Valmieras Ziņas

Skolotājs ir zināšanu inženieris (1)

Lasīšanas laiks: 7 min

Valmieras Pārgaujas ģimnāzijas skolotāju kolektīvu papildinājuši vairāki skolotāji, tajā skaitā arī izglītības programmas “Iespējamā Misija” skolotājs Nils Mosejonoks, kurš skolēniem pasniedz vēsturi un kulturoloģiju. Skolotāja darbs, viņaprāt, ir ikdienas piedzīvojums un izaicinājums, kura augļus bieži nevar redzēt uzreiz pēc paveiktā, varbūt, tikai pēc daudziem gadiem un gadu desmitiem.

Kā nonācāt līdz “Iespējamai Misijai” un Valmierai?

Ideja darboties izglītībā ienāca prāta jau vidusskolas laikā, kad aktīvi darbojos skolēnu pašpārvaldē, izveidojās sadarbība ar pilsētas domi, līdz ar to varēju uz izglītības sistēmu paskatīties no dažādiem skatupunktiem. Redzēju izglītības sistēmas plusus un trūkumus. Studēju Latvijas Universitātē, vēstures fakultātē. Uzzināju par “Iespējamo misiju”, biju dzirdējis labas atsauksmes, nolēmu pamēģināt pats.

Skolu pieteikšanās ir neatkarīga no dalībniekiem. Tā nu sanāca, ka Valmieras Pārgaujas ģimnāzija vēlējās izmēģināt šo programmu savā skolā, viņiem bija vajadzīgs vēstures skolotājs, līdz ar to sākās mūsu sadarbība. Man nebija svarīgi, kurā Latvijas vietā man būs jāatrodas, ne arī to, ar kādiem bērniem jāstrādā. “Iespējamās Misijas” dalībnieki tic, ka katrs bērns var! Vienīgi aiz katra bērna stāv kāds “ja”. Par to tad arī ir viss skolotāja darbs – ticēt, ka “katrs bērns var”, un atrast, uzķert šos “ja”, lai varētu viņam palīdzēt sasniegt iespējami augstākos rezultātus.

Kā Jūs atrodat šos “ja” katrā skolēnā?

Noteikti nepretendēju uz izglītības eksperta statusu. Kā jaunam skolotājam, šobrīd man katra diena ir kā jauns izaicinājums ar saviem panākumu un pārdomu brīžiem. Jebkuram “Iespējamās Misijas” skolotājam visi jautā “kā tas ir?”, un pirmo reizi dzīvē man nav, ko atbildēt.

Vienas dienas laikā var gūt tik daudz dažādu emociju, līdz ar to pateikt kaut ko vispārīgu par to, kāda ir skola, pagaidām nav iespējams.

Manuprāt, sākumā ļoti svarīga ir konsekvence tajā, ko dari. Tāpat ir jābūt godīgam pret skolēniem. Esmu sapratis, ka melot vai mēģināt viņus apvest ap stūri ir bezjēdzīgi, pats varu tikt apvests ap stūri. Caur godīgumu un konsekvenci pamazām var uztaustīt, ko bērni sagaida no manis, no vēstures.

Protams, ir liela atšķirība starp pamatskolēniem un vidusskolēniem. Es būtu sev ļoti daudz atņēmis, ja es strādātu tikai ar vienu vai otru grupu.

Smagāks darbs droši vien ir ar pamatskolēniem.

Ja mēs pavērotu stundu pie septītajiem un stundu pie divpadsmitajiem, tad, protams, liktos, ka ar septītajiem ir daudz sarežģītāk. Tas atkarīgs, kā uz to paskatās. Ja vērtētu pēc skaļuma stundās, pēc produktivitātes un tā, kā klausās skolotājā, tad uzvarētu vidusskolēni. Bet, ja vērtē pēc entuziasma, dzīves spara un vispār skatījuma uz lietām, tad pārāki būtu septītie. Runā, ka pie tā, kas notiek klasē, ir vainīgs skolotājs. Kaut kādā ziņā tā ir taisnība, jo viss, ko skolotājs dara, rada to, kādi ir skolēni viņa stundās.

Vai izjutāt kādu attieksmi no skolēniem sava vecuma dēļ? Piemēram, ar vidusskolēniem Jums ir tikai dažu gadu starpība.

Tas ir mans izaicinājums – parādīt skolēniem, ka man ir pieredze, ka es esmu kompetents tajā, ko stāstu.

Kāda bija Jūsu tuvinieku un draugu reakcija, kad viņi uzzināja, ka gribat būt skolotājs?

Lielākā daļa mani atbalstīja, teica, ka varot mani iztēloties kā skolotāju, pat gribētu pie manis mācīties. Saņēmu vairāk pozitīvu atsauksmju. Protams bija arī jautājumi, vai es to tiešām gribu, vai tas ir tā vērts un tamlīdzīgi.

