Valmieras Ziņas

Sandra Rasnača: ceļš uz uzkrājumiem jeb kā apvienot patīkamo ar lietderīgo

Lasīšanas laiks: 3 min

Pēdējo piecu gadu laikā nepārtraukti augusi privāto pensiju fondu administrēto aktīvu jeb pensiju 3.līmeņa vērtība. Kopējā uzkrājumu vērtība piecu gadu laikā palielinājusies par vairāk nekā 100%. Vēl joprojām 75% no visām iemaksām veic privātpersonas, apliecinot iedzīvotāju veselīgu izpratni par uzkrājumu veidošanu papildu valsts garantētajai pensijai.

Salīdzinot 2009.gada 1.ceturkšņa datus ar šī gada pirmo deviņu mēnešu rezultātiem, secinājums ir, ka uzkrājumu vērtība ir palielinājusies par vairāk nekā 100%. Proti, ja piecus gadus atpakaļ kopējā pensiju uzkrājumu vērtība sastādīja 120 miljonus eiro, 2014.gada 30.septembrī pieaugums kopējiem uzkrājumiem bija mērāms 260 miljonos eiro. Priecē, ka arvien vairāk privātpersonu izprot uzkrājumu veidošanas nozīmi – šobrīd aptuveni 75% no visām veiktajām iemaksām sastāda tieši privātpersonu uzkrājumi.

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas un Latvijas Komercbanku asociācijas dati 2014.gada septembrī

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas un Latvijas Komercbanku asociācijas dati 2014.gada septembrī

“Nordea” bankas klientu apkalpošanas centra “Valmiera” vadītāja Sandra Rasnača: “Redzam, ka Nordea bankas klienti arvien vairāk apzinās nepieciešamību veidot uzkrājumus vecumdienām savlaicīgi. Par to liecina arvien mainīgais klientu vecums, proti, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, arvien gados jaunāki bankas klienti veido pensiju 3.līmeņa uzkrājumus, tādējādi iemaksājot mazākas brīvo līdzekļu summas. Jau šobrīd pensiju 3.līmeņa klientu skaits palielinājies par gandrīz 1000 jauniem klientiem.

Svarīgi ņemt vērā, ka uzkrājumu pensiju 3.līmenī var veidot arī, iemaksājot nelielas naudas summas. Galvenais priekšnosacījums ir darīt to regulāri.”

Atdeve no izveidotajiem uzkrājumiem var būt gan īstermiņa, gan ilgtermiņa 

Neraugoties uz gada beigām raksturīgajiem tēriņiem, iemaksu kopsumma strauji pieaug tieši 4.ceturksnī jeb gada beigās. Tā, piemēram, pērn gada 4.ceturksnī tika veiktas divas reizes lielākas iemaksas nekā 3. ceturksnī, kopējam veikto iemaksu apjomam pieaugot no 8 līdz 16 miljoniem eiro. Tāpat arī līdzīga situācija bija novērojama iepriekšējos gados – 2012. gadā 4.ceturksnī par divām reizēm pieauga veikto iemaksu skaits, salīdzinot ar 3.ceturksni, savukārt 2011.gadā veikto iemaksu summa 4.ceturksnī palielinājās par vairāk nekā 30%.

Šī tendence skaidrojama ar iedzīvotāju ienākuma nodokļu atvieglojumiem privātpersonām. Veicot iemaksas pensiju 3. līmenī līdz 10% no saviem bruto ienākumiem, ir iespējams atgūt iedzīvotāju ienākuma nodokli no iemaksātās summas.  Lai saņemtu nodokļu atvieglojumus, nepieciešams Valsts ieņēmumu dienestā iesniegt gada ienākumu deklarāciju un pāris mēnešu laikā saņemiet nodokļu atmaksu.

Uzkrājumu galvenais mērķis – pārtikušas vecumdienas

Kaut arī nodokļu atvieglojumu saņemšana ir patīkams un ātri redzams rezultāts,

galvenais mērķis pensiju 3.līmeņa uzkrājumu veidošanai ir pārtikušas un labi nodrošinātas vecumdienas.

