Valmieras Ziņas

Ceļā uz iekļaujošo izglītību

Lasīšanas laiks: 7 min

Mums vēl ļoti daudz darāmā, lai, saskaņā ar Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) pamatnostādnēm, Latvijā izpildītu visus priekšnosacījumus personu ar invaliditāti sekmīgai iesaistei vispārējās izglītības sistēmā, uzskata Smiltenes tehnikuma Alsviķu teritoriālās struktūrvienības karjeras konsultante un bibliotekāre Astrīda Bētere. 3. decembrī viņa pārstāvēja skolu Starptautiskajai personu ar invaliditāti dienai veltītajā konferencē “Izglītības pieejamība”.

Pēc konferences Latvijas Nacionālās bibliotēkas (LNB) Ziedoņa zālē notika Gada balvas personu ar invaliditāti atbalstam pasniegšanas ceremonija, kurā pateicības rakstu saņēma arī Alsviķu teritoriālā struktūrvienība – par “Erasmus+” mobilitātes projektu īstenošanu, tajos sekmīgi iekļaujot personas ar speciālām vajadzībām.

“Konferenci LNB organizēja Latvijas Republikas Tiesībsargs sadarbībā ar invalīdu un viņu draugu apvienību “Apeirons,” informē Astrīda Bētere. “Tajā piedalījās valsts iestāžu un pašvaldību darbinieki, nevalstisko organizāciju, skolu un bibliotēku pārstāvji, kā arī vecāki bērniem ar īpašām vajadzībām. Kopā sanākšanas vadmotīvs – izglītības pieejamība pamatskolas un vidusskolas posmos. Iepazināmies ar augstskolu monitoringa rezultātiem, labās prakses piemēriem Latvijā un ārvalstu augstākās izglītības iestādēs.

Konferencē daudz runājām par to, kā uzrunāt sabiedrību, lai tajā vairāk pamanītu, ka mums līdzās ir cilvēki ar īpašām vajadzībām.

Galvenā atziņa, kas izskanēja tiesību un invaliditātes pētījumu profesores, Bohumas invaliditātes pētījumu centra (BODYS) vadītājas, ANO Personu ar invaliditāti tiesību komitejas priekšsēdētāja vietnieces Terēzijas Degeneres videouzrunā – personām ar speciālajām vajadzībām ir jānāk sabiedrībā, nevis jānorobežojas. Terēzija Degenere pati ir cilvēks ar invaliditāti kopš bērnības, viņai nav roku. Savā videouzrunā viņa brīvi pāršķīra lapas ar kāju pirkstiem. Latvijas cilvēki, kuriem ir līdzīgas problēmas, iespējams, kautrētos to darīt,” atzīst Astrīda Bētere. “Saskaņā ar Terēzijas Degeneres visdziļāko pārliecību – skolēniem ar invaliditāti jāmācās vispārizglītojošās skolās, ja viņi spēj izpildīt šo mācību iestāžu standartizētās prasības. Tāpat profesore uzskata – audzēkņiem ar speciālām vajadzībām ir tiesības uz iekļaujošo izglītību. Tas sasaucas arī ar ANO konvenciju par personu ar invaliditāti tiesībām, ko iecerēts īstenot līdz 2020. gadam.

Speciālā izglītības sistēma pakāpeniski tiks pārveidota par iekļaujošo. Taču to iespējams realizēt vienīgi tad, ja audzēkņiem ar īpašām vajadzībām nodrošina visas iespējas attīstīt savus talantus un potenciālu. Tas nozīmē zīmju valodu, braila rakstu un cita veida komunikāciju. Tas ir arī viens no pienākumiem, ko Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm uzdots izpildīt jau tuvākajā laikā.

