Lasīšanas laiks: 7 min
Lai pievērstu uzmanību kritiskajai situācijai sabiedriskā transporta nozarē, kur nepietiekams finansējums apdraud kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanu, pasažieru pārvadātāji visā Latvijā 16. septembrī rīkos protesta akciju “Viena stunda bez sabiedriskā transporta”. No plkst. 10.00 līdz 11.00 visi akcijā iesaistītie pārvadātāji apturēs pakalpojumu sniegšanu – autobusi neizbrauks reisos vai reisa izpildes laikā apstāsies atbilstošās, pasažieriem drošās vietās, portālu “Valmieras Ziņas” informēja SIA „VTU Valmiera” Sabiedrisko attiecību speciāliste Zane Bulmeistare.
Akcijā piedalīsies pasažieru pārvadātāji, kas sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes pārvadājumos un kuriem ir noslēgts ilgtermiņa līgums ar valsts SIA “Autotransporta direkcija”. Tādējādi autobusu kustību vienu stundu 16. septembrī pārtrauks SIA “Daugavpils autobusu parks”, AS “Talsu autotransports”, SIA “Tukuma auto”, AS “Rēzeknes autobusu parks”, SIA “VTU Valmiera”, SIA “Norma A”, AS “Liepājas autobusu parks”, AS “Nordeka”, PSIA “Ventspils reiss”.
Protesta akcijas norise
Protesta akcija norisināsies 16. septembrī no plkst. 10.00 līdz 11.00.
Reģionālo maršrutu autobusi, kas šajā laikā būs ceļā, apstāsies atbilstošās, pasažieriem drošās vietās.
Ja īsi pirms akcijas sākšanās autobuss būs autoostā, tas kustību neuzsāks, reisu uzsākot pēc plkst. 11.00.
Autobusi, kas būs iebraukuši Rīgā, kustību neapturēs, turpinot ceļu līdz Rīgas Starptautiskajai autoostai.
Plkst. 11.00 autobusi atsāks kustību, pabeidzot kavēto reisu izpildi. Atsevišķu reisu izpilde netiks veikta.
Iespēju robežās domājam par pasažieru ērtībām
Akcijas mērķis ir pievērst uzmanību kritiskajai situācijai sabiedriskā transporta nozarē, pēc iespējas mazāk radot neērtības pasažieriem. Tādējādi, ja pasažierim ir svarīgi nokļūt galamērķī konkrētā laikā, lūdzam izvēlēties alternatīvu nokļūšanas laiku vai veidu.
Informācija par protesta akciju pieejama pasažieru pārvadātāju tīmekļvietnēs, sociālajos medijos un autoostās. Autoostās būs pieejama informācija par autobusu izbraukšanas kārtību no autoostām, tiem vienlaikus sākot kustību pēc plkst. 11.00.
Pārvadātāji savās tīmekļvietnēs publicēs sarakstu, kurā apkopoti visi reisi, kurus ietekmēs protesta akcija. Pasažieriem neskaidrību gadījumā būs iespēja sazināties ar pārvadātāju.
Autobusu apstāšanās organizēta tā, lai netraucētu citiem satiksmes dalībniekiem, proti, autobusi, kas jau būs plkst. 10.00 iebraukuši Rīgā, ceļu turpinās bez apstāšanās. Tāpat iespēju robežās apstāšanās vietas plānotas netālu no labierīcībām, kā arī vietās, kur pasažieriem ir iespēja izkāpt. Lūdzam ņemt vērā, ka pasažieriem ir jāatgriežas autobusā pirms plkst. 11.00, kad autobusi atsāks kustību. Protams, pasažieri minēto stundu var pavadīt autobusā.
Atbilstoši normatīvo aktu prasībām pasažierim ir tiesības vērsties pie pārvadātāja ar lūgumu atlīdzināt tiešos zaudējumus, ja tie radušies sabiedriskā transporta kavēšanās vai reisu atcelšanas dēļ un ja pasažieris bija iegādājies biļeti uz attiecīgo reisu.
Pasažieriem ir iespēja iepriekšpārdošanā iegādātās biļetes atgriezt atbilstoši tirdzniecības vietas noteiktajai kārtībai. Neskaidrību gadījumā lūdzam sazināties ar tirdzniecības vietu. Ja tirdzniecības vieta atgriež daļēju samaksu par iegādāto biļeti, lūgums sazināties ar pārvadātāju, kura izpildītais reiss tiks kavēts vai atcelts, par starpības segšanas kārtību.
Aizsargājam pasažieru intereses, lai reģionālie maršruti nepazustu
Aicinām atbalstīt pasažieru pārvadātāju centienus saglabāt reģionālo maršrutu pieejamību un kvalitāti, izmantojot tēmturi #StundaBezTransporta, ja sociālajos medijos publicēta ar protesta akciju saistīta informācija.
Akcijas mērķis ir aizstāvēt iedzīvotāju intereses un pievērst lēmumu pieņēmēju uzmanību par nepietiekamo finansējumu sabiedriskā transporta nozarei. Ārkārtas apstākļu dēļ strauji pieaugušas izmaksas, uzņēmumu finansiālās iespējas ir būtiski samazinājušās, ierobežoto finanšu resursu dēļ kļūst arvien grūtāk piesaistīt autobusu vadītājus, un tas apdraud regulāru un nepārtrauktu pakalpojumu nodrošināšanu iedzīvotājiem.
