Valmieras Ziņas

Praktikanta rokasgrāmata jeb pieci padomi, kā praksē pavadīto laiku izmantot visefektīvāk

Lasīšanas laiks: 4 min

Vasara ir laiks, ko liela daļa studentu izmanto, piesakoties praksē kādā sev interesējošā uzņēmumā. Lai gan vairākums (63%) jauniešu vēlētos palikt strādāt uzņēmumā, kurā veic praksi, reālais to jauniešu īpatsvars, kuri pēc prakses paliek strādāt tai pašā vietā, ir 25%, informē Linda Vecvagare, “Tele2 Shared Service Center” komunikācijas konsultante.

Kā lietderīgi izmantot prakses periodu, lai tajā iegūtās zināšanas palīdzētu nākotnes darba vietas meklējumos vai noslēgtos ar darba piedāvājumu prakses vietā, padomus sniedz Tele2 Shared Service Center (Tele2 SSC) vadītājs Kims Leandersons un Latvijas Universitātes Karjeras centra konsultante Agita Šmitiņa.

Izpētīt ne tikai uzņēmumu, bet visu nozari kopumā

Gan pirms prakses uzsākšanas, gan tās laikā studentam jāizpēta ne tikai izvēlētais uzņēmums, bet arī konkrētā nozare kopumā. Kā skaidro Latvijas Universitātes Karjeras centra konsultante Agita Šmitiņa, piesakoties praksē studentam ir jābūt gatavam, ka viņu gaidīs konkrēti uzdevumi, kompetences un noteikumi, tajā pat laikā augsti tiks vērtētas iepriekš iegūtas zināšanas par uzņēmumu un tā darbības lauku. “No studenta sagaida, ka viņš interesēsies par uzņēmumu un būs teorētiski izglītots jomā, ar izpratni par notiekošo,” stāsta Agita Šmitiņa.

Izrādīt ieinteresētību un iniciatīvu

Prakses laikā ir īpaši būtiski izrādīt savu ieinteresētību veicamajā darbā jau no pirmās prakses dienas. “Tele2 SSC” vadītājs Kims Leandersons atklāj, ka “vissvarīgākā īpašība, kas piesaista potenciālā darba devēja uzmanību, ir jaunā profesionāļa motivācija un vēlme mācīties. Prakses laikā visvairāk tiek novērtētas tieši katra praktikanta individuālās īpašības un spēcīgās puses, atstājot praktiskas pieredzes trūkumu otrajā plānā.” Tādējādi praktikanta būtiskākais uzdevums ir veikt uzticētos pienākumus ar augstu atbildības sajūtu, kā arī izrādīt iniciatīvu, piemēram, piedāvājot papildu risinājumus veicamajam uzdevumam.

Socializēties ar kolēģiem

Viens no priekšnosacījumiem, lai pašam praktikantam patiktu izvēlētā darba vide, ir iejušanās kolektīvā. Tas iezīmē socializēšanos ar darba kolēģiem – mūsdienās kontaktu veidošana ar citiem nozares speciālistiem ir izaugsmes garants, kas tuvākā vai tālākā nākotnē var sniegt papildu iespējas. Kā norāda “Tele2 SSC” vadītājs Kims Leandersons, “praktikantiem svarīgākais ir tīklošanās (networking) un savstarpējais kontakts ar kolēģiem. Varbūt kāds no viņiem vēlāk būs tavs priekšnieks vai kolēģis, varbūt kāds ieteiks darba pozīcijai. Spēcīga profesionālā kontaktu tīkla esamība būs daudz svarīgāka nekā konkrētās prasmes, kas tiek apgūtas šajā īsajā periodā.”

Pieņemt izaicinājumus

Tikpat būtiski jaunajam praktikantam ir pieņemt visdažādākos izaicinājumus un piekrist darīt arī uzdevumus, kas nav tieši iekļauti prakses līgumā. Prakses laikā topošais profesionālis var izprast, kas viņu saista vairāk, kas mazāk konkrētajā profesijā, kā arī iepazīt savas stiprās un arīdzan vājās puses. “No studenta sagaida motivāciju strādāt, iemācīties, darīt vairāk nekā viņam ir uzdots. Tad arī ļoti bieži studentiem piedāvā darba vietas,” stāsta Agita Šmitiņa.

