Valmieras Ziņas

Suns un viņa draugs cilvēks – kinoloģes stāsts par sapratnes veidošanu (1)

Lasīšanas laiks: 8 min

Lolita Kaimiņa ir policiste, kurai šo profesiju izvēlēties palīdzēja suns. Suns ir ne tikai viņas pārinieks, bet arī draugs un ģimenes loceklis. Sapratne ar četrkājaiņiem Lolitai ir jau kopš bērnības. Pašlaik papildu darbam policijā, Lolita vada suņu skolu un teic, ka tajā ir jāmācās ne tikai četrkājainajam draugam, bet arī saimniekam.

Kā radās ideja, ka vajag suņu skolu?

Dienesta suni vedu ārstēt uz klīniku “4 mīļas ķepas”. Mani abi rotveileri ir paklausīgi, daktere saka, ka gribētos, lai arī citi pacienti tādi būtu. Tā pamazām radās ideja par skolu. Tas ir saimniekiem un sabiedrībai vajadzīgs, to redzu savā pamatdarbā, ka suņi mēdz būt agresīvi un neaudzināti.

Kā notiek mācības?

Mācīt suni var jebkurā vecumā, protams, labākais ir piezvanīt kinologam pirms kucēna iegādes. Daudzi paņem savam dzīves ritmam neatbilstošas šķirnes suni.

Pirms vadām mašīnu patstāvīgi, mācāmies, lai iegūtu tiesības, tādai pašai atbildībai vajadzētu būt, ja gatavojas ņemt dzīvnieku. Uz suņa skolu var nākt tikai vakcinēti četrkājaiņi.

Vecums nav ierobežots, nāk arī no patversmes pieņemti sunīši, kuri ir jau pieauguši. Svarīgākais ir palīdzēt saimniekam ar suni iepazīties, sadraudzēties, uzticēties.

Tātad nav tā, ka atved suni un gaida, kamēr viņš mācīsies?

Man lielākoties ir jāmāca saimnieki. To atzīst arī viņi paši. Redz, kā es saprotos ar savu suni, un jautā, kā to panākt. Ir jāmāk paprasīt. Saimnieki uzskata, ka suns domā kā cilvēki, bet suns domā citādāk. Jāpārliecina saimnieki, ka sunim ir jāparāda, kas ir pareizi, kas – nepareizi. Ir mazs procents nemācītu suņu, kuri, var teikt, lasa saimnieka domas, bet tā ir mazākumā gadījumu. Lielākoties saimniekam ir jādarbojas ar suni un jāpalīdz saprast, ko viņš grib, lai suns dara. Uzdodu arī mājasdarbus, nākamajā reizē ļoti labi redz, vai darbs ir pildīts. Suņu skola nav tikai tikšanās ar mani klātienē, tas ir saimnieka un suņa darbs arī mājās.

Kur ir robeža, cik daudz vajadzētu mācīt?

Runājot par cirka suņiem, ir jāizvērtē, kādi apstākļi viņiem ir pēc izrādes. Otrkārt, ir suņi, kuriem tādas lietas patīk, ir tādi, kuriem nepatīk. Mans iepriekšējais un tagadējais suns ir dienesta suņi.

Viņi, ieraugot, ka paņemu darba somu, ir sajūsmā un nevar sagaidīt, kad dosimies strādāt, jo apmācība notiek ar pozitīvām metodēm, t.i., ar apbalvojumu. Suns ir sajūsmā, ka var strādāt, bet nelaimīgs, ja jāsēž istabā un neko neliek darīt. Ir robeža – suns nav klauns, jāņem vērā arī noslodze.

Piemēram, kad braucam ar dienesta suņiem ciemos pie skolas bērniem, tad maksimums divas skolas dienā sunim patīk apciemot, bet, ja vairāk, suns ļoti nogurst. Ja cirka suns dzīvo pie saimnieka mājās, ja tas ir kopējs darbs, balstīts pozitīvās metodēs un sunim tas patīk, tad man nav pretenziju. Man arī ir bijis suns, kurš labprāt iet uz izstādēm un sevi parāda, bet ir bijis suns, kuru pārtraucu vest, jo redzēju, ka viņai tas gaužām nepatīk, arī cilvēki taču ir dažāda rakstura. Pavisam citādāk ir ar savvaļas dzīvniekiem un cirku. Tur saku kategorisku nē.

Kādu labumu suns gūst mācībās?

Ja saimnieks saka, ka suns raujas uz skolu, viņam te patīk, tas ir labākais rādītājs. Viņam tas ir brīdis būt kopā ar saimnieku un mācīties abiem saprasties. Otrs, socializācija ar citiem suņiem.

