Valmieras Ziņas

Uzmanieties no šiem! 2022.gadā biežāk norakstītie modeļi

Lasīšanas laiks: 7 min

Saskaņā ar autoDNA apkopotajiem datiem par aizvadīto 2022. gadu, populārāko lietoto automašīnu vidū tirgū tā dēvētā pilnīgā zaudējuma jeb vienkārši – norakstīšanas riska faktors ir visai augsts. Datu bāzē šādu ierakstu ir daudz, bet, savelkot visus datus par norakstīšanu kopā, līderu desmitniekā esošo lietoto spēkratu īpatsvars ar šādiem ierakstiem to vēsturē bija robežās no 11,2% līdz 16,8%. Modeļi ir dažādi, līdz ar to arī to vidējā vērtība ir atšķirība – tā svārstās no 6800 līdz pat 11 000 eiro.

Ko nozīmē – norakstīts auto un kā uzzināt par tā vēsturi?

Ik reizi, kad kāds vēlas iegādāties lietotu automašīnu, ir jārēķinās ar pamatotu riska faktoru, ka varat tikt pie savulaik avārijā iesaistītas vai sasistas automašīnas. Un ne tikai vienkārši nedaudz sabuktēta, bet kārtīgi sasista auto, kuras reģistrācijas vēsturē parādās atzīme par norakstīšanas gadījumu.

Lai būtu pilnīgi droši par tīkoto spēkratu, mūsu iespaidīgajā datubāzē ir atrodami miljardiem ierakstu par automobiļiem, turklāt tajos tiek iekļauta informācija arī par šādiem gadījumiem. Tātad, noslēpt neizdosies neko, lai arī automašīna ir vēlāk “augšāmcēlusies” un nākamajam saimniekam nerodas ne mazākās aizdomas par tās agrāko likteni.

Tālāk redzamajā tabulā redzēsiet atzīmi “procentuālā varbūtība”. Tas nozīmē kopējo vidējo tā dēvēto bojā gājušo spēkratu (norakstītie auto) procentuālo īpatsvaru jeb iespējamību tādu nopirkt. Arī attiecīgo finansiālo zaudējumu vidējā summa veidojas tikai no datu kopas, kas reģistrēta pakalpojuma lietotāju sagatavotajos pārskatos. Būtiski piebilst, ka ziņojums par konkrētu automašīnu var tikt pieprasīts un veidots pat vairākas reizes gadā, kas attiecīgi arī var ietekmēt pozīciju un rādītājus kopējā ranga tabulā.

Šajā TOP-10 automobiļu sarakstā par 2022. gadu līdzās tādiem spēkratiem, kā “Volkswagen Passat” vai “Opel Astra”, redzami arī “jauni” modeļi no citiem segmentiem. To 2021. gada sarakstā vēl nebija. Piemēram, pirmo reizi pērnā gada datu slejās iespraucās pilsētas tipa automašīna “Ford Fiesta”, turklāt uzreiz uzlēca līdz ranga pirmajai vietai. Šī itin populārā transportlīdzekļa gadījumā pat 16,8% no visām 2022. gada datu bāzē veiktajām pārbaudēm noslēdzās ar atskaitē redzamām atzīmēm par tās vēsturi un kopējo zaudējumu apmēriem. Tā “Fiesta” modeļa vidējā vērtība šajā gadījumā bija 7350 eiro. Kā redzams zemāk, šī summa var sasniegt pat 11 000 eiro, ja mums ir darīšana ar augstākas klases auto (E klase). Pilsētas, kompaktklases vai vidējās klases modeļiem (B, C un D klase) amplitūda ir robežās no 6800 līdz 8450 eiro.

2022. gada debitantes – uzreiz spicē

2022. gada ranga tabulā absolūts jaunums ir arī kompaktais minivens “Mazda 5”. Tā kopējais rādītājs jeb īpatsvars savu modeļu vidū sasniedz 13,5%, bet vidējais bojājumu apmērs – 8000 eiro.

Šis “Mazda” modelis Eiropā bija nopērkams līdz pat 2015. gadam un iemantoja itin lielu popularitāti. Lai arī mazāk, tomēr pie mums, Latvijā. Tas izcēlās ar bīdāmām sānu durvīm un iespēju pielāgot sēdekļus ne vien otrajā, bet pat trešajā rindā. Lai arī tas bija lieliski piemērots automobilis jebkurai ģimenei, it sevišķi, ja saime ir kupla, tomēr… Lai cik bēdīgi neizklausītos, mūsu uzticamie reģistrācijas dati rāda ne visai iepriecinošu kopainu. Tiem, kuri vēlas pirkt tieši šādu automašīnu, ir jābūt ļoti uzmanīgiem. Šis iepriekš minētais skaitlis liecina par to, ka tirgū ir ļoti daudz tādu eksemplāru, kas pieredzējuši avārijas situācijas.

Protams, pirmajā desmitniekā jeb TOP-10 ir arī iekļuvuši tādi lietoti auto, kā “BMW” 5. un 3. sērijas modeļi, divi “Audi” modeļi – “A6” un “A4”, arī kompaktklases pārstāvji – “Opel” viens no visu laiku populārākajiem modeļiem “Astra”, “tāpat ne mazāk iecienītie “Ford Focus” un “Volkswagen Golf”. Šo modeļu vidū vislielākā kopējo zaudējumu vērtība ir tieši “Audi A6” (“Audi A4” – ne tik izteikti), pati zemākā – “BMW” 3. sērijas un “Volkswagen Golf” modeļiem. Minētā “Audi” modeļa gadījumā vērtību ietekmē augstās rezerves daļu cenas un darbaspēka atalgojums. Interesanti atzīmēt, ka minētā fordiņa modeļa vidējie zaudējumu apmēri (8450 eiro) ir pat par vairāk nekā 600 eiro lielāki nekā pasāts.

TOP-10 ranga tabulas “lētākie zaudētāji” ir golfiņš un astriņa, kuru zaudējumu vērtība ir attiecīgi 6900 un 7000 eiro.

Kopumā 2022. gadā datu bāzē veidotajās vēstures atskaitēs fiksēti vairāk nekā 460 000 ieraksti par šādiem norakstīšanas gadījumiem.

Zaudējumu apmēri nav līdzīgi, bet būtiski atšķirīgi

Kopējā informācija par noskatītās automašīnas iesaisti avārijās un tās bojāeju jeb norakstīšanu ir svarīga jebkuram nopietnam un atbildīgam potenciālajam tās pircējam, ko izmantot galīgā lēmuma pieņemšanā. Vai šāds defekts nozīmē, ka tāda sabojāta automašīna būs tikai zaudējumu pilna, tādēļ automātiski labāk aizmirst? Ne vienmēr. Daudz kas ir atkarīgs no bojājumu apmēra un rakstura, kā arī no tā, kā transportlīdzeklis ticis remontēts.

Daudzviet Eiropas Savienības valstīs, saskaņā ar apdrošināšanas sabiedrību sniegto civiltiesiskās atbildības polišu definīciju, pilnīga auto norakstīšana tiek atzīta tad, ja bojājumu remonta izmaksas pārsniedz to automašīnas vērtību, kāda tā bija pirms avārijas. Daudzviet, tajā skaitā arī Latvijā, atsevišķās apdrošināšanas sabiedrībās līgumos ir atrunāts, ka automašīna tiek pasludināta par norakstāmu pat tad, ja šī attiecība ir vien 70%.

Kā tas notiek Latvijā?

Latvijā šī formula ir atrunāta Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas jeb OCTA likumā. Tā 27. panta 1. punktā teikts, ka transportlīdzeklis uzskatāms par bojā gājušu, ja tā remonts nav tehniski iespējams vai tas ir ekonomiski nepamatots. Tas nozīmē, ka ekonomiski nepamatots transportlīdzekļa remonts ir tad, ja paredzamās transportlīdzekļa remonta izdevumi pārsniedz summu, kas aprēķināta kā starpība starp transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma un bojātās automašīnas atlieku vērtību pēc avārijas, skaidro Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) eksperts Normunds Korņejevs.

Savukārt OCTA likuma minētā panta 2. punktā teiks, ka tad, ja transportlīdzekļa saimnieks piekrīt automašīnas atzīšanai par bojā gājušu, transportlīdzekļa zaudējumu atlīdzību izmaksā apmērā, kāds atbilst vērtībai pirms avārijas. Tiesības uz transportlīdzekļa atliekām iegūst apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB). Ja transportlīdzekļa īpašnieks nepiekrīt tās atzīšanai par bojā gājušu, zaudējumu atlīdzību izmaksā apmērā, kas atbilst starpībai starp transportlīdzekļa vērtību pirms un pēc ceļu satiksmes negadījuma.

