierus. Ēģiptes Civilās aviācijas aģentūra sākotnēji lūdza palīdzību ASV Nacionālajai transporta drošības padomei (NTDA), taču atsauca lūgumu pēc tam, kad tika izteiktas aizdomas par otrā pilota Gamila El-Batuti pašnāvību. El-Batuti tika izteikts aizrādījums par seksuāla rakstura pārkāpumiem, tādēļ, iespējams, šis varēja būt pilota pēdējais lidojums. NTDA secināja, ka El-Batuti darbības varēja veicināt avāriju, taču atturējās vērtēt to iemeslus. Savukārt ēģiptieši kā katastrofas cēloni minēja tehnisku kļūmi.

1996: TWA reiss nr.800 –raķetes vai īssavienojuma izraisīts sprādziens?

“Trans World Airlines” (TWA) lidmašīna “Boeing 747”, kas bija ceļā uz Parīzi, eksplodēja drīz pēc pacelšanās no Ņujorkas Starptautiskās lidostas, nogalinot 230 cilvēkus. Aculiecinieki ziņoja par ugunīgām svītrām debesīs, tā radot aizdomas, ka lidaparātu sašāvuši teroristi vai tam trāpījis meteors. Bijušais prezidenta Džona Kenedija preses sekretārs Pjērs Selindžers uzskatīja, ka sprādzienu izraisījuši ASV pretraķešu izmēģinājumi un karakuģis “USS Normandy” nejauši notriecis civilo lidmašīnu. Nacionālā Transporta drošības padome secināja, ka eksploziju izraisījis elektrības īssavienojums.

1972: Urugvajas gaisa spēku reiss nr. 571 – izdzīvo tikai kanibāli

Ar Urugvajas gaisa spēku līgumreisu, kas nelabvēlīgā laika apstākļos avarēja Andu kalnos, uz Santjago, Čīlē lidoja 45 pasažieri, ieskaitot Montevideo regbija komandu. Divpadsmit cilvēku gāja bojā katastrofas brīdī, seši – dažas dienas vēlāk, bet vēl astoņi – lavīnā, kura vēlās pāri lidaparāta vrakam. Diviem pasažieriem desmit dienu laikā izdevās šķērsot kalnus, kāds ceļojošs pārdevējs viņus pabaroja un brīdināja glābējus. Pēc 72 dienām glābēji atrada 16 izdzīvojušos, kuri atzinās, ka ēduši arī mirušos biedrus. Vēlāk tika atzīts, ka katastrofa varēja nenotikt, ja vien pilotiem būtu bijis labāks aprīkojums.

1968: “Aer Lingus” reiss nr.712 – britu armijas kļūda?

Īru lidsabiedrības “AerLingus” lidmašīna “Vickers Viscount 803” bija ceļā no Korkas uz Hītrovu, Londonā, taču iegāzās jūrā, nogalinot 61 cilvēku. Taču izmeklētājiem neizdevās atklāt nevienu iemeslu, kura dēļ katastrofa varēja notikt. Daži aculiecinieki apgalvoja, ka lidmašīna notriekta ar eksperimentālu britu ieroci, kas izšauts no Aberportas izmēģinājumu poligona, taču Lielbritānijas valdība to vienmēr stingri ir noliegusi.

1962: “Flying Tiger Line” reiss nr. 739 – vienkārši izgaist virs Klusā okeāna

ASV armija ar “Lockheed” propelleru lidmašīnu vēlējās nogādāt Saigonā, Vjetnamā 93 karavīrus un trīs Dienvidvjetnamas cilvēkus. Pēc degvielas uzpildīšanas gaisa spēku bāzē Guāmā tā devās Filipīnu virzienā, taču nekad to nesasniedza. Vērienīgajiem meklēšanas darbiem, kuros ASV armija iesaistīja pat 1300 cilvēku, nebija rezultātu. Tiesa, kāds Libērijas tankkuģis ziņoja, ka iespējamā lidojuma laikā fiksēta intensīva, spilgta gaisma, taču ASV Civilās aviācijas pārvalde nolēma, ka nevar noteikt iespējamo katastrofas cēloni.

1957: “PanAm” reiss nr. 7 – krāpšanās ar apdrošināšanu vai ugunsgrēks?

Reiss nr.7 tika uzskatīts par vienu no ekskluzīvākajiem luksusa klases “ceļojumiem apkārt pasaulei”. Ceļā no Losandželosas uz Honolulu, brīdī, kad pasažieriem būtu jāmielojas ar septiņu ēdienu vakariņām,“Boeing 377” izgaisa no radaru ekrāniem. Glābēji pēc piecām dienām okeānā atrada lidaparāta atlūzas.Daļa no 44 pasažieriem pirms nāves bija saindējušies ar tvana gāzi. Lidojumā bija devies arī kāds vīrs pusmūžā, bijušais militārais inženieris, kurš vien dažas dienas pirms tam bija nopircis divas apdrošināšanas polises.