Izturēties kā pastāvīgā darba vietā – parādīt savu potenciālu

Tajā pašā laikā jaunajam censonim jāatceras, ka prakse ir iespēja parādīt potenciālajam darba devējam savas prasmes un potenciālu, kā arī ieinteresētību turpināt karjeru konkrētajā uzņēmumā. Jāpatur prātā, ka tieši šie ir pirmie soļi profesionālajā izaugsmē, tādēļ veiksmīgāki ir praktikanti, kas izturas pret praksi tikpat atbildīgi kā pret pastāvīgu darba vietu. Kā atzīst “Tele2 SSC” vadītājs, “pēc prakses perioda mēs kandidātus pieņemam darbā tādos gadījumos, kad saderība ir abpusēja. Ja mums ir brīvas vakances un praktikantam ir atbilstošās īpašības, kas saskan ar viņa spēju apvienot darbu ar saviem studiju un nākotnes plāniem, tad pastāv liela iespējamība, ka šo jauno profesionāli pieņemsim darbā. Ir svarīgi, lai mēs nevis atturētu studentus no augstākās izglītības, bet gan rastu veidu, kā studijas un darbs var tikt apvienoti.”

Tomēr ne vienmēr prakses perioda izdošanās ir atkarīga tikai no praktikanta. Liela nozīme ir arī uzņēmumam, kam jākļūst par labu prakses vietu. “Ir jārada vide un jāveido priekšstats, ka studenti ir gaidīti un prakses laikā tiek doti reāli darba uzdevumi. Jābūt interesantam saturam, kur students redz jēgu darbā, kas tiek darīts un tā nav tikai mapīšu kārtošana vai kopēšana, bet iespēja mācīties un gūt noderīgu pieredzi,” stāsta A.Šmitiņa.

Arī Latvijā visstraujāk augošais IT uzņēmums “Tele2 SSC” šovasar piedāvā studentiem izmēģināt savus spēkus IT un finanšu jomā apmaksātā praksē 13 dažādās pozīcijās. “Mēs ticam, ka var iemācīties darot, tāpēc lielāko daļu prakses laika praktikanti veic “īstus” darbus ar pieredzējušu kolēģu palīdzību. Viņiem ir iespēja piedalīties īpašā mācību sesijā par “Tele2 SSC”, telekomunikāciju nozari un tikties ar dažādiem uzņēmuma pārstāvjiem,” stāsta Kims Leandersons.

 

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Biedrība “Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem “ZELDA” (turpmāk RC ZELDA), reģ. Nr. 40008114387 aicina darbā atbalsta personu lēmumu pieņemšanā – sociālo mentoru Valmieras novadā pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem. Kas ir Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā? Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā ir personai ar garīga rakstura traucējumiem sniegts atbalsts lēmumu pieņemšanā, lai palīdzētu viņai vienlīdzīgi ar citiem sabiedrības locekļiem īstenot savu tiesībspēju un rīcībspēju. Atbalsts lēmumu pieņemšanā ļauj personai paust savu gribu, izvēli, plānot un pašai pieņemt lēmumus par savu dzīvi, veselības un sociālo aprūpi, finansēm un īpašumiem, kā arī palīdz personai paplašināt savu dabisko atbalsta loku, palīdz pilnveidot spējas pārstāvēt sevi un aizsargāt savas tiesības un intereses. Pakalpojuma ietvaros atbalsts tiek nodrošināts 6 dzīves jomās: tiesību un interešu aizstāvības jomā, finanšu jomā, ikdienas dzīves jomā, veselības aprūpes jomā, sociālā aprūpes jomā un atbalsta loka veidošanā. Atbalsta personas lēmumu pieņemšanā galvenie darba pienākumi: atbalsta sniegšana lēmumu pieņemšanā personām ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk – atbalstāmajām personām); atbalstāmo personu atbalsta plāna sagatavošana, balstoties uz stipro pušu un vajadzību izvērtēšanu; palīdzība atbalstāmajām personām apzināt un piesaistīt nepieciešamos resursus, veicinot atbalstāmo personu motivāciju lēmumu pieņemšanā un saistīto problēmu risināšanā; palīdzība dokumentu sagatavošanā iesniegšanai valsts un pašvaldību institūcijās; atbalsta loka veidošana atbalstāmajām personām; atbalstāmās personas patstāvīgai dzīvei nepieciešamo lēmumu pieņemšanas prasmju attīstīšana un veicināšana (t.sk. nodrošināt lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju un sniegt to atbalstāmajai personai saprotamā veidā un valodā, kā arī sniegt nepieciešamo atbalstu, lai atbalstāmā persona varētu paust savu gribu un izdarīt patstāvīgu izvēli); iknedēļas saturisko atskaišu un mēneša atskaites – atbalsta personas pakalpojuma uzskaites lapas sagatavošana. Prasības kandidātam: pirmā vai otrā līmeņa augstākā izglītība sociālajā darbā, sociālajā aprūpē, sociālajā rehabilitācijā, psiholoģijā, tiesību zinātnēs vai citās sociālajās vai humanitārajās zinātnēs; vēlamas pamatprasmes un pieredze darbā un komunikācijā ar personām ar garīga rakstura traucējumiem; labas latviešu valodas zināšanas (augstākā līmeņa 2. pakāpe (C2)); pamatzināšanas par valsts pārvaldi un prasme sagatavot dokumentus valsts un pašvaldību institūcijām; prasme strādāt ar datoru; prasme strādāt gan individuāli, gan komandā; spēja plānot savu darbu individuāli; augsta saskarsmes kultūra, komunikabilitāte, empātija, tolerance un atvērtība jaunām idejām. Atbalsta personai nepieciešamās kompetences: iecietība pret personām ar garīga rakstura traucējumiem, lai veidotu veiksmīgu kontaktu; spēja analizēt situāciju un identificēt iespējamos cilvēktiesību pārkāpumus pret atbalstāmo personu; spēja strādāt komandā un piemēroties mainīgiem darba apstākļiem; spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus, komunicēt, risināt problēmas un konfliktus; spēja motivēt atbalstāmo personu pārmaiņām; spēja plānot un organizēt savu darbu; augsti ētikas standarti. Mēs piedāvājam: Pilna vai nepilna laika darba slodzi ar summēto darba laiku; Veselības apdrošināšana; Nodrošinām darba datoru, kā arī telefona un interneta pieslēgumus; Darba laiks tiek organizēts, pamatojoties uz katrai atbalstāmajai personai izstrādātu atbalsta plānu; Atalgojumu 7.73 EUR/h pirms nodokļu nomaksas, slēdzot ar personu terminētu darba līgumu, nodrošinot visas sociālās garantijas (darba līguma termiņš 31.12.2024. ar iespēju līgumu pagarināt); Ar darbu saistīto izdevumu atmaksa (degviela, sabiedriskā transporta biļetes, kancelejas preces u.tml.); Apmācību pirms darba uzsākšanas, regulāru pakalpojuma koordinatora, sociālā darbinieka un citu RC ZELDA speciālistu atbalstu ikdienas darbā, kovīzijas vai supervīzijas. Darba vietas adrese : Mārupes iela 4, Rīga un visā Latvijas teritorijā. Pieteikumu ar CV un motivācijas vēstuli lūgums sūtīt: zelda@zelda.org.lv  Profesija: Sociālais MENTORS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-06-03 Kontaktpersona: Tālrunis: 67442828 E-pasts: zelda@zelda.org.lv Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras pirmsskolas izglītības iestāde “Sprīdītis” aicina darbā skolotāja palīgu uz noteiktu laiku (40 stundas nedēļā jeb 1,0 likme).  Darba vietas adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • veikt bērnu aprūpi ikdienā; • sadarboties ar grupas skolotājām, sniegt atbalstu bērniem mācību jomu apguvē; • veidot bērnos kulturālas uzvedības un higiēnas iemaņas; • rūpēties par bērnu dienas režīma ievērošanu; • nodrošināt telpu, inventāra tīrību un kārtību; un ja Tev ir: • vismaz vispārējā vidējā izglītība (vēlams auklītes sertifikāts vai praktiskā pieredze darbā ar bērniem); • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: prasme plānot, organizēt un kvalitatīvi veikt savu darbu, disciplinētība; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 702 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 731 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli gaidīsim līdz 2024. gada 27.maijam personīgi (adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads) vai e-pastā spriditis@valmiera.edu.lv. Tālrunis papildu informācijai: 64231434. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu, atbilstoši fizisko datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SKOLOTĀJA PALĪGS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-27 Kontaktpersona: CV, piet.vēst.un izgl.dok.kopijas ar norādi sūtīt uz spriditis@valmiera.edu.lv, 64231434. Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri