Valmieras Ziņas

Seši lielākie izaicinājumi modernam grāmatvedim

Lasīšanas laiks: 4 min

Tehnoloģiju radītās izmaiņas visās biznesa jomās ļoti tieši skar arī grāmatvedību un finanšu uzskaiti. Grāmatveži faktiski kļūst par biznesa konsultantiem, kuriem jārisina tās pašas problēmas, kas ir aktuālas citu risku vadībai, atzīst “Grāmatvedības foruma 2016” eksperti.

“Veiksmīgam finanšu vadītājam ir jāprot prasmīgi žonglēt ar tādiem izaicinājumiem kā sadarbība ar iesaistītajiem partneriem, lēmumu pieņemšanas (ne)efektivitāte, cilvēciskais faktors. Arī finanšu vadībā ir savas “aklās zonas”, par kurām mēs visi zinām, bet nereti piemirstam,” saka SEB bankas finanšu direktors Kārlis Danēvičs.

Eksperti apkopojuši būtiskākos izaicinājumus, kas tuvākajā laikā ietekmēs finanšu konsultāciju un grāmatvedības nozari.

Uzskaitvedi aizvieto tehnoloģijas un tiešsaistes grāmatvedība

Jādomā, nav tālu diena, kad uz jautājumu – cik daudz laika, jūs pavadāt ievadot datus, ikviens grāmatvedis atbildēs, ka manuāli datus neievada vispār. Arī drukātos rēķinus aizvien vairāk aizvieto pilnvērtīgi elektroniskie rēķini, kurus automātiski “saprot” un spēj apstrādāt grāmatvedības programmas.

“Latvijā patlaban aptuveni 15% visu rēķinu aprit elektroniskā formātā. To izmantošanu veicinātu skaidrāks regulējums un vienots standarts,” atzīst tehnoloģiju uzņēmuma “Visma Enterprise” produktu attīstības vadītājs Artūrs Ernštreits.

Savukārt Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācijas valdes priekšsēdētāja vietniece Ilze Palmbaha skaidro, ka šodien var runāt par tiešsaistes grāmatvedības triumfu, jo strauji attīstās grāmatvedības programmas, lietotnes un dažādi papildrīki, kas atvieglo uzskaiti. Samazinoties mehāniskai datu apstrādei, grāmatvežiem ir laiks darīt citas lietas un pieaug zināšanu nozīme.

“Digitālā paaudze” spiež plašāk izmantot tehnoloģijas

Līdz šim grāmatveži lielākoties sadarbojās ar paaudzi, kura “neaug” līdzi tehnoloģijām. Viņiem digitālā vide drīzāk bija pasveša pasaule, nevis iespēja. Taču ekonomiski aktīvo cilvēku vidū aizvien vairāk ir jūtama “digitālā paaudze”. Ir tikai loģiski, ja jaunieši, kas ir izauguši kopā ar datoriem, viedtelefoniem un citiem sīkrīkiem, vēlas strādāt kopā ar partneriem, kas ir orientēti uz moderno tehnoloģiju izmantošanu. Arī no darba devējiem viņi pieprasa atbilstoši aprīkotu vidi, ātru, dinamisku un interesantu darbu.

Maksa par grāmatvedības pakalpojumiem balstīsies nevis uz patērēto laiku, bet gan sniegto pievienoto vērtību

Jau šodien finanšu uzskaites tehnoloģijas ļauj uzkrāt nepieciešamos datu masīvus, tos vispusīgi izanalizēt un iegūtajiem rezultātiem piekļūt tiešsaistē, tādēļ mazinās vēsturisko datu un to apkopošanas vērtība. Sekas – nodokļu deklarāciju un pārskatu sagatavošana varētu kļūt pat uz pusi lētāka, atzīst Palmbaha.

Tieši tāpat mainās arī vispārējie samaksas aprēķināšanas principi, proti, maksa vairs nebalstās uz patērēto laiku, bet gan uz finansistu sniegto pievienoto vērtību. Proti, to, cik prasmīgi grāmatveži/finanšu konsultanti spēj analizēt datus, identificēt riskus, noteikt labvēlīgas un negatīvas tendences biznesa attīstībā un ieteikt risinājumus to līdzsvarošanai.

Uzņēmēja uzticības persona vairs nav grāmatvedis, bet gan finanšu konsultants

Digitāli uzkrātā un ērti apstrādājamā finanšu informācija maina arī attiecības starp grāmatvežiem un uzņēmējiem. Vieglāk apstrādājamie dati ļauj arī vieglāk nomainīt grāmatvedi, bet uzņēmējiem daudz svarīgāki un neaizvietojamāki kļūst finanšu vadības konsultanti, analītiķi.

“Tā kā datorprogrammas spēj efektīvi paveikt aizvien vairāk grāmatvedības funkciju, tad mums jāfokusējas uz funkcijām, ko ar automatizāciju nevar aizstāt – risku identificēšana un vadība, radoša pieeja efektīvai finanšu pārvaldīšanai, kā arī atbalsts biznesa iespēju dažādošanai,” uzskata Danēvičs.

Jāspēj pamanīt izmaiņas, kas var būtiski mainīt esošos modeļus

Normatīvais regulējums vienmēr atpaliks no reālo izmaiņu tempa, tādēļ viens no izaicinājumiem finanšu vadības profesionāļiem ir savlaicīgi pamanīt tās izmaiņas, kurām ir potenciāls būtiski mainīt esošo biznesa modeli, lai varētu tām pielāgoties, skaidro SEB bankas finanšu direktors.

Tieši tādēļ prasmīga finanšu vadītāja konsultācijas ir tik svarīgas gan ambicioziem jaunuzņēmumiem, gan nelielām nišas kompānijām, kas vēlas “pārlekt” jaunā līmenī, atzīst eksperti.

Grāmatvežiem “dzīvībai svarīgas” ir mārketinga un pārdošanas iemaņas

Eksperti atzīst, ka grāmatvedības un finanšu konsultāciju uzņēmumi spēj piedāvāt izcilu kompetenci, kas palīdz biznesam straujāk attīstīties, gūt lielāku peļņu un nodarbināt vairāk cilvēku. Taču veiksmīgs grāmatvedības bizness būs iespējams vien tad, ja grāmatveži mainīs attieksmi pret savu pakalpojumu pārdošanu. Proti, šobrīd daudz svarīgāk ir pārdot nevis pakalpojumus, bet gan darba rezultātā pieejamo pievienoto vērtību.

Šodien labiem grāmatvedības speciālistiem ir nepieciešamas gan svešvalodu zināšanas, gan mārketinga, pārdošanas un komunikācijas prasmes, jāpārzina arī tiešsaistes programmas, secina Palmbaha.

 

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras muzejs (turpmāk – muzejs) aicina darbā uz nenoteiktu laiku apmeklētāju konsultantu/-ti (pilna slodze). Darba vietas adrese: Bruņinieku iela 1, Valmiera, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • sniegt apmeklētājiem (t.sk. ārvalstu tūristiem) informāciju par ekspozīciju “de Woldemer” un muzeju, vadīt ekskursijas ekspozīcijā de Woldemer; • nodrošināt kvalitatīvu klientu servisu latviešu valodā un svešvalodās; • veikt ekspozīcijas telpu, inventāra, videonovērošanas kameru monitoringu; • veikt skaidras/bezskaidras naudas darījumus, veikt skaidras naudas un POS termināla uzskaiti ar kases aparātu; • sagatavot un iesniegt ar pienākumu izpildi saistīto grāmatvedības atskaiti; • nodrošināt apmeklētāju uzskaiti elektroniskajā apmeklētāju reģistrācijas modulī; un ja Tev ir: • vidējā izglītība; • pieredze darbā muzejā vai kultūras mantojuma objektā/ iestādē radniecīgā jomā; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • vienas Eiropas Savienības dalībvalstu oficiālās valodas zināšanas saskarsmes nodrošināšanā ar ārvalstu klientiem, kuri nepārvalda valsts valodu; • kompetences: labas komunikācijas spējas ar klientiem; spēja strādāt komandā un individuāli; spēja pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību par pieņemtajiem lēmumiem; augsta atbildības sajūta, precizitāte, pozitīva attieksme pret darbu; • labas datorlietošanas prasmes; mēs piedāvājam: • summēto darba laiku; • atbildīgu un dinamisku darbu uz attīstību vērstā iestādē; • pamatalgu pārbaudes laikā 936 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 985 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu un citas sociālās garantijas atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. Profesionālās darbības aprakstu (CV) un motivācijas vēstuli lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz muzejs@valmierasnovads.lv, vai personīgi: Valmieras muzejs, Bruņinieku iela 1, Valmiera, Valmieras novads, ar norādi „Apmeklētāju konsultanta/-tes amatam”, līdz 2026.gada 7.janvārim. Tālrunis papildu informācijai: 64224770. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: KLIENTU APKALPOŠANAS SPECIĀLISTS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Bruņinieku iela 1, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2026-01-07 Kontaktpersona: muzejs@valmierasnovads.lv 64224770

"Valmieras piens", AS piedāvā darbu laborantam (-ei) Prasības kandidātam: Profesionālā vidējā izglītība pārtikas rūpniecībā; Zināšanas par kvalitātes vadības, vides pārvaldības, produkta nekaitīguma un pārtikas drošuma sistēmu standartu prasībām; Spēja strādāt ar datoru ikdienas darba uzdevumu veikšanai; Augsta atbildības sajūta, precizitāte un spēja strādāt patstāvīgi. Galvenie darba pienākumi: Ražošanas tehnoloģiskā procesa, iekārtu un inventāra higiēnas stāvokļa kontrole; Tehnoloģisko parametru un gatavās produkcijas fizikāli ķīmisko un sensoro analīžu veikšana saskaņā ar noteikto plānu; Analīžu rezultātu izvērtēšana atbilstoši uzņēmuma standartiem un specifikācijām; Laboratorijas dokumentācijas un gatavās produkcijas kvalitātes apliecību noformēšana. Mēs piedāvājam: Dinamisku un stabilu darba vidi; Nepieciešamās apmācības, uzsākot darbu; Bruto darba algu no 1190 EUR; Veselības un nelaimes gadījumu apdrošināšanu pēc pārbaudes laika; Bezmaksas iknedēļas pārtikas produktu komplektus un citus uzņēmuma labumus. Pretendentus lūdzam sūtīt CV uz e-pastu: valmieras.piens@foodunion.com. Sazināsimies ar kandidātiem, kuri tiks izvirzīti nākamajai atlases kārtai. Nosūtot savu CV, pretendents piekrīt, ka AS “Valmieras piens”, reģ. nr. LV 40003020475, kā datu pārzinis, veiks personas datu apstrādi CV atlases procesā. Profesija: LABORANTS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Rīgas iela 93, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Ražošana Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2026-01-16 Darba sākšanas datums: 2025-12-17 Kontaktpersona: Sannija Novika Izglītības līmenis: Profesionālā vidējā izglītība

Mūsu partneri