Valmieras Ziņas

LVRTC: e-paraksta uzlabošanu sekmēs skaidri personas identifikācijas noteikumi e-vidē

Lasīšanas laiks: 6 min

E-paraksta uzlabošanu sekmēs skaidri personas identifikācijas noteikumi e-vidē, aģentūrai BNS norādīja Latvijas Valsts radio un televīzijas centra (LVRTC) valdes priekšsēdētājs Jānis Bokta.

“Meklējot iespējas uzlabot e-paraksta lietošanas rādītājus elektroniskās identifikācijas (eID) kartē, gan arī citos nesējos, primāri, valstij būtu skaidri jānosaka, ka virtuālajā vidē ir tādi paši personas identificēšanas noteikumi, kā reālajā vidē. Ja kārtojot darījumus klātienē nepieciešams personu apliecinošs dokuments, tad tāds nepieciešams arī e-vidē, jo tikai šāds dokuments dod iespēju precīzi identificēt darījumu partneri,” norādīja Bokta.

LVRTC valdes priekšsēdētājs stāstīja, ka desmit gadu laikā pēc e-paraksta ieviešanas Latvijā tā radītos ieguvumus jutuši gan individuālie lietotāji, gan tautsaimniecības nozare kopumā. Tomēr, salīdzinot ar citu Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu ieguldījumu digitālās identitātes rīku attīstībā, Latvija investējusi salīdzinoši maz, kamēr, piemēram, igauņi e-parakstīšanas rīkos investējuši 89 miljonus, lepojoties ar mērķtiecīgi attīstu modernu un progresīvu e-sabiedrību.

“Latvijas investīcijas bijušas daudz mazākas, tāpēc likumsakarīgi, ka lietojamība nevar sacensties ar citu valstu rādītājiem, lai gan tehnoloģiski no Igaunijas neatpaliekam,” uzsvēra LVRTC valdes priekšsēdētājs.

Bokta norādīja, ka pašlaik e-paraksts tiek lietots vidēji reizi astoņās sekundēs. Salīdzinot ar 2012.gadu, eParaksta lietošanas reižu skaits viena gada laikā trīskāršojies, bet, salīdzinot ar 2014.gadu, pērn palielinājies par 42%.

“Ik gadu pieaug arī e-paraksta lietotāju skaits gan publiskajā, gan privātajā sektorā, un seši no desmit e-parakstīšanas čempioniem ir tieši privātā sektora uzņēmumi. Populārākais no pieejamajiem e-paraksta nesējiem ir LVRTC izsniegtā viedkarte, ko lieto tikai juridiskas personas. Ar to pērn veikti 40% no visām e-parakstīšanas reizēm. Gandrīz 20% no kopējā e-paraksta lietošanas reižu skaita veikti ar virtuālo e-parakstu, bet tikai 11% – ar eID kartē iekļautajiem e-parakstīšanas rīkiem. Iespēju bez maksas izmantot e-parakstīšanas funkcionalitāti izvēlējies tikai katrs piektais eID kartes saņēmējs, tāpēc Valsts kontrole (VK) precīzi secinājusi, ka iedzīvotājiem ir zema interese izmantot eID kartes elektroniskās iespējas,” skaidroja LVRTC valdes priekšsēdētājs.

Par spīti tam, ka 77% no eID kartes saņēmējiem izvēlējušies e-videi nederīgu rīku, Bokta norādīja, ka nevar piekrist apgalvojumam, ka e-paraksta iekļaušana eID kartēs būtu nelietderīga vai ka no šīs funkcionalitātes būtu jāatsakās. Iedzīvotāji, kas atklājuši elektroniskās saziņas un darījumu kārtošanas priekšrocības, izmantojot eID karti, dara to aktīvi, turklāt, ja e-paraksta lietošana citos rīkos pēdējo piecu gadu laikā pieaugusi par 30-40% gadā, tad e-paraksta lietošana ar eID karti 2015.gadā, salīdzinot ar 2014.gadu, pieaugusi par 64%.

“Par šādu, turklāt bez maksas pieejamu rīku, bija jākļūst eID kartei, taču, jau sākotnēji tika pieļauta kļūda, paredzot, ka e-paraksta funkcionalitāte tiks iekļauta tikai tajās eID kartēs, kuru lietotāji izteiks tādu vēlmi. Lai gan šobrīd likums ir grozīts un iedzīvotājiem īpaši jāatsakās no e-paraksta eID kartēs, negatīvais iepriekšējo gadu lēmumu efekts jūtams ik dienu. Iedzīvotāji nonāk situācijās, kurās nepieciešams e-paraksts, secina, ka viņu e-paraksts eID kartē nav aktīvs, ir vēlreiz jādodas uz Pilsonības migrācijas lietu pārvaldi (PMLP). Šo situāciju ik dienu redzam Uzņēmu reģistrā, kur komersanti pavada pat četras stundas stāvot rindā, tikai tāpēc, ka viņiem kabatā ir e-videi nederīga eID karte,” stāstīja Bokta.

