Valmieras Ziņas

Ziemeļvidzemes pašvaldības diskutē par zaļajām vērtībām zīmolos

Pēc atkritumu apsaimniekošanas uzņēmuma SIA “ZAAO” (ZAAO) iniciatīvas maija izskaņā Ziemeļvidzemes pašvaldības pulcējās uz diskusiju par zīmolvedības un teritoriju plānošanas jautājumiem, akcentējot jautājumu – vai “zaļums” komunikācijas stratēģijās ir tikai šī brīža trends vai neatņemama sastāvdaļa.

Pasaules stratēģisko tirgus izpētes datu un analīzes sniedzējs Euromonitor International par 2019.gada tendencēm runājot norāda, ka iedzīvotājiem aizvien svarīgāk ir pieņemt apzinātus lēmumus, ar kuriem tiek mazināts kaitējums videi. Rūpes par vidi iedzīvotāji īsteno mainot savus patēriņa paradumus. Šobrīd iedzīvotājs lūkojas pēc zīmola, kurš vēsta par pozitīvu nākotni un rada drošību, ka ir šodien, bet paliks arī rītdienai. Ir būtiski panākt iedzīvotāja emocionālo sasaisti ar zīmolu, palīdzēt saskatīs, ka zīmols atbilst viņa interesēm un palīdz īstenot svarīgus lēmumus.

Zīmola izveide pašvaldībā ir darbs ar vērtībām, ar kurām tā reprezentē sevi un iedzīvotājus. Pašvaldības vērtībām ir jāsakrīt ar iedzīvotāju vērtībām, tad cilvēku sasaiste ar zīmolu kļūst tik cieša, ka zīmols kļūst par daļu no viņa identitātes.

Turklāt zīmolu vērtības, to ieviešanas procesā, ir jāmāk komunicēt radoši, uzmanību piesaistoši un vērts mācīties no lielu uzņēmumu komunikāciju speciālistu veidotajiem materiāliem ārvalstīs, kur zaļās idejas komunicētas jau daudz ilgāku periodu, semināra dalībniekus iedvesmoja aģentūras DDB stratēģiskā direktore, Zaļāko zīmolu topa līdzveidotāja Anna Celmiņa.

Kristīne Melece, Valmieras pašvaldības Zīmolvadības un sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja stāstot par Valmieras pieredzi uzsver: “Nav 2 vienādi zīmoli, jo vienkārši nav 2 vienādas pašvaldības. Tavs zīmols ir nevis tas, ko Tu par sevi saki, bet gan tas, ko par tevi domā citi. Ļauj zīmolam runāt pašam par sevi.” Valmieras jaunais sauklis „Dzīvojam zaļi!” norāda uz galvenajām pilsētas kvalitātēm – labklājību, dzīvesprieku un dabu kā vērtību. Un simbols nosaukts par Valmieras izaugsmes medaļu, kas simboliski tiek piešķirta ikvienam, kurš  ar savu darbu un enerģiju dod ieguldījumu pilsētas attīstībā.  

Zīmola izstrādes pieredzē dalījās arī Vineta Vītoliņa, Ķekavas novada sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja: “Ķekavas novada jaunā grafiskā zīme, kuru veido divu trijstūru dažādos gaiši zaļā toņos veidots stilizēts Ķ burts, parāda Ķekavas novada zīmola galvenās vērtības – darbīgumu, izaugsmi un zaļu dzīvesveidu. Par novada saukli tika izvēlēts vārds “Augam”, kas ir ar skatu nākotnē, lai novads augtu arī turpmāk.”

Savukārt Smiltenes novads, kurš ir jaunā zīmola izstrādes procesā, kā spēcīgākās identitātes uztveres kategorijas norādīja uzņēmējdarbību un vietējos ražojumus, dabu un sportu.  Smiltenes novads jauno zīmolu prezentēs 2020.gadā.

Semināra dalībnieki diskutēja arī par viedajām, labajām, gudrajām teritorijām, kuru mērķis ir radīt potenciāli laimīgāku sabiedrību. Šobrīd Latvijas kontekstā dažkārt viedpilsētas veidojošie digitālie risinājumi vēl šķiet tikai modes kliedziena stadijā, maziem soļiem tuvojoties reāliem risinājumiem. Tomēr, tas ir mērķis uz ko tiekties, jo ārvalstu pieredze apliecina, ka tehnoloģiskie risinājumi palīdz taupīt resursus, ietekmē pirkšanas un patēriņa paradumus. Sākotnēji jārēķinās ar ievērojamām finanšu investīcijām, lai radītu mūsdienīgus apgaismojuma, ūdens apgādes, transporta, atkritumu apsaimniekošanas infrastruktūras un citus risinājumus.

Pilsētplānotājs Viesturs Celmiņš pasākuma dalībnieku uzmanību vērsa uz faktu, ka zaļa, videi draudzīga pilsētvide šobrīd uzskatāma par globālā attīstības tendenci un konkurētspējas priekšrocību gan darba spēka, gan investīciju piesaistei. Minētais apliecina, ka zaļas, videi draudzīgas vides veidošanai un iedzīvotāju videi draudzīgu paradumu veidošanai ir jābūt teritoriju plānošanas dokumentu svarīgai sastāvdaļai.

ZAAO ik gadu rīko seminārus savu īpašnieču pašvaldību speciālistiem, lai sekmētu efektīvu savstarpējo sadarbību pašvaldību iedzīvotāju informēšanai par atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumiem un nozares aktualitātēm, kā arī lai kopīgi virzītu iedzīvotāju paradumus dabas resursu saudzēšanai.

Komentējot Jūs piekrītat Lietošanas noteikumiem.

Mūsu partneri