Valmieras Ziņas

Mārtiņš Āboliņš: Pandēmija ir paātrinājusi digitalizācijas procesu; uzņēmējiem nav izvēles – ir jāpielāgojas!

Lasīšanas laiks: 4 min

Piedaloties teju 30 uzņēmējiem no Valmieras un tuvējiem reģioniem, oktobra sākumā Valmierā norisinājās vietējo uzņēmēju tikšanās ar bankas Citadele un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) speciālistiem. Semināra laikā tika pārrunāta viena no karstākajām aizvadītā gada tēmām uzņēmējdarbībā – digitālā transformācija, kā arī aplūkoti praktiski rīki, kas var noderēt ikvienam uzņēmējam, pielāgojot savu darbību digitālajai videi.

Citadeles ekonomists Mārtiņš Āboliņš seminārā pastāstīja, kas šobrīd notiek Latvijas ekonomikā un uzņēmējdarbības vidē un kā digitalizācija ietekmē biznesus.

“Skatoties uz galvenajiem ekonomikas rādītājiem, kopumā situācija Latvijā ir laba. Iekšzemes kopprodukts (IKP) ir atgriezies pirmskrīzes līmenī, kāds bija 2019.gada nogalē. Arī pasaulē kopumā ir vērojama ekonomikas izaugsme. Jā, Latvijas attīstības temps nedaudz atpaliek no Igaunijas un Lietuvas, taču uz citu Eiropas valstu fona mēs izskatāmies labi, esam līderu grupā. Taču jāatzīst, ka šie labie ekonomiskie rādītāji ir sasniegti ar lielu atbalstu no valsts puses, palielinot budžeta deficītu. Globālā mērogā jāpiemin arī lielais centrālo banku atbalsts, “drukājot naudu”. Liels izaicinājums gan Latvijā, gan pasaulē būs nodrošināt to, lai ekonomika turpinātu labi funkcionēt, pārtraucot atbalsta pasākumus.

Šī masīvā atbalsta sekas ir parādu līmeņa pieaugums, tostarp Latvijā. Līdz pandēmijai valsts parāds bija 35% no IKP, nākamgad tas pieaugs virs 50 procentiem. Taču uz citu valstu fona Latvijas parādu līmenis joprojām ir zems.

Kā otru no sekām ir jāmin inflācijas būtisku kāpumu dažādās jomās, jo sevišķi ražošanas sektoros. Pieaugušas cenas izejmateriāliem un energoresursiem – metāliem, naftas produktiem, dabasgāzei. Palielinājušās arī transporta izmaksas. Šis būs liels izaicinājums, jo ražošanas resursu cenu kāpums ir daudz lielāks par patēriņa cenām. Tas nozīmē, ka uz uzņēmējiem ir arvien lielāks spiediens šo cenu pieaugumu nodot tālāk patērētājam.

Runājoties ar uzņēmējiem, var secināt, ka valda liela neziņa, jo visi cenšas saprast, cik ilgi turpināsies cenu kāpums, kad varam sagaidīt kritumu un kā veidot savu cenu politiku.

Skatoties uz Vidzemei vienu no galvenajām nozarēm – apstrādes rūpniecību, situācija šajā sektorā ir laba. Ārējais pieprasījums ir ļoti spēcīgs. Galvenie izaicinājumi ir izejmateriālu pieejamība un cenas, nevis noieta tirgus. Vēl kā izaicinājums ir jāmin sarežģītā situācija darba tirgū. Stāvokli šajā jomā ir grūti raksturot, jo pandēmija ir mākslīgi ietekmējusi darba tirgu – dažas nozares nevar pilnvērtīgi strādāt, dīkstāves pabalsti būtiski ietekmēja bezdarba rādītājus un algu statistiku. Ja skatāmies uz nozarēm, kuras kovids nav ietekmējis – apstrādes rūpniecību un IT nozari, algu kāpums joprojām turpinās 6 – 7 procentu robežās. Algas pieaug, to apliecina arī mūsu klientu dati. Arī bezdarbs samazinās, uzņēmēji joprojām saka, ka darbiniekus atrast arvien grūtāk. Līdz ar to nevaram runāt par krīzi tādā formā, kāda bija pagājušā gadā.

