Valmieras Ziņas

Mazsalacas novada vadītājs: Jāpārskata pirmā līmeņa pašvaldību funkcijas un jāveido otrais līmenis (2)

Lasīšanas laiks: 4 min

Jau vairāk nekā mēnesi un īpaši pastiprināti pēdējās nedēļas laikā daudzu prātus nodarbina potenciālā Administratīvi teritoriālā reforma. 10. aprīlī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) prezentēja jaunizveidoto karti un izsūtīja pašvaldībām informatīvo ziņojumu, kas ir pamats kartes izveidei. Pašvaldībām tika dota nedēļa laika iepazīties ar šo dokumentu, izvērtēt tā saturu un sniegt par to viedokli. Ar pārdomām par procesu dalījušies liela daļa priekšsēdētāju. Ir tādi, kas ambiciozi saka: “Jā”, un tādi, kas norāda uz nepilnībām procesā. Manas domas sakrīt ar Kocēnu novada priekšsēdētāja Jāņa Olmaņa pausto.

Mazsalacas novada pašvaldības vadības skatījumā jautājumu var iedalīt divos blokos – ziņojuma saturs un būtība.

Saturiski ziņojums sagatavots nepilnīgi, pieļaujot gan paviršības, gan loģikas kļūdas. Piemēram, ziņojumā neprecīzi norādīts šobrīd likumam neatbilstošo teritoriju skaits, jo Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma 7.panta 4.punkts ir pārfrāzēts, tādējādi mainot tā juridisko un faktisko nozīmi. Kļūdīties ir cilvēcīgi, bet, vai šī kļūda ir neapzināta, lai vērtē katrs pats.

Ziņojumā argumentēts, ka pašvaldību līdzšinējā sadarbība pārnovadu mērogā liecina par pašvaldību nespēju iedzīvotājiem patstāvīgi nodrošināt kvalitatīvus pakalpojumus. Līdzīgi argumentēts, ka speciālistu vai vadītāju nepilnas darba slodzes liecina par vāju pašvaldību. Tajā pašā laikā Latvijas Republikas Valsts kontroles atzinumos rosināts novadiem veidot kopīgas iestādes, deleģējot tām funkcijas, un tādējādi optimizējot izlietotos resursus. Tas nozīmē, ka ziņojums ir pretrunā ar Latvijas Republikas Valsts kontroles nostāju jautājumā par vairāku novadu dibinātām kopīgām iestādēm. Mazsalacas novada pašvaldība vienmēr ir īstenojusi Latvijas Republikas Valsts kontroles ieteikumus, turpinās to darīt un piekrīt, ka pašvaldībām ir jāizlieto līdzekļi iespējami efektīvākajā veidā.

Salīdzinot administrācijas izmaksas ar kopējām pašvaldības izmaksām, tiek iezīmēta tendence, ka mazākās pašvaldībās administrācijas izmaksas ir proporcionāli lielākas. Šis pats apgalvojums ir spēkā, salīdzinot blīvi un reti apdzīvotas teritorijas. Ziņojumā netiek parādīts, kāds būs mehānisms administratīvo izmaksu mazināšanai pēc potenciālās reformas, kā arī nav analizēta situācija pēc 2009. gada reformas, pēc kuras, samazinot pašvaldību skaitu teju pieckārtīgi, vēlamais administratīvo izmaksu samazinājums netika panākts. Gluži pretēji – administrācijas izmaksas pieauga.

Informatīvajā ziņojumā nav parādīts, kā tiks sasniegti administratīvi teritoriālās reformas mērķi un kā šo mērķu īstenošanu ietekmēs pirmā līmeņa pašvaldību apvienošana. Tāpat ziņojumā nav iekļauta skaidra ieguvumu un risku analīze. Ir pieejami vairāki pētījumi par šādām reformām pasaulē, tajā skaitā Eiropā, kā arī jau šobrīd Latvijā ir dažāda izmēra pašvaldības, piemēram, Alūksnes un Gulbenes pašvaldību robežas nav plānots mainīt, attiecīgi varam vērtēt, cik veiksmīgi šīm teritorijām izdodas pārvarēt VARAM minētos šķēršļus. Ja VARAM piedāvātā formula būtu tik efektīva, kā Pūces kungs to sola, diviem iepriekš minētajiem novadiem būtu jābūt attīstītas teritorijas paraugiem. Diemžēl tā nav. Nav pierādījumu, kas apstiprinātu, ka pirmā līmeņa pašvaldības izmērs ir tieši saistīts ar konkrētās teritorijas attīstību.

VARAM sagatavotais piedāvājums pēc būtības atspoguļo pašvaldības kā pakalpojumu sniedzējas un valsts deleģēto funkciju pildītājas, bet nepiemin, ka pašvaldību primārais uzdevums ir vietējo iedzīvotāju gribas īstenošana. Vietējās pašvaldības robežu maiņa ir ne tikai drauds iedzīvotāju identitātes zudumā, bet arī samazina kopienas iedzīvotāju spēju ietekmēt procesus savā dzīves telpā caur vietējo varu – tātad vājina demokrātiju Latvijā.

Apzināmies, ka Latvija, par spīti vienai no straujākajām ekonomiskajām izaugsmēm Eiropas Savienībā, joprojām saskaras ar demogrāfijas izaicinājumiem, kā arī piekrītam, ka 2009. gada reformas rezultāts ir uzlabojams, ņemot vērā šos izaicinājumus, bet nepiekrītam pirmā līmeņa pašvaldību teritorijas maiņai. Pamatojoties uz to, ka dažādu funkciju veikšanai ir dažāda “efektīvā teritorija”, piemēram, to, kādus pašdarbības kolektīvus katrā kultūras centrā nodrošināt, labāk lemt pagastu mērogā, bet to, kurus ceļus teritorijā remontēt pirmkārt, labāk lemt reģionāli, aicinām pārskatīt pirmā līmeņa pašvaldībām deleģētās funkcijas un tādas kā, piemēram, ceļu infrastruktūras sakārtošana vai sabiedriskā transporta plānošana, veikt plašākā mērogā, veidojot vēlētas otrā līmeņa pašvaldības.

