Valmieras Ziņas

Valsts kontrole: budžeta resursi labāk uzskaitīti, bet neefektīvi tēriņi nav novērsti

Lasīšanas laiks: 5 min

Valdībai jau gadiem nav ilgtermiņa redzējuma gan valsts budžeta ieņēmumu, gan izdevumu jomā, netiek veikta pietiekama nodokļu maksātāju risku analīze, kā arī nav sakārtota atalgojuma sistēma un valsts kapitālsabiedrību pārvaldība, veicot finanšu revīziju Latvijas Republikas 2013.gada pārskatam par valsts budžeta izpildi, secinājusi Valsts kontrole (VK).

Kaut arī pagājušajā gadā valsts pārvalde ir uzlabojusi tās pārziņā esošo resursu uzskaiti, joprojām nav nodrošināta to racionāla un efektīva izmantošana.

Valdība jau kopš 2006.gada nenodrošina politikas plānošanas dokumenta apstiprināšanu nodokļu jomā, šādi veicinot neparedzētas, bieži sasteigtas izmaiņas normatīvajos aktos. Rezultātā

nodokļu vide ir grūti prognozējama, jo tā tiek veidota konkrētam budžeta gadam ar mērķi nodrošināt finanšu resursus tikai kārtējā gada izdevumu segšanai.

Piemēram, 2012.gada beigās un 2013.gadā nodokļu likumdošanā vairākkārt tika izdarīti grozījumi. Vieni un tie paši normatīvie akti tika grozīti vairākas reizes (līdz piecām reizēm) – kopumā tika izdarīts 21 grozījums nodokļus reglamentējošajos likumos.

Valdība arī neredz nepieciešamību ikgadēji saņemt informāciju par nodokļu un nodevu ieņēmumu pilnīgumu, par nodokļu un nodevu parādu vecuma struktūru, par to iekasējamības iespējamību, par nodokļu maksātājiem atmaksājamām naudas summām (pārmaksām), kā arī par šo rādītāju tendencēm ilgtermiņā.

Nepiedzenamo nodokļu apmērs vien pagājušajā gadā ir pieaudzis par 28% salīdzinājumā ar 2012.gadu, sasniedzot gandrīz 540 miljonus latu.

Lai panāktu pilnīgāku nodokļu iekasēšanu, būtu jāveic pēc iespējas plašāka nodokļu maksātāju risku analīze, taču trīs gadu laikā VID ir izanalizējis datus tikai par 15% komersantu un par 1% fizisko personu, ko pats VID uzskata par riskantiem. Bieži vien notiek tā, ka daži nodokļu maksātāji “nonāk zem VID lupas” katru gadu, bet rezultātā tiek secināts, ka audita veikšana nav nepieciešama. Tajā pašā laikā tāds nodokļu maksātājs, kuru pats VID ir novērtējis kā būtiski riskantāku nekā citus, netiek analizēts vispār.

Arī izdevumu jomā trūkst ilgtermiņa redzējuma, kā rezultātā valsts politikas īstenošanai nepieciešamais finansējums netiek ieplānots atbilstoši budžeta programmas ietvaros īstenojamo pasākumu kopumam, tāpēc valdībai jāķeras pie līdzekļu pārdales. Piemēram,

gada laikā veiktas līdzekļu pārdales iepriekš prognozējamām un plānojamām vajadzībām gandrīz 69 miljonu latu kopsummā.

Vēl viens defekts šādai ilgtermiņa neplānošanai – prettiesiski un nepamatoti avansu maksājumi, ko jau vairākus gadus veic dažādas iestādes. 2013.gadā salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu tie ir pieauguši vairāk nekā sešas reizes, sasniedzot 1,7 miljonus latu, kas liecina, ka iestāžu rīcībā ir “lieki” budžeta līdzekļi.

Nepietiekams budžeta pieprasījumu izvērtējums veicina arī neatbilstošus izdevumus. Piemēram,

Latvijas prezidentūras ES Padomē nodrošināšanai piešķirto finansējumu deviņi no 14 resoriem 2013.gadā vismaz 194 tūkstošu latu apmērā ir izlietojuši, finansējot ar prezidentūru nesaistītus izdevumus.