Vēlamies atzīmēt, ka Sabiedriskā transporta padome 04.09.2025. nolēma, ka dotētais reģionālās nozīmes autobusu maršruta tīkls nākamgad plānots 56,145 miljonu kilometru apmērā, kas ir par 11,06 miljoniem kilometru jeb 16 % mazāk nekā prognozēts 2025. gadā. Paredzēts, ka katrā maršruta tīkla daļā tiks samazināti reisi vai reisu daļas ar zemu rentabilitātes un pārvadāto pasažieru rādītāju. Pieņemtais lēmums būtiski ietekmēs pasažieru mobilitātes iespējas lauku reģionos. Finansējuma trūkums nozarei turpmāk vēl vairāk ierobežos pasažieru iespējas nokļūt uz skolu, aptieku vai darba vietu.
Pārvadātāju prasības
Lūdzam kompensēt pārvadātāju zaudējumus, kas radušies ilgtermiņa līgumu dēļ ārkārtas apstākļu ietekmē laikā no 2022. gada 1. jūlija līdz 2025. gada 31. augustam. Prasītā kompensācija 10 % apmērā no ilgtermiņa līgumos noteiktās pakalpojuma cenas sedz tikai to faktisko izmaksu daļu, kas pārsniedz piedāvājumos prognozēto izmaksu pieaugumu. Tiek lūgts kompensēt tikai to sadārdzinājumu, kuru nebija iespējams paredzēt ne pārvadātājiem, ne pasūtītājam, pat ne Latvijas Bankas ekspertiem.
Dīzeļdegvielas cenu maksimums Latvijā tika fiksēts 2022. gada jūnijā, un pēc 1. jūlija iestājās ilgstošs augstu izmaksu periods, kas būtiski palielināja pārvadājumu pašizmaksu. Šajā brīdī pieci pārvadātāji jau bija uzsākuši ilgtermiņa līgumu izpildi. Retroaktīva kompensācija nepieciešama tāpēc, ka pārvadātāji zaudējumus uzkrāj jau kopš 2022. gada jūlija, nodrošinot sabiedriskā transporta pakalpojumu nepārtrauktību. Ja šie zaudējumi netiks kompensēti, uzņēmumu finansiālā situācija kļūs kritiska un būs apdraudēta sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšana.
Slēdzot līgumus, pārvadātāji uzņēmās samērīgus komercdarbības riskus, taču vēlāk Krievijas sāktā kara Ukrainā un inflācijas izraisītā ilgstošā cenu pieauguma dēļ būtiski pārsniegts tas, ko varēja objektīvi prognozēt un iekļaut piedāvājumos. Turklāt investīcijas jau bija veiktas – daudzi uzņēmumi jau bija ieguldījuši autobusu parkā, remontos un darbiniekos, lai piedalītos konkursā. Atteikšanās nozīmētu šo ieguldījumu zaudēšanu.
Lūdzam palielināt līgumcenu vismaz 10 % apmērā no 1. septembra, veicot atbilstošus grozījumus līgumos. 10 % palielinājums nenosedz faktisko pašizmaksu, bet vismaz samazina zaudējumu apmēru, paverot iespēju turpināt sniegt pakalpojumu.
Nepietiekams finansējums sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ir ilglaicīga problēma. Pārvadātāji jau vairāku gadu garumā katrs individuāli ir vērsušie pie valsts SIA “Autotransporta direkcija” (pakalpojumu pasūtītājs) un Satiksmes ministrijas, lai informētu par situācijas nopietnību, lūdzot atbalstu atbilstoši līgumos un normatīvajos aktos noteiktai kārtībai. Jāpiemin, ka 5. septembrī pārvadātājiem bija tikšanās ar valsts SIA “Autotransporta direkcija” un Satiksmes ministriju, bet diemžēl risinājumi netika piedāvāti.
Pārvadātāji, gatavojot piedāvājumus iepirkumiem 2019.–2021. gadā, balstījās uz Latvijas Bankas oficiālajām prognozēm un pasūtītāja norādēm iepirkuma dokumentācijā par paredzamajām līgumcenām. Ja prognozes būtu piepildījušās, līgumu izpilde būtu iespējama par piedāvājumā noteiktajām cenām.
Apkopojot informāciju par visiem pārvadātājiem, kuri sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes pārvadājumos, zaudējumu apmērs 2025. gadā varētu sasniegt 6,95 milj. euro. Tā ir prognoze atbilstoši šī brīža cenām, pieņemot, ka otrajā pusgadā nav būtiskas svārstības galvenajās izmaksās (degviela, darba samaksa, EURIBOR u.c.).
Bez papildu finansējuma uzņēmumi nespēj nosegt šo starpību, un tas tieši apdraud uzņēmumu maksātspēju un iespējas nodrošināt pārvadājumu nepārtrauktību.
Mūsu prioritāte ir, lai iedzīvotājiem būtu drošs, pieejams un uzticams transports. Mēs pilnībā izprotam valsts budžeta iespējas un esam gatavi sadarboties, meklējot risinājumu.