Mehānismu skaidro eksperts

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) eksperts Normunds Korņejevs izskaidro ar piemēru, lai izprastu šo kārtību: Piemēram, transportlīdzekļa vērtība pirms avārijas bija 2000 eiro. Pēc ceļu satiksmes negadījuma automašīnas remonta tāme un aprēķins kopā sastāda 1700 eiro. Tālāk eksperts nosaka automašīnas vērtību pēc avārijas jeb, kā mēs – apdrošinātāji – to saucam, atlieku vērtību  500 eiro apmērā. Tas nozīmē, ka šajā gadījumā automašīnas remonts tiek atzīts par ekonomiski nepamatotu.

Abos gadījumos apdrošināšanas pakalpojuma nodrošinātājs norakstīto automašīnu nedrīkst remontēt, līdz ar to tās īpašnieks atlīdzību saņem skaidrā naudā. Tomēr, ņemot vērā starp dažādām valstīm esošo atšķirīgās darbaspēka algu un līdz ar to arī kopējo izdevumu apjomu, izdevīgāk būs sabojāto automašīnu norakstīt Vācijā, pirms to ievest Latvijā.

Ko būtiski atcerēties

Ja transportlīdzekļa remonta un atjaunošanas darba procesā tiek izmantotas tikai oriģinālas rezerves daļas un tas noticis saskaņā ar ražotāja noteiktajiem standartiem, tas būtiski ietekmēs tautomašīnas vērtību. Tad šādu spēkratu varēs saukt par pilnvērtīgu. Tas nozīmē vienu: šajā gadījumā automašīna tiek atjaunota tādā stāvoklī, kādā tā bija pēc izripošanas no rūpnīcas – tika nomainīti bojātie elementi vai, piemēram, priekšējie lukturi un buferis vai gaisa spilveni.

Tāpat nevajadzētu uztraukties par lielajām vērtībām – piemēram, transportlīdzekļa tēriņi var sasniegt pat dažus tūkstošus eiro, toties automašīna pēc remonta būs pilnībā darboties spējīga un ar augstu vērtību.

“Norakstīta automašīna” ne vienmēr tāda ir

Ir vērts uzvērt vēl kādu būtisku niansi. Ņemot vērā pašreizējo automašīnu uzbūves sarežģītības līmeni, oriģinālo rezerves iekārtu un daļu cenas un pieaugošās darbaspēka izdevumi autorizētos autoservisos, jums nebūt nav obligāti nepieciešama nopietna sadursme, lai jūsu pavadone tiktu klasificēta kā “beigta”! Padomājiet paši, kāpēc. Jā, jēdziens “norakstīts” izklausās briesmīgi, taču šāds auto ne vienmēr nozīmē, ka tas tik tiešām ir vraks, kas vairs nav labojams un to nekad vairs nevarēs izmantot.

Visdrošākā metode – auto VIN pārbaude

Kad pērkat automašīnu, vienmēr pirms tās reģistrācijas ir vērts pārbaudīt konkrēto spēkratu un izmantot transportlīdzekļa vēstures pārskatu ar VIN numura starpniecību. Tieši mūsu kompānija jau gadiem ilgi ir tirgū vadošais VIN kodu dekodēšanas rīka pakalpojuma nodrošinātājs. VIN numurs jums ir zināms, ar to absolūti pietiks, lai cita starpā pārbaudītu arī konkrētā transportlīdzekļa bojājumus, kā arī kopējos zaudējumus, notikušās sadursmes un avārijas, reģistrētos oficiālos odometra rādījumus. Tāpat nereti ir pieejami arī arhīva fotoattēli, kurus varat izmantot pilnīgi skaidra ieskata gūšanai..

VIN kodu pārbaude mūsu plašajā datu bāzē ir vienkārša un ātra, turklāt šādas atskaites pirkums ļaus jums ietaupīt un pasargāt jūs no tūkstoškārt lielākiem izdevumiem, ja nopirksiet tā dēvēto “citrona” auto, kuru ilgi nepagūsiet izmantot, jo tam tūdaļ piemetīsies neskaitāmas kaites…

Piezīme par metodoloģiju. Procentuālā varbūtība nozīmē kopējo zaudējumu summu, kas fiksēta autoDNA pakalpojuma lietotāju sagatavotajos pārskatos 2022. gadā. Ziņojums par konkrētu automašīnu var tikt veidots pat vairākas reizes gadā, kas attiecīgi arī ietekmē pozīciju kopējā rangā.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Mazsalacas pirmsskolas izglītības iestāde “Dārziņš” (turpmāk – Iestāde) aicina darbā saimniecības vadītāju (20 stundas nedēļā (0.5 likmes)). Ja Tev ir vēlme: • vadīt, organizēt un pārraudzīt Iestādes tehniskā personāla darbu; • nodrošināt un organizēt Iestādes ēku inženiertīklu savlaicīgu tehnisko un profilaktisko apkalpošanu; • organizēt un uzraudzīt ugunsdrošības un darba drošības noteikumu ievērošanu; • piedalīties Iestādes budžeta plānošanā un iepirkuma procedūras izstrādē un organizēšanā; • iegādāties nepieciešamo inventāru, instrumentus un citas materiālās vērtības, nepieciešamības gadījumos sastādīt tehnisko specifikāciju un veikt tirgus izpēti; un ja Tev ir: • vispārējā vidējā vai profesionālā vidējā izglītība; • darba drošības un ugunsdrošības jautājumu pārzināšana tiks uzskatīta par priekšrocību; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • labas iemaņas darbā ar datoru (MS Office programmām, interneta pārlūkprogrammām un sociālajiem tīkliem); • kompetences: elastība, atbildība, iniciatīva; teicamas komunikācijas prasmes; mēs piedāvājam: • atbildīgu, interesantu un radošu darbu; • pamatalgu pārbaudes laikā 468 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 492,50 EUR pirms nodokļu nomaksas; • sociālās garantija, darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu un citus labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam. CV un motivācijas vēstuli, sūtīt Iestādes vadītājai S.Liepai uz e-pastu: darzins@valmiera.edu.lv, vai iesniedzot personīgi adresē: Parka iela 14, Mazsalaca, Valmieras novads līdz 2025.gada 23.maijam. Tālruņa numurs papildu informācijai: 27871920. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SAIMNIECĪBAS VADĪTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Parka iela 14, Mazsalaca, Valmieras nov. Darbības joma: Būvniecība / Nekustamais īpašums Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-05-23 Kontaktpersona: darzins@valmiera.edu.lv 27871920

AS "Sadales tīkls" (reģistrācijas Nr.40003857687) nodrošina elektroenerģijas savienojumu vairāk nekā 790 000 klientu pieslēgumu visā Latvijā. Mēs ilgtermiņā rūpējamies par droša, vieda un efektīva elektrotīkla attīstību, lai nodrošinātu klientiem kvalitatīvu elektroapgādi un veicinātu sabiedrības labklājību, drošību un izaugsmi. Aicinām darbā specializētā automobiļa vadītājus-/as Darbs saistīts ar komandējumiem Latvijas teritorijā.  1 darba vieta Valmierā, Raiņa ielā 12B vai Siguldā, Augļu ielā 2 Mēs Tev uzticēsim veikt elektropārvades līniju trašu tīrīšanas darbus ar speciālo tehniku un instrumentiem veikt kravu pārvadājumus un strādāt ar specializēto tehniku elektropārvades līniju remonta darba izpildē veikt ikdienas tehnisko apkopi un piedalīties darba pienākumu veikšanai nodoto transportlīdzekļu uzturēšanas un remonta darbos Piesakies, ja Tev ir vēlme un interese strādāt ar dažāda veida specializēto tehniku vispārējā vidējā izglītība motorzāģa un krūmgrieža operatora apliecība pieredze mežistrādē B, BE, C un CE kategorijas autovadītāja apliecība un braukšanas pieredze vēlama profesionālā transportlīdzekļu vadītāju kategorija (95.kods) TR2 kategorijas traktortehnikas vadītāja apliecība un braukšanas pieredze valsts valodas zināšanas pamata līmenī (A2) prasme darbā ar datoru (MS Office) Esot mūsu komandā, Tu iegūsi amata algu no 1465 EUR līdz 1640 EUR bruto mēnesī veselības un nelaimes gadījumu apdrošināšanu piektdien īsāku darba laiku papildu 5 atvaļinājuma dienas gadā papildu finansiālu atbalstu ikgadējam atvaļinājumam papildu apmaksātas brīvdienas un atbalstu īpašos dzīves gadījumos profesionālus un atsaucīgus kolēģus apmācību darba vietā profesionālās izaugsmes iespējas uz tehnoloģijām balstītu darba vidi vienā no Latvijas vadošajiem uzņēmumiem mūsdienīgu un drošu darba apģērbu un individuālās aizsardzības līdzekļus darba specifikai atbilstošu aprīkojumu un instrumentus mūsdienīgu un jaunu autotransportu un specializēto tehniku apmaksātas apmācības, kas nepieciešamas darbam Pieteikumus gaidīsim līdz 13.05.2025. Piesakies mājaslapā, šeit: Specializētā automobiļa vadītāji/-as (specifika-trašu tīrīšana), neiekļaujot sensitīvu informāciju (piem. foto, tautību, vecumu utt.). Iesniegto informāciju uzglabāsim 6 mēnešus. Ar detalizētu informāciju par AS "Sadales tīkls" veikto personas datu apstrādi var iepazīties mājas lapas https://sadalestikls.lv/lv/noteikumi Iesniegtā informācija atlases caurspīdīguma nodrošināšanas un darbinieku interešu pārstāvības mērķa sasniegšanai var tikt nodota LAB "Enerģija", www.energija.lv. Iebildumu gadījumā informē mūs, e-pasts: darbs@sadalestikls.lv Profesija: SPECIALIZĒTĀ /AUTOMOBIĻA VADĪTĀJS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Raiņa iela 12B, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Transports / Loģistika Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-05-13 Kontaktpersona: Personāla daļa Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

SIA “Artifex plus” ir uzņēmums Valmiermuižā ar 23 gadu pieredzi nozarē, plašu piedāvājuma klāstu vizuālās reklāmas un drukas materiālu izgatavošanā.  Aicina savā komandā Digitālo iekārtu operatoru/-i   drukas un apstrādes iekārtām (printeri, digitālie griezēji, laminatori, iesiešanas u.c. iekārtas) Galvenās prasības: Teicamas datora lietošanas prasmes. Laba loģiskā un tehniskā domāšana, vizuālā uztvere. Radoša pieeja -spēja rast tehniskus risinājumus nestandarta situācijās. Augsta atbildības sajūta, disciplinētība, pedantisms un precizitāte. Pieredze darbā ar instrumentiem un dažādiem materiāliem, rokdarbiem. Spēja ātri apgūt jaunas iekārtas un tehnoloģijas. Lasīt un iedziļināties iekārtu tehniskajās instrukcijās angļu valodā. B kategorijas autovadītāja apliecība Galvenie pienākumi: Nodrošināt kvalitatīvu vizītkaršu, bukletu un citu informatīvo un reklāmas produktu izgatavošanu un apstrādi. Darbs ar printeriem, digitāliem griezējiem, pēcapstrādes iekārtām, laminēšanu, iesiešanu, locīšanu un tml. Analizēt saņemto vizuālo un digitālo materiālu un veikt korekcijas drukas procesā. Plānot un uzraudzīt procesus, veikt izejmateriālu pasūtījumus un uzskaiti. Veikt citus ar uzņēmuma darbību saistītus darbus (dokumentu apstrāde, uzskaite). Piedāvājam: Apmācību darbam ar drukas un pēcapstrādes iekārtām. Iespēju ikdienā strādāt ar jaunākām tehnoloģijām, iespēju profesionāli pilnveidoties. Atalgojumu no 1000-1500 bruto, (atkarīgs no padarītā apjoma, kvalitātes un ieinteresētības). Darba vietas adrese: Alejas iela 12, Valmiermuiža, Valmieras nov. CV ar pieredzes (veikto pienākumu) vai hobiju un interešu aprakstu lūdzam sūtīt uz e-pastu:lietvediba@artifex.lv Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: DIGITĀLĀS IESPIEŠANAS OPERATORS Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Ražošana Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-05-14 Kontaktpersona: ARTIFEX PLUS

Mūsu partneri