Valmieras Ziņas

Ienākumi un izdevumi – kā izskatās Tavs budžets?

Lasīšanas laiks: 5 min

Līdzekļu sadale un budžetēšana ir svarīga prasme, ko visiem vajadzēt iemācīties jau no bērnības, bet tā tas, diemžēl, ir reti. Daudzi no mums dzīvo no algas līdz algai, maksājot ikmēneša rēķinus un regulāri norēķinoties par pārtiku un citiem izdevumiem, bet neveicot ikmēneša budžeta pārskatu pār ienākumiem un izdevumiem.

Budžeta izstrāde nav pats interesantākais mājasdarbs, ko mums katram vajadzētu veikt, taču budžetēšana ir labs rīks, lai gūtu pārskatu pār to, kur mūsu nauda mēneša laikā pazūd un cik daudz varam atvēlēt ielikt krājkontā, nebaltām dienām vai vienkārši kam sen kārotam.

Kāpēc budžeta plānošana ir svarīga?

Kā jau minējām, budžetēšana palīdz mums gūt labāku ieskatu savos ienākumos un tēriņos, bet tas nebūt nav viss. Jāpiebilst, protams, ka budžetēšanas metodes ir ļoti daudz un dažādas, tāpat kā cilvēku finansiālās situācijas ir ļoti dažādas. Viena pieeja ne vienmēr derēs visiem, taču ievērojot lielās vadlīnijas ikviens var izveidot savu pieeju budžetēšanai. 

Budžetēšana nav svarīga tikai gadījumos, kad vēlaties gūt labāku ieskatu savos tēriņos. Budžetēšanai ir liela nozīme tad, ja Jūs atrodaties īpaši grūtā situācijā finansiāli, jo budžetēšana var Jums palīdzēt nonākt uz pareizā ceļa un uzlabot savu personīgo ekonomiku. 

Budžetēšana ir svarīga arī tad, ja Jums ir lieli parādi vai arī tad, ja plānojat veikt kādu lielu pirkumu, piemēram iegadāties jaunu auto vai jaunu mājokli. Izvērtējot Jūsu iespējas saņemt auto kredītu vai hipotekāro kredītu bankas un nebanku kreditori vienmēr rūpīgi izvērtēs Jūsu finansiālo stāvokli. Vairāk par konkrētiem kredītiem un aizdevumu iespējām Jūs varat lasīt apmeklējot Monni.lv.

Disciplīna

Budžetēšana liek mums uzņemties atbildību par saviem tēriņiem. Dokumentējot visus savus izdevumus mēs viegli varam atrast un identificēt tos tēriņus, no kuriem mēs viegli varētu izvairīties. 

Piemēram pārak bieža ēšana ārpus mājas, kokteiļstundas vai sporta zāles abonaments, kuru neesam lietojuši jau mēnešiem ilgi – visi šie ir tēriņi no kuriem viegli ir iespējams izvairīties vai vismaz samazināt tos.  

Tas nenozīmē, ka būtu jāatsakās no visiem dzīves priekiem un jādzīvo ritmā mājas-darbs-mājas. Bet ja veidojot budžetu ir redzams, ka ēdat ārpus mājas vairakās reizes nedēļā, tad ir vērtīgi apsvērt, vai tas tiešām ir tā vērts? 

Ir svarīgi noteikt sev ierobežojumus, piemēram, viena malīte ārpus mājas katru otro nedēļu,lai palutinātu sevi un savu mīļoto. Ja ēdat ārpus mājas darba pusdienu pauzēs – der apsvērt, cik daudz naudas Jūs varētu ietaupīt, ja ņemtu pusdienas līdzi no mājām vismaz pāris dienas nedēļā.

Iegūstot pārskatu pār visiem šiem, šķietami nenozīmīgajiem, tēriņiem būs vieglāk saprast, tieši cik daudz naudas katru mēnesi aiziet izklaidēm. Tāpēc der apsvērt vai iknedēļas kokteiļstundas apmeklējums Jums nedotu lielāku gandarījumu, ja Jūs šos līdzekļus ietaupītu un noglabātu krājkontā?

Ieradumi

Budžeta veidošana var palīdzēt identificēt savus vai ģimenes kopējos sliktos financiālos ieradumus. Piemēram, redzot tos tēriņus, kuri nav nepieciešami vai tēriņus, no kuriem viegli ir iespējams izvairīties, mēs esam jau vienu soli tuvāk labākiem finansiālajiem lēmumiem.

