Valmieras Ziņas

Pieci veidi efektīvai budžeta plānošanai

Lasīšanas laiks: 3 min

Personīgā budžeta plānošanā ir būtiski ņemt vērā divas pamata lietas. Pirmā ir izvēlēties sev piemērotāko veidu, kā to darīt, bet otrā – ievērot paša izvēlēto disciplīnu ikdienas ienākumu un tēriņu sadalē. Lai atrastu sev ērtāko budžeta plānošanu, Ferratum Bank piedāvā piecus padomus.

1.Apzināties mērķi

Lai budžeta plānošana būtu konstruktīva un efektīva, pirms tam ir vērts apzināties mērķi, kāpēc to darīt. Visbiežāk tas ir saistīts ar lielākiem vai mazākiem nākotnes pirkumiem, kuriem būs nepieciešama papildu nauda, tāpēc šajā posmā ir svarīgi saprast, cik daudz līdzekļu būs nepieciešams sakrāt konkrētā laika periodā. Tas palīdzēs arī ievērot budžeta plānošanā tik svarīgo disciplīnu.

2.Izmēģināt 50/30/20

Tiem, kuri budžeta plānošanas sākšanu ir izvēlējušies kā jaunā gada mērķi un līdz šim to nav darījuši, pirmais solis būtu sākt ar svarīgāko – izdalīt tos maksājumus, kas ir obligāti, piemēram, īres maksa, komunālie maksājumi, telefona rēķini, internets un citi šāda veida izdevumi.

Vienkāršākais veids, kā plānot savu budžetu, ir izmantot t. s. 50/30/20 likumu, saskaņā ar kuru izdevumi tiek ierindoti trijās kategorijās. 50% no ienākumiem ir jāparedz tādiem tēriņiem kā ēdiens un komunālie izdevumi, 30% ir kā investīcija nākotnē – uzkrājumi vai kredīta maksājumi -, savukārt 20% ir tie, kurus izmantot apģērbam, izklaidēm un citiem papildu tēriņiem. Vēl viens veids, kā plānot savu budžetu, ir izaicināt savu spēju ievērot finanšu disciplīnu.

3. Izaicināt sevi

Ārvalstu masu medijos ik pa laikam varam lasīt ziņas, ka kāds sabiedrībā zināms cilvēks ir pieņēmis izaicinājumus un konkrētu laika posmu plāno izdzīvot ar noteiktu naudas summu dienā. Visbiežāk tie ir divi vai pieci ASV dolāri. Šāda veida izaicinājums ir iespēja pārliecināties par savu disciplīnu budžeta plānošanā azartiskiem cilvēkiem, kuri turklāt vēl grib izmēģināt jaunas lietas. Ne velti šādā eksperimentā pirms kāda laika iesaistījās arī aktrise Gvineta Paltrova. Savukārt tiem, kuriem nepatīk šāda veida izaicinājumi, ir iespēja izmantot dažādas programmas un aplikācijas.

4. Izmantot virtuālo palīgu

Viena no iespējām ir programma Jums nepieciešams budžets (You need a budget (YNAB), kas ir personīga finanšu programmatūra ar stingrām budžeta iezīmēm. Programmatūra darbojas Windows vai Apple datoros, un tai ir mobilā versija, lai pārbaudītu savu budžetu un ievadītu darījumus, kad neizmantojat datoru. Mobilās lietotnes sinhronizē darījumus, kas tiek ievadīti viedtālrunī vai planšetdatorā. Tā ir viena no vienkāršākajām programmām tiem, kuri līdz šim to nekad nav darījuši. Tā nav pārslogota ar daudzām sarežģītām funkcijām un sniedz iespēju pieteikties tiešsaistes apmācībām ar instruktoru.

Ir mazāk iespēju neveiksmēm, jo lietotnei ir atbildības partneris, kas palīdzēs reizēs, kad gadīsies novirzīties no izveidotā budžeta. YNAB ir pārlūkprogramma, taču tajā ir arī Android un iPhone programmas, kas sinhronizē datus ar jūsu darbvirsmu. Programma gan nav bez maksas, tās lietošana izmaksā apmēram 50 ASV dolāru gadā. Taču tiešsaistē ir pieejamas arī līdzīgas programmas gan par velti, gan par dažādu intervālu abonenta maksām.