Kā Jūs raksturotu skolotāja profesiju? Ja Jums būtu kādam jaunajam censonim jāpastāsta par šo profesiju, ko Jūs teiktu?

Es domāju, ka šis darbs ir liels piedzīvojums. Atceros, ka viena meitene salīdzināja skolotāja profesiju ar darbu Google birojā, kas ir prestižākais darbs pasaulē. Tā ir iespēja veidot kaut ko jaunu. Katru dienu man ir iespēja veidot pasauli labāku, radīt jaunas zināšanas, uzstādīt jaunus mērķus un apņemšanās.

Skolotājs ir zināšanu inženieris, kurš rada kaut ko jaunu, atstāj aiz sevis kaut ko paliekošu nākotnē.

Nav vēl perspektīvākas profesijas par skolotāja profesiju – sava darba augļus skolotājs redz salidojumā pēc desmit, divdesmit gadiem. Taču mazās uzvaras var svinēt katru dienu. Labās atsauksmes no skolēniem silda sirdi un ļoti motivē. Tā ir mana garīgā alga.

Kāpēc tieši vēsture?

Es skolas laikā ļoti mētājos, jo man padevās vairāki priekšmeti, nevarēju izvēlēties kaut ko konkrētu. Izlēmu studēt to, ko protu, kas man tiešām patīk un interesē. Savu izvēli neesmu nožēlojis – gāju uz lekcijām ar lielu prieku.

Manuprāt, tā ir mūsu problēma, ka mēs ļoti paļaujamies uz ģimenes viedokli, uz sabiedrības pasūtījumu. Studējam to, kas pašiem varbūt īsti nepatīk, bet ir iespējas tikt budžetā, vēlāk dabūt darbu. Nevajag sev darīt pāri, jāstudē to, kas tiešām patīk un interesē.

Ja Tu būsi tā aroda lietpratējs, tad darbu Tu vienmēr atradīsi un mīlēsi to. Darbs skolā man likās pilnīgi loģisks turpinājums manām studijām, jo gribēju savas uzkrātās zināšanas nodot tālāk.

Kurš Jums pašam ir iecienītākais vēstures posms?

Es laikam katrā posmā varētu atrast to, kas man patīk. Caur vēsturi mēs mēģinām izprast to, par ko cilvēks tajā laikā domāja, un kā šīs domāšana kaut ko mainīja. Vēl esmu iemīlējis kultūras vēsturi – par to, kā kultūras sasniegumi un tas, ko mēs atstājam aiz sevis, rada interesi par senajiem laikiem.

Vēstures zināšanas dod izpratni par pagātni, par cilvēku vispār. Bet mēs nekad nespēsim pareģot to, kas notiks. Ar to vēsture atšķiras no eksaktajiem mācību priekšmetiem. Vēstures pētāmais objekts ir cilvēks, un cilvēks ir neprognozējams, subjektīvs. Vēsture ir kaut kas ļoti gaisīgs un netverams, bet tajā pašā laikā interesants, jo caur vēsturi mēs mēģinām saprast, kur esam šodien, kāpēc ir tā, kā ir.

Kādām īpašībām jāpiemīt vēstures skolotājam?

Ja Tu esi studējis vēsturi, esi mēģinājis to izzināt un saprast, tad, gribot negribot, Tu kļūsti par savas zemes patriotu, jo tieši caur vēstures izprašanu rodas patriotisms. Tajā pašā laikā vēstures skolotājam jādomā ārpus rāmjiem un jābūt atvērtam viedokļu dažādībai. Katru notikumu mēs varam traktēt citādāk. Piemēram, cīņas pret bermontiešiem – Latvija tika nosargāta, ļoti labi. Bet, ja skatāmies no Bermonta skatupunkta – skumji. Līdz ar to ir svarīgi mēģināt saprast visas iesaistītās puses un to, kā caur šiem notikumiem tās puses ir tālāk rīkojušās. Vispār skolotājam, neatkarīgi no pasniegtā mācību priekšmeta, jāspēj aizraut ar to, ko stāsta un māca. Vēstures skolotājam mūsdienās ļoti svarīgi skolēnos attīstīt prasmes – tas ir darbs grupās, pāros, spēja argumentēt, spriest, publiski uzstāties, debatēt. Šīs prasmes mums noderēs visur.

Sen ir pagājis tas laiks, kad mēs rakstām jēdzienus, definīcijas un mēģinām iekalt galvās gadskaitļus. Tas nav produktīvi.

 

Kurš no Jūsu skolotājiem Jums bija paraugs, kādam jābūt skolotājam?

