Valmieras Ziņas

E-veselības ieviešana – Vidzemes slimnīcas pieredze (1)

Lasīšanas laiks: 4 min

Elektroniskā veselības sistēma – Rietumeiropas pacientu apkalpošanas un palīdzības sniegšanas modelis, kas attīstītākajās valstīs jau krietnu laiku ir aizstājis pildspalvu un papīru. Nu jau nepilnu gadu e-veselība ir uzticams palīgs arī Latvijas veselības aprūpes jomā strādājošajiem, atvieglojot gan medicīnas personāla, gan pacientu ikdienu. Ņemot vērā sabiedrības uzskatu un viedokļu dažādību, kuru izpausmes publiskajā telpā nav rimušās vēl šobrīd, Artūrs Leitlands, pārstāvot ”Valmieras Ziņas”, devās uz Vidzemes slimnīcu. Lai rastu atbildes uz dažiem aktuāliem jautājumiem gan Valmieras, gan visas Vidzemes iedzīvotājiem, kurus māc neskaidrība, tika intervēta Vidzemes slimnīcas Ekonomiskās analīzes un statistikas nodaļas vadītāja – Inga Mellupe-Bērziņa. Ar mērķi vidzemniekiem saprast, kā jaunieviesums ir aplūkojams no Vidzemes slimnīcas skatupunkta.

Īsumā pastāstiet par Vidzemes slimnīcas administrācijas un personāla attieksmi pret e-veselību laikā, kad sistēmu tikai plānoja ieviest.

E-veselības plānošanas laikā administrācijas pienākums bija nodrošināt ārstniecības personām pieeju e-veselības dokumentu sagatavošanai un nosūtīšanai uz e-veselības portālu, kā arī skaidrot ārstniecības personām e-veselības ieviešanas mērķus un labumus, ko gūs pacienti no šīs sistēmas ieviešanas un kā tas atvieglos ārstniecības personu darbu. E-veselības ieviešanas laikā kāda ārstniecības persona e-veselību varbūt uzskatīja par papildu slogu vai nastu ikdienas darbā, bet pašlaik, strādājot jau 6 mēnešus, šis pieņēmums ir apgāzts un attaisnojis ieviešanas mērķus.

Vai pirmajos mēnešos, kad tika ieviesta e-veselība, elektroniskā sistēma atbilda Vidzemes slimnīcas administrācijas un personāla cerībām?

E-veselību Vidzemes slimnīcā sākām ieviest 2017.gada jūlijā. Ieviešana tika uzsākta, nemitīgi testējot un pārliecinoties, vai e-veselības dokumenti nonāk aptieku informācijas sistēmās, e-veselības portālā, vai šos dokumentus redz ģimenes ārsti, citas ārstniecības iestādes, lai ar 2018.gada 01.janvāri strādātu droši un pilnā apjomā.

E-veselības ieviešanas laika pirmajos mēnešos tās mērķu izpilde neattaisnoja savas cerības, jo bija novērojami sistēmas darbības traucējumi.

Vai situācija šobrīd (jūnijā) ir kaut kā mainījusies? Kā tieši? Vai personāls jau ir adaptējies e-veselības izmantošanā ikdienā?

Pašlaik joprojām ir novērojami īslaicīgi e-veselības darbības traucējumi ārstniecības personu darba laikā. Jebkuri darbības traucējumi rada negatīvu attieksmi pret sistēmu kopumā. Pozitīvais, ko es saskatu un paldies par to visām Vidzemes slimnīcas ārstniecības personām – ārsti ir tik labi apguvuši e-veselības sistēmas lietošanu, ka vairs nevēlas ar roku rakstīt papīra dokumentus.

Vidzemes slimnīcai ir izveidojusies ļoti laba sadarbība ar ģimenes ārstiem saistībā ar e-darbnespēju lapu sagatavošanu. Manuprāt, mēs strādājam kā “cimds ar roku” un papildinām viens otru.

Kāda pašlaik ir tieši pacientu attieksme, ko Vidzemes slimnīca ir novērojusi? Vai varētu teikt, ka Vidzemes slimnīcas pacienti jau ir pieraduši?