Man ir stāstīts, ka suns aizbēg no mājām, viņu atrod pie suņu skoliņas vārtiem. Tas, protams, nav labi, bet priecē, ka grib mācīties arī ārpus mācību laika.

Pēc Jūsu novērojumiem, vai ir tā, ka suns ir līdzīgs saimniekam gan rakstura, gan izskata ziņā?

Jā! Protams, ne visos gadījumos, bet pārsvarā kucēni tā kā māls pieņem noteiktu “formu”, pielāgojas saimniekam, pārņem uzvedību, raksturu. To, kas notiek mājās, suns labi parāda, līdzīgi kā bērnudārzā var redzēt, ko vecāki mājās dara, kā runā.

Kā nonācāt pie tā, ka arī profesija būs saistīta ar suņiem?

Suņi mani ir bijuši visu dzīvi. 1993.gadā paņēmu pirmo rotveileru, ļoti iepatikās. 11 gadus nodzīvoja, tad paņēmu nākamo tādas pašas šķirnes. Gājām uz suņu skoliņu, Flēra bija ļoti gudra, atlika vienreiz parādīt, visu saprata. Mani bērni bija paaugušies, Flērai bija gandrīz gads, izdomāju, ka varētu nākt ar suni uz policiju. Toreizējais Valmieras iecirkņa vadītājs Andersona kungs teica: “Labi!”. Protams, tas nav tik vienkārši. Braucām uz Rīgu, uz kinoloģijas centru, kur testēja, vai suns amatam der. Tad sekoja mācības Rīgā.

Dienesta suns iegūst pamata, vidējo un augstāko izglītību ar profesiju. Viens suns nedara visu, piemēram, profesijas ir pēdu suns, narkotiku meklēšanas, sprāgstvielu meklēšanas u.c. To arī nosaka, veicot testus. Man ir pēdu suņi, meklē personas, priekšmetus. Var teikt, suns mani atveda uz policiju.

Kāda ir dienesta suņa ikdiena?

Man ir saplānots, kas ir darāms, ja ir pratināšana, tad suns nav līdzi. Bet ikdienā esam kopā. Ja ir izsaukumi, tad dodamies. Mūsu pārziņā ir viss Vidzemes reģions, kur mans suns šajā brīdī ir vienīgais pēdu suns. Jebkurā diennakts laikā var būt izsaukums uz Madonu, Cēsīm, Valku, Valmieru, Salacgrīvu un citviet.

Protams, mēs ejam pastaigāties, spēlējamies, kā to dara citi suņi. Visu laiku ir jātrenē darba kondīcija – paklausība, jāmeklē pēdas, fiziskā sagatavotība u.tml. Suns ir vienīgais policists, kurš var darba laikā arī pagulēt.

Vai ir kāds uzdevums palicis īpaši atmiņā?

Katrs uzdevums ir citādāks. Atceros izsaukumu uz Madonu, kur jau divas dienas bez vēsts bija pazudusi sieviete. Lielas cerības nebija, jo bija ziema. Kinologam ir ļoti jādomā līdzi, ko darīt, jāpiedāvā sunim labākais variants. Kopīga darba rezultātā atradām dīķi, kurā atradām kurpi, glābēji izcēla sievieti. Tas bija apmēram divu kilometru attālumā no viņas mājas. Nezinu, kad sievieti atrastu bez suņa. Es saprotu, kādā veidā suns man cenšas kaut ko parādīt, ka ir ko sajutis. Otrs gadījums bija Salacgrīvā. Igaunijā bija nozagta mašīna, policija dzinās noziedzniekiem pakaļ, mašīnu noziedznieki pameta Salacgrīvā, paši iebēga niedrēs. Tās bija pāri galvai, neko nevarēja redzēt. Suns tikai skrēja cauri niedrēm, es un kolēģi turējāmies līdzi. Atrada jaku un norādīja ceļu, kur viņi bija aizbraukuši tālāk.

Sajūtas bija mazliet sirreālas, jo bija pilnībā jāpaļaujas uz suni, nezinot, kas būs galā. Man ir “jālasa” suns un viņam jāuzticas.

Vai redzat suņa izteiksmē vai uzvedībā nianses, ko citi pat nepamana, un tas palīdz Jums darbā vairāk izprast kādu situāciju?

Jā, emocijas ļoti labi var redzēt. Arī nepatiku pret kādu cilvēku. Lielākoties tā rodas, ja viņam ir nodarīts pāri, kā arī, ja nav bijusi socializācija. Ļoti labi, ja uz suņa skolu nāk visa ģimene.

Ja sunim nav bijusi saskarsme ar bērniem, tad saprotami, ka viņš pret tiem izturas piesardzīgi. Jo bērns skrien, spiedz, vicina rokas, pieaugušie tā nedara, tāpēc suns bērnu vienkārši nesaprot, nevis viņam ir nepatika pret to.