Es vēl neesmu atradis atbildi uz šo jautājumu. Varbūt tas ir labi, ka man nav bijis konkrēts skolotājs, kas mani iedvesmojis. Mani skolotāji bija ļoti atšķirīgi, caur viņiem es varēju redzēt, cik patiesībā dažādi ir cilvēki. Bija tādi skolotāji, no kuriem es paņēmu vairāk. Mana klases audzinātāja, kurai bija ļoti liela dzīves pieredze, man ļāva saprast, ka skola ir vieta, kur nevajag iespringt par sīkumiem, bet koncentrēties uz lielajām lietām, savstarpējo attiecību veidošanu.

Vai mūsdienās ir viegli būt skolotājam? Cik viegli vai grūti ir saprasties ar mūsdienu skolēniem?

Sakot, ka “tagad bērni var darīt jebko, viņiem ir tikai tiesības, bet nav pienākumu, nabaga skolotāji”, mēs paši šaujam sev kājā.

Ir brīži, kad šķietami vieglāk skolēnu izraidīt no klases, sapurināt vai publiski nokaunināt kā to skolotāji darīja agrāk. Bet, ja tā padomā, agrākās skolotāju privilēģijas patiesībā attālināja viņus no problēmas saknes. Skolotājs izvēlējās vieglāko ceļu – šķirties no skolēna, atraidīt viņu, fiziski vai emocionāli ietekmēt. Bet skolēns turpināja ciest, un nekas nemainījās.

Mūsdienu vide skolotājiem darbu nesarežģī, tieši otrādi – palīdz atrast un atrisināt problēmas, kas bieži vien sākas ģimenē. Mūsdienās ģimenes jēdziens ir gandrīz izgaisis. Izraidot skolēnu no klases, skolotājs risinājumus neatradīs un palīdzēt nevarēs. Skola ir tā vieta, kur var skolēnam palīdzēt mainīties un attīstīties, meklēt šos “ja”.

    Strādnieks - 30.09.2016

    neliels labojums pie “Garīdznieku definīcijas” skat. foto. Labskanīgāk, būs būtam teikties teicis, ka garīdznieks ir starpnieks starp tā kā vairāk augšā un uz leju, nevis ka lūdz, lūdzēju rinda stāv paceļam uz darbu un skolu, iedo kapeiku iedo uzpīpēt utt utjp.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Zemessardzes 2.Vidzemes brigāde (Reģ.Nr. Reģ.Nr. 90000040549) VALMIERĀ uz noteiktu laiku piedāvā darbu VADOŠAJAM FINANSISTAM Darba pienākumi:  Izstrādāt ZS 2.VBde budžeta projektu un plānotā finansējuma izmaksu sadalījumu pa ceturkšņiem; Veikt kārtējā gada ZS 2.VBde budžeta izdevumu programmu izpildes uzskaiti pa mēnešiem un pārplānošanu gada laikā;  Vadīt 2.VBde budžeta projektu un izstrādāt priekšlikumus budžeta grozījumiem; ZS 2.VBde budžeta ietvaros veikt finanšu līdzekļu sadali ZS 2.VBde vienībām atbilstoši veicamajam uzdevumam; Apkopot ZS 2.VBDE štāba un vienību iesūtītās vajadzības iepirkumu veikšanai; Sagatavot ZS 2.VBde izdevumu tāmes vienību nodrošināšanai ar nepieciešamajām preču iegādēm atbilstoši plānotajam budžetam; Veidot vienību saimniecisko darījumu norēķinu dokumentu sagataves resursu vadības sistēmā HORIZON; Veikt ZS 2.VBde budžeta izpildes analīzi par noteiktu laika periodu vai par noteiktu izdevumu programmu pēc daļas priekšnieka pieprasījuma; Kontrolēt ZS 2.VBde komandiera pavēļu izpildi savas kompetences ietvaros; Apkopot, sagatavot un iesniegt nepieciešamo informāciju pēc ZS Štāba pieprasījumiem par atbildībā esošajiem jautājumiem; Pamatprasības: 2.līmeņa augstākā izglītība; Kvalifikācijas kursi grāmatvedībā; Vismaz divu gadu darba pieredze grāmatveža, finansista amatā (pieredze grāmatvedības darbā valsts iestādē tiks uzskatīta par priekšrocību)  Prasme lietot grāmatvedības programmu “Horizon”; Teicamas latviešu un vēlamas angļu valodas zināšanas; Labas organizatoriskās prasmes Profesionālas prasmes darbā ar MS Office programmām;  Precizitāte un augsta atbildības izjūta, spēja strādāt individuāli un komandā; Spēja pielietot pozitīvās saskarsmes iemaņas, psiholoģiskā noturība; Spēja un motivācija pilnveidot savas zināšanas un iemaņas; Spēja uzņemties atbildību par savas profesionālās darbības rezultātiem. Piedāvājam: Interesantu, dinamisku un daudzveidīgu darbu; · Sociālās garantijas atbilstoši valsts pