Valmieras Ziņas

Kādēļ arī Tavai ģimenei jāveido uzkrājums nebaltām dienām?

Daudzi cilvēki nespēj sagatavoties nākotnei, taču finansiālā drošība ir svarīga ikvienam. Uzkrājums nebaltām dienām var palīdzēt drošāk raudzīties nākotnē, neuztraucoties par neparedzētiem izdevumiem.

Neplānotas situācijas ir daļa no dzīves, tādēļ tām vērtīgi sagatavoties. Ja persona dzīvo no algas līdz algai un netiek veidoti nekādi uzkrājumi, tad negaidīts dzīves pavērsiens, piemēram, darba zaudējums vai veselības sarežģījumi, var sagādāt ļoti daudz rūpju.

Kādēļ uzkrājums ir tik svarīgs?

Pat, ja šķiet, ka izveidot iekrājumu ir sarežģīti, tomēr tas ir veids, kā pasargāt sevi un savu ģimeni ārkārtas situācijās. Lūk, daži iemesli, kādēļ uzkrājuma veidošana ir tik svarīga:

  • Uzkrājums var palīdzēt mazināt kredītsaistības, jo neparedzētās situācijās vairs nevajadzēs aizņemties;
  • Uzkrājums palīdz saglabāt finansiālo stabilitāti. Lai arī cik efektīvs būtu budžeta plāns, visus izdevumus, kas rodas laika gaitā, paredzēt nevar. Uzkrājuma fondā esošos līdzekļus iespējams izmantot kādu neparedzētu tēriņu segšanai situācijās, kad esošo budžetu nav iespējams efektīvi pielāgot jaunajai situācijai. Neplānotos izdevumus varat piefiksēt, lai tad, kad tas būs iespējams, varat tos iekļaut savā budžeta plānā;
  • Uzkrājums nebaltām dienām ir īpaši svarīgs tad, ja ģimenei jāiztiek tikai no viena ienākumu avota. Tas var palīdzēt tad, ja vienīgais ģimenes apgādnieks zaudē darbu vai saslimst – tādā gadījumā iekrātā nauda nodrošinās, ka ģimene nepaliek vispār bez ienākumiem;
  • Uzkrājuma veidošana noderīga tad, ja ģimenei pieder pašai savs nekustamais īpašums. Tas nozīmē, ka pašiem jārūpējas par mājokļa uzturēšanu, remontu un ar to saistītajiem izdevumiem. Protams, daļu no uzturēšanas izmaksām (piemēram, nekustamā īpašuma nodokli) var paredzēt un ieplānot savlaicīgi, tomēr ir arī tādi izdevumi, kuri uzradīsies pēkšņi;
  • Uzkrātie naudas līdzekļi noderīgi arī veselības sarežģījumu gadījumā. Tie dos lielāku mieru un veicinās atlabšanas procesu, jo varēsiet atļauties, piemēram, labāku rehabilitāciju, efektīvākas ārstēšanās metodes;
  • Uzkrājums neparedzētām situācijām ir lielisks risinājums arī tad, ja Jums ir citi finansiālie mērķi, ko vēlaties sasniegt, piemēram, mājokļa iegāde vai uzņēmējdarbības uzsākšana. Ja būs izveidots uzkrājums tieši neplānotu situāciju risināšanai, vajadzīgos līdzekļus nevajadzēs ņemt no citiem svarīgajiem mērķiem paredzētajiem resursiem.

Svarīgi šo uzkrājumu veidot atsevišķi no cita veida uzkrājumiem. Vislabāk šim nolūkam atvērt atsevišķu krājkontu. Pirms tam iepazīstieties ar visiem līguma nosacījumiem, lai pārliecinātos, ka, vajadzības gadījumā, naudas līdzekļiem piekļūt varēsiet pietiekami ātri un vienkārši.

Kā sākt veidot uzkrājumu?

Apsverot domu par uzkrājuma veidošanu, sākotnēji var šķist, ka lieku naudas līdzekļu, ko tam novirzīt, nav. Tomēr padoties pirms laika arī nevajadzētu. Ir vērts pārlūkot savu budžetu un šī brīža naudas tērēšanas paradumus, lai saprastu, kam un cik daudz tiek tērēts. Šim nolūkam ilgāku laika posmu, piemēram, mēnesi vai divus, jāpieraksta visi izdevumi. Tas ļaus gūt  priekšstatu par reālo situāciju un vienkāršāk veikt nepieciešamās korekcijas.

