Valmieras Ziņas

Projekta “Radām Novadam” ietvaros veido rekomendācijas jauniešu uzņēmējdarbības atbalstam Latvijā

Lasīšanas laiks: 8 min

Šī gada augustā tiek noslēgts projektu konkurss “Radām Novadam”. Projekta ietvaros Latvijā un Lietuvā studentu komandas īstenoja dažādus biznesa projektus, ar mērķi radīt ekonomisko vērtību novados, informē projekta “Radām novadam” idejas autors un realizētājs Andris Čeksters.

Latvijā šī projekta ietvaros divu gadu laikā tika izveidoti 16 uzņēmumi un biedrības, radītas septiņas jaunas darba vietas un piesaistīts finansējums dažādu projektu īstenošanai 180 000 EUR apmērā.

Projektu līdzfinansēja programma “Erasmus+: Jaunatne darbībā” un viens no tā blakus uzdevumiem bija izvērtēt esošās uzņēmējdarbības atbalsta formas jauniešiem Latvijā un sniegt rekomendācijas to pilnveidošanā.

Jāuzsver, ka Latvijā, laika posmā no 2014.gada līdz 2016.gadam, kad norisinājās konkurss “Radām Novadam”, nebija pieejamas lielākā daļa no iepriekš esošajām un nākotnē plānotajām atbalsta formām. Visvairāk trūka iespēju jauniešiem ar savām biznesa idejām iestāties un saņemt atbalstu ar biznesa inkubatoru programmu, kura noteikti ir viena no piemērotākajām un atbilstošākajām biznesa atbalsta formām Latvijā, tomēr arī tai līdz šim bija trūkumi. Neskatoties uz to, iezīmējās vairāki jautājumi, kurus būtu iespējams uzlabot vai ieviest Latvijā, lai atvieglotu jauniešu iesaistīšanos uzņēmējdarbībā, kā arī palīdzētu to attīstīt.  8 būtiskākās rekomendācijas Latvijas valdībai, pašvaldībām un augstskolām:

  1. Lielākais sākotnējais šķērslis uzņēmējdarbības uzsākšanai ir pats lēmums par uzņēmuma dibināšanu. Tas nozīmē finansiālus izdevumus sākotnēji un, pateicoties Latvijas nodokļu politikai, finansiālas saistības, kamēr vien uzņēmums eksistē, pat ja ideja nav izdevusies. Lielākai daļai jauniešu ir arī neziņa un bailes, kas traucē izdarīt izvēli par labu uzņēmējdarbības uzsākšanai.  Kā risinājums šai problēmai būtu Izveidot biznesa inkubatoros vai  pilsētu un novadu pašvaldībās atvērtos uzņēmumus, kur jaunieši varētu bez saistībām un riska testēt savas biznesa idejas.  Šajā uzņēmumā būtu viens pārvaldnieks/grāmatvedis, kurš parakstītu papīrus un nodrošinātu, ka viss uzņēmumā noris atbilstoši likumdošanai, bet jaunieši varētu caur šādu uzņēmumu piedāvāt savus paklpojumus vai produktus, tādējādi testējot pieprasījumu un iegūstot pirmo pieredzi, līdz gūst pārliecību, ka ir vērts veidot pašiem savu uzņēmumu.
  1. Būtisks aspekts, kas kavē uzņēmējdarbības uzsākšanu ir arī sarežģītā Latvijas nodokļu politika. Nereti uzņēmumi pat tiek izveidoti, bet darbojas “pelēkajā zonā”. Sekošana visām izmaiņām dažādos ar uzņēmējdarbību saistītos likumos un noteikumos, kamēr tikai sper pirmos soļus biznesā, prasa vai nu papildus izdevumus konsultantiem/ekspertiem, vai enerģiju un laiku pašiem. Tajā pašā laikā sākotnējā stadijā katrs nopelnītais EUR ir būtisks, lai varētu uzturēt un attīstīt uzņēmumu. Arī “sausais atlikums” valsts budžetā no šādiem uzņēmumiem ir niecīgs. Iesakām ieviest jauna tipa uzņēmumus, sauksim tos, piemēram,  par “Beta uzņēmumiem”.  Tie būtu uzņēmumi, kuriem būtu juridisks statuss, bet tie nemaksātu nodokļus, kā arī tiem būtu ļoti vienkārši izveides un likvidācijas noteikumi. Beta statuss būtu tādiem uzņēmumiem, kuru gada apgrozījums nepārsniedz 3000 EUR.  Tādējādi ikviens varētu izmēģināt spēkus uzņēmējdarbībā, bet niecīgais apgrozījums nodrošinātu, ka tādi uzņēmumi nekropļo konkurenci, kā arī nerada zaudējumus valsts budžetā.