E-veselības ieviešanas laikā Vidzemes slimnīcas ārstniecības personas skaidroja pacientiem, ka recepte papīra formāts vairs neeksistē, ka nepieciešams doties uz tuvāko aptieku, lai saņemtu izrakstītos ārstniecības līdzekļus. Tāpat skaidrojām, ka e-darbnespējas lapa būs elektroniska, būs redzama gan darba vietā, gan Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā. Pacienti, kam ir biežāka nepieciešamība pēc e-receptes vai e-darbnespējas lapas, ir pieraduši pie jaunās kārtības un zinoši e-veselības jautājumos, tāpat arī gados jaunākie pacienti. Savukārt pārējiem – Vidzemes slimnīcas ārsti, manuprāt, ļoti labi izskaidro jauno lietu kārtību, un problēmas ir novērojamas ļoti retos gadījumos, kas vairāk saistāmas ar e-veselības darbības traucējumiem, kad vairākas dienas pēc kārtas nav iespējamas sinhronizācijas ar EDS sistēmu.

Vidzemes slimnīcas ārsti jau pirms konsultācijām pārbauda e-veselības darbību un, ja ir gadījumi, ka novērojami tās traucējumi, receptes tiek rakstītas ar roku. Savukārt e-darbnespējas lapas izraksta, kad sistēmas darbība tiek atjaunināta.

Vai laika gaitā ir novērotas kādas būtiskas tehniskas problēmas? Ja tādas pastāvēja, vai tās ir novērstas?

Sākot no 18.jūnija līdz šodienai (25.06.) e-veselības darbības traucējumi nav novēroti. Vidzemes slimnīcas administrācija turpina izstrādāt priekšlikumus mūsu lokālās programmas uzturētājiem ar mērķi – vēl vairāk atvieglot ārstu darbu šo dokumentu sagatavošanā un laikus reaģēt uz e-veselības darbības traucējumiem. Ļoti vēlētos, lai e-veselības tehniskie uzlabojumi tiktu veikti pēc ārstu darba laika, bet saprotu, ka ir gadījumi, kad testēt var tikai ārstu darba laikā.

Vai ir bijušas kādas sūdzības par e-veselības elektronisko vidi no pacientu vai personāla puses?

Negatīvā attieksme ir novērota laikā, kad notiek e-veselības sistēmas traucējumi. Runājot par problēmām, vēlētos, lai e-veselības sistēmas uzturētāji e-recepšu jautājumā spertu nākamos soļus, piemēram, ka e-recepti ir iespējams izrakstīt M grupas medikamentiem, kā arī pacientiem, kur e-receptes maksātājs ir apdrošināšanas akciju sabiedrības.

Kas ir pozitīvais, ko saistībā ar e-veselību novērojusi gan Vidzemes slimnīcas administrācija, gan personāls?

Pozitīvais – noteikti papīra formāta dokumentu elektronizēšana un sadarbība ar ārstniecības personām, kad redzams, cik ļoti viņiem rūp pacienta veselības stāvoklis.

Ārstu darbības, elektroniski izrakstot medikamentu receptes, nosūtījumus un izziņas, ir vieglāk dokumentēt. E-veselība ir padarījusi mediķu darba vidi organizētāku un caurredzamāku. Mazāk tiek tērēti materiālie resursi, receptes papīra formā tagad tiek izrakstītas tikai gadījumos, kad elektroniskā sistēma nedarbojas.

Nobeidzot, lūdzu minēt kādu piemēru, kas kopsummā raksturo, vai e-veselības ieviešana ir nesusi vairāk pozitīva vai negatīva!

E-receptes – sagatavošanas laiks ir mazāks par 1 minūti un nav nepieciešams atkārtoti ievadīt pacientu datus. Iepriekš izrakstītu recepti ir iespējams arī kopēt.

E-darbnespējas lapa – sagatavošanas laiks ir nedaudz ilgāks par 1 minūti. Darba vieta un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras redz elektroniski izveidotās e-darbnespējas lapas. Pacientam ir nepieciešams tikai www.latvija.lv uzrakstīt iesniegumu par B e-darbnespējas lapas apmaksu.

