Valmieras Ziņas

Mazsalaca – pilsēta Salacas krastos

Lasīšanas laiks: 3 min

Pilsētas izaugsmei un attīstībai liela nozīme bijusi tiltiem. Tilts ne vien veic konkrētu funkciju pilsētas vidē, tas ir arī simbols, kas savieno, kas veicina satikšanos, viesmīlību un atvērtību.

Mazsalacai pieder divi lielākie tilti pār Salacu. Ar 1868.gadu datējams kāda posma noslēgums – beidzas prāmja pārceltuves laiks, jo pār Salacu tiek celts pirmais tilts. Tā galā miesta pusē ierīko “zastavu” – tilta sarga un muitnieka mājiņu. 1987.gada 17.jūnija laikrakstā “Liesma” vēsturnieks L.Liepnieks rakstījis, ka viens no vecajiem mazsalaciešiem Artūrs Upe atceras, ka viņa bērnībā tilta sargs vis katram braucējam nav cēlis “šlagbomi”, bet nogaidījis, lai Sniedzēna kalna pakājē sabrauc vairāki un tikai tad gājis tilta naudu iekasēt. Tiem, kuri no miesta izbraukuši, tilta nauda – 2 kapeikas – nav bijusi jāmaksā.

1919.gada 1.februārī Reinis Cukurs “Mazsalacas pagasta hronikā” rakstīja: “Igauņiem izdodas lieliniekus padzīt arī no Mazsalacas pagasta un pilsētas. Sargādami aizmuguri, saspridzina un nodedzina pilsētiņā tiltu pār Salacu.” 11 gadus pār Salacu ved pagaidu tilts. 1930.gadā Latvijas valdība piešķir līdzekļus jauna tilta celtniecībai. 1930.gada 5.oktobrī laikraksta “Pēdējā brīdī” 226.numurā rakstīts, ka pār Salacu atklāj jauno tiltu.

1930.gada 19.martā Heraldikas komitejas otrajā sēdē, izskatot iesūtītos pilsētu ģerboņus, ar lielākiem vai mazākiem grozījumiem atzina par pieņemamu Mazsalacas pilsētas projektu – stilizētu tiltu pāri upei, ģerboņa krāsas – melns un sudrabs. “iesūtot šādu projektu, Mazsalaca vēlējusies saistīt iedzīvotāju atmiņas pie sena Salacas tilta, un, tā kā šis projekts bija vienīgais, kas atbilda visām heraldikas prasībām, tad to pieņēma gandrīz bez grozījumiem” (Iekšlietu Ministrijas Vēstnesis, Nr.381, 21.03.1930.).

Laika gaitā tilts remontēts un pārbūvēts, bet vēl aizvien tas ir nozīmīgākais tilts pilsētā.

1944. g. septembrī Mazsalacā tilta atjaunošana, foto no Mazsalacas novada muzeja arhīva

Otrs lielākais tilts pār Salacu ir dzelzceļa tilts. 1936.gada martā inženiera L.Neiburga firma uzsāka dzelzceļa tilta būvi pār Salacu, kuru atklāja 1937.gada 9.oktobrī līdz ar dzelzceļa satiksmi starp Rīgu – Aloju – Mazsalacu. Tilts pacēlās 16 m virs Salacas, tā platums bija 6,6 m, garums 50 m. Celtniecībā izmantoja tikai Latvijas valstī ražotus materiālus, būve demonstrēja tā laika celtniecības tehniku un inženieru meistarību. Svinīgajā dzelzceļa satiksmes atklāšanā pilsētas galva N.Daugulis uzsvēris, ka piepildījies mazsalaciešu un apkārtnes iedzīvotāju sengaidītais sapnis – ērtāka un ātrāka satiksme ar galvaspilsētu Rīgu. Skaistais Ziemeļlatvijas apvidus iegūs jaunu ierosmi un iespēju pacelt savu materiālo un garīgo kultūru.

1944.gadā vācu karaspēks atkāpjoties dzelzceļa tiltu uzspridzināja. 31 gadu Salacā gulēja milzīgi betona bluķi. 1975.gadā sākās jauna dzelzceļa tilta būvniecība. Mazsalacas ilggadējā Izpildu komitejas priekšsēdētāja Ruta Lūse savās atmiņās 2012.gadā par 1977.gada 22.maiju rakstījusi: “Saulaina, pavasarīga svētdienas pēcpusdiena. Ļaudis dodas pāri tirgus laukumam, nāk pa ceļu no vidusskolas puses. Brauc vieglās automašīnas. Tūlīt pienāks vilciens no Rīgas. Beidzot dzelzceļa līnija Rīga – Rūjiena atjaunota! Pie stacijas sapulcējušies krietns pūlis ļaužu. Varbūt ne mazāk kā 1937.gada 9.oktobrī, kad dzelzceļa līniju atklāja pirmo reizi. 1981.gada 18.jūlijā vilciens brauc līdz Igaunijas PSR pilsētai Meizakilai, vēlāk līdz Pērnavai un Tallinai.”

1996.gada rudenī vilciena kustība tika likvidēta, bet tilts paliek un ir Mazsalacas pilsētas vides sastāvdaļa.

Aktuālais jautājums

Vai plānojat šogad svētkos izmantot pirotehnikas izstrādājumus/šaut salūtu?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Aicinām darbā TELPU UN TERITORIJU UZKOPĒJU ĒKĀS BRANDEĻOS (uz nenoteiktu laiku) DARBA PIENĀKUMI: · ikdienas biroja un autoservisa telpu uzkopšana PRASĪBAS PRETENDENTIEM: · vēlama iepriekšēja darba pieredze uzkopšanas un tīrīšanas darbos · iemaņas darbā ar sadzīves tehniku · vēlamas zināšanas telpaugu kopšanā UZŅĒMUMS PIEDĀVĀ: · darbu stabilā uzņēmumā · sociālās garantijas · darba samaksu valstī noteiktā minimālā stundas tarifa likmes apmērā, papildus piemaksa par kvalitatīvi veiktu darbu CV ar norādi vakancei „Telpu un teritoriju uzkopējs” līdz š.g. 29. decembrim iesniegt: · sūtot elektroniski uz info@vtu-valmiera.lv · personīgi SIA „VTU Valmiera” personāla daļā darba dienās no plkst.13:00 līdz 16:00 („Brandeļi”, Brandeļi, Kocēnu pagasts, Valmieras novads) Sazināsimies ar pretendentiem, kuri būs izvirzīti nākamajai atlases kārtai. * Iesniegtos personas datus SIA “VTU VALMIERA” izmantos, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu. Ja kandidāts vēlas, lai viņa personas dati tiktu saglabāti SIA “VTU VALMIERA” iekšējā datu bāzē ar mērķi tos apstrādāt citos SIA “VTU VALMIERA” personāla atlases konkursos. Profesija: APKOPĒJS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Brandeļi, Brandeļi, Kocēnu pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Transports / Loģistika Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-29 Darba sākšanas datums: 2026-01-02 Kontaktpersona: CV lūdzam sūtīt uz e-pastu: info@vtu-valmiera.lv, mob.t.29231565

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) Rūjienas apvienības pārvalde aicina darbā traktora vadītāju uz nenoteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: • vadīt traktortehniku un kravas automašīnu ievērojot ekspluatācijas un apkopes noteikumus; • veikt dažāda rakstura saimnieciskos darbus Pašvaldībai piederošā teritorijā (infrastruktūras uzturēšanas, kopšanas, transportēšanas un citus ar amata pienākumiem saistītus darbus); • uzturēt traktortehniku, automašīnu un tā aprīkojumu tehniskā kārtībā; un ja Tev ir: • vismaz pamata izglītība; • traktortehnikas vadīšanas apliecība TR1, TR2 vai B kategorijas autovadītāja apliecība; • labas latviešu valodas zināšanas; • spēja pastāvīgi veikt darbu un uzņemties atbildību par noteikto uzdevumu izpildi; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 783 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 824 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam. CV lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz rujienasapvieniba@valmierasnovads.lv vai personīgi Rūjienas apvienības valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā, adrese: Raiņa iela 3, Rūjiena, Valmieras novads, ar norādi „Pieteikums traktora vadītāja/-s amatam”, līdz 2026.gada 14.janvārim plkst.12.00. Tālrunis papildu informācijai: 25662217. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: TRAKTORA VADĪTĀJS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Raiņa iela 3, Rūjiena, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2026-01-14 Kontaktpersona: rujienasapvieniba@valmierasnovads.lv 25662217

Mūsu partneri