Valmieras Ziņas

Mazsalacas novada vadītājs: Jāpārskata pirmā līmeņa pašvaldību funkcijas un jāveido otrais līmenis (2)

Lasīšanas laiks: 4 min

Jau vairāk nekā mēnesi un īpaši pastiprināti pēdējās nedēļas laikā daudzu prātus nodarbina potenciālā Administratīvi teritoriālā reforma. 10. aprīlī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) prezentēja jaunizveidoto karti un izsūtīja pašvaldībām informatīvo ziņojumu, kas ir pamats kartes izveidei. Pašvaldībām tika dota nedēļa laika iepazīties ar šo dokumentu, izvērtēt tā saturu un sniegt par to viedokli. Ar pārdomām par procesu dalījušies liela daļa priekšsēdētāju. Ir tādi, kas ambiciozi saka: “Jā”, un tādi, kas norāda uz nepilnībām procesā. Manas domas sakrīt ar Kocēnu novada priekšsēdētāja Jāņa Olmaņa pausto.

Mazsalacas novada pašvaldības vadības skatījumā jautājumu var iedalīt divos blokos – ziņojuma saturs un būtība.

Saturiski ziņojums sagatavots nepilnīgi, pieļaujot gan paviršības, gan loģikas kļūdas. Piemēram, ziņojumā neprecīzi norādīts šobrīd likumam neatbilstošo teritoriju skaits, jo Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma 7.panta 4.punkts ir pārfrāzēts, tādējādi mainot tā juridisko un faktisko nozīmi. Kļūdīties ir cilvēcīgi, bet, vai šī kļūda ir neapzināta, lai vērtē katrs pats.

Ziņojumā argumentēts, ka pašvaldību līdzšinējā sadarbība pārnovadu mērogā liecina par pašvaldību nespēju iedzīvotājiem patstāvīgi nodrošināt kvalitatīvus pakalpojumus. Līdzīgi argumentēts, ka speciālistu vai vadītāju nepilnas darba slodzes liecina par vāju pašvaldību. Tajā pašā laikā Latvijas Republikas Valsts kontroles atzinumos rosināts novadiem veidot kopīgas iestādes, deleģējot tām funkcijas, un tādējādi optimizējot izlietotos resursus. Tas nozīmē, ka ziņojums ir pretrunā ar Latvijas Republikas Valsts kontroles nostāju jautājumā par vairāku novadu dibinātām kopīgām iestādēm. Mazsalacas novada pašvaldība vienmēr ir īstenojusi Latvijas Republikas Valsts kontroles ieteikumus, turpinās to darīt un piekrīt, ka pašvaldībām ir jāizlieto līdzekļi iespējami efektīvākajā veidā.

Salīdzinot administrācijas izmaksas ar kopējām pašvaldības izmaksām, tiek iezīmēta tendence, ka mazākās pašvaldībās administrācijas izmaksas ir proporcionāli lielākas. Šis pats apgalvojums ir spēkā, salīdzinot blīvi un reti apdzīvotas teritorijas. Ziņojumā netiek parādīts, kāds būs mehānisms administratīvo izmaksu mazināšanai pēc potenciālās reformas, kā arī nav analizēta situācija pēc 2009. gada reformas, pēc kuras, samazinot pašvaldību skaitu teju pieckārtīgi, vēlamais administratīvo izmaksu samazinājums netika panākts. Gluži pretēji – administrācijas izmaksas pieauga.

Informatīvajā ziņojumā nav parādīts, kā tiks sasniegti administratīvi teritoriālās reformas mērķi un kā šo mērķu īstenošanu ietekmēs pirmā līmeņa pašvaldību apvienošana. Tāpat ziņojumā nav iekļauta skaidra ieguvumu un risku analīze. Ir pieejami vairāki pētījumi par šādām reformām pasaulē, tajā skaitā Eiropā, kā arī jau šobrīd Latvijā ir dažāda izmēra pašvaldības, piemēram, Alūksnes un Gulbenes pašvaldību robežas nav plānots mainīt, attiecīgi varam vērtēt, cik veiksmīgi šīm teritorijām izdodas pārvarēt VARAM minētos šķēršļus. Ja VARAM piedāvātā formula būtu tik efektīva, kā Pūces kungs to sola, diviem iepriekš minētajiem novadiem būtu jābūt attīstītas teritorijas paraugiem. Diemžēl tā nav. Nav pierādījumu, kas apstiprinātu, ka pirmā līmeņa pašvaldības izmērs ir tieši saistīts ar konkrētās teritorijas attīstību.