Otrkārt, regulāri veidojot savu personīgo vai ģimenes budžeta pārskatu, mēs trennējam sevi pievērst lielāku uzmanību saviem ienākumiem un izdevumiem. Zinot un atceroties, kā mēs esam tērējuši savus līdzekļus pagājušo mēnešu laikā, mēs varēsim pieņemt apdomīgakus lēmumus nākotnē.

Un visbeidzot, veidojot budžetu mēs uzskatamāk vizualizējam savus sliktos ieradumus. Piemēram to, cik daudz naudas tiek tērēts tādām lietam kā tabakas izstrādājumiem, alkoholam, azartspēlēm un citiem izdevumiem. Šo ieradumu vizualizēšana uz papīra var palīdzēt mums redzēt šo ieradumu finansiālās sekas, kas var palīdzēt atteikties no šiem ieradumiem nākotnē.

Bet kur un kā sākt?

Ir daudz un dažādas pieejas budžetēšanai. Internetā ir iespējams atrast neskaitāmi daudz gatavu šablonu budžetēšanai un finansiālās plānošanas palīgrīkus. Taču, lai izveidotu pārskatamu budžetu, nav nepieciešamas sarežģītas tabulas vai diagrammas. Būtībā viss, kas ir vajadzīgs ir papīrs un rakstāmais.

Pieejas budžetēšanai ir daudz un dažādas. Iespējams, ka var nākties izmģināt dažādas pieejas un budžeta pārskatu versijas, pirms izdodas atrast to, kura Jums patiks vislabāk. Visvienkāršākais sākumpunkts ir izveidot dažādas izdevumu kategorijas, piemēram, kopējos ikmēneša ienākumus, obligātos ikmēneša rēķinus (īres maksu, komunālos maksājumus, telefona rēķinu utt.), izdevumus pārtikai, kredītmaksājumus un izdevumus izklaidēm/labsajūtai/atpūtai.

Šādi, vienkārši ilustrējot savu ienākumu un izdevumu plūsmu, Jums radīsies daudz labāks par to, kur katru mēnesi paliek Jūsu nauda, kuri tēriņi ir lieki vai samazināmi un cik Jūs katru mēnesi varat atlikt uzkrājumos.

Kādi no tā būs ieguvumi?

Budžetēšana var šķist kā garlaicīgs ikmēneša pienākums, bet tas var palīdzēt Jums iegūt reālistisku pārskatu pār jūsu finansiālajiem paradumiem un finansiālajām iespējām. Atrodot iespējas ietaupīt naudu, Jūs varat uzsākt iekrājumus sen kārotajam ceļojumam vai pat sapņu mājoklim. 

Ja tas nav gana liels pluss, tad gluži vienkārši kontrole un pārskats pār savu vai savas ģimenes finansiālo stāvokli var Jums aiztaupīt raizes un neizpratni par to, kur nauda katru mēnesi izzūd. Tai pat laikā ģimenēs ar kopīgām finansēm budžetēšana var aiztaupīt strīdus un galvassāpes, kuras bieži vien rodas, diskutējot jautajumus par ģimenes finansiālajām rūpēm un iespējām. 

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) aicina darbā  Valmieras novada Nekustamā īpašuma apsaimniekošanas pārvaldes nekustamo īpašumu speciālistu/-i (dzīvojamo telpu īres jautājumos) (uz nenoteiktu laiku). Ja Tev ir vēlme: • nodrošināt Pašvaldības palīdzību dzīvokļu jautājumu risināšanā Pašvaldības iedzīvotājiem; • administrēt Pašvaldības dzīvojamā fonda datu bāzi; • nodrošināt Pašvaldības līdzfinansējuma piešķiršanas programmas procesu daudzdzīvokļu dzīvojamo māju energoefektivitātes paaugstināšanai un pagalmu labiekārtošanai; • koordinēt Pašvaldības dzīvojamo māju privatizācijas procesu; • izskatīt personu iesniegumus par palīdzības sniegšanu saistībā ar dzīvojamo platību, uzraudzīt un kontrolēt īres līgumu termiņu un nosacījumu izpildi; • nodrošināt darbu Dzīvokļu komisijā/apakškomisijās; un ja Tev ir: • otrā līmeņa profesionālā vai akadēmiskā augstākā izglītība (priekšroka tiks dota pretendentiem ar otrā līmeņa profesionālā vai akadēmiskā augstāko izglītību tiesību zinātnēs); • ar jomu saistīto normatīvo aktu pārzināšana un izpratne to pielietošanā; • valsts valodas prasmes augstākajā līmenī; • kompetences: ļoti labas organizatoriskās un saskarsmes spējas, analītiska un loģiska domāšana; precizitāte; augsta atbildības sajūta; prasme patstāvīgi pieņemt lēmumus; spēja argumentēt savu viedokli; prezentācijas prasmes; spēja strādāt individuāli un komandā; pašiniciatīva un spēja meklēt un piedāvāt jaunus risinājumus; • B kategorijas autovadītāja apliecība; mēs piedāvājam: • dinamisku, interesantu un atbildīgu darbu un ideju īstenošanas iespējas uz attīstību vērstā Pašvaldībā; • pamatalgu pārbaudes laikā 1165 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 1226 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. CV, motivācijas vēstuli (līdz vienai A4 lapai datorrakstā Arial fontā, ar burtu lielumu “11”) un augstākās izglītības dokumenta kopiju, lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmierasnovads.lv vai personīgi Valmieras novada pašvaldības Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā, adrese Lāčplēša ielā 2, Valmierā, Valmieras novadā ar norādi „Nekustamā īpašumu speciālista/-es (dzīvojamo telpu īres jautājumos) amatam” līdz 2024.gada 7.maijam. Tālrunis papildu informācijai: 64207148. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: Nekustamā īpašuma SPECIĀLISTS Darba vietas adrese: LATVIJA, Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-07

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) aicina darbā Iepirkumu nodaļas iepirkumu speciālistu/-i uz noteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: • nodrošināt publisko iepirkumu un iepirkumu procedūru organizēšanu atbilstoši spēkā esošiem normatīviem aktiem; • izstrādāt iepirkumu procedūru dokumentāciju; • veikt iepirkumu publicēšanu Iepirkumu uzraudzības biroja publikāciju vadības sistēmā un pasūtītāja pircēja profilā - Elektronisko iepirkumu sistēmā (EIS); • administrēt iepirkumu norises gaitu un iepirkumu rezultātu publicēšanu EIS atbilstoši normatīvo aktu prasībām; • veikt iepirkuma procedūrās iesniegto piedāvājumu atbilstības vērtēšanu atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un iepirkuma noteikumiem; • veikt saraksti ar fiziskām un juridiskām personām atbilstoši normatīvo aktu prasībām, saskaņā ar Pašvaldībā noteikto dokumentu aprites kārtību; • nodrošināt Iepirkumu nodaļas dokumentācijas un iepirkumu lietu sakārtošanu, noformēšanu un uzglabāšanu atbilstoši normatīvo aktu prasībām un nomenklatūrai; • konsultēt Pašvaldības darbiniekus ar iepirkumiem saistītos jautājumos; un ja Tev ir: • augstākā izglītība un vismaz viena gada darba pieredze publisko iepirkumu veikšanā; • amata pienākumu izpildei nepieciešamo normatīvo aktu pārzināšana un izpratne to pielietošanā; • valsts valodas prasmes augstākajā līmenī; • kompetences: teicamas komunikācijas un sadarbības prasmes; precizitāte un augsta atbildības sajūta; analītiska un loģiska domāšana; spēja strādāt ar lielu datu apjomu; spēja patstāvīgi organizēt savu darbu, noteikt mērķus, ievērot termiņus; spēja strādāt individuāli un komandā; pašiniciatīva un spēja meklēt un piedāvāt jaunus risinājumus; • teicamas prasmes darbam ar biroja tehniku, MS Office programmatūru; mēs piedāvājam: • dinamisku, interesantu un atbildīgu darbu un ideju īstenošanas iespējas uz attīstību vērstā Pašvaldībā; • pamatalgu pārbaudes laikā 1165 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 1226 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. CV, motivācijas vēstuli (līdz vienai A4 lapai datorrakstā Arial fontā, ar burtu lielumu “11”) un augstākās izglītības dokumenta kopiju lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmierasnovads.lv, vai personīgi Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā, adrese: Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras novads ar norādi “Iepirkumu speciālista/-es amatam” līdz 2024.gada 7.maijam. Tālrunis papildus informācijai: 64207148. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: IEPIRKUMU SPECIĀLISTS Darba vietas adrese: LATVIJA, Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-07

Mūsu partneri