1947: BSAA “Stardust” – ko Andos nozīmē mīklainais vārds “Stendec”?

BSAA izmantotā “Avro” lidmašīna – “Stardust” – pazuda ceļā no Buenosairesas uz Santjago. Sazvērestību teoriju piekritēji teju 50 gadus runāja gan par teroristiem, gan citplanētiešiem, gan sprādzienu. Eļļu ugunij pielēja arī pilota Redžinalda Kula pēdējais trīs reizes pārraidītais vārds “Stendec”. 2000.gadā Argentīnas Andu ledājos tika atrastas lidmašīnas atlūzas. Visticamāk, katastrofas iemesls bija pilotu kļūme, kuri sliktos laika apstākļos pārāk ātri sāka nolaišanos. Bojā gāja vienpadsmit cilvēku. Iespējams, ietriekšanās Tupangato kalnā izraisīja lavīnu, kas apraka lidaparātu.

1945: Reiss nr. 19 – pieci bumbvedēji bez pēdām pazūd Bermudu trijstūrī

Pieci bumbvedēji “Avenger” no Fortloderdeilas devās parastā treniņlidojumā. Pēc 90 minūtēm kļuva skaidrs, ka pieredzējušie piloti ir dezorientēti, jauc Bahamas ar Floridu, jo nedarbojās kompasi. Gaisa kontrole lūdza atgriezties, taču bumbvedēji turpināja ceļu līdz pazuda pie Floridas krastiem. Vēlāk secināts, ka katastrofu varēja izraisīt tehniska kļūme un degvielas trūkums. Tā radās leģenda par Bermudu trīsstūri – mītisku rajonu starp Bermudu salām, Floridu un Puertoriko. Pēc dažiem gadiem tur pazuda arī divas “BSAA” lidmašīnas, kaut arī “Star Ariel” un “Star Tiger” pazušana tiek saistīta ar iespējamām diversijām.

1937: Amēlija Erharte – nepabeigtais ceļojums apkārt pasaulei

Kopā ar pilotu Fredu Nūnenu viņa devās lidojumā apkārt pasaulei ar divmotoru “Lockheed Electra”. Pēc aptuveni 11 000 km viņiem nācies nolaisties Haulenda salā Klusā okeāna vidū. Pēdējā radio saziņa ir neskaidra: “Mēs dodamies uz ziemeļiem un dienvidiem.” Meklēšanai tika iztērēti miljoniem dolāru, taču tie bija neveiksmīgi. Iespējams, lidmašīnai vienkārši beidzās degviela, taču ir versijas, ka lidotāju kā prezidenta Franklina Rūzvelta spiedzi sagūstīja japāņi vai arī viņa ar citu vārdu dzīvo Ņūdžersijā.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Senioru nams "Zilaiskalns" meklē Māsu/vispārējās aprūpes Māsu Alga bruto no 7,50 EUR stundā pirms nodokļu nomaksas. Ēdināšana par brīvu. Būtiskākie amata pienākumi:  Nodrošināt kvalitatīvu klientu veselības stāvokļa uzraudzību, sniegt pirmo un neatliekamo medicīnas palīdzību. Sadarbība ar ģimenes ārstiem un citiem speciālistiem. Medikamentu pasūtīšana un sadale klientiem. Veikt klientu izglītošanu veselības aprūpes jautājumos. Noformēt dokumentus atbilstoši normatīvajiem aktiem u.c. Darba laiks: darba dienās no plkst. 8:00 - 17:00.  Pieteikšanās: mob.t.: 20022238, 22041119 (darba dienās, darba laikā) e-pasts: sn.zilaiskalns@gmail.com Informējam, ka sazināsimies tikai ar tiem kandidātiem, kuri tiks aicināti uz interviju. Par atteikumu ziņosim tikai tiem kandidātiem, kas tiks uzaicināti uz interviju. Biedrība "REACH" Senioru nams "Zilaiskalns" (reģ.nr.40008059808) Profesija: MĀSA/ vispārējās aprūpes MĀSA Darba vietas adrese: LATVIJA, Kultūras iela 9A, Zilaiskalns, Zilākalna pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Nepilna slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-11-30 Darba sākšanas datums: 2025-11-03 Kontaktpersona: Pieteikties zvanot uz tālruni 20022238 vai sūtīt uz e-pastu sn.zilaiskalns@gmail.com Izglītības līmenis: Profesionālā vidējā izglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) aicina darbā Valmieras novada Nekustamā īpašuma apsaimniekošanas pārvaldes (turpmāk – Struktūrvienība) vadītāja vietnieku/-ci, būvinženieri (uz noteiktu laiku). Ja Tev ir vēlme: • organizēt un piedalīties būvniecības procesos Pašvaldības un tās iestāžu būvprojektu realizācijas laikā; • piedalīties būvprojektēšanas uzdevumu sagatavošanā, izvērtēt būvprojektus to izstrādes procesā; • veikt Pašvaldības būvju vizuālo/ tehnisko apsekošanu, atzinumu sagatavošanu, sniegt priekšlikumus un ieteikumus par prioritāri nepieciešamajiem Pašvaldības ēku un būvju remontdarbiem; • izstrādāt/organizēt Pašvaldības vajadzībām nepieciešamās remontdarbu tāmes, veikt izmaksu aplēses investīciju projektiem; • piedalīties Eiropas Savienības struktūrfondu līdzfinansēto būvobjektu projektu pieteikumiem un atskaitēm nepieciešamās būvprojektu un būvniecības dokumentācijas sagatavošanā; • nodrošināt zaļās zonas apsaimniekošanu; • nodrošināt Pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma apzināšanu un uzskaiti; • piedalīties Struktūrvienības budžeta sagatavošanā un kontrolē un citi; un ja Tev ir: • otrā līmeņa profesionālā vai akadēmiskā augstākā izglītība (vai tai pielīdzināma augstākā izglītība) būvniecības jomā; • vismaz pēdējo trīs gadu praktiskā pieredze būvniecības jomā; • normatīvo aktu pārzināšana būvniecības jomā un izpratne to pielietošanā; • sertifikāts ēku būvdarbu vadīšanā, būvuzraudzībā tiks uzskatīts par priekšrocību; • kompetences: labas organizatoriskās un saskarsmes spējas, argumentācijas prasme, prasme patstāvīgi pieņemt lēmumus, spēja strādāt individuāli un komandā, spēja loģiski domāt un analizēt, strādāt intensīvi, patstāvīgi un uzņemties atbildību, pašiniciatīva un spēja meklēt un piedāvāt jaunus risinājumus; • labas praktiskā pielietojuma prasmes darbam ar MS Office, Būvniecības informācijas sistēmā, Būvju informācijas modelēšanas (BIM) sistēmā un biroja tehniku; • valsts valodas prasmes augstākajā līmenī; • B kategorijas autovadītāja apliecība; mēs piedāvājam: • dinamisku, interesantu un atbildīgu darbu un ideju īstenošanas iespējas uz attīstību vērstā Pašvaldībā; • pamatalgu pārbaudes laikā 2174 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 2304 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. CV, motivācijas vēstuli (līdz vienai A4 lapai datorrakstā Arial fontā, ar burtu lielumu “11”) un augstākās izglītības dokumenta kopiju, lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmierasnovads.lv vai personīgi Valmieras novada pašvaldības Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā, adrese Lāčplēša ielā 2, Valmierā, Valmieras novadā ar norādi „Valmieras novada Nekustamā īpašuma apsaimniekošanas pārvaldes vadītāja vietnieka/-ces, būvinženiera/-es amatam” līdz 2025.gada 6.novembrim. Tālrunis papildu informācijai: 64207148, 27807444. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: PAŠVALDĪBAS PAMATDARBĪBAS STRUKTŪRVIENĪBAS VADĪTĀJA VIETNIEKS /DIREKTORA VIETNIEKS /PRIEKŠNIEKA VIETNIEKS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Būvniecība / Nekustamais īpašums Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-11-06 Kontaktpersona: personals@valmierasnovads.lv 64207148

Pievienojies mūsu komandai! Kocēnu pamatskola (turpmāk – Iestāde) aicina darbā interešu izglītības skolotāju programmēšanas un robotikas nodarbībām. Darba vietas adrese: Alejas iela 2, Kocēni, Kocēnu pagasts, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • īstenot interešu izglītības programmu apguvi atbilstoši interešu izglītības programmām; • plānot un organizēt savu darbu atbilstoši Iestādes mērķiem un uzdevumiem; un ja Tev ir: • atbilstoša profesionālā kvalifikācija (Ministru kabineta noteikumu Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”); • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: komunikācijas un sadarbības prasmes; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; mēs piedāvājam: • darbu uz noteiktu laiku, 10,61 stundas nedēļā (10 kontaktstundas, 0,35 slodzes; darbs pirms vai pēc mācību stundām); • atalgojumu EUR 1175 pirms nodokļu nomaksas par slodzi; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālas garantijas atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās kompetences pilnveides iespējas; • radošu un atbalstošu darba vidi. Pretendentiem profesionālās darbības aprakstu (CV) un izglītības dokumenta/-u kopiju/-as lūdzam iesniegt līdz 2025.gada 10.novembrim e-pastā kocenu.pamatskola@valmiera.edu.lv. Tālrunis uzziņām: 29573195. Informējam, ka pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: INTEREŠU IZGLĪTĪBAS SKOLOTĀJS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Alejas iela 2, Kocēni, Kocēnu pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-11-10 Kontaktpersona: kocenu.pamatskola@valmiera.edu.lv 29573195

Mūsu partneri