Lai to nodrošinātu, svarīgi ņemt vērā divus nozīmīgus faktorus –  regulāras iemaksas un piemērots pensiju 3.līmeņa plāns – sabalansētais vai aktīvais. Aktīvais pensiju plāns nozīmē ieguldījumus uzņēmumu akcijās jeb kapitāla vērtspapīros, tas var veidot vismaz 25% no pensiju plāna aktīviem. Savukārt, sabalansētais pensiju plāns nozīmē, ka ieguldījumi akcijās nepārsniegs 25% no pensiju plāna aktīviem.  Svarīgākie aspekti, kas ir jāņem vērā, izvēloties pensijas plānu, ir vecums un vēlme riskēt. Proti, jo tuvāk līdz pensijas vecumam, jo ieteicamāks ir konservatīvāks ieguldījumu plāns. Tādējādi, jo tālāk līdz pensijas vecumam, jo riskantāku ieguldījumu plānu klients var izvēlēties.

Līdzšinējais ienesīgums pensiju 3. līmeņa plāniem ir bijis visnotaļ pozitīvs uzkrājumu veidošanai, pēdējo piecu gadu laikā sasniedzot 4,7% sabalansētajiem pensiju plāniem un 5,2% aktīvajiem pensiju plāniem.

Šie abi rādītāji ar uzviju pārsniedz inflāciju Latvijā šajā pašā periodā, dāsni atalgojot tos klientus, kas ir uzticējuši savus pensiju uzkrājumus pensiju 3. līmenim.

Tuvojoties gada beigām tiek prognozēts, ka 2014.gads pārspēs pērnā gada iemaksu rekordus.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Vairāk par mums uzzināsi šeit: https://www.vid.gov.lv/lv/personals VALSTS IEŅĒMUMU DIENESTS (reģ. Nr. 90000069281) izsludina konkursu uz Nodokļu nomaksas veicināšanas pārvaldes Otrās juridisko personu parādu atgūšanas daļas galvenā nodokļu inspektora ierēdņa amatu (2 vakances uz nenoteiktu laiku un 1 vakance uz noteiktu laiku) Ar iespēju strādāt Valmierā, Madonā, Cēsīs, Balvos, Daugavpilī vai Rīgā. Nodokļu nomaksas veicināšanas pārvaldes kompetencē ir Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) pamatdarbības un atbalsta funkcijas īstenošana labprātīgas nodokļu, nodevu, citu valsts noteikto obligāto maksājumu un tieši piemērojamos Eiropas Savienības normatīvajos aktos par muitas lietām noteikto maksājumu saistību izpildes, aprēķināšanas un maksāšanas pareizības kontroles, atbalsta un nodokļu parādu piedziņas jomā. Ja vēlies ieguldīt savas zināšanas un prasmes interesantā un dinamiskā vidē un ikdienā pildīt darba pienākumus, kas saistīti ar nodokļu maksātāju nesavlaicīgu norēķināšanu ar valsts budžetu, konkrētas situācijas analīzi un risinājumu piedāvāšanu, vienojoties ar parādnieku par parāda atmaksu, vai nodokļu parādu atgūšanas procesa uzsākšanu parādniekam, piesakies! Obligātās prasības: vismaz pirmā līmeņa profesionālā augstākā (koledža) izglītība; zināšanas nodokļu normatīvajos aktos; atbilstība likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta pirmās daļas un Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām*; nevainojama reputācija. Ja Tev piemīt kāda no šādām īpašībām, mēs Tevi gaidām Otrās juridisko personu parādu atgūšanas daļā: esi nosvērts; patīk meklēt risinājumus; spēj sekot līdzi informācijai; proti analizēt informāciju; atbildīgi risini izveidojušos situāciju; saskati likumsakarības; strādā ar datoru un programmām; komunicē ar jebkuru personu. Tev ikdienā būs šādi pienākumi: jākomunicē ar nodokļu maksātājiem attālināti vai rakstiski; jārīko un jāpiedalās attālinātajās tikšanās ar nodokļu maksātājiem; jāgatavo pieprasījumi un rīkojumi nodokļu maksātājiem, iestādēm un organizācijām; jāstrādā ar informācijas sistēmām un jāiegūst informācija par nodokļu maksātāju; jāanalizē nodokļu maksātāja saimnieciskā darbība; jāvērtē finanšu dokumenti, jāapkopo informācija un jāgatavo argumentēti lēmumu projekti; jāsadarbojas ar kolēģiem. Mēs piedāvājam: Stabilu atalgojumu, mēnešalga no 1130 līdz 1388 EUR (bruto), pārbaudes laikā līdz 1200 EUR, atkarībā no Tavas profesionālās pieredzes ilguma attiecīgajā jomā, kas iegūta pēdējo piecu gadu laikā;. Tev būs sociālās garantijas. Apdrošināšanas polisi. Brīvas papildus dienas (papildatvaļinājuma dienas). Iespēju strādāt mūsdienīgā darba vidē. Labas izaugsmes iespējas. Ieguldīt savas zināšanas un prasmes. Tavs darbs būs novērtēts no kolēģu un vadības puses. Ātri apgūt darba pienākumus. Teicamu kolektīvu. Elastīgu un ērtu darba laiku. Priekšrocības pretendentam ar: ˗ pirmā līmeņa profesionālo augstāko (koledža) izglītību ekonomikā vai komerczinībās un administrēšanā vai tiesību zinātnē. Ierēdņa dienesta vieta: Beātes iela 49, Valmiera; Raiņa iela 3, Madona; Kr.Valdemāra iela 2, Cēsis; Brīvības iela 81, Balvi; Rīgas iela 4/6, Daugavpils; Talejas iela 1, Rīga Pieteikuma vēstuli, dzīvesgaitas aprakstu (Curriculum Vitae (CV)), izglītību apliecinoša dokumenta kopiju 20 dienu laikā no šī sludinājuma publicēšanas Nodarbinātības valsts aģentūras vakanču portālā lūdzam nosūtīt Valsts ieņēmumu dienestam, Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, vai uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Konkurss uz NNVP_2JPPAD_GNI_norādi pašvaldību_Vards_Uzvards”. Pretendentiem, kuri izglītību ir ieguvuši ārvalstīs, lūdzam pievienot dokumentu par tās akadēmisko atzīšanu Latvijā. Piesakot savu kandidatūru vakantajam ierēdņa amatam, pretendents apliecina, ka atbilst likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta pirmās daļas un Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām. Ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 13.panta 1. un 2.punktu, informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu kvalitatīvu atlases konkursa norisi atbilstoši normatīvajiem aktiem nodarbinātības jomā. Personas datu apstrādes pārzinis ir VID Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, tālr.+371 67122633; datu aizsardzības speciālista kontaktinformācija: datuaizsardziba@vid.gov.lv, tālr. +371 67122658, +371 67122660. Papildu informāciju par personas datu apstrādi un par atlases procesa privātuma politiku VID ir pieejama VID tīmekļa vietnē sadaļās: Personas datu apstrāde VID un Atlases procesa privātuma politika. Jautājumos par amata pienākumiem zvani uz tālruņa numuru +371 67123733. Ja Tev ir neskaidrības par konkursu, zvani uz tālruņa numuru +371 67122633 vai uzdod savu jautājumu, rakstot uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Jautājums par konkursu”. *Šā panta pirmās daļas 4. punkts neattiecas uz personu, kura pretendē uz ierēdņa amatu, kas ir vakants uz noteiktu laiku. Profesija: GALVENAIS NODOKĻU INSPEKTORS Darba vietas adrese: LATVIJA, Beātes iela 49, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 3 Aktuāla līdz: 2025-07-28 Kontaktpersona: vid.konkursi@vid.gov.lv, 67122633

Mūsu partneri