  1. Lielākā problēma, ar kuru projekta ietvaros saskārās komandas, bija finansējuma piesaiste savu ideju īstenošanai. Privātās investīcijas Latvijā praktiski darbojas tikai uz personīgo kontaktu un pazīšanās principa. Vienlaikus Latvijā šobrīd ar ievērojamu valsts finansējumu darbojas vairāki riska kapitāla fondi, kuri orientējas uz investīcijām uzņēmumos ar augstu izaugsmes potenciālu. Neapšaubot šādu uzņēmumu nozīmi, jānorāda, ka viens mazs bērnudārzs ar jaunām inovatīvām metodēm, kurā tiktu nodarbināti 3-5 cilvēki, ilgtermiņā valstī var nest vēl lielāku ekonomisko ieguvumu, nekā tehnoloģiju uzņēmums, kurā tiek nodarbināti tie paši 3-5 cilvēki un kurš jebkurā brīdī var pārcelt savu darbību un darbiniekus uz citu valsti ar labvēlīgāku nodokļu politiku vai uzņēmējdarbības vidi, tādēļ, no valsts ilgtspējīgas attīstības viedokļa ir tikpat svarīgi atbalstīt mazo, lokālo biznesu izveidi, kas dotu iespējas daļai publiskā sektorā strādājošo, kuru algas un nodokļus maksā valsts, pāriet uz privāto sektoru. Lai to veicinātu, iesakām pēc līdzīgiem principiem, kā valsts līdzfinansē riska kapitāla fondus, izveidot fondus, kuri orientētos tieši uz investīcijām šādu lokālu biznesu izveidē. Fondos varētu būt 50% finansējums no valsts un 50% privātais kapitāls. Fondi varētu izsniegt kredītus uzņēmumiem bez galvojumiem, kuri tiek atgriezti tikai tad, ja uzņēmums veiksmīgi darbojas. Ilgtermiņā privātais kapitāls pelna no sekmīgi darbojošiem uzņēmumiem, bet valsts pelna no jaunām darbavietām un nodokļiem. Iespējams, lai maksimizētu valsts ieguvumus, šādiem fondiem var uzlikt papildus prioritātes, ka tie finansē tādus projektus, kurus uzsāktu jaunieši, kuri vēlas atgriezties uz dzīvi Latvijā, bezdarbnieki vai cilvēki, kuri līdz šim strādāja publiskajā sektorā.
  1. Šobrīd galvenā valstī esošā atbalsta forma jauniešiem ir iespējas saņemt “Altum” kredītu bez ķīlas līdz pat 14 300 EUR apmērā. Kredīts tomēr ir atbalsts tikai tad, ja bizness izdodas un to spēj atgriezt, ja bizness “neaiziet”, tad šis “atbalsts” kļūst par par smagu nastu privātā galvojuma dēļ ( tādēļ, konkursa ietvaros, morālu apsvērumu dēļ, mēs nemotivējām komandas izmantot šādu atbalstu). Lai šīs kredīts patiešām kļūtu par atbalsta mehānismu, iesakām pie kredīta pamatsummas dzēšanas ņemt vērā arī uzņēmuma  nomaksātos valstij nodokļus, piemēram, 25% no kopējās nodokļu summas (izņemot sociālo nodokli). Valsts jebkurā gadījumā saņemtu atpakaļ ieguldīto naudu, bet šāda pieeja būtu reāls atbalsts un tas būtiski motivētu jaunos uzņēmējus nomaksāt pilnībā visus nodokļus.  Šajā risinājumā ir iespējas veikt arī negodprātīgas darbības, tāpēc ir nepieciešami stingri noteikumi.