LR Izglītības un zinātnes ministrijas iecere, domājot par to, kā risināt šo jautājumu, ir – no 59 speciālās izglītības iestādēm atstāt vien dažas – audzēkņiem ar garīga rakstura traucējumiem. Šobrīd jau tiek izstrādāts pakalpojumu grozs, kurā tiks iekļauti speciālie pedagogi, psihologi, logopēdi un atbalsta personāls, kas vispārizglītojošajās skolās palīdzēs strādāt ar audzēkņiem, no kuriem šobrīd daudzi mācās speciālajās skolās.  Konferencē daudz tika runāts par to, cik būtiska minēto jautājumu risināšanā ir veiksmīga Izglītības un zinātnes, Labklājības, kā arī – Veselības ministrijas sadarbība, lai maksimāli atvieglotu dzīvi cilvēkiem ar speciālajām vajadzībām.

Ļoti saistoša bija Vaivaru pamatskolas direktores Ineses Kārkliņas uzstāšanās. Šajā skolā jau darbojas iekļaujošās izglītības modelis un direktore dalījās pieredzē par to, kā skolēni savā vidū pieņem savā un atbalsta bērnus ar invaliditāti. Minētais modelis arī nozīmē to, ka skolas noteikumi zināmā mērā tiek pielāgoti šo audzēkņu vajadzībām un visi pārējie bērni seko, kā viņi var palīdzēt skolasbiedram, kuram ir nopietnas redzes vai citas problēmas.

Ineta īvāne, IZM Izglītības departamenta direktora vietniece vispārējās izglītības jomā, savā uzrunā “Speciālā izglītība: problēmas un risinājumi” iepazīstināja ar secinājumiem, kas gūti, veicot pētījumu par augstākās izglītības pieejamību personām ar invaliditāti.  Uzklausījām vairākus labās prakses piemērus un arī stāstus, kas nebija īpaši glaimojoši. IZM minēto problēmu risinājumu saskata trīs daļās: indivīda kompetence, izglītības vide un efektīva resursu pārvaldība. Attiecībā uz indivīdu kompetenci tika uzsvērts, cik būtiski iespējami ātrāk noteikt un mācību laikā nodrošināt katra indivīda zināšanām un prasmēm atbilstošāko izglītības saturu.”

Astrīda Bētere, ņemot vērā daudzus gadus ilgo pieredzi darbā ar Alsviķu struktūrvienības audzēkņiem, uzskata – Latvijā veiksmīgi īstenot ieceri – speciālo skolu audzēkņus integrēt vispārizglītojošajās skolās – iespējams tikai tad, ja mūsu valstī tuvākajā laikā ievērojami uzlabotos labklājības līmenis. “Taču – ja veselais cilvēks par savu darbu saņem minimālo atalgojumu, no kura vēl atvelk nodokļus, lai atvieglotu dzīvi ļaudīm ar īpašām vajadzībām, tad daudzi no viņiem diemžēl nespēj raudzīties uz šiem cilvēkiem tā, kā to pieņemts darīt labklājības valstīs. Tāpēc ļoti gribas cerēt, ka Latvijā nostiprināsies profesionālā izglītība, būs jauni profesionāļi, kas veidos savus uzņēmumus, dos cilvēkiem darba vietas un maksās nodokļos. Līdz ar to arī ātrāk izveseļosies sociālā vide. Taču, ņemot vērā šā brīža situāciju, mēs nevaram tiešā veidā pārņem labklājības valstu pieredzi.

Alsviķu skolas specifika: vidē, kur mācās audzēkņi ar speciālām vajadzībām, iekļaujam arī veselos skolēnus. 97 no 146 audzēkņiem ir ar īpašām vajadzībām, taču uzņemam ikvienu, kurš vēlas apgūt kādu no mūsu piedāvātajām profesijām. Vecākajam skolas audzēknim ir 58, jaunākajam – 16 gadi. Uzsākot mācības, izvērtējam katra prasmes un zināšanas un atbilstoši tām piedāvājam mācību metodiku. Katrā ziņā – vismaz tuvākajā laikā neredzu, ka šeit kaut kas varētu radikāli mainīties.

Konferences otrajā daļā darbs noritēja trīs tematiskajās grupās. Dalībnieki dalījās pieredzē un iesaistījās diskusijās par izaicinājumiem un riskiem, kas attiecas uz izglītības pieejamību. Savstarpējas izpratnes rosināšanai un būtisko lēmumu pieņemšanā nozīmīgi bija stāsti, kuros dalījās ģimenes, kurās aug bērni ar īpašām vajadzībām.

Darba grupā iepazināmies ar vairākiem praktiskajiem risinājumiem bibliotēku un informācijas pieejamībai. LNB Uzziņu un informācijas centra lasītavas vadītāja Zane Zvaigzne parādīja, kādus tehniskos līdzekļus izmanto LNB lasītavā. Galvenais secinājums – mēs, Latvijā, esam vēl tikai ceļa sākumā, lai skolās un bibliotēkās nodrošinātu visu to, ko paredz ANO minētā konvencija.”

“Ir liels prieks un gandarījums par to, ka “Erasmus+” jaunajā projektā “Profesionālā pieredze citā valstī – vairāk iespēju nākotnē” rasta iespēja iesaistīt arī audzēkņus ar speciālajām vajadzībām,” atzīst gan Astrīda Bētere, gan Smiltenes tehnikuma starptautisko projektu vadītāja Inguna Avota. Šo cilvēku iekļaušanu “Erasmus+” mobilitātē pamanījis un novērtējis arī Izglītības valsts attīstības aģentūra, LR Tiesībsargs un invalīdu un viņu draugu apvienība “Apeirons”, kas jau otro gadu rīko konkursu “Gada balva personu ar invaliditāti atbalstam”. Konkursa galvenais mērķis – novērtēt labās prakses piemērus un sekmēt to nevalstisko organizāciju darbību, kas pārstāv personas ar invaliditāti.

“Lielākais izaicinājums, sūtot praksē uz ārzemēm audzēkņus ar īpašām vajadzībām, bija uztraukums par organizatoriskajiem jautājumiem,” jaunajā pieredzē dalās Inguna Avota. “Taču tas, ka viss gāja no rokas, kārtējo reizi apliecina, ka uz saviem “Erasmus+” projektu sadarbības partneriem varam pilnībā paļauties. Alsviķu struktūrvienības audzēkņus ļoti laipni sagaidīja un uzņēma, nodrošinot viņiem visu nepieciešamo, gan lai veiksmīgi papildinātu profesionālās zināšanas un paplašinātu redzesloku, gan, lai iepazītu šo valstu kultūru, tradīcijas un ievērojamākās vietas. Mēs, Latvijā, varam daudz mācīties no citu valstu attieksmes pret cilvēkiem ar speciālām vajadzībām. Tur šiem cilvēkiem nemanāmi nodrošina visu nepieciešamo, lai viņi varētu darīt to pašu, ko pārējie. Apkārtējā sabiedrība ar viņiem rēķinās, izturas ar lielu atbildību, tajā pašā laikā nepārtraukti neliekot justies atšķirīgiem, saskaroties ar savu nevarību.

Kad sadarbības partnerus informēju par to, ka jaunajā projektā plānojam iesaistīt audzēkņus ar speciālām vajadzībām, visi uzreiz bija gatavi viņus uzņemt, izrādīja milzīgu pretimnākšanu un rūpes. Piemēram, Itālijā viņiem pat noorganizēja īpašu ekskursiju pa šās valsts skaistākajām vietām.

Mēs, Latvijā, varam daudz mācīties no citu valstu attieksmes pret cilvēkiem ar speciālām vajadzībām.

Kad sadarbības partnerus informēju par to, ka jaunajā projektā plānojam iesaistīt audzēkņus ar speciālām vajadzībām, visi uzreiz bija gatavi viņus uzņemt, izrādīja milzīgu pretimnākšanu un rūpes. Piemēram, Itālijā viņiem pat noorganizēja īpašu ekskursiju pa šās valsts skaistākajām vietām. Audzēknim ar speciālām vajadzībām un personai, kas viņu pavadīja, prakses laikā iedeva automašīnu, lai viņi varētu ērti nokļūt līdz darba vietai.