Samazinot liekos tēriņus, ietaupīto naudu varēsiet novirzīt uzkrājuma veidošanai. Visvienkāršāk izdevumus samazināt, piemēram, retāk ēdot ārpus mājas vai pārstājot pirkt apģērbu, kas patiesībā nemaz nav vajadzīgs. Ietaupīto naudu ik nedēļu vai mēnesi iemaksājiet krājkontā. Kad uzkrājums sāks pieaugt, parādīsies vēl lielāka motivācija turpināt iesākto.

Ja Jums ir kredīts, arī tā apmaksa var būt lielisks veids, kā veidot uzkrājumu. Pēc kredītsaistību segšanas, naudas līdzekļi, ko izmantojāt kredīta apmaksai, var tikt novirzīti uzkrājumam.

Kā saglabāt motivāciju ilgtermiņā?

Lai uzkrājuma veidošanā būtu vērojams progress, svarīgi tajā veikt regulāras iemaksas. Ir skaidrs, ka kādu mēnesi to izdarīt būs vienkāršāk, savukārt citreiz tas līdzināsies īstam izaicinājumam. Lai nepazaudētu motivāciju, svarīgi izveidot savām vajadzībām un vēlmēm pielāgotu uzskaites sistēmu, kas palīdzēs nenovirzīties no kursa. Tā ietver:

  • Ikdienas tēriņu uzskaiti, lai saprastu, ka kaut kur netiek tērēts vairāk, kā paredzēts;
  • Uzkrājumam paredzēto un reāli atvēlēto summu uzskaiti

Iespējas, kā to praktiski ieviest ikdienā, ir dažādas – kāds dos priekšroku papīram un pildspalvai, cits izmantos Excel izklājlapu, vēl kādam tuvākas mobilo tehnoloģiju sniegtās iespējas.

Svarīgi, lai ikviens ģimenes loceklis ir iesaistīts šī mērķa sasniegšanā, tādēļ pārrunājiet aktuālos tēriņus, mērķus un iespējas tos sasniegt.

Labs variants, kā parūpēties, lai uzkrājuma fonds regulāri papildinās, ir ieradums maksāt sev pirmajam – tas nozīmē, ka šim nolūkam atvēlētā naudas summa uz krājkontu jāpārskaita uzreiz algas dienā, nevis mēneša beigās, kad lielākā daļa naudas iztērēta citām vajadzībām. Lai neaizmirstu veikt regulāras iemaksas, noderīgs var būt automātiskais maksājums internetbankā – norādot pārskaitījuma datumu un summu, varēsiet būt drošs, ka Jūsu uzkrājuma konts regulāri papildinās.

Cik lielam jābūt uzkrājuma fondam?

Saskaņā ar finanšu ekspertu domām ir prātīgi šajā ārkārtas situāciju fondā uzkrāt vismaz 6 mēnešu iztikas izdevumus. Sākotnēji tā var šķist liela summa, taču, ja uzkrājums tiks regulāri papildināts, mērķis noteikti tiks sasniegts.

Plānojot, kāda ik mēnesi būs šim mērķim atvēlētā summa, esiet reāli! Ir loģiski vēlēties uzkrājumu izveidot pēc iespējas ātrāk, taču pārāk nereāli mērķi var likt zaudēt motivāciju.

Kam un kad tērēt uzkrājumā esošos līdzekļus?

Plānojot un papildinot uzkrājuma kontu, vajadzētu arī definēt, kādās situācijās naudas līdzekļus no šī uzkrājuma drīkst tērēt. Katra ģimene šos nosacījumus var pielāgot savām vajadzībām, tomēr pamatā ārkārtas situāciju uzkrājums paredzēts nopietnu, neatliekamu tēriņu segšanai.

Lai būtu vienkāršāk saprast un vienoties par to, kādās situācijās ir pieļaujams izmantot ārkārtas fondā esošos līdzekļus, lūk, viens no iespējamiem konceptiem.

Kas ir ārkārtas situācijas ?

Ir virkne situāciju, kad uzkrājumā esošos līdzekļus tomēr tērēt nevajadzētu, lai arī cik vilinošs šis risinājumus šķistu:

  • Dažkārt izdevumus palielina tādas vajadzības kā dārgāka automašīnas apdrošināšana vai dāvanu iegāde. Tomēr tās nav ārkārtas situācijas. Tie ir izdevumi, kurus iepriekš var paredzēt;
  • Daļa cilvēku šo uzkrājumu izmanto, lai segtu neregulāros, tomēr paredzamos izdevumus. Piemēram, Jūs zināt, ka agri vai vēlu būs nepieciešams automašīnas remonts, taču nezināt, kad tieši. Iekļaujot tam paredzētos izdevumus budžetā, izvairīsieties no uzkrājuma tērēšanas

Kamēr ceram uz labāko, dažkārt tomēr pārsteidz nepatīkami noteikumi. Daži piemēri:

  • Darba zaudējums, kā rezultātā ievērojami samazinās ienākumi;
  • Veselības problēmas

Šāda tipa tēriņus var segt no uzkrājuma ārkārtas situācijām.