VARAM sagatavotais piedāvājums pēc būtības atspoguļo pašvaldības kā pakalpojumu sniedzējas un valsts deleģēto funkciju pildītājas, bet nepiemin, ka pašvaldību primārais uzdevums ir vietējo iedzīvotāju gribas īstenošana. Vietējās pašvaldības robežu maiņa ir ne tikai drauds iedzīvotāju identitātes zudumā, bet arī samazina kopienas iedzīvotāju spēju ietekmēt procesus savā dzīves telpā caur vietējo varu – tātad vājina demokrātiju Latvijā.

Apzināmies, ka Latvija, par spīti vienai no straujākajām ekonomiskajām izaugsmēm Eiropas Savienībā, joprojām saskaras ar demogrāfijas izaicinājumiem, kā arī piekrītam, ka 2009. gada reformas rezultāts ir uzlabojams, ņemot vērā šos izaicinājumus, bet nepiekrītam pirmā līmeņa pašvaldību teritorijas maiņai. Pamatojoties uz to, ka dažādu funkciju veikšanai ir dažāda “efektīvā teritorija”, piemēram, to, kādus pašdarbības kolektīvus katrā kultūras centrā nodrošināt, labāk lemt pagastu mērogā, bet to, kurus ceļus teritorijā remontēt pirmkārt, labāk lemt reģionāli, aicinām pārskatīt pirmā līmeņa pašvaldībām deleģētās funkcijas un tādas kā, piemēram, ceļu infrastruktūras sakārtošana vai sabiedriskā transporta plānošana, veikt plašākā mērogā, veidojot vēlētas otrā līmeņa pašvaldības.

Gribu piebilst –

ir cilvēki, kas saka, ka VARAM piedāvātais variants ir atgriešanās pie rajoniem. Tā gluži nav. Rajona pašvaldība lēma par skolu, ceļu un slimnīcu tīkliem, bet pārējā lemšana par to, kur un kā izlietot pašvaldības līdzekļus notika uz vietas pagastos un pilsētās. Jaunajā piedāvājumā lemšana par pilnīgi visu notiktu jaunajā teritorijas centrā un varam tikai minēt, cik vēlīga vai prātīga tā varētu būt attiecībā pret reti apdzīvoto lauku teritoriju.

    Jānis Kauliņš - 18.04.2019

    Labprāt apspriestos ar raksta autoru klātienē par šo jautājumu. Esmu netālu – Ķoņu pagastā.