Pretēji normatīvajiem aktiem iestādes ir finansējušas kolektīvos pasākumus. Iestādes ir necaurskatāmi dalījušas ielūgumus uz dažādiem nozīmīgiem pasākumiem, kā arī pirkušas informatīvos un reklāmas pakalpojumus masu medijos. VK aicina normatīvajos aktos skaidri noteikt pieļaujamos šādu tēriņu griestus vai aizliegumu.

Vēl viena arvien nesakārtota joma ir atalgojums valsts pārvaldē. Valsts un pašvaldību institūcijās nav nodrošinātas līdzvērtīgas finansiālās iespējas, lai nodrošinātu mēnešalgas un normatīvajos aktos noteiktās piemaksas  jeb atalgojuma mainīgo daļu darbinieku motivācijai.

Papildus tam ir arī radītas priekšrocības atsevišķām iestādēm – Valsts kasei, Valsts ieņēmumu dienestam, Valsts darba inspekcijai, Valsts policijai, Valsts robežsardzei, Pārtikas un veterinārajam dienestam, Valsts meža dienestam, Valsts augu aizsardzības dienestam un Prokuratūrai, jo tiesību akti ļauj šo iestāžu darbiniekiem piešķirt papildu prēmijas par rezultātiem, kuru sasniegšana nav tieši atkarīga no darbinieku ieguldījuma vai arī šī saikne nav izsekojama. Piemēram,

Valsts kases 80 darbinieki ir saņēmuši prēmijas par ietaupījumu budžeta programmā “Valsts parāda vadība”,

bet šīs programmas izdevumi vienmēr tiek plānoti piesardzīgi jeb tā, lai līdzekļi būtu pietiekami maksimālam saistību apjomam. Tādējādi šie līdzekļi pārsvarā tiks izmantoti mazākā apmērā, nekā ieplānots.

Valsts mērogā arī netiek apkopota informācija par jomām, kurās ir nepieciešams īslaicīgi piesaistīt ekspertus un speciālistus, tādējādi katra institūcija slēdz līgumus pēc savas izpratnes, kaut arī koordinēta rīcība dotu lielāku efektu un līdzekļu ekonomiju, piemēram, juristu pakalpojumu iepirkumi. Revīzijā vērtētajās iestādēs 2013.gadā īslaicīgiem specifiska rakstura darbiem ir tikušas piesaistītas 3072 fiziskas personas uz uzņēmuma līgumu pamata, tajā skaitā 378 gadījumos jeb 12% gadījumu līgumi slēgti ar iestādes darbiniekiem, un 997 fiziskas personas uz ārštata darba līguma pamata, kopā veicot izdevumus 3,2 miljonu latu apmērā.

Pašvaldībās joprojām nav izpratnes vai vēlēšanās rīkoties atbilstīgi normatīvajiem aktiem par grāmatvedības uzskaites kārtību, kā arī hroniski trūkst iekšējās kontroles.

119 pašvaldību 2013.gada pārskatos, kuru pareizību pārbauda zvērināti revidenti, vēl arvien netiek uzrādīta pilnīga informācija par ilgtermiņa ieguldījumiem, ieņēmumiem un izdevumiem. Nav noskaidrota nekustamo īpašumu piederība un to vērtība. Netiek ņemti uzskaitē tie pazemes aktīvi, kas tiek jau izstrādāti, tā radot izsaimniekošanas risku.

Vairākās pašvaldībās pastāv “melnās kases”, kurās apgrozās nekontrolēts naudas daudzums, apejot nodokļus un radot auglīgu augsni krāpnieciskiem darījumiem.

VK norāda, ka nav skaidrs, vai valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības tiek pārvaldītas efektīvi, jo nav noteikti finanšu ieguldījumu mērķi, prasības aktīvu atdevei, kā arī pieeja peļņas sadalei. Arī 2013.gadā nav izdevies pieņemt Publisko personu kapitālsabiedrību un kapitāldaļu pārvaldības likumu un pārņemt Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas kapitālsabiedrību pārvaldīšanas labās prakses principus.

Veicot revīziju par Latvijas Republikas 2013.gada pārskatu, VK ir sniegusi atzinumus par 26 ministriju un centrālo valsts iestāžu gada pārskatiem. Pēc revīzijas VK ir sniegusi 18 ieteikumus, kas paredz ilgtermiņa nodokļu politikas izstrādi, administratīvā sloga samazināšanu, valsts galvojumu stingrāku uzraudzību, caurskatāmāku atalgojumu noteikšanu, stingrāku ārpakalpojumu nepieciešamības noteikšanu un citus priekšlikumus efektīvākai un racionālākai valsts līdzekļu izlietošanai. 