5. Likt naudai strādāt

Vēl viens veids, kā plānot budžetu un paralēli pelnīt, ir izmantot investēšanas iespējas. Viena no tādām ir programmatūras lietotne Personal Capital, kas sniedz iespēju importēt darījumus no dažādiem kontiem. Diemžēl tas neļauj veidot savas budžeta kategorijas. Jālieto saraksts, kuru nodrošina lietotne. Tas var prasīt nelielu improvizāciju. Lietotnē ir iespējas izveidot daudzas tabulas gan tēriņiem, gan ietaupījumiem, kā arī salīdzināt savu budžetu no vienas nedēļas vai viena mēneša ar citas nedēļas vai mēneša budžeta, un personīgajam kapitālam ir arī lielisks informācijas panelis. Šī lietotne ir ļoti piemērota tiem, kas vēlas uzlabot savus ieņēmumus. Tā seko jūsu neto vērtībai, un tajā ietilpst investīciju rīki. Šī lietotne ir bez maksas.

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība aicina pieteikties uz Naukšēnu pamatskolas direktora/-es amatu (uz nenoteiktu laiku) Ja Tev ir vēlme: • plānot un vadīt Naukšēnu pamatskolas (turpmāk – Skola) stratēģisko attīstību; • nodrošināt kvalitatīvu izglītības procesu, jaunā izglītības satura ieviešanu un profesionālu pārmaiņu vadību; • veidot labvēlīgu vidi pedagogu, audzēkņu, to vecāku radošai un inovatīvai darbībai; • vadīt un kopējam mērķim motivēt Skolas pedagogus/darbiniekus; • rūpēties par Skolas reputāciju, sekmēt audzēkņu piesaisti; • iedvesmot, virzīties uz izaugsmi, mācīties un palīdzēt mācīties citiem, rast inovācijas un radošus risinājumus; • nodrošināt Skolas resursu efektīvu izmantošanu; • pārstāvēt Skolas intereses valsts un pašvaldību institūcijās, sadarbības projektos u.c.; un ja Tev ir: • izglītība atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”; • atbilstība Izglītības likumā un Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteiktām prasībām; • vismaz triju gadu pedagoģiskā darba pieredze izglītības jomā vai izglītības vadības darbā; • izglītības jomas reglamentējošo normatīvo aktu pārzināšana un pieredze to sagatavošanā; • stratēģisks redzējums par Skolas attīstību, izpratne par inovācijām izglītībā, prasmes tās ieviest; • nevainojama reputācija; • valsts valodas prasme augstākajā līmenī, vismaz viena Eiropas Savienības oficiālā valoda profesionālajai darbībai nepieciešamajā apjomā; • kompetences: līdera dotības, prasme organizēt un vadīt komandas darbu; spēja argumentēt savu viedokli un pieņemt lēmumus, iedvesmot kolektīvu; labas komunikācijas, sadarbības un prezentācijas prasmes; augsta atbildības sajūta, precizitāte un spēja vadīt pārmaiņas; • teicamas prasmes darbā ar MS Office programmām; • vēlama B kategorijas autovadītāja apliecība; mēs piedāvājam: • dinamisku, interesantu un atbildīgu darbu un ideju īstenošanas iespējas uz attīstību vērstā pašvaldībā; • stabilu atalgojumu, kas tiek noteikts atbilstoši Ministru kabineta 05.07.2016. noteikumiem Nr.445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi” (no 1724,- EUR pirms nodokļu nomaksas); • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. Motivācijas vēstuli, CV, augstākās izglītības dokumenta kopiju, kā arī stratēģisko redzējumu par Skolas attīstības prioritārajiem virzieniem līdz divām A4 lapām datorrakstā, Arial fontā, ar burtu lielumu “11”, lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmierasnovads.lv, vai personīgi Valmieras novada pašvaldības Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā, adrese: Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras novads, ar norādi Naukšēnu pamatskolas direktora/-es amatam”, līdz 2025.gada 6.jūnijam. Tālrunis papildu informācijai: 64207148. Ar nolikumu "Pretendentu atlases nolikums Naukšēnu pamatskolas direktora/-es amatam" varat iepazīties šeit. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: VADĪTĀJS /DIREKTORS /PĀRVALDNIEKS (IZGLĪTĪBAS JOMĀ) Darba vietas adrese: LATVIJA, Naukšēnu skola, Naukšēni, Naukšēnu pag., Valmieras nov. Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-06-06 Kontaktpersona: personals@valmierasnovads.lv 64207148

Mūsu partneri