Tomēr, iespējams, izvēlēsieties cita veida konceptu, piemēram, no uzkrājuma fonda segt visus tos izdevumus, kas nav iekļauti budžeta plānā un to segšanai citkārt būtu jānoformē aizdevums. Taču, lai šāda sistēma darbotos, īpaši svarīgi ir regulāri pārskatīt savu budžetu, iekļaujot tajā visus paredzamos (arī neregulāros) izdevumus.

Ir daudz iemeslu, kādēļ uzkrājums nebaltām dienām var būt ļoti noderīgs – ārkārtas situācijas, steidzams mājokļa remonts, automašīnas remonts, darba zaudēšana ir tikai daļa no iemesliem.

Dzīvošana bailēs, ka naudas visam vajadzīgajam nepietiks, rada nevajadzīgu stresu. Uzkrājums novērš satraukumu un ļauj dzīvot mierīgāku dzīvi.

Pievienojies! Valmierā uzņēmējdarbība un attīstība iet roku rokā ar dabisku, sakoptu un sakārtotu vidi. Tā iedvesmo augstiem sasniegumiem sportā, izglītībā, radošiem risinājumiem kultūrā un jaunu virsotņu sasniegšanai! Kā pilsēta nevar pastāvēt bez iedzīvotājiem, tā pašvaldība - bez izglītotiem, lojāliem un atsaucīgiem darbiniekiem. Valmieras pilsētas pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) aicina darbā pašvaldības iestādes “Valmieras bāriņtiesa” (turpmāk - Bāriņtiesa) Bāriņtiesas locekli uz nenoteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: pieņemt apmeklētājus un sniegt konsultācijas bāriņtiesas kompetences un bērnu tiesību aizsardzības jautājumos; sagatavot ierosinātās lietas izskatīšanai bāriņtiesas sēdēs; veikt lietu pārraudzību atbilstoši spēkā esošajiem normatīviem aktiem; pārbaudīt dzīves apstākļus personu dzīvesvietās; - pārstāvēt tiesā un citās institūcijās bērnus un aizgādnībā esošas personas bāriņtiesas kompetences jautājumos; nodrošināt uzraudzību par aizbildnībā esošiem bērniem; nodrošināt nepilngadīgo un aizgādnībā esošo personu mantas pārvaldības uzraudzību; ievadīt, apstrādāt un iegūt informāciju informācijas sistēmās; un ja Tev ir: atbilstība Bāriņtiesu likuma 10.panta otrajā daļā noteiktajiem kritērijiem; - darba pieredze līdzīgā amatā tiks uzskatīta par priekšrocību; zināšanas un pieredze bērnu un aizgādnībā esošu personu interešu un tiesību aizsardzības jautājumos; - izpratne par bāriņtiesas darba organizāciju un procesiem; angļu valodas zināšanas; teicamas prasmes darbā ar datoru, MS Office programmām; labas komunikācijas un saskarsmes spējas; spēja strādāt paaugstinātas intensitātes apstākļos; spēja patstāvīgi organizēt savu darbu un strādāt komandā; spēja analītiski domāt, būt precīzam darbu izpildē, strādāt ar lielu informācijas apjomu; mēs piedāvājam: - stabilu atalgojumu (atbilstoši 9.mēnešalgu grupai no 835 EUR līdz 1 125 EUR, atbilstoši darbinieka individuālajam novērtējumam); - sociālās garantijas; - personīgo izaugsmi un profesionālo zināšanu pilnveidošanu; - apmācības iespējas; - drošu un sakārtotu darba vidi; - darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu un citus labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam. Pieteikuma vēstuli, CV, augstākās izglītības dokumenta kopiju, lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmiera.lv, vai personīgi Valmieras pilsētas pašvaldības Apmeklētāju pieņemšanas centrā, adrese: Lāčplēša iela 2, Valmiera, ar norādi „Pieteikums bāriņtiesas locekļa amatam”, līdz 2019.gada 6.decembra plkst.16:00. Tālrunis papildu informācijai: 64207148, 64207156 vai 29448574. Iesniegtos personas datus Valmieras pilsētas pašvaldība izmantos, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu. Ja kandidāts vēlas, lai viņa personas dati tiktu saglabāti Valmieras pilsētas pašvaldības iekšējā datu bāzē ar mērķi tos apstrādāti citos Valmieras pilsētas pašvaldības personāla atlases konkursos, tad pieteikumā vakancei lūdzam kandidātam norādīt savu piekrišanu personas datu saglabāšanai. Sīkāka informācija par personas datu apstrādi Valmieras pilsētas pašvaldībā: http://www.valmiera.lv/images/userfiles/VPP_privatuma_politika.pdf. Profesija: BĀRIŅTIESAS LOCEKLIS Darba vietas adrese: LATVIJA, Lāčplēša iela 2, Valmiera Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2019-12-06