“Nereti iedzīvotāji neizprot eID kartes nepieciešamību, jo viņiem jau pieejami vairāki rīki autentifikācijai e-vidē. Attīstot valsts informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) infrastruktūru decentralizēti, iedzīvotājiem nodrošināts nevis viens Latvijā un visā ES atzīts autentifikācijas rīks, bet uzturēti vairāki, tostarp pašu iestāžu radīti autentifikācijas rīki. Turklāt pēdējo gadu laikā pieņemti nu jau vairāki likumi, kas tādās jomās kā e-veselība, parakstu vākšanas iniciatīva, e-Adrese u.c., neparedz vienīgā kvalificētā autentifikācijas rīka nepieciešamību,” uzsvēra LVRTC valdes priekšsēdētājs.

Bokta norādīja, ka būtu pārdroši cerēt, ka bankas turpinās bezgalīgi finansēt funkcionalitāti, kas jānodrošina pašai valstij. Atsevišķās jomās arī būtu neapdomīgi paļauties uz autentifikācijas līdzekļiem, kuros tiek izmantota tikai parole un lietotājvārds, par ko liecina Digitālās drošības alianses jaunākais pētījums – katrs trešais iedzīvotājs savu paroli ir gatavs nodot citai personai. Tas nozīmē, ka katras trešās personas datiem un informācijai var piekļūt, piemēram, Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS), kas arī piedāvā paroļu sistēmu savu klientu autentifikācijai.

“Atsakoties no e-komponentes eID kartē, Latvija ātri vien kļūtu par vienīgo valsti ES, kuras iedzīvotāji nevar izmantot citu ES valstu e-pakalpojumus, kamēr visu citu ES valstu eID lietotāji varētu izmantot Latvijas e-pakalpojumus, otrkārt, Latvija būtu pilnībā privātā sektora rokās nodevusi tādu svarīgu suverenitātes elementu, kā personas identitāte, rīcība un griba digitālajā vidē,” skaidroja LVRTC valdes priekšsēdētājs.

Bokta norādīja, ka situācija, kad valstī nav vienotas pieejas e-identitātes jautājumā, rada apjukumu iedzīvotājos, kā likumsakarīgs rezultāts ir e-paraksta lietošanas paplašināšanās noteiktās nozarēs, kas uzlabo kopējo e-paraksta lietošanas reižu skaitu, tomēr negarantē, ka eID karte un tās e-komponente kļūs par masu produktu. “E-pakalpojumu skaits, kuros nepieciešams e-paraksts, ir neliels, jo salīdzinoši neliels ir arī e-paraksta lietotāju skaits. Savukārt e-paraksta lietotāju skaits paliek salīdzinoši neliels, jo nav reālo pielietojumu – e-pakalpojumu, kuros nepieciešama kvalificēta identitātes pārbaude. Tādējādi rodas tāds apburtais loks,” stāstīja LVRTC valdes priekšsēdētājs

Par izšķirošo grūdienu eID kartei, Bokta uzskata, ka pamatā tas ir valstiska līmeņa lēmums plaši pielietot eID karti Latvijā.

“Pirmkārt, visiem iedzīvotājiem jāizsniedz ar e-parakstu aprīkota e-videi derīga eID karte un kartes lasītājs. Otrkārt, valstij būtu skaidri jānodefinē valsts nozīmes e-pakalpojumi, kuru saņemšana iespējama tikai ar valsts nodrošinātu rīku. Pasaules pieredze rāda, ka liela daļa risinājumu nododami privātā sektora rokās, tomēr vienlaicīgi saglabājas valsts nozīmes e-pakalpojumi kā e-tiesas, e-veselība, e-adrese, pilsoņu iniciatīvas, e-vēlēšanas, kurās drošības un neitralitātes apsvērumu dēļ tiek pielietots valsts izsniegts un uzturēts rīks,” skaidroja LVRTC valdes priekšsēdētājs.