Vairāki Alsviķu struktūrvienības audzēkņi pēc prakses atzina: ar savām iespējām nekad nebūtu varējuši gūt tik skaistu pieredzi. Tāpat prieks, ka pilnveidot savas profesionālās prasmes tiks visu skolas specialitāšu audzēkņi.”

Līdz šim Alsviķu struktūrvienības audzēkņi “Erasmus+” mobilitātes projekta ietvaros guvuši jaunu pieredzi Itālijā un Portugālē. Tuvākajā laikā viņi dosies praksē arī uz Maltu un Lielbritāniju.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Senioru nams "Zilaiskalns" meklē Māsu/vispārējās aprūpes Māsu Alga bruto no 7,50 EUR stundā pirms nodokļu nomaksas. Ēdināšana par brīvu. Būtiskākie amata pienākumi:  Nodrošināt kvalitatīvu klientu veselības stāvokļa uzraudzību, sniegt pirmo un neatliekamo medicīnas palīdzību. Sadarbība ar ģimenes ārstiem un citiem speciālistiem. Medikamentu pasūtīšana un sadale klientiem. Veikt klientu izglītošanu veselības aprūpes jautājumos. Noformēt dokumentus atbilstoši normatīvajiem aktiem u.c. Darba laiks: darba dienās no plkst. 8:00 - 17:00.  Pieteikšanās: mob.t.: 20022238, 22041119 (darba dienās, darba laikā) e-pasts: sn.zilaiskalns@gmail.com Informējam, ka sazināsimies tikai ar tiem kandidātiem, kuri tiks aicināti uz interviju. Par atteikumu ziņosim tikai tiem kandidātiem, kas tiks uzaicināti uz interviju. Biedrība "REACH" Senioru nams "Zilaiskalns" (reģ.nr.40008059808) Profesija: MĀSA/ vispārējās aprūpes MĀSA Darba vietas adrese: LATVIJA, Kultūras iela 9A, Zilaiskalns, Zilākalna pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Nepilna slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-11-30 Darba sākšanas datums: 2025-11-03 Kontaktpersona: Pieteikties zvanot uz tālruni 20022238 vai sūtīt uz e-pastu sn.zilaiskalns@gmail.com Izglītības līmenis: Profesionālā vidējā izglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) aicina darbā Valmieras novada Nekustamā īpašuma apsaimniekošanas pārvaldes (turpmāk – Struktūrvienība) vadītāja vietnieku/-ci, būvinženieri (uz noteiktu laiku). Ja Tev ir vēlme: • organizēt un piedalīties būvniecības procesos Pašvaldības un tās iestāžu būvprojektu realizācijas laikā; • piedalīties būvprojektēšanas uzdevumu sagatavošanā, izvērtēt būvprojektus to izstrādes procesā; • veikt Pašvaldības būvju vizuālo/ tehnisko apsekošanu, atzinumu sagatavošanu, sniegt priekšlikumus un ieteikumus par prioritāri nepieciešamajiem Pašvaldības ēku un būvju remontdarbiem; • izstrādāt/organizēt Pašvaldības vajadzībām nepieciešamās remontdarbu tāmes, veikt izmaksu aplēses investīciju projektiem; • piedalīties Eiropas Savienības struktūrfondu līdzfinansēto būvobjektu projektu pieteikumiem un atskaitēm nepieciešamās būvprojektu un būvniecības dokumentācijas sagatavošanā; • nodrošināt zaļās zonas apsaimniekošanu; • nodrošināt Pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma apzināšanu un uzskaiti; • piedalīties Struktūrvienības budžeta sagatavošanā un kontrolē un citi; un ja Tev ir: • otrā līmeņa profesionālā vai akadēmiskā augstākā izglītība (vai tai pielīdzināma augstākā izglītība) būvniecības jomā; • vismaz pēdējo trīs gadu praktiskā pieredze būvniecības jomā; • normatīvo aktu pārzināšana būvniecības jomā un izpratne to pielietošanā; • sertifikāts ēku būvdarbu vadīšanā, būvuzraudzībā tiks uzskatīts par priekšrocību; • kompetences: labas organizatoriskās un saskarsmes spējas, argumentācijas prasme, prasme patstāvīgi pieņemt lēmumus, spēja strādāt individuāli un komandā, spēja loģiski domāt un analizēt, strādāt intensīvi, patstāvīgi un uzņemties atbildību, pašiniciatīva un spēja meklēt un piedāvāt jaunus risinājumus; • labas praktiskā pielietojuma prasmes darbam ar MS Office, Būvniecības informācijas sistēmā, Būvju informācijas modelēšanas (BIM) sistēmā un biroja tehniku; • valsts valodas prasmes augstākajā līmenī; • B kategorijas autovadītāja apliecība; mēs piedāvājam: • dinamisku, interesantu un atbildīgu darbu un ideju īstenošanas iespējas uz attīstību vērstā Pašvaldībā; • pamatalgu pārbaudes laikā 2174 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 2304 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. CV, motivācijas vēstuli (līdz vienai A4 lapai datorrakstā Arial fontā, ar burtu lielumu “11”) un augstākās izglītības dokumenta kopiju, lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmierasnovads.lv vai personīgi Valmieras novada pašvaldības Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā, adrese Lāčplēša ielā 2, Valmierā, Valmieras novadā ar norādi „Valmieras novada Nekustamā īpašuma apsaimniekošanas pārvaldes vadītāja vietnieka/-ces, būvinženiera/-es amatam” līdz 2025.gada 6.novembrim. Tālrunis papildu informācijai: 64207148, 27807444. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: PAŠVALDĪBAS PAMATDARBĪBAS STRUKTŪRVIENĪBAS VADĪTĀJA VIETNIEKS /DIREKTORA VIETNIEKS /PRIEKŠNIEKA VIETNIEKS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Būvniecība / Nekustamais īpašums Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-11-06 Kontaktpersona: personals@valmierasnovads.lv 64207148

Pievienojies mūsu komandai! Kocēnu pamatskola (turpmāk – Iestāde) aicina darbā interešu izglītības skolotāju programmēšanas un robotikas nodarbībām. Darba vietas adrese: Alejas iela 2, Kocēni, Kocēnu pagasts, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • īstenot interešu izglītības programmu apguvi atbilstoši interešu izglītības programmām; • plānot un organizēt savu darbu atbilstoši Iestādes mērķiem un uzdevumiem; un ja Tev ir: • atbilstoša profesionālā kvalifikācija (Ministru kabineta noteikumu Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”); • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: komunikācijas un sadarbības prasmes; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; mēs piedāvājam: • darbu uz noteiktu laiku, 10,61 stundas nedēļā (10 kontaktstundas, 0,35 slodzes; darbs pirms vai pēc mācību stundām); • atalgojumu EUR 1175 pirms nodokļu nomaksas par slodzi; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālas garantijas atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās kompetences pilnveides iespējas; • radošu un atbalstošu darba vidi. Pretendentiem profesionālās darbības aprakstu (CV) un izglītības dokumenta/-u kopiju/-as lūdzam iesniegt līdz 2025.gada 10.novembrim e-pastā kocenu.pamatskola@valmiera.edu.lv. Tālrunis uzziņām: 29573195. Informējam, ka pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: INTEREŠU IZGLĪTĪBAS SKOLOTĀJS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Alejas iela 2, Kocēni, Kocēnu pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-11-10 Kontaktpersona: kocenu.pamatskola@valmiera.edu.lv 29573195

Mūsu partneri