Pievienojies! Valmieras pilsētas pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) aicina darbā Pašvaldības iestādes “Valmieras bāriņtiesa” (turpmāk - Bāriņtiesa) klientu apkalpošanas speciālistu/i uz nenoteiktu laiku Valmierā uzņēmējdarbība un attīstība iet roku rokā ar dabisku, sakoptu un sakārtotu vidi. Tā iedvesmo augstiem sasniegumiem sportā, izglītībā, radošiem risinājumiem kultūrā un jaunu virsotņu sasniegšanai! Kā pilsēta nevar pastāvēt bez iedzīvotājiem, tā pašvaldība - bez izglītotiem, lojāliem un atsaucīgiem darbiniekiem. Ja Tev ir vēlme: - komunicēt ar apmeklētājiem klātienē, pa tālruni vai e-pastā; - pieņemt apmeklētāju iesniegumus, sūdzības, reģistrēt tos, kontrolēt atbilžu sniegšanas termiņus un nodrošināt dokumentu apriti Bāriņtiesā; - veidot Bāriņtiesas lietas, veikt iestādes arhivāra pienākumus; - protokolēt un rakstveidā noformēt Bāriņtiesas sanāksmju protokolus; - noformēt Bāriņtiesas pieņemtos lēmumus un tos izsniegt lietas dalībniekiem; - atbilstoši normatīvo aktu prasībām informēt institūcijas par Bāriņtiesas pieņemtajiem lēmumiem; - ievadīt, apstrādāt un iegūt informāciju informācijas sistēmās; un ja Tev ir: otrā līmeņa profesionālā vai akadēmiskā augstākā izglītība tiesību vai sociālo zinātņu jomā; pieredze sociālā vai juridiskā darbā – risinot jautājumus, kas saistīti ar ģimenes tiesību un bērnu tiesību aizsardzību; biroja darba pārzināšana tiks uzskatīts par priekšrocību; izpratne par pašvaldības darbu un procesiem; spēja patstāvīgi organizēt savu darbu un strādāt komandā; spēja analītiski domāt, būt precīzam darbu izpildē, strādāt ar lielu informācijas apjomu; labas komunikācijas prasmes; labas iemaņas darbā ar MS Office programmām; teicamas latviešu valodas prasmes; vēlamas angļu valodas zināšanas; mēs piedāvājam: - stabilu atalgojumu (atbilstoši 9.mēnešalgu grupai no 835 EUR līdz 995 EUR, atbilstoši darbinieka individuālajam novērtējumam); - personīgo izaugsmi un profesionālo zināšanu pilnveidošanu; - apmācības iespējas; - drošu un sakārtotu darba vidi; - darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu un citus labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam. Pieteikuma vēstuli, CV, augstākās izglītības dokumenta kopiju, lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmiera.lv, vai personīgi Valmieras pilsētas pašvaldības Apmeklētāju pieņemšanas centrā, adrese: Lāčplēša iela 2, Valmiera, ar norādi „Pieteikums klientu apkalpošanas speciālista amatam”, līdz 2019.gada 6.decembrim plkst.16:00. Tālrunis papildu informācijai: 64207148, 64207156 vai 29448574. Iesniegtos personas datus Valmieras pilsētas pašvaldība izmantos, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu. Ja kandidāts vēlas, lai viņa personas dati tiktu saglabāti Valmieras pilsētas pašvaldības iekšējā datu bāzē ar mērķi tos apstrādāti citos Valmieras pilsētas pašvaldības personāla atlases konkursos, tad pieteikumā vakancei lūdzam kandidātam norādīt savu piekrišanu personas datu saglabāšanai. Sīkāka informācija par personas datu apstrādi Valmieras pilsētas pašvaldībā: http://www.valmiera.lv/images/userfiles/VPP_privatuma_politika.pdf. Profesija: KLIENTU APKALPOŠANAS SPECIĀLISTS Darba vietas adrese: LATVIJA, Lāčplēša iela 2, Valmiera Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2019-12-06

Mūsu partneri