    Atis - 28.06.2018

    Katra farmācijas firma zāles fasē dažādos iepakojumos. Viena firma 20 tabletes, otra 30, cita 56, daža 90, vēl cita100, tas rada problēmas gan mediķiem gan pacientiem. Vajadzētu Eiropas savienībā ieviest vienotu sistēmu, piespiest lielās firmas izmantot standartizētu iepakojumu.

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība aicina darbā Valmierā – Valmieras novada Dzimtsarakstu nodaļas (turpmāk – Iestāde) vadītāja vietnieku/-ci uz nenoteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: • veikt civilstāvokļa aktu reģistrāciju, civilstāvokļa aktu reģistru (CAR) aktualizāciju, atjaunošanu; sagatavot atzinumus; • sagatavot, noformēt Iestādes dokumentus nodošanai arhīvā saskaņā ar lietu nomenklatūru un uzturēt iestādes CAR arhīvu atbilstoši normatīvajiem aktiem; veikt arhīva fonda kataloga aizpildīšanu un rūpēties par CAR grāmatu uzskaiti un glabāšanu; • sagatavot dokumentus citām institūcijām, juridiskām un fiziskām personām CAR jautājumos, t.sk., nosūtīšanai ārvalstu dzimtsarakstu nodaļām; • veikt apmeklētāju pieņemšanu Iestādes kompetencē esošajos jautājumos; sniegt konsultācijas CAR jautājumos; • vadīt svinīgu laulību, dzimšanas apliecību izsniegšanas, bērnības svētku ceremonijas; • veikt vēsturiski sastādīto CAR datorizētu apstrādi; un ja Tev ir: • izglītība un atbilstība Civilstāvokļa aktu reģistrācijas likuma 12.panta trešās daļas prasībām; • zināšanas par valsts / pašvaldības darbību reglamentējošo normatīvo aktu piemērošanu, izpratne par CAR jautājumiem (par priekšrocību tiks uzskatīta pieredze vadošā amatā un līdzvērtīgas jomas darbā, t.sk., darbā ar arhīvu pēdējo 5 gadu laikā valsts vai pašvaldības iestādē); • prasmes un zināšanas juridisku dokumentu sagatavošanā, pārvaldībā, lietu arhivēšanā; • prasmes darbā ar digitālajiem rīkiem; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: izcilas saskarsmes un komunikācijas prasmes; vēlama publiskās uzstāšanās pieredze; augsta atbildības sajūta, uzmanība un precizitāte; spēja loģiski domāt un analizēt; organizatora spējas; prasme strādāt komandā un individuāli; • B kategorijas autovadītāja apliecība; mēs piedāvājam: • dinamisku, interesantu un atbildīgu darbu un ideju īstenošanas iespējas uz attīstību vērstā Pašvaldībā; • pilnas slodzes darbu (40 stundas nedēļā; summētais darba laiks, jo darbs arī noteiktās sestdienās); • pamatalgu pārbaudes laikā 1399 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 1483 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. CV, motivācijas vēstuli (līdz vienai A4 lapai datorrakstā Arial fontā, ar burtu lielumu “11”, pamatojot motivāciju savas kandidatūras izvirzīšanai amatā, aprakstot Iestādes vadītāja vietnieka darbam nepieciešamās spējas un sev piemītošās spējas, kā arī darba devēja ieguvumu, pieņemot darbā attiecīgo pretendentu), augstākās izglītības dokumenta kopiju (pretendentiem, kuri izglītību ieguvuši ārvalstīs, jāpievieno dokuments par izglītības akadēmisko atzīšanu Latvijā) lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmierasnovads.lv vai personīgi Valmieras novada pašvaldības Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā, adrese: Lāčplēša ielā 2, Valmierā, Valmieras novadā, ar norādi „Dzimtsarakstu nodaļas vadītāja vietnieka/-ces amatam” līdz 2025.gada 19.decembrim. Tālrunis papildus informācijai: 26444235. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: PAŠVALDĪBAS PAMATDARBĪBAS STRUKTŪRVIENĪBAS VADĪTĀJA VIETNIEKS /DIREKTORA VIETNIEKS /PRIEKŠNIEKA VIETNIEKS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Cēsu iela 2, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-19 Kontaktpersona: personals@valmierasnovads.lv 26444235