Ir skaidrs, ka darbinieku trūkums būs problēma arī pēc pandēmijas beigām, ņemot vērā demogrāfiskās tendences. Lai to risinātu, uzņēmējiem ir jādomā par investīcijām digitalizācijā un automatizācijā. Šī tendence ir makroekonomiska. Nav runa par izvēli, ir vienkārši jāpielāgojas. Pandēmija šo procesu ir tikai paātrinājusi. Kovid laikā ir būtiski pieaugusi tirdzniecība internetā. Arī tie uzņēmumi, kuri līdz pandēmijai, nenodarbojās ar tirdzniecību digitālajā vidē, arvien vairāk piedāvā savas preces un pakalpojumus internetā. Tas attiecas ne tikai uz mazumtirgotājiem, bet arī uz B2B jomu. Līdz ar to bankas seko šai tendencei, piedāvājot savus risinājumus, lai uzņēmējiem atvieglotu darbošanos digitālajā vidē un viņu klientiem būtu iespējams ātri, ērti un droši norēķināties par precēm un pakalpojumiem. Tas ir sevišķi svarīgi tiem mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kuriem nav iespējas attīstīt savas digitālās komercijas sistēmas.”

“Internetveikalu sākām attīstīt pirms vairākiem gadiem, tomēr pandēmija tā attīstību ļoti pasteidzināja, pircēju ērtībām mudinot sakārtot lietas, kuras līdz tam atlikām. Lielākais ieguvums ir, ka e-veikals un sociālie tīkli strādā kā vienota sistēma –  sociālie tīkli atbalsta e-veikalu un otrādāk. Šai sinerģijai ir būtiska nozīme zīmola attīstības veicināšanā,“ pieredzē dalās SPA salons Līga un dabīgās kosmētikas Līga Nature SPA vadītāja Maira Āboltiņa. “Ļoti svarīgi ir piestrādāt pie internetveikala vizuālā noformējuma – kvalitatīvām bildēm, vienkāršas, klientam saprotamas valodas, jo stāsts jau patiesībā nav par mums, bet par klientu. Katrai niansei ir liela vērtība.”

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Vairāk par mums uzzināsi šeit: https://www.vid.gov.lv/lv/personals VALSTS IEŅĒMUMU DIENESTS (reģ. Nr. 90000069281) izsludina konkursu uz Nodokļu nomaksas veicināšanas pārvaldes Otrās juridisko personu parādu atgūšanas daļas galvenā nodokļu inspektora ierēdņa amatu (2 vakances uz nenoteiktu laiku un 1 vakance uz noteiktu laiku) Ar iespēju strādāt Valmierā, Madonā, Cēsīs, Balvos, Daugavpilī vai Rīgā. Nodokļu nomaksas veicināšanas pārvaldes kompetencē ir Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) pamatdarbības un atbalsta funkcijas īstenošana labprātīgas nodokļu, nodevu, citu valsts noteikto obligāto maksājumu un tieši piemērojamos Eiropas Savienības normatīvajos aktos par muitas lietām noteikto maksājumu saistību izpildes, aprēķināšanas un maksāšanas pareizības kontroles, atbalsta un nodokļu parādu piedziņas jomā. Ja vēlies ieguldīt savas zināšanas un prasmes interesantā un dinamiskā vidē un ikdienā pildīt darba pienākumus, kas saistīti ar nodokļu maksātāju nesavlaicīgu norēķināšanu ar valsts budžetu, konkrētas situācijas analīzi un risinājumu piedāvāšanu, vienojoties ar parādnieku par parāda atmaksu, vai nodokļu parādu atgūšanas procesa uzsākšanu parādniekam, piesakies! Obligātās prasības: vismaz pirmā līmeņa profesionālā augstākā (koledža) izglītība; zināšanas nodokļu normatīvajos aktos; atbilstība likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta pirmās daļas un Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām*; nevainojama reputācija. Ja Tev piemīt kāda no šādām īpašībām, mēs Tevi gaidām Otrās juridisko personu parādu atgūšanas daļā: esi nosvērts; patīk meklēt risinājumus; spēj sekot līdzi informācijai; proti analizēt informāciju; atbildīgi risini izveidojušos situāciju; saskati likumsakarības; strādā ar datoru un programmām; komunicē ar jebkuru personu. Tev ikdienā būs šādi pienākumi: jākomunicē ar nodokļu maksātājiem attālināti vai rakstiski; jārīko un jāpiedalās attālinātajās tikšanās ar nodokļu maksātājiem; jāgatavo pieprasījumi un rīkojumi nodokļu maksātājiem, iestādēm un organizācijām; jāstrādā ar informācijas sistēmām un jāiegūst informācija par nodokļu maksātāju; jāanalizē nodokļu maksātāja saimnieciskā darbība; jāvērtē finanšu dokumenti, jāapkopo informācija un jāgatavo argumentēti lēmumu projekti; jāsadarbojas ar kolēģiem. Mēs piedāvājam: Stabilu atalgojumu, mēnešalga no 1130 līdz 1388 EUR (bruto), pārbaudes laikā līdz 1200 EUR, atkarībā no Tavas profesionālās pieredzes ilguma attiecīgajā jomā, kas iegūta pēdējo piecu gadu laikā;. Tev būs sociālās garantijas. Apdrošināšanas polisi. Brīvas papildus dienas (papildatvaļinājuma dienas). Iespēju strādāt mūsdienīgā darba vidē. Labas izaugsmes iespējas. Ieguldīt savas zināšanas un prasmes. Tavs darbs būs novērtēts no kolēģu un vadības puses. Ātri apgūt darba pienākumus. Teicamu kolektīvu. Elastīgu un ērtu darba laiku. Priekšrocības pretendentam ar: ˗ pirmā līmeņa profesionālo augstāko (koledža) izglītību ekonomikā vai komerczinībās un administrēšanā vai tiesību zinātnē. Ierēdņa dienesta vieta: Beātes iela 49, Valmiera; Raiņa iela 3, Madona; Kr.Valdemāra iela 2, Cēsis; Brīvības iela 81, Balvi; Rīgas iela 4/6, Daugavpils; Talejas iela 1, Rīga Pieteikuma vēstuli, dzīvesgaitas aprakstu (Curriculum Vitae (CV)), izglītību apliecinoša dokumenta kopiju 20 dienu laikā no šī sludinājuma publicēšanas Nodarbinātības valsts aģentūras vakanču portālā lūdzam nosūtīt Valsts ieņēmumu dienestam, Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, vai uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Konkurss uz NNVP_2JPPAD_GNI_norādi pašvaldību_Vards_Uzvards”. Pretendentiem, kuri izglītību ir ieguvuši ārvalstīs, lūdzam pievienot dokumentu par tās akadēmisko atzīšanu Latvijā. Piesakot savu kandidatūru vakantajam ierēdņa amatam, pretendents apliecina, ka atbilst likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta pirmās daļas un Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām. Ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 13.panta 1. un 2.punktu, informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu kvalitatīvu atlases konkursa norisi atbilstoši normatīvajiem aktiem nodarbinātības jomā. Personas datu apstrādes pārzinis ir VID Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, tālr.+371 67122633; datu aizsardzības speciālista kontaktinformācija: datuaizsardziba@vid.gov.lv, tālr. +371 67122658, +371 67122660. Papildu informāciju par personas datu apstrādi un par atlases procesa privātuma politiku VID ir pieejama VID tīmekļa vietnē sadaļās: Personas datu apstrāde VID un Atlases procesa privātuma politika. Jautājumos par amata pienākumiem zvani uz tālruņa numuru +371 67123733. Ja Tev ir neskaidrības par konkursu, zvani uz tālruņa numuru +371 67122633 vai uzdod savu jautājumu, rakstot uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Jautājums par konkursu”. *Šā panta pirmās daļas 4. punkts neattiecas uz personu, kura pretendē uz ierēdņa amatu, kas ir vakants uz noteiktu laiku. Profesija: GALVENAIS NODOKĻU INSPEKTORS Darba vietas adrese: LATVIJA, Beātes iela 49, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 3 Aktuāla līdz: 2025-07-28 Kontaktpersona: vid.konkursi@vid.gov.lv, 67122633

Mūsu partneri