Skolā arī tie suņi, kuri nedzīvo ģimenēs ar bērniem, iepazīst, ka ir arī šādi cilvēki. Tas ir ļoti būtiski, jo ir bijuši gadījumi, ka bērnu sakož vecvecāku suns. Šie četrkājaiņi ir pieraduši pie vecāka cilvēka, kurš lēnām iet, nav skaļš u.tml., te pēkšņi kāds sāk skriet, bļaustās, ķeras ap kaklu, viņš to vienkārši nesaprot. To, ar ko suni no divu līdz četru mēnešu vecumam iepazīstinām, no tā viņam nav bail.

No trokšņa arī var iemācīt nebaidīties?

Jāņem vērā ģenētika, bet to var izdarīt. Dienesta suņiem tas ir obligāts nosacījums – nebaidīties no trokšņiem, jo īpaši – no šāviena trokšņa. Nobīties drīkst, bet nedrīkst aizskriet prom, ir jāatgriežas un jāmeklē iemesls. Tagad man ir Zora, pieci gadi jau ir dienestā. Viņa pēc šāviena pieskrēja pie testētāja ar interesi, lai redzētu, kas tas bija, kas taisīja troksni. Uz pirmajām mācībām Rīgā viņa aizbrauca līdzi mammai Flērai jau četru mēnešu vecumā.

Vai sunim ir arī noteikti gadi dienestā, kad jādodas pensijā?

Tas ir jāskatās pēc pašsajūtas un vēlmes. Nav noteikts cipars.

Kur Valmierā notiek mācības un vai var konsultēties arī pirms kucēna iegādes?

Mācības Valmierā visiem interesentiem notiek trešdienās klīnikas “4 mīļas ķepas” pagalmā un svētdienās Valmiermuižā. Vairāk informācijas lasāms mājaslapā. Man patīk gudri suņi un saimnieki, tāpēc noteikti palīdzēšu arī pirms kucēna iegādes, jo cilvēki bieži izvēlas nepiemērotu šķirni. Piemēram, patīk zilacainie haskiji. Bet tā ir primitīvā šķirne, kuram vajag ļoti daudz kustības, viņš nepieķeras cilvēkam (ar retiem izņēmumiem). Tas radies ģenētiski – Aļaskā vilkti pajūgi, pēc noteikta gabala pajūgs ar visiem suņiem pārdots nākamajam saimniekam. Viņam ir svarīgi paēst un skriet. Viņš nebūs kā labradors vai zelta retrīvers, kuri “kūst”, ieraugot saimnieku nākam no darba.

Katrai šķirnei ir ģenētiski noteikts, kas viņam ir nepieciešams. Medību sunim laukos ir grūti, jo viņam instinkti liek medīt, piemēram, vistas. Pirms iegādes ir jāpainteresējas, kas tā ir par šķirni.

Piemēram, labradoram ir ģenētiski paredzēts nest ūdensputnus, viņam ļoti patīk ūdens. Bet viņš ir arī ļoti mīļš un patīk būt ģimenē. Vienas šķirnes sunim patīk skriet, vienam iet, citam – gulēt uz dīvāna. Arī ar patversmes suni, ja nav konkrēta šķirne, ir ieteicams nākt. Vienmēr ir saimniekam ar suni jāmeklē sapratne. Tāpēc šis darbs ir tik interesants, man tas ļoti patīk.