“Tāpat, lai novērstu valsts e-pakalpojumu tehnoloģisko risinājumu sadrumstalotību un līdzekļu neracionālu izlietošanu, būtu strikti jānosaka, ka izstrādājot jaunu informācijas sistēmu, tajā jāintegrē e-paraksta risinājums. Visbeidzot, valsts un pašvaldību iestādēm reāli jāuzsāk aktīva e-paraksta lietošana gan saziņā ar klientiem, gan savstarpējā sadarbībā, kas būtu spēcīgs pamudinājums arī iedzīvotājiem uzsākt eID kartes lietošanu e-vidē. Ja minētie nosacījumi izpildās, tad gan līdz šim veiktas, gan nākotnē plānotās investīcijas jaunu tehnoloģisko risinājumu izstrādē, piemēram, e-paraksta lietošana arī mobilajās ierīcēs, būtu pamatotas, un e-paraksta lietošana kļūtu par ikdienu,” norādīja Bokta.

Aģentūra BNS jau ziņoja, ka VK revīzijā secinājusi, ka valsts iegulda miljonus elektroniskajos pakalpojumos, lai gan tos pagaidām izmanto tikai daži procenti iedzīvotāju.

VK norādīja, ka līdz ar eID karšu ieviešanu Latvijā pēdējo gadu laikā ieviesta arī elektroniskās autentifikācijas un e-paraksta iespēja. Tas valstij gadā izmaksā 847 tūkstošus eiro. Taču tā kā ir ērtākās un lētākās iespējās piekļūt elektroniskajiem pakalpojumiem, eID kartes elektroniskās iespējas izmanto tikai daži procenti iedzīvotāju. Tas liecina, ka pakalpojuma nodrošināšanā ieguldītie līdzekļi neattaisnojas.

Pastāvot citām ērtākām un lētākām iespējām piekļūt elektroniskajiem pakalpojumiem, iedzīvotāji  eID kartes elektroniskās iespējas izmanto maz. Tikai 2% eID karšu lietotāju ir izmantojuši elektroniskajam parakstam eID kartē iekļauto funkcionalitāti, bet no četru gadu laikā valsts apmaksātajiem 80 miljoniem e-parakstu, kas iekļauti eID kartē, izmantoti tikai 0,5%. No kopējiem 2015.gadā Latvijā veiktajiem 3,2 miljoniem elektronisko parakstu vien nepilni 362 tūkstoši jeb 11% parakstu ir veikti ar eID kartē iekļauto funkcionalitāti.

LVRTC ir galvenais radiofonijas un televīzijas programmu zemes apraides tīkla operators Latvijā, kā arī viens no lielākajiem citu elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējiem. Tā vienīgais īpašnieks ir valsts Satiksmes ministrijas personā.

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Biedrība “Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem “ZELDA” (turpmāk RC ZELDA), reģ. Nr. 40008114387 aicina darbā atbalsta personu lēmumu pieņemšanā – sociālo mentoru Valmieras novadā pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem. Kas ir Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā? Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā ir personai ar garīga rakstura traucējumiem sniegts atbalsts lēmumu pieņemšanā, lai palīdzētu viņai vienlīdzīgi ar citiem sabiedrības locekļiem īstenot savu tiesībspēju un rīcībspēju. Atbalsts lēmumu pieņemšanā ļauj personai paust savu gribu, izvēli, plānot un pašai pieņemt lēmumus par savu dzīvi, veselības un sociālo aprūpi, finansēm un īpašumiem, kā arī palīdz personai paplašināt savu dabisko atbalsta loku, palīdz pilnveidot spējas pārstāvēt sevi un aizsargāt savas tiesības un intereses. Pakalpojuma ietvaros atbalsts tiek nodrošināts 6 dzīves jomās: tiesību un interešu aizstāvības jomā, finanšu jomā, ikdienas dzīves jomā, veselības aprūpes jomā, sociālā aprūpes jomā un atbalsta loka veidošanā. Atbalsta personas lēmumu pieņemšanā galvenie darba pienākumi: atbalsta sniegšana lēmumu pieņemšanā personām ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk – atbalstāmajām personām); atbalstāmo personu atbalsta plāna sagatavošana, balstoties uz stipro pušu un vajadzību izvērtēšanu; palīdzība atbalstāmajām personām apzināt un piesaistīt nepieciešamos resursus, veicinot atbalstāmo personu motivāciju lēmumu pieņemšanā un saistīto problēmu risināšanā; palīdzība dokumentu sagatavošanā iesniegšanai valsts un pašvaldību institūcijās; atbalsta loka veidošana atbalstāmajām personām; atbalstāmās personas patstāvīgai dzīvei nepieciešamo lēmumu pieņemšanas prasmju attīstīšana un veicināšana (t.sk. nodrošināt lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju un sniegt to atbalstāmajai personai saprotamā veidā un valodā, kā arī sniegt nepieciešamo atbalstu, lai atbalstāmā persona varētu paust savu gribu un izdarīt patstāvīgu izvēli); iknedēļas saturisko atskaišu un mēneša atskaites – atbalsta personas pakalpojuma uzskaites lapas sagatavošana. Prasības kandidātam: pirmā vai otrā līmeņa augstākā izglītība sociālajā darbā, sociālajā aprūpē, sociālajā rehabilitācijā, psiholoģijā, tiesību zinātnēs vai citās sociālajās vai humanitārajās zinātnēs; vēlamas pamatprasmes un pieredze darbā un komunikācijā ar personām ar garīga rakstura traucējumiem; labas latviešu valodas zināšanas (augstākā līmeņa 2. pakāpe (C2)); pamatzināšanas par valsts pārvaldi un prasme sagatavot dokumentus valsts un pašvaldību institūcijām; prasme strādāt ar datoru; prasme strādāt gan individuāli, gan komandā; spēja plānot savu darbu individuāli; augsta saskarsmes kultūra, komunikabilitāte, empātija, tolerance un atvērtība jaunām idejām. Atbalsta personai nepieciešamās kompetences: iecietība pret personām ar garīga rakstura traucējumiem, lai veidotu veiksmīgu kontaktu; spēja analizēt situāciju un identificēt iespējamos cilvēktiesību pārkāpumus pret atbalstāmo personu; spēja strādāt komandā un piemēroties mainīgiem darba apstākļiem; spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus, komunicēt, risināt problēmas un konfliktus; spēja motivēt atbalstāmo personu pārmaiņām; spēja plānot un organizēt savu darbu; augsti ētikas standarti. Mēs piedāvājam: Pilna vai nepilna laika darba slodzi ar summēto darba laiku; Veselības apdrošināšana; Nodrošinām darba datoru, kā arī telefona un interneta pieslēgumus; Darba laiks tiek organizēts, pamatojoties uz katrai atbalstāmajai personai izstrādātu atbalsta plānu; Atalgojumu 7.73 EUR/h pirms nodokļu nomaksas, slēdzot ar personu terminētu darba līgumu, nodrošinot visas sociālās garantijas (darba līguma termiņš 31.12.2024. ar iespēju līgumu pagarināt); Ar darbu saistīto izdevumu atmaksa (degviela, sabiedriskā transporta biļetes, kancelejas preces u.tml.); Apmācību pirms darba uzsākšanas, regulāru pakalpojuma koordinatora, sociālā darbinieka un citu RC ZELDA speciālistu atbalstu ikdienas darbā, kovīzijas vai supervīzijas. Darba vietas adrese : Mārupes iela 4, Rīga un visā Latvijas teritorijā. Pieteikumu ar CV un motivācijas vēstuli lūgums sūtīt: zelda@zelda.org.lv  Profesija: Sociālais MENTORS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-06-03 Kontaktpersona: Tālrunis: 67442828 E-pasts: zelda@zelda.org.lv Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras pirmsskolas izglītības iestāde “Sprīdītis” aicina darbā skolotāja palīgu uz noteiktu laiku (40 stundas nedēļā jeb 1,0 likme).  Darba vietas adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • veikt bērnu aprūpi ikdienā; • sadarboties ar grupas skolotājām, sniegt atbalstu bērniem mācību jomu apguvē; • veidot bērnos kulturālas uzvedības un higiēnas iemaņas; • rūpēties par bērnu dienas režīma ievērošanu; • nodrošināt telpu, inventāra tīrību un kārtību; un ja Tev ir: • vismaz vispārējā vidējā izglītība (vēlams auklītes sertifikāts vai praktiskā pieredze darbā ar bērniem); • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: prasme plānot, organizēt un kvalitatīvi veikt savu darbu, disciplinētība; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 702 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 731 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli gaidīsim līdz 2024. gada 27.maijam personīgi (adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads) vai e-pastā spriditis@valmiera.edu.lv. Tālrunis papildu informācijai: 64231434. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu, atbilstoši fizisko datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SKOLOTĀJA PALĪGS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-27 Kontaktpersona: CV, piet.vēst.un izgl.dok.kopijas ar norādi sūtīt uz spriditis@valmiera.edu.lv, 64231434. Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri