Valmieras Ziņas

Trīs labākie līdzekļi cīņā ar stresu

Darbs, mācības, pienākumi ģimenē, steiga, agra celšanās un satiksmes sastrēgumi, saimnieciskas nebūšanas vai neizdevies randiņš – lai gan pati par sevi neviena no šīm norisēm nav traģiska, savienojumā ar tumsu un nepatīkamiem laika apstākļiem tās gluži nemanot var novest pie stresa. Vislabākos līdzekļus cīņai ar stresu iesaka “Euroaptiekas” farmaceite Ieva Zvagule.

“Visi cilvēki mēdz piedzīvot stresu, taču mūsu spējas ar to tikt galā ir dažādas – viena un tā pati situācija vienam cilvēkam nesagādās grūtības, bet citam būs liela stresa avots.

Apslāpēt stresu nevajadzētu, jo tā uzkrāšanās ilgtermiņā var novest pie hroniskām veselības problēmām.

Taču varam izvairīties no stresa negatīvajām blaknēm, pārskatot savu dienas kārtību un ieviešot veselīgus paradumus – kārtīgi izguļoties, nodarbojoties ar regulārām fiziskām aktivitātēm un izvēloties pareizu, vitamīniem bagātu uzturu,”

pauž Ieva Zvagule.

Kas ir stress, kāpēc tas rodas?

Stress ir organisma atbildes reakcija uz jebkuru situāciju – gan iepriecinošu, gan nepatīkamu. Tādējādi arī stress var būt gan tāds, kas stimulē, aktivizē, mudina attīstīties un meklēt jaunus ceļus, gan destruktīvs. Pārāk liels stress, ar kuru cilvēks netiek galā, liedz koncentrēties, izraisa bailes, trauksmi, dusmas, biežu slimošanu. Galvenie stresa cēloņi ir pārslodze, cenšanās paveikt vairākus darbus reizē, pārlieka tieksme pēc perfekcijas, realitātes neatbilstība cilvēka vēlmēm. Rudenī daudzus cilvēkus spēcīgi ietekmē arī tumšā diennakts laika pagarināšanās.

“Ja bez redzama iemesla jūs pārņem pastāvīgs nogurums, vājums, aizkaitināmība, īgnums, nomākts garastāvoklis, satraukums, saslimšanas sajūta, elpošanas grūtības, iespējams, ciešat no stresa,”

brīdina farmaceite.

Labs miegs

Labi izgulēties ir ļoti svarīgi, turklāt uzmanība jāpievērš gan miega stundu daudzumam, gan kvalitātei. Skolēniem no 6 līdz 12 gadu vecumam tiek rekomendēts gulēt 9–12 stundas, bet pusaudžiem no 13 gadu vecuma un pieaugušajiem miegam būtu jāatvēl 8–10 stundas. Protams, tas katram ir individuāli – ja kāds jūtas labi, pagulējis vien sešas stundas, lai tā būtu, ja vien tas netraucē mācībām vai darbam. Miega trūkums nelabvēlīgi ietekmē gan skolēnu sekmju līmeni, gan pieaugušā darba spējas, uzmanību pie stūres un komunikāciju ar apkārtējiem. “Vakaros daudz laika pavadām elektronisko ierīču ekrānos. No šī ieraduma labāk būtu atteikties, jo miegam, tāpat kā jebkurai citai nodarbei, ir jānoskaņojas un jāsagatavojas. Var paklausīties mierīgu mūziku, iedzert kādu nomierinošu tēju un pavadīt laiku klusinātā apgaismojumā. Būtu vēlams atturēties no alkohola, lai cik nomierinoša šķistu glāze vīna pirms miega, bet pats galvenais – pieradināt sevi iet gulēt vienā un tajā pašā laikā,” iesaka Ieva Zvagule, piebilstot –

visefektīvāk cilvēka nervu sistēma atpūšas miegā plkst. 22.00–24.00.

Vairāk kustību

Viens no veidiem, kā novadīt stresu, ir izkustēties, vislabāk – svaigā gaisā. Kustības veicina laimes hormona jeb endorfīna izdalīšanos un sniedz patīkamas izjūtas ķermenim, kas daudziem ir saguris un stīvs pēc garas mazkustīgi pavadītas darba dienas. Kādam piemērotākas būs intensīvas sporta nodarbības, citam – garas pastaigas, dejas vai izskriešanās kopā ar suni. “Piespiežot sevi nodarboties ar sportu tikai tāpēc, ka “tā vajag”, visticamāk, gandarījumu negūsim – drīzāk vainas apziņu, ja kaut kas nesanāks vai sagribēsies kādu nodarbību izlaist,” pauž farmaceite.

“Ja nepatīk izraudzītais kustību veids – izmēģiniet citu! Galvenais, lai nodarbe sniegtu prieku un labsajūtu.”

Veselīgs uzturs

Nemiers, pastiprināta uzbudināmība, aizkaitināmība, noguruma sajūta vai pat depresija var liecināt par nopietnu magnija un B vitamīnu trūkumu organismā. Magnijs ir organismam vitāli svarīgs mikroelements, kas nepieciešams visu orgānu sistēmu un funkciju veiksmīgai darbībai: tas vajadzīgs ap 300 dažādiem būtiskiem pilnvērtīgiem un pareiziem organisma procesiem. Ja magnija daudzums organismā nav pietiekams, stress pastiprinās pat tad, ja nav citu stresu veicinošu faktoru.

Magniju un B vitamīnu palīdzēs uzņemt gan pareizs uzturs, kurā jāiekļauj zaļie dārzeņi un augļi, putraimu un graudzāļu produkti, banāni, ar mizu gatavoti kartupeļi, brūnie rīsi, griķi, jūras sāls, gan speciāli magniju saturoši preparāti. Arī D vitamīns palīdzēs justies labāk.

Tā kā rudenī un ziemā trūkst saules, bet ar pārtiku D vitamīnu pietiekamā daudzumā uzņemt nav iespējams, tas jāuzņem papildus, sevišķi maziem bērniem, grūtniecēm un vecākiem cilvēkiem.

Ieva Zvagule atgādina:

“Pret stresu noteikti palīdzēs arī jūsu iecienītie gardumi! Tikai jāatceras par mērenību un kompensējošo mehānismu – apēdi kūku, aizej lieku reizi paskriet. Ja jutīsieties labi, pat rudens lietu un vēju varēsiet no sirds izbaudīt.”

Komentējot Jūs piekrītat Lietošanas noteikumiem.

"Valmieras ziņas" jautā

Kā vērtējat Valmieras ielu un ietvju uzturēšanu ziemā?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

BURTNIEKU NOVADA PAŠVALDĪBA aicina darbā Pirmsskolas izglītības iestādes “BURTIŅŠ” vadītāju  (UZ NENOTEIKTU LAIKU) Prasības pretendentam: · Augtākā pedagoģiskā izglītība; · vismaz triju gadu pedagoģiskā darba pieredze izglītības jomā; · vēlama darba pieredze izglītības iestādes vadības darbā; · spēja noteikt prioritātes un pieņemt lēmumus; · zināšanas izglītības iestāžu finansēšanas jautājumos; · labas zināšanas darbam ar Microsoft Office; · labas zināšanas personālvadības jomā; · labas zināšanas lietvedībā; · labas komunikācijas un sadarbības prasmes; · pretendents prot valsts valodu augstākajā līmenī atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām un vismaz vienu Eiropas Savienības oficiālo valsts valodu profesionālajai darbībai nepieciešamajā apjomā; · uz pretendentu neattiecas Izglītības likumā un Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteiktie ierobežojumi strādāt par pedagogu. Galvenie pienākumi pretendentam: · vadīt iestādi atbilstoši normatīviem aktiem; · vadīt iestādes darbiniekus un pedagogus; · nodrošināt iestādes iekšējo normatīvo aktu izstrādi un ievērošanu; · radīt apstākļus veiksmīgai iestādes saimnieciskai un finansiālai darbībai. Dokumentus: motivētu pieteikuma vēstuli, CV, vēlams izglītību un kvalifikācijas apliecinošo dokumentu kopijas un rekomendācijas iesūtīt līdz 2019.gada 10.februārim pa pastu Vanagu ielā 4, Valmieras pag., Burtnieku nov., LV-4219; vai e-pastu info@burtniekunovads.lv. Informācija pa tālruni 27338859, 29388422. Personas datu apstrādes nolūks: Pretendentu uzskaite pašvaldības vakanto darbu vietu aizpildīšanai Pārzinis: Burtnieku novada pašvaldība. Adrese: Jāņa Vintēna iela 7, Burtnieki, Burtnieku pag., Burtnieku novads, LV-4206, reģistrācijas Nr. 90009114148, Tālr. 64226643, epasts: info@burtniekunovads.lv Datu aizsardzības speciālists: Raivis Grūbe, tālr. +371 67419000, epasts: Raivis@grubesbirojs.lv un Viesturs Grūbe, tālr. +371 67419000, epasts: Viesturs@grubesbirojs.lv Personas datu apstrādes juridiskais pamatojums: Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6.panta 1.punkta a) apakšpunkts un b) apakšpunkts. Personas datu papildus ieguves avoti: Datu subjekta sniegtā informācija Personas datu kategorijas: Pretendenti. Personas datu glabāšanas ilgums: 2 (divi) gadi. Personas datu saņēmēji: Datu subjekts par sevi; Pārziņa pilnvaroti darbinieki; Apstrādātājs tikai tādā apjomā, lai apstrādātājs varētu nodrošināt un sniegt pakalpojumu Pārzinim atbilstoši savstarpēji noslēgtajam līgumam; Datu aizsardzības speciālists tikai tādā apjomā, lai Datu aizsardzības speciālists varētu nodrošināt uzdevumu izpildi atbilstoši Vispārīgai datu aizsardzības regulai; Valsts kontrolējošās institūcijas (ja tām ir atbilstošs pilnvarojums). Personas dati netiek nosūtīti uz trešajām valstīm vai starptautiskām organizācijām. Datu subjekta tiesības: Datu subjekta tiesības nosaka un regulē Vispārīgā datu aizsardzības regula, t.sk., bet ne tikai, pieprasīt pārzinim piekļuvi saviem personas datiem un to labošanu vai dzēšanu, vai apstrādes ierobežošanu attiecībā uz sevi, vai tiesības iebilst pret apstrādi, kā arī tiesības uz datu pārnesamību; atsaukt piekrišanu, neietekmējot tādas apstrādes likumīgumu, kuras pamatā ir pirms atsaukuma sniegta piekrišana; Tiesības kontaktēties ar Datu aizsardzības speciālistu un iesniegt sūdzību, t.sk. uzraudzības iestādei - Datu valsts inspekcijai. Lēmumu pieņemšana: Personas datu apstrādē netiek automatizēta lēmumu pieņemšana, tostarp profilēšana. Profesija: Pamatdarbības struktūrvienības VADĪTĀJS/ DIREKTORS/ KOMANDIERIS (izglītības jomā) Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmieras pag., Burtnieku nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2019-02-10 Kontaktpersona: Kontaktpersona (personāla dienests)

Mūsu partneri