      Rokpelnis - 19.04.2019

      Raksta autors ir gatavs apspriesties! Kontakti – mazsalaca.lv

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Ja esi enerģisks un esi gatavs jauniem izaicinājumiem, kā arī vēlies sevi pilnveidot un izmantot savas profesionālās zināšanas un pieredzi kopējo mērķu sasniegšanā, tad tieši Tu, kā kolēģis, esi nepieciešams Valsts sociālās aprūpes centra "Zemgale" komandai!* Valsts sociālās aprūpes centrs "Zemgale" ir  lielākais valsts ilgstošās sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzējs Latvijā! AICINĀM DARBĀ SAIMNIECĪBAS VADĪTĀJU  filiālē "Rūja" (uz nenoteiktu laiku, pilnu slodzi)! Mēs piedāvājam: sociālās garantijas atbilstoši valsts pārvaldē noteiktajam. alga (bruto) 800 EUR – 1144 EUR atbilstoši noteiktajai pakāpei, profesionālajai pieredzei un kompetencēm; pārbaudes laikā atalgojums līdz 825 EUR (pārbaudes laiks 3 mēneši). darba pieredzi valsts pārvaldē. papildus atvaļinājuma dienas līdz 10 darba dienām gadā par ikgadējo novērtēšanu. veselības apdrošināšanu pēc 3 nostrādātiem mēnešiem. Būtiskākie amata pienākumi: Nodrošināt operatīvu filiāles iekārtu (elektrotīklu, ūdensvada un kanalizācijas, ventilācijas sistēmas, apkures sistēmas) bojājumu novēršanu un remontu, nepieciešamības gadījumā, pieaicinot speciālistus. Sniegt priekšlikumus par veicamo remontdarbu materiālu patēriņa un izmaksu tāmēm savas kompetences ietvaros. Piedalīties remontdarbos visām filiāles “Rūja” ēkām un būvēm, kā arī telpu kosmētiskajos remontos. Nodrošināt pakļautībā esošos darbiniekus ar darbam nepieciešamajiem resursiem, organizēt to pieprasīšanu, saņemšanu un norakstīšanu, saskaņā ar normatīvo aktu prasībām un iestādē noteikto kārtību. Veikt filiālē izlietoto materiālu norakstīšanu, saskaņā ar spēkā esošiem iekšējiem normatīviem aktiem. Pārraudzīt mēbeļu remontu, krāsošanu, līmēšanu un labošanu. Piedalīties tehniskās specifikācijas sagatavošanā preču un pakalpojumu iegādei savas kompetences ietvaros. Organizēt veļas mājas darbu un telpu uzkopšanu filiālē u.c. pienākumi. Prasības pretendentam: vidējā vai vidējā profesionālā izglītība, kursi attiecīgajā specialitātē; darba pieredze saimnieciskā darba veikšanā un apsaimniekošanā (vēlams valsts vai pašvaldības iestādē. labas latviešu valodas zināšanas. prasme vadīt darbiniekus un sadarboties ar piegādātājiem. derīgs elektroniskais paraksts. Darba vietas adrese: VSAC "Zemgale" filiāle "Rūja", Jeri, Jeru pagasts, Valmieras novads. Profesionālās darbības aprakstu (CV) un izglītību apliecinošu dokumentu kopijas sūtīt sūtīt uz e-pastu: vakances@vsaczemgale.gov.lv.  Piesakot savu kandidatūru uz izsludināto amata vietu, Jūs uzticat savus personas datus Valsts sociālās aprūpes centram “Zemgale”. Detalizēta informācija par personas datu apstrādes aspektiem šī nolūka sasniegšanai ir norādīta iestādes mājas lapā, adrese: https://www.vsaczemgale.gov.lv/lv/media/2279/download Informējam, ka sazināsimies tikai ar tiem kandidātiem, kuri tiks aicināti uz interviju. Par atteikumu ziņosim tikai tiem kandidātiem, kas tiks uzaicināti uz interviju. Gadījumā, ja trīs nedēļu laikā pēc CV nosūtīšanas neesat saņēmis uzaicinājumu uz darba interviju, varat uzskatīt, ka Jūsu kandidatūra netika virzīta pārrunu kārtai. *Valsts sociālās aprūpes centrs "ZEMGALE" (reģ.nr.40900035103) ir Labklājības ministra pakļautībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde, kas sniedz valsts apmaksātu ilgstošās sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu abu dzimumu pilngadīgām personām institūcijā ar smaga garīga rakstura traucējumiem (I un II invaliditātes grupa).  Profesija: SAIMNIECĪBAS VADĪTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rūja, Jeri, Jeru pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-07-13 Kontaktpersona: CV ar profesijas norādi sūtīt uz e-pastu vakances@vsaczemgale.gov.lv

Aicinām darbā TRANSPORTLĪDZEKĻU VADĪTĀJU  uz noteiktu laiku (nepilns darba laiks) DARBA PIENĀKUMI: veikt transportlīdzekļu pārņemšanu no autobusa vadītāja nogādāt transportlīdzekļus mazgāšanai un salona tīrīšanai veikt transportlīdzekļu nogādāšanu norādītajās stāvvietās PRASĪBAS PRETENDENTIEM: D kategorijas vadītāja apliecība profesionālā transportlīdzekļu vadītāja kategorija (95.kods) digitālā tahogrāfa karte darba pieredze darbā ar D kategorijas transportlīdzekļiem labas komunikācijas un sadarbības prasmes UZŅĒMUMS PIEDĀVĀ: darbu stabilā uzņēmumā darba samaksu 730 - 800 EUR (pirms nodokļu nomaksas) pilnas sociālās garantijas summēto darba laiku (120 -130 stundas), saskaņā ar darba grafiku (3 dienas strādā, 3 dienas brīvas): dežūra 1530 – 0000 (dežūra 8 stundas) apmācību pirms darba pienākumu uzsākšanas iespēju savienot ar darbu citā uzņēmumā CV ar norādi vakancei „ Transportlīdzekļu vadītājs” iesniegt: sūtot elektroniski uz info@vtu-valmiera.lv personīgi SIA „VTU Valmiera” personāla daļā darba dienās no plkst.13:00 līdz 16:00 („Brandeļi”, Brandeļi, Kocēnu pagasts, Valmieras novads, Reģ.nr. 40003004220) Informācijai 29231565 * Iesniegtos personas datus SIA “VTU VALMIERA” izmantos, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu. Ja kandidāts vēlas, lai viņa personas dati tiktu saglabāti SIA “VTU VALMIERA” iekšējā datu bāzē ar mērķi tos apstrādāt citos SIA “VTU VALMIERA” personāla atlases konkursos, tad pieteikumā vakancei lūdzam kandidātam norādīt savu piekrišanu personas datu saglabāšanai. Profesija: AUTOBUSA VADĪTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Brandeļi, Brandeļi, Kocēnu pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Nepilna slodze Darbības joma: Transports / Loģistika Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-07-10 Kontaktpersona: CV lūdzam sūtīt uz e-pastu: info@vtu-valmiera.lv, mob.t.29231565

Mūsu partneri