Valmieras Ziņas

Motocikli mežā un dabā vai tomēr tam paredzētajās vietās?

Lasīšanas laiks: 4 min

Motobraukšana ir visai iecienīts hobijs un savā būtībā nav sliktāks par jebkuru citu brīvā laika pavadīšanas veidu. Tomēr ko darīt, ja brīvā laika pavadīšanas veids atstāj negatīvu ietekmi uz dabu? Šis jautājums vairāk attiecināms tieši uz Enduro tipa motociklu īpašniekiem, kuri par vienu no primārajām brīvā laika pavadīšanas vietām izvēlas tieši mežus.

Kādu laiku atpakaļ portālu ’’Valmieras Ziņas’’ uzrunāja kāds dabas draugs, kurš bija fiksējis motociklistu aktivitātes vairākās vietās Valmieras novadā (vietas speciāli paturam noslēpumā, lai neradītu papildus interesi par to ’’iemēģināšanu’’). Viņa darbības sfēra saistās ar ornitoloģiju (zinātnes nozare, kas pēta putnus), un biežā motoru rūkoņa mežos rada bažas par to, vai tas neatstās sekas uz putnu riestošanas un apmešanās vietām:

’’Problēma ir cilvēku klātbūtne mežā, vietās, kur parasti cilvēki neparādās. Īpaši vēl, ja viņi nāk ar lielu troksni, nāk grupās un nāk regulāri. Meža trase tiek vienreiz iebraukta un, tad pa viņu brauc, grūti gan pateikt precīzi cik bieži, bet pa viņu brauc un troksnis tiek radīts.

Priežu mežā skaņa izplatās labi un tālu. Šajos mežos dzīvo specifiskas putnu sugas,  piemēram, mednis un bikšainais apogs, kas ir viena no Latvijas retajām pūcēm. Šīs putnu sugas ir ļoti jūtīgas pret traucējumu.’’

Runājot ar šo mežu saimniekiem – AS ’’Latvijas valsts meži’’ (LVM) atklājas, ka motociklistu kontrole mežos ir visai sarežģīta problēma. LVM nav juridiskas sodīšanas un aizturēšanas funkcijas, šeit talkā nāk Valsts policija, tomēr arī policisti motociklistus var sodīt tikai ’’pieķerot pie rokas’’, kas ir visai sarežģīti. Respektīvi, policija var sodīt motociklistus brīdī, kad tie neatrodas uz dabiskām brauktuvēm, bet pašu izveidotām takām. Pie tam šie motocikli bieži ir bez valsts numura zīmēm, kas nozīmē, ka tos ir grūti fiksēt ar foto vai video.

AS ’’Latvijas valsts meži’’ uzskata, ka motociklistus ir jāmēģina izglītot:

’’AS “Latvijas valsts meži” darbinieki ir izvietojuši informatīvas zīmes vietās, kur biežāk sastopami pārgalvīgie braucēji, aicinot būt atbildīgiem, rūpēties par savu un apkārtējo drošību un saudzēt dabas vērtības un augstvērtīgās mežaudzes.’’

Jāatzīst gan, ka portālam ’’Valmieras Ziņas’’ nav informācijas par to vai šādas zīmes būtu uzstādītas arī jebkur Valmieras novadā.

’’Motorizēto transportlīdzekļu atstātās pēdas posta zemsedzi, bojā augsnes virskārtu, kā arī var izpostīt infrastruktūras objektus, vēstures liecības, un izraisīt postošus ugunsgrēkus, jo īpaši meža ugunsnedrošajā laikposmā.

Cilvēki, kuri bez saskaņojuma pārvietojas pa mežu ar mehanizētiem transportlīdzekļiem, visbiežāk nezina par teritorijā esošajām vērtībām un to aizsardzībai nepieciešamajiem pasākumiem. Savukārt LVM, ilgtspējīgi īstenojot meža apsaimniekošanas darbu, sadarbojas ar dabas ekspertiem, kuri izvērtē plānoto mežsaimniecības darbu ietekmi uz apkārtējo vidi, lai pasargātu dabas vērtības no saimnieciskās darbības ietekmes.’’

Meža likuma 5. pantā noteikts, ka transportlīdzekļus atļauts lietot, tikai pārvietojoties pa ceļiem un dabiskām brauktuvēm, izņemot pārvietošanos meža aizsardzības, valsts aizsardzības vai sabiedrības drošības uzdevumu veikšanai, kā arī meža apsaimniekošanas darbu veikšanai, saskaņojot ar meža īpašnieku vai tiesisko valdītāju. Likumā arī noteikts, kas ir dabiska brauktuve, proti, ne vairāk kā četrus metrus plata neizbūvēta brauktuve meža apsaimniekošanas un aizsardzības vajadzībām.

Cīņai ar motorizētajiem transporta līdzekļiem tiem neatļautajās vietās AS ’’Latvijas valsts meži’’ ir izstrādājuši materiālu ’’Labas uzvedības noteikumi mežā’’, jautājums ir, vai materiāls sasniedz tam domāto auditoriju?

Laiku pa laikam dzirdēti gadījumi, kad iedzīvotāji ar motobraucējiem mežos mēģina cīnīties patvaļīgi – nostiepjot starp kokiem stieples un citādi mēģinot apturēt motorizētos transporta līdzekļus mežos. Loģiski, ka arī šis nav risinājums. Bet, kā tad šo problēmu risināt? Ļaujot iztrakoties speciāli tam domātās meža teritorijās? Ieviešot stingrāku kontroli un soda sankcijas? Uz šiem jautājumiem šoreiz portālam ’’Valmieras Ziņas’’ nav izdevies rast atbildes.

Aicinām iedzīvotājus būt vērīgiem, fiksēt motociklu atrašanos ārpus koplietošanas ceļiem ar foto vai video un par gadījumiem, kad nav nepieciešama tūlītēja policijas iejaukšanās rakstīt uz redakcija@valmieraszinas.lv. Bet, pats galvenais, fiksējot likuma pārkāpumu, protams, ziņot Valsts policijai zvanot pa tālruni 110.

Jāpiemin, ka Valmieras novada iedzīvotāju ērtībām pieejams vienots bezmaksas atbalsta tālrunis 8484. Tas radīts, lai iedzīvotājiem atvieglotu ziņošanu par problēmām, ja dzīvesvietā vai pilsētā nepieciešams saimniecisks risinājums vai operatīva reaģēšana.

 

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Mūsu partneri