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Ja Tev rūp vides aizsardzība, Tev ir drosme pārstāvēt valsti darbā par zaļāku un labvēlīgāku vidi un Tevi interesē darbs ar normatīvo aktu piemērošanu, iespējams, tieši Tevi gaidām mūsu komandā Valsts vides dienesta (Nr. 90000017078) Atļauju pārvaldes Piesārņojuma un dabas resursu departamenta Piesārņojuma novēršanas daļas eksperta amatā  (viena ierēdņa amata vieta uz nenoteiktu laiku) Šajā amatā Tev piedāvājam: iegūt vērtīgu pieredzi vides aizsardzības jomā un profesionālās attīstības iespējas; jaunā darbinieka apmācību un kvalifikācijas celšanas pasākumus; darbu komandā kopā ar profesionāliem un atsaucīgiem darba kolēģiem; mēnešalgu no 1008 līdz 1512 euro pirms nodokļu nomaksas, atbilstoši kvalifikācijai un kompetencei; veselības apdrošināšanu; atvaļinājuma pabalstu, papildatvaļinājumu no 8 līdz 10 darba dienām, kā arī citus valsts pārvaldē paredzētus, ar papildu atlīdzību saistītus pasākumus; darba vietu kādā no mūsu reģionālajiem birojiem (Rīga, Valmiera, Madona, Daugavpils, Rēzekne, Jelgava, Ventspils, Liepāja), ar iespēju pēc pārbaudes laika strādāt daļēji attālināti. Uzticēsim Tev:  sagatavot atļaujas A un B kategorijas piesārņojošai darbībai;  reģistrēt C kategorijas piesārņojošas darbības; sagatavot izziņas un atzinumus par piesārņojošas darbības kategoriju; ievadīt un aktualizēt informāciju Valsts vides dienesta informācijas sistēmās; sagatavot vides informāciju un atbildes uz iesniegumiem par jautājumiem kompetences jomā. Sagaidām, lai Tev ir: atbilstība Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām; augstākā akadēmiskā vai otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība vides zinātnē, ģeogrāfijā, bioloģijā, ģeoloģijā, ķīmijā vai ķīmijas tehnoloģijā, inženierzinātnēs (maģistra grāds tiks uzskatīts par priekšrocību); izpratne par normatīvo aktu piemērošanu un vides aizsardzības normatīvo aktu pārzināšana; profesionālā darba pieredze vides aizsardzības nozarē tiks uzskatīta par priekšrocību; labas datora lietošanas prasmes (Microsoft Office). Taču tikpat svarīgi, lai Tev piemīt prasme un vēlēšanās strādāt komandā, prasme strādāt ar liela apjoma informāciju, spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus savas kompetences robežās, augsta atbildības sajūta, kā arī labas komunikācijas un sadarbības prasmes. Gaidīsim Tavu pieteikuma vēstuli, dzīves un iepriekšējās darba pieredzes aprakstu (CV) Valsts vides dienestam uz e-pasta adresi: CV@vvd.gov.lv (ar norādi „Konkursam – Piesārņojuma eksperts”) Tālrunis uzziņām: 67084203  Vairāk par iestādi: http://www.vvd.gov.lv/ Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi. Personas datu pārzinis: Valsts vides dienests, reģistrācijas numurs 90000017078, adrese: Rūpniecības iela 23, Rīga, LV 1045. Profesija: EKSPERTS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Pāvila Rozīša iela 13, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-05-21 Kontaktpersona: Dokumentus sūtīt uz e-pasta adresi: CV@vvd.gov.lv, tel.67084203 Izglītības līmenis: Augstākā izglītība (bakalaura grāds)