  1. Vēl viena no iespējām, kur saņemt nelielu finansējumu uzņēmējdarbības uzsākšanai. ir dažādi biznesa ideju konkursi, kurus rīko gan valsts iestādes, gan pašvaldības un dažādas organizācijas un uzņēmumi. Viens no iemesliem, kādēļ vispār tika rīkots konkurss “Radām Novadam”, bija kā protests šādiem biznesa ideju konkursiem. Ir liela atšķirība starp spēju uz papīra uzrakstīt skaistu plānu un spēju dzīvē to reāli īstenot. Labums ir tikai otrajā gadījumā, bet nauda tiek piešķirta pirmajos gadījumos. Atsevišķos konkursos finansējums tiek piešķirts, pamatojoties uz rēķiniem, tādējādi, it kā garantējot, ka kaut kas tiks izdarīts. Lai arī tā ir labāka pieeja, tomēr pēc būtības tā ir tikai kā attaisnošanās, kad nekas nav sanācis- centāmies darīt, te ir rēķini, bet nekas nesanāca. Tas var būt pieņemami arī finansējuma piešķīrējiem, jo ir attaisnojoši dokumenti, bet nauda, kas tika izlietota nav viņu personīgā, tāpēc nekas vairāk īpaši neuztrauc. Iesakām būtiski mainīt šāda finansējuma piešķiršanas principus.  Kā nosacījumam finansējuma saņemšanai ir jābūt nevis labai idejai vai rēķiniem, bet gan maksimālās piepūles principam. Tā būtu vienošanās starp abām pusēm, ka finansējuma saņēmējs izdarīs virkni darbību, lai veiksmīgi īstenotu savu ideju. Protams, ir neiespējami prasīt konkrētus sasniedzamos ekonomiskos rezultātus, jo jebkurš projekts vienmēr ir potenciāls, kurš var realizēties pilnībā, bet var arī nerealizēties. Tomēr var prasīt un arī dot 100% atdevi. Šāda pieeja nodrošinātu to, ka tiek izniekoti mazāk resursu un paliek vairāk finansējuma tiem, kuri ir gatavi darīt visu, lai sasniegtu savus uzņēmējdarbības mērķus, nevis apstātos pie pirmajām grūtībām.
  1. Projekta laikā tika secināts, ka daļā Latvijas novadu ir zems lokālpatriotisma līmenis, jo neviens jaunietis pat neizrādīja interesi par iespēju kaut ko darīt savā novadā. Iespējams, ka pārceļoties uz studijām uz Rīgu vai kādu citu tālāku pilsētu, iegrimstot mācībās un vēl strādājot, lai nopelnītu naudu dzīvošanai un mācībām, zūd enerģija un motivācija vēl ko darīt savā novadā. Vienlaikus lielākā daļa no konkursā dalību ņēmušajiem novadiem regulāri piešķir nelielu finansējumu dažādu biznesa projektu īstenošanai savās teritorijās. Iesakām novadiem novirzīt daļu no šā finansējuma vai piešķirt papildus finansēju tieši studentu atbalstīšanai, kuri studiju laikā novada teritorijā ir izstrādājuši kādu biznesa projektu vai pat radījuši sev darbavietu, kurā atgriezties pēc studiju beigām. Tādā veidā ieguvēji būtu gan jaunieši, gan novadi.
  1. Augstskolas var kļūt par spēcīgu atbalsta instrumentu jaunajiem uzņēmējiem. Jāatzīmē, ka komandas, kurām bija spēcīgāks augstskolu atbalsts, uzrādīja labākus un arī ātrākus rezultātus. Veiksmes faktori jauno uzņēmumu un augstskolu starpā: (1) veiksmīgi uzņēmumi, kas tapuši ar augstskolas atbalstu, ceļ augstskolas prestižu un parāda, ka augstskolā gūtās kompetences var veiksmīgi izmantot; (2) jaunie uzņēmumi var izmantot augstskolas pieejamos nemateriālos resursus, piemēram, specializētas zināšanas, sadarbības tīklus u.c., kas nodrošina ātrāku integrāciju dažādos procesos. Turklāt, augstskolu atbalsts konkrētam biznesa projektam piešķir tam papildus uzticamību. Jau šobrīd daudzas augstskolas savā paspārnē dibinājušas biznesa inkubatorus. Šī prakse būtu jāatbalsta, jāturpina un jāattīsta. Šo praksi varētu attīstīt, piemēram, vadības zinātnes studiju programmās integrējot darbošanos augstskolu izveidotajos biznesa inkubatoros un mācību novērtējumā ņemot vērā praktiski realizētās lietas. Uz papildus praktisku elementu integrāciju mācību programmās norāda pārsteidzošs fakts, ka lielākajā daļā no komandām, kas veiksmīgi noslēdza konkursu, nebija neviena studenta, kas būtu studējis vadības jautājumus.