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras Dizaina un mākslas vidusskola (turpmāk – Iestāde) aicina darbā direktora vietnieku/-ci izglītības jomā (profesijas kods 1345 04) uz noteiktu laiku (ar iespēju pagarināt uz nenoteiktu laiku). Darba vietas adrese: Purva iela 12, Valmiera, Valmieras novads, LV-4201. Ja Jūs vēlaties: • piedalīties izglītības procesa organizēšanā un nodrošināt izglītības procesa metodisko vadību Iestādē; • nodrošināt Valsts izglītības standarta, izglītības programmu un mācību priekšmetu programmu īstenošanas metodisko vadību; • piedalīties Iestādes iekšējo kārtību un reglamentējošo normatīvo aktu izstrādē; • sagatavot mācību gada pārskatus par metodiskā darba izvērtējumu; • piedalīties mācību gada darba plāna sastādīšanā, sadarbībā ar mācību priekšmetu skolotājiem; • sadarbībā ar pedagogiem, sagatavot mācību priekšmetu programmas; • piedalīties mācību gada pedagogu slodžu sadalē; • vadīt mācību programmu metodisko kopu vadītāju/nodaļu vadītāju sapulces un organizēt metodiskās pedagogu sapulces, tikšanās u.c.; • vadīt izglītības programmu realizācijas kvalitātes uzraudzību; • atbildēt par mācību prakšu realizāciju; • organizēt izglītojamo profesionālo priekšmetu darbu skates, profesionālās ievirzes izglītības nobeiguma un profesionālās vidējās izglītības kvalifikācijas darbu norisi; • koordinēt Valsts konkursa norisi un citu Iestādes konkursu norisi skolā un Vidzemē; • koordinēt metodisko sadarbību ar Vidzemes kultūrizglītības iestādēm un Latvijas Nacionālo kultūras centru; • organizēt izglītojamo līdzdalību mācību priekšmetu olimpiādes, konkursos, skatēs; un Jums ir: • izglītība saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”; • atbilstība Izglītības likuma un Bērnu tiesību aizsardzības likuma noteiktajām prasībām; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • zināšanas un izpratne nozari regulējošo normatīvo aktu pielietošanā; • kompetences: prasme organizēt un plānot savu darbu atbilstoši Iestādes mērķiem un uzdevumiem; prasme analizēt un vispārināt problēmas, noteikt darbības virziena prioritātes; prasme pastāvīgi pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību; labas saskarsmes un komunikācijas prasmes, digitālās prasmes, psiholoģiskā noturība; precizitāte un iniciatīva, elastība; • prasme strādāt ar biroja tehniku un informāciju tehnoloģijām; mēs piedāvājam: • atalgojumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi” (pārbaudes laikā no 1876,50 EUR mēnesī pirms nodokļu nomaksas); • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • darbu radošā, uz sadarbību vērstā kolektīvā, aktīvu, dinamisku darbu, iespēju gūt jaunu pieredzi un pilnveidot profesionālās iemaņas; • sakārtotu darba vidi. Pieteikuma vēstuli, CV, izglītības dokumentu kopijas lūdzam iesniegt elektroniski sūtot uz e-pastu: vdmv@valmiera.edu.lv, vai personīgi Valmieras Dizaina un mākslas vidusskolā, Purva ielā 12, Valmierā, Valmieras novadā ar norādi “Direktora vietnieka/-ces vakancei”, līdz 2025.gada 13.jūlijam. Tālrunis papildus informācijai: 64207372. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: VADĪTĀJA VIETNIEKS /DIREKTORA VIETNIEKS /IZPILDDIREKTORS (IZGLĪTĪBAS JOMĀ) Darba vietas adrese: LATVIJA, Purva iela 12, Valmiera, Valmieras nov. Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-07-13 Kontaktpersona: vdmv@valmiera.edu.lv 64207372

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras muzejs (turpmāk – muzejs) aicina darbā tehnisko speciālistu/-i (pilna slodze) uz nenoteiktu laiku. Darba vietas adrese: Bruņinieku iela 3, Valmiera, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • nodrošināt muzeja Izstāžu nama telpu un ekspozīcijas inventāra tīrību un kārtību; • veikt darba kabinetu un izglītojošo pasākumu telpu tīrīšanu Bruņinieku ielā 3; • nodrošināt Izstāžu nama ārtelpas teritorijas stādījumu un ieejas mezgla uzkopšanu; • monitorēt temperatūras un mitruma režīmu Izstāžu nama telpās; • līdzdarboties izstāžu montāžas un demontāžas darbos; • dažādu ikdienas saimniecisko darbu veikšana, telpu labiekārtošana, palīgdarbi muzeja pasākumos;  ja Tev ir: • vidējā izglītība; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • prasmes un pieredze izmantot tehniskās ierīces un darba rīkus; • kompetences: prasme plānot un organizēt savu darbu; spēja strādāt komandā un individuāli; spēja pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību par pieņemtajiem lēmumiem; augsta atbildības sajūta, precizitāte, pozitīva attieksme pret darbu; mēs piedāvājam: • atbildīgu un dinamisku darbu uz attīstību vērstā iestādē; • pamatalgu pārbaudes laikā 760 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 770 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu un citas sociālās garantijas atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. Profesionālās darbības aprakstu (CV) un motivācijas vēstuli lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz muzejs@valmierasnovads.lv, vai personīgi: Valmieras muzejs, Bruņinieku iela 3, Valmiera, Valmieras novads (Izstāžu nama recepcijā), ar norādi „Tehniskā speciālista/-es amatam”, līdz 2025.gada 27.jūnijam. Tālrunis papildu informācijai: 64224770. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: TEHNISKAIS SPECIĀLISTS Darba vietas adrese: LATVIJA, Bruņinieku iela 3, Valmiera, Valmieras nov. Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-06-27 Kontaktpersona: muzejs@valmierasnovads.lv 64224770

Mūsu partneri