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras Jaunatnes centrs “Vinda” (turpmāk – Iestāde) aicina kultūras pasākumu organizatoru/-i uz noteiktu laiku. Darba vietas adrese: Rīgas iela 42, Valmiera, Valmieras novads. Ja Jūs vēlaties: • konsultēt pedagogus, nodrošināt viņiem palīdzību pasākumu organizēšanā; • nodrošināt pasākumu publicitāti Iestādes mājas lapā un sociālajos tīklos; • izstrādāt nolikumus skatēm un konkursiem un organizēt/koordinēt to norisi; • plānot un organizēt Iestādes rīkotos pasākumus, sacensības un konkursus (pēc pasākuma veikt izvērtēšanu); • plānot un organizēt Iestādes audzēkņu dalību valsts un starptautiska mēroga sacensībās, konkursos skatēs un festivālos; • iesaistīties citu iestāžu rīkotajos pasākumos, kur Iestāde ir sadarbības partneris; un Jums ir: • austākā izglītība pasākumu vadībā vai citās jomās, kas nodrošina amata pienākumu izpildei nepieciešamās prasmes; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: ļoti labas organizatoriskās un saskarsmes spējas, argumentācijas prasme; prasme patstāvīgi pieņemt lēmumus; analītiskās spējas; augsta atbildības sajūta; precizitāte; spēja strādāt individuāli un komandā; pašiniciatīva un spēja meklēt un piedāvāt jaunus risinājumus; • pieredze veidojot digitālos vizuālos materiālus (Canva, Photoshop u.c.); mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 999,00 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika līdz 1052,00 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. Pieteikuma vēstuli un CV lūdzam nosūtīt uz e-pastu: vinda@valmiera.edu.lv, vai personīgi Valmieras Jaunatnes centrā “Vinda”, adrese: Rīgas ielā 42, Valmierā, Valmieras novadā ar norādi „Pieteikums kultūras pasākumu organizatora/-es amatam” līdz 2025.gada 21.maijam. Tālrunis papildu informācijai: 64232302. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: KULTŪRAS PASĀKUMU ORGANIZATORS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rīgas iela 42, Valmiera, Valmieras nov. Darbības joma: Kultūra / Māksla Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-05-21 Kontaktpersona: vinda@valmiera.edu.lv 64232302

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras pirmsskolas izglītības iestāde “Krācītes” (turpmāk – Iestāde) aicina darbā remontstrādnieku/-ci (0,5 likmes darba slodze 20 stundas nedēļā) uz nenoteiktu laiku. Darba vietas adrese: Pārgaujas iela 11A, Valmiera, Valmieras novads. Ja Jūs vēlaties: • veikt periodiskas Iestādes ēku un Iestādes lietošanā nodoto telpu tehniskā stāvokļa pārbaudes, tās aprīkojuma un mehānismu pārbaudes, uzturot tās darba kārtībā saskaņā ar normatīvo aktu prasībām; • veikt sīkus remonta un būvniecības darbus Iestādē (telpas, piegulošās teritorijas, ūdens apgāde, kanalizācija u.c.); • palīdzēt visu veidu Iestādes remontdarbu laikā un saimnieciska rakstura darbu izpildē; • palīdzēt Iestādes organizēto pasākumu norises nodrošināšanā; • iesaistīties Iestādes mācību procesā, sagatavojot un izgatavojot darbībai nepieciešamos mācību materiālus; un Jums ir: • pamatizglītība; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • labas darba izpildes praktiskās un tehniskās prasmes; • kompetences: prasme analizēt situāciju un rīcības sekas, atrast piemērotāko risinājumu; komunikācijas un sadarbības prasmes; prasme plānot, organizēt un kvalitatīvi veikt savu darbu; atbildības sajūta, disciplinētība, precizitāte; mēs piedāvājam: • pamatalga 370 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • labus darba apstākļus; • jauku un draudzīgu kolektīvu. Pieteikuma vēstuli un CV lūdzam nosūtīt uz e-pastu: kracites@valmiera.edu.lv, vai personīgi Valmieras PII “Krācītes” adrese: Pārgaujas ielā 11A, Valmierā, Valmieras novadā ar norādi „Pieteikums remontstrādnieka/-ces amatam” līdz 2025.gada 23.maijam. Tālrunis papildu informācijai: 64232457. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: REMONTSTRĀDNIEKS Darba vietas adrese: LATVIJA, Pārgaujas iela 11A, Valmiera, Valmieras nov. Darbības joma: Būvniecība / Nekustamais īpašums Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-05-23 Kontaktpersona: kracites@valmiera.edu.lv 64232457

Mūsu partneri