Gribu piebilst –

ir cilvēki, kas saka, ka VARAM piedāvātais variants ir atgriešanās pie rajoniem. Tā gluži nav. Rajona pašvaldība lēma par skolu, ceļu un slimnīcu tīkliem, bet pārējā lemšana par to, kur un kā izlietot pašvaldības līdzekļus notika uz vietas pagastos un pilsētās. Jaunajā piedāvājumā lemšana par pilnīgi visu notiktu jaunajā teritorijas centrā un varam tikai minēt, cik vēlīga vai prātīga tā varētu būt attiecībā pret reti apdzīvoto lauku teritoriju.

    Jānis Kauliņš - 18.04.2019

    Labprāt apspriestos ar raksta autoru klātienē par šo jautājumu. Esmu netālu – Ķoņu pagastā.

      Rokpelnis - 19.04.2019

      Raksta autors ir gatavs apspriesties! Kontakti – mazsalaca.lv

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras bibliotēka aicina darbā Dikļu pagasta bibliotēkas (turpmāk – bibliotēka) vadītāju, valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra speciālistu/-i uz nenoteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: ● nodrošināt bibliotēkas darbību, tai skaitā dokumentu apriti, finanšu plānošanu; ● kvalitatīvi veikt bibliotēkas lietotāju bibliotekāro un informacionālo apkalpošanu; ● palīdzēt iedzīvotājiem digitālo rīku lietošanā un izglītot iedzīvotāju grupas digitālajās prasmēs; ● organizēt bibliotēkas profilam atbilstošus pasākumus un sadarboties ar Valmieras novada bibliotēkām un citām organizācijām; ● veikt bibliotēkas krājuma uzskaiti, organizēšanu un papildināšanu; ● veikt novadpētniecības darbu; ● nodrošināt valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra darbu Dikļu pagasta bibliotēkā; un ja Tev ir: ● augstākā izglītība; ● valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; ● teicamas zināšanas un iemaņas darbā ar informācijas tehnoloģijām un vēlme tās pilnveidot un praktizēt darbā; ● kompetences: labas komunikācijas un prezentācijas prasmes; teicamas darba plānošanas un organizēšanas prasmes; prasme patstāvīgi pieņemt lēmumus, atbildības sajūta; mēs piedāvājam: ● pamatalgu pārbaudes laikā 999,00 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 1052,00 EUR pirms nodokļu nomaksas; ● iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; ● darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; ● interesantu, atbildīgu un dinamisku darbu; ● profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas; ● drošu un sakārtotu darba vidi. Motivācijas vēstuli, CV un augstākās izglītības dokumenta kopiju lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz kristine.kine@vb.valmierasnovads.lv, vai personīgi Valmieras bibliotēkā, adrese: Cēsu iela 4, Valmiera, Valmieras novads, ar norādi “Pieteikums Dikļu pagasta bibliotēkas vadītāja/-as amatam”, līdz 2025. gada 20. novembra plkst. 16.00. Tālrunis papildu informācijai: 64250830. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: Bibliotēkas struktūrvienības VADĪTĀJS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Cielaviņa, Dikļi, Dikļu pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-11-20 Kontaktpersona: kristine.kine@vb.valmierasnovads.lv 64250830

Mēs esam Tet oficiālais sadarbības partneris, kas paplašina klientu konsultantu komandu. Meklējam 2 kolēģus  🔧 Tavi pienākumi: Darbs ar jauniem un esošiem klientiem. Konsultēt par Tet pakalpojumu un produktu (internets, televīzija, viedie risinājumi, elektrība) Esošo pakalpojumu piedāvāšana un piemērotāko risinājumu atrašana Individuālo un komandas mērķu sasniegšana Lieliskas klientu pieredzes radīšana 🎯 Tu esi ideāls kandidāts, ja: Tev patīk komunicēt un Tu viegli radi kontaktu ar cilvēkiem Tu vēlies pelnīt, attīstīties un iesi gatavs izkāpt no komforta zonas Tev ir pozitīva attieksme, enerģija un spēja mācīties Esi azartisks un enerģisks Vēlies mācīties, attīstīties un pelnīt Esi motivēts/-a sasniegt rezultātus un nedomā palikt "komforta zonā" 🎁 Mēs piedāvājam:  Profesionālas apmācības un mentoru atbalstu Tirgū konkurētspējīgu atalgojumu Motivējošu, draudzīgu kolektīvu un mūsdienīgu darba vidi Ātras izaugsmes iespējas tiem, kas vēlas vairāk 💰 Darba alga : 1300–2500 € 📩 Sūti savu CV ar norādi "Valmiera" uz: cv@balticsalessolutions.lv. Profesija: KONSULTANTS Algas izmaksas veids: Akordalga Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Uzņēmuma līgums Darbības joma: Informācijas tehnoloģijas / Telekomunikācijas Pieteikto vietu skaits: 2 Līgums: Uzņēmuma līgums Aktuāla līdz: 2025-11-30 Darba sākšanas datums: 2025-11-07 Kontaktpersona: Sūti savu CV uz cv@balticsalessolutions.lv

Mūsu partneri