Pievienojies mūsu komandai! Naukšēnu pamatskola (turpmāk – Iestāde) aicina darbā pirmsskolas izglītības skolotāju (38 stundu slodzi nedēļā (0,950 likme)) uz noteiktu laiku līdz 31.08.2026. Darba vietas adrese: “Naukšēnu skola”, Naukšēni, Naukšēnu pagasts, Valmieras novads. Ja Tu vēlies: • plānot un nodrošināt kvalitatīvu izglītības procesu atbilstoši normatīvo aktu prasībām; • plānot un organizēt savu un izglītojamo darbu atbilstoši Iestādes mērķim un uzdevumiem; • pārzināt mācību un audzināšanas darba saturu un mācību priekšmeta metodiku; un Tev ir: • izglītība saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”; • atbilstība Izglītības likuma un Bērnu tiesību aizsardzības likuma noteiktajām prasībām; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • izpratne par izglītojamo vecumposmu attīstības īpatnībām un saskarsmes psiholoģijas likumsakarībām; • kompetences: labas saskarsmes un komunikācijas prasmes; precizitāte un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; prasmes strādāt komandā, elastība; mēs piedāvājam: • iespējas piedalīties Iestādes izaugsmes veicināšanā un profesionālās pilnveidošanās iespējas; • atalgojumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.445 “Par pedagogu darba samaksu”, 1566 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • labus darba apstākļus, aktīvu, dinamisku darbu un iespēju gūt jaunu pieredzi. CV, pieteikuma vēstuli lūdzam nosūtīt uz e-pastu: nauksenu.pamatskola@valmiera.edu.lv ar norādi “Pirmsskolas izglītības skolotājs/-a” līdz 2025.gada 23.decembrim. Tālrunis papildu informācijai: 26082207. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu, atbilstoši fizisko datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: PIRMSSKOLAS IZGLĪTĪBAS SKOLOTĀJS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Naukšēnu skola, Naukšēni, Naukšēnu pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Nepilnais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Nepilna slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-23 Kontaktpersona: nauksenu.pamatskola@valmiera.edu.lv 26082207

Pievienojies mūsu komandai! Matīšu pamatskola (turpmāk – Skola) ar 2026.gada 1.janvāri aicina darbā latviešu valodas un literatūras skolotāju (nepilna darba slodze, iespējama amatu savienošana, pēc vienošanās, 5., 8., 9.klasēs, 11 stundas nedēļā) uz nenoteiktu laiku. Darba vietas adrese: Skolas iela 22, Matīši, Matīšu pagasts, Valmieras novads. Ja Jūs vēlaties: pildīt skolotāja pienākumus, atbilstoši mācību priekšmeta Valsts izglītības standarta prasībām plānot un organizēt savu un izglītojamo darbu atbilstoši Skolas mērķiem un uzdevumiem;  veidot lietišķu sadarbību ar Skolas darbiniekiem, izglītojamajiem, viņu vecākiem un citu institūciju darbiniekiem; attīstīt un pilnveidot savu profesionālo darbību, iespējas radoši izpausties un īstenot dažādas idejas, ņemt dalību projektos. un Jums ir:izglītība saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību” prasībām;  atbilstība Izglītības likuma un Bērnu tiesību aizsardzības likuma noteiktajām prasībām; valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; kompetences: labas saskarsmes un komunikācijas prasmes, psiholoģiskā noturība; precizitāte un atbildība darbā. mēs piedāvājam: atalgojumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi”, 1410 EUR mēnesī pirms nodokļu nomaksas par vienu pedagoģisko likmi; iespēju veikt papildus pienākumus (ārpusklases darbs u.c.); darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; labus darba apstākļus atbalstošā, draudzīgā kolektīvā. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli gaidīsim līdz 2025.gada 31.decembrim e-pastā: matisu.pamatskola@valmiera.edu.lv. Papildu informācijai: Skolas direktore Selga Skrastiņa: 28446862. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: VISPĀRĒJĀS PAMATIZGLĪTĪBAS SKOLOTĀJS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Skolas iela 22, Matīši, Matīšu pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Nepilnais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Nepilna slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-31 Kontaktpersona: matisu.pamatskola@valmiera.edu.lv 28446862

Mūsu partneri