Valmieras Ziņas

642 tehnikas vienības gatavas cīņai ar sniegu un ledu

Lasīšanas laiks: 5 min

Pagājušajā nedēļā VAS Latvijas Valsts ceļi (LVC) rīkoja preses konferenci Vidzemes reģionālo mediju pārstāvjiem par valsts autoceļu tīkla uzturēšanu ziemas sezonā un citiem aktuālajiem jautājumiem par valsts autoceļu tīklu.

LVC ceļu pārvaldīšanas un uzturēšanas pārvaldes direktors Aldis Lācis medijus informēja par autoceļu uzturēšanu ziemas periodā, tai skaitā par ziemas uzturēšanas darbu izmaksām, finansējuma sadalījumu un autoceļu uzturēšanas klasēm.

Finansējums nedaudz palielinājies

Valsts autoceļu uzturēšanas klases tiek noteiktas atbilstoši ceļa nozīmei, satiksmei un pasažieru (arī skolēnu) pārvadājumu maršrutiem. Ziemas sezona sāksies no 1.novembra.

A.Lācis pastāstīja, ka

finansējums autoceļu uzturēšanai ziemas periodā pēdējos gados ir pieaudzis, tiesa – nelielā apjomā. Līdz ar to ik gadu nedaudz palielinās ceļu garums, kas tiek uzturēt atbilstoši A un A1 klasei un samazinās ceļu kopgarums, kas tiek uzturēti atbilstoši C un D klasei.

Vidzemē šajā ziemas sezonā atbilstoši A klasei uzturēs 17 km (pērn 17 km) ceļu, A1 klasei – 632 (pērn 612) km, B klasei – 610 (pērn 554) km. Vislielākais ceļu kopgarums atbilst C klasei – 3031 (pērn 3102) km un D klases ceļi – 532 (pērn 548) km. Kopumā Vidzemē tiks uzturēti 4823 (pērn 4835) km valsts ceļu. Plānotās ikdienas uzturēšanas darbu izmaksas ziemas sezonā būs 6 768 180 (pērn 7 073 487) eiro.

 

Ik gadu faktiskās izmaksas pārsniedz plānotās izmaksas, izņemot 2013./2014.gada sezonu. Kā skaidroja A. Lācis, šajā sezonā ietaupījums radies, jo netika veikta ceļu periodiskā apstrāde. Taču pēc vairākiem grupuveida ceļu satiksmes negadījumiem tika nolemts atjaunot daudz intensīvāku ceļu apstrādi, kā rezultātā izdevumi atkal pieauga. Pašlaik periodiskā ceļu apstrāde ir paredzēta normatīvajos aktos – Ministru Kabineta noteikumos nr. 224 “Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli”

LVC pārstāvis uzsvēra, ka

preventīvā kaisīšana ir visai dārga, un tā atmaksājas tikai posmos ar ļoti augstu satiksmes intensitāti.

 

Satiksmes intensitāte pieaug

2016.gadā satiksmes intensitāte Latvijā pieaugusi par 8 procentiem. Taču ceļu noslodze ir nevienmērīga. Vislielākā tā ir ap Rīgu, un tā samazinās, attālinoties no galvaspilsētas. Lielākā kravu plūsma ir uz ceļa VIA Baltica, it sevišķi posmā starp Lietuvas robežu un Rīgu. Starp valsts reģionālajiem ceļiem, visai liela transporta plūsmas intensitāte ir ap Valmieru, Cēsīm un Smilteni.

Bīstamākais mēnesis – jūlijs

LVC pārstāvis pieminēja, kādu zīmīgu faktu. Atšķirībā no Rietumeiropas valstīm, Latvijā nav izteikts negadījumu skaita pieaugums ziemas sezonā. To varētu skaidrot gan ar ceļu uzturētāju darbu, gan ar cilvēku piesardzību. Lielākais negadījumu skaits novērojams jūlijā un atsevišķās dienās Jāņu svinēšanas laikā.

Ziemas sezonā jārūpējas arī par veloceliņiem

A. Lācis norādīja, ka

palielinoties gājēju/veloceliņu skaitam, pieaug problēmas saistībā ar to uzturēšanu ziemā. Attīrot brauktuvi no sniega, ceļu uzturēšanas tehnika to nostumj uz gājēju celiņa. Savukārt attīrot celiņu, sniegs tiek samests atpakaļ uz brauktuves.

Tādēļ LVC pārstāvis aicināja pašvaldību komunālos dienestus vienoties ar ceļu uzturētājiem par saskaņotu darbību. Gadījumos, kad gājēju/veloceliņš nav notīrīts ziemā, neatkarīgi no to piederības valstij vai pašvaldībai, iedzīvotāji aicināti ziņot uz bezmaksas informatīvo tālruni 80005555.

A. Lācis atgādināja, ka aktuāla informācija par satiksmes ierobežojumiem autoceļu tīklā ir pieejama, gan zvanot uz diennakts bezmaksas informatīvo tālruni 80005555, gan VAS Latvijas Valsts ceļi mājaslapā www.lvceli.lv un aplikācijā Waze. Tāpat šos kontaktus var izmantot, lai ziņotu par visām problēmām, kas saistītas ar autoceļu stāvokli un ārkārtas situācijām –  bojātām ceļazīmēm, notriektiem dzīvniekiem u.c.

642 tehnikas vienības un 46 tūkstoši tonnu sāls

VAS Latvijas autoceļu uzturētājs (LAU) Valmieras ceļu rajona direktors Guntis Karps informēja,  visā valstī kopumā  ir 642 ceļu uzturēšanas tehnikas vienības. Pašlaik tiek samazināts greideru skaits, jo to izmantošana ir pārāk dārga. Tos nomaina lieljaudas traktori. Kopš pagājušās sezonas LVC mājaslapā pieejama interaktīvā karte, kurā redzama operatīvā informācija par nodarbinātās tehnikas skaitu un atrašanās vietu pēdējo divu stundu laikā. Visā Latvijā ziemas periodā strādās 52 operatīvie dežuranti un 4 reģionālie dežuranti, kuri organizēs uzturēšanas darbus.

Visā valstī vairākās noliktavās ziemas sezonai sagatavoti sāls krājumi 46 tūkstoši tonnu apjomā un 15 tūkstoši tonnu sāls/smilts maisījuma, kas ir apmēram puse no sezonai nepieciešamā daudzuma.

 

Jādomā par ceļu tīkla optimizāciju

Runājot kopumā ar ceļu tīkla uzturēšanu G. Karps atzina, ka Latvijā ir viens no lielākajiem ceļu kopgarumiem, pārrēķinot uz iedzīvotāju skaitu, tādēļ ir valsts ir izšķiršanās priekšā par to, vai tā spēj uzturēt tik plašu ceļu tīklu, samazinoties iedzīvotāju skaitam. Viņaprāt, izšķiršanās ir par uzturēšanas klasi, nevis par ceļu skaita samazināšanu.

Padomju laikos laukos būvētie ceļi daudzviet ir par platu, tādēļ uzturēšanā ir pārāk dārgi. Ņemot vērā citu Eiropas valstu pieredzi, lauku ceļus ar zemu satiksmes intensitāti, varētu sašaurināt, samazinot uzturēšanas izmaksas.

Taču arī ceļu rekonstrukcijai nepieciešami lieli līdzekļi. Līdzekļus var taupīt, samazinot uzturēšanas klasi ziemā vietējās nozīmes ceļiem. Guntis Karps kā piemēru minēja Somiju, kas daudzos ceļa posmos pārgājusi no “melnās” uz “balto” uzturēšanas klasi. Latvijā varētu izskatīt šādu iespēju, jo arī pie mums ir atļauts lietot radžotās riepas.

A. Lācis piebilda, ka pašlaik tiek veikts Latvijas ceļu tīkla izvērtējums, kam tiek pievienoti netiešie dati, piemēram, par elektrības patēriņu, par skolēnu skaitu un cita informācija, kas liecina par vajadzību izmantot ceļus. Arī šie dati apliecina, ka daudzviet būtu nepieciešams veikt ceļu sašaurināšanu, taču tas neesot izdarāms par ikdienas uzturēšanai atvēlētajiem līdzekļiem. LVC pārstāvis norādīja, ka vietējo ceļu sakārtošanai nākamgad plānots atvēlēt 25 miljonus eiro. Lai gan šī summa nav liela, taču tas ir lielākais līdzekļu pieaugums pēdējo 25 gadu laikā. Iepriekš ik gadus šim nolūkam bija pieejami tikai 5 miljoni eiro.

 

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Aicinām darbā AUTOBUSA VADĪTĀJU VALMIERAS AUTOPARKĀ DARBA PIENĀKUMI: pasažieru pārvadāšana saskaņā ar darba grafiku biļešu pārdošana darbs ar elektronisko kases aparātu pasažieru kvalitatīva apkalpošana PRASĪBAS PRETENDENTIEM: D kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecība, vēlams 95. kods vēlams D vai D 1 kategorijas transportlīdzekļa vadītāja stāžs vismaz divi gadi labas saskarsmes un komunikācijas prasmes latviešu valodas zināšanas UZŅĒMUMS PIEDĀVĀ: darbu stabilā uzņēmumā darba samaksu 1850 EUR (pirms nodokļu nomaksas) pilnas sociālās garantijas daļēju ceļa izdevumu apmaksu no dzīvesvietas uz darbavietu 95. koda apmācības apmācību pirms darba pienākumu uzsākšanas veselības apdrošināšanas iespējas iespēju savienot ar darbu citā uzņēmumā ikgadējās un 95. koda apmācības CV ar norādi vakancei „Autobusa vadītājs Valmieras autoparkā” iesniegt: sūtot elektroniski uz info@vtu-valmiera.lv personīgi SIA „VTU Valmiera” personāla daļā darba dienās no plkst.13:00 līdz 16:00 („Brandeļi”, Brandeļi, Kocēnu pagasts, Valmieras novads, Reģ.nr. 40003004220) Informācijai 29231565 * Iesniegtos personas datus SIA “VTU VALMIERA” izmantos, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu. Ja kandidāts vēlas, lai viņa personas dati tiktu saglabāti SIA “VTU VALMIERA” iekšējā datu bāzē ar mērķi tos apstrādāt citos SIA “VTU VALMIERA” personāla atlases konkursos, tad pieteikumā vakancei lūdzam kandidātam norādīt savu piekrišanu personas datu saglabāšanai. Profesija: AUTOBUSA VADĪTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Brandeļi, Kocēnu pag., Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Transports / Loģistika Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-31

Mūsu partneri