  1. Konkursa norises laikā komandām ik mēnesi tika rīkoti izglītojoši semināri. Kopumā trīs gadu laikā gandrīz 40 dažādu nozaru speciālisti dalījās ar savām zināšanām un motivēja jauniešus darbībā. Jāatzīmē, ka semināri daudzām komandām bija ļoti vērtīgi un tās nekavējoties izmantoja iegūto informāciju un zināšanas. Apzinoties projekta kapacitāti, aktīvi tika izmantota iespēja iepazīstināt jauniešus ar jau pastāvošajiem atbalsta rīkiem biznesam Latvijā. Lai gan šo atbalsta rīku daudzums nav neizmērāms, to starpā ir rodami ļoti spēcīgi atbalsta punkti. Projekta organizatori un dalībnieki vēlās teikt lielu paldies visiem, kas neliedza savu atbalstu un padomu komandām. Vēlamies rekomendēt Ekonomikas ministrijai apkopot informāciju par visiem jau eksistējošajiem formālajiem un neformālajiem atbalsta instrumentiem jaunajiem uzņēmējiem un iespēju robežās tos atbalstīt. Diemžēl šobrīd aktuāla un kvalitatīva apkopojuma par visiem valsts un nevalstiskajiem atbalsta instrumentiem nav pieejama, jo katra organizācija vēsta tikai par sevis piedāvātajiem rīkiem.

Biedrība “Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem “ZELDA” (turpmāk RC ZELDA), reģ. Nr. 40008114387 aicina darbā atbalsta personu lēmumu pieņemšanā – sociālo mentoru Valmieras novadā pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem. Kas ir Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā? Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā ir personai ar garīga rakstura traucējumiem sniegts atbalsts lēmumu pieņemšanā, lai palīdzētu viņai vienlīdzīgi ar citiem sabiedrības locekļiem īstenot savu tiesībspēju un rīcībspēju. Atbalsts lēmumu pieņemšanā ļauj personai paust savu gribu, izvēli, plānot un pašai pieņemt lēmumus par savu dzīvi, veselības un sociālo aprūpi, finansēm un īpašumiem, kā arī palīdz personai paplašināt savu dabisko atbalsta loku, palīdz pilnveidot spējas pārstāvēt sevi un aizsargāt savas tiesības un intereses. Pakalpojuma ietvaros atbalsts tiek nodrošināts 6 dzīves jomās: tiesību un interešu aizstāvības jomā, finanšu jomā, ikdienas dzīves jomā, veselības aprūpes jomā, sociālā aprūpes jomā un atbalsta loka veidošanā. Atbalsta personas lēmumu pieņemšanā galvenie darba pienākumi: atbalsta sniegšana lēmumu pieņemšanā personām ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk – atbalstāmajām personām); atbalstāmo personu atbalsta plāna sagatavošana, balstoties uz stipro pušu un vajadzību izvērtēšanu; palīdzība atbalstāmajām personām apzināt un piesaistīt nepieciešamos resursus, veicinot atbalstāmo personu motivāciju lēmumu pieņemšanā un saistīto problēmu risināšanā; palīdzība dokumentu sagatavošanā iesniegšanai valsts un pašvaldību institūcijās; atbalsta loka veidošana atbalstāmajām personām; atbalstāmās personas patstāvīgai dzīvei nepieciešamo lēmumu pieņemšanas prasmju attīstīšana un veicināšana (t.sk. nodrošināt lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju un sniegt to atbalstāmajai personai saprotamā veidā un valodā, kā arī sniegt nepieciešamo atbalstu, lai atbalstāmā persona varētu paust savu gribu un izdarīt patstāvīgu izvēli); iknedēļas saturisko atskaišu un mēneša atskaites – atbalsta personas pakalpojuma uzskaites lapas sagatavošana. Prasības kandidātam: pirmā vai otrā līmeņa augstākā izglītība sociālajā darbā, sociālajā aprūpē, sociālajā rehabilitācijā, psiholoģijā, tiesību zinātnēs vai citās sociālajās vai humanitārajās zinātnēs; vēlamas pamatprasmes un pieredze darbā un komunikācijā ar personām ar garīga rakstura traucējumiem; labas latviešu valodas zināšanas (augstākā līmeņa 2. pakāpe (C2)); pamatzināšanas par valsts pārvaldi un prasme sagatavot dokumentus valsts un pašvaldību institūcijām; prasme strādāt ar datoru; prasme strādāt gan individuāli, gan komandā; spēja plānot savu darbu individuāli; augsta saskarsmes kultūra, komunikabilitāte, empātija, tolerance un atvērtība jaunām idejām. Atbalsta personai nepieciešamās kompetences: iecietība pret personām ar garīga rakstura traucējumiem, lai veidotu veiksmīgu kontaktu; spēja analizēt situāciju un identificēt iespējamos cilvēktiesību pārkāpumus pret atbalstāmo personu; spēja strādāt komandā un piemēroties mainīgiem darba apstākļiem; spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus, komunicēt, risināt problēmas un konfliktus; spēja motivēt atbalstāmo personu pārmaiņām; spēja plānot un organizēt savu darbu; augsti ētikas standarti. Mēs piedāvājam: Pilna vai nepilna laika darba slodzi ar summēto darba laiku; Veselības apdrošināšana; Nodrošinām darba datoru, kā arī telefona un interneta pieslēgumus; Darba laiks tiek organizēts, pamatojoties uz katrai atbalstāmajai personai izstrādātu atbalsta plānu; Atalgojumu 7.73 EUR/h pirms nodokļu nomaksas, slēdzot ar personu terminētu darba līgumu, nodrošinot visas sociālās garantijas (darba līguma termiņš 31.12.2024. ar iespēju līgumu pagarināt); Ar darbu saistīto izdevumu atmaksa (degviela, sabiedriskā transporta biļetes, kancelejas preces u.tml.); Apmācību pirms darba uzsākšanas, regulāru pakalpojuma koordinatora, sociālā darbinieka un citu RC ZELDA speciālistu atbalstu ikdienas darbā, kovīzijas vai supervīzijas. Darba vietas adrese : Mārupes iela 4, Rīga un visā Latvijas teritorijā. Pieteikumu ar CV un motivācijas vēstuli lūgums sūtīt: zelda@zelda.org.lv  Profesija: Sociālais MENTORS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-06-03 Kontaktpersona: Tālrunis: 67442828 E-pasts: zelda@zelda.org.lv Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras pirmsskolas izglītības iestāde “Sprīdītis” aicina darbā skolotāja palīgu uz noteiktu laiku (40 stundas nedēļā jeb 1,0 likme).  Darba vietas adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • veikt bērnu aprūpi ikdienā; • sadarboties ar grupas skolotājām, sniegt atbalstu bērniem mācību jomu apguvē; • veidot bērnos kulturālas uzvedības un higiēnas iemaņas; • rūpēties par bērnu dienas režīma ievērošanu; • nodrošināt telpu, inventāra tīrību un kārtību; un ja Tev ir: • vismaz vispārējā vidējā izglītība (vēlams auklītes sertifikāts vai praktiskā pieredze darbā ar bērniem); • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: prasme plānot, organizēt un kvalitatīvi veikt savu darbu, disciplinētība; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 702 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 731 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli gaidīsim līdz 2024. gada 27.maijam personīgi (adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads) vai e-pastā spriditis@valmiera.edu.lv. Tālrunis papildu informācijai: 64231434. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu, atbilstoši fizisko datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SKOLOTĀJA PALĪGS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-27 Kontaktpersona: CV, piet.vēst.un izgl.dok.kopijas ar norādi sūtīt uz spriditis@valmiera.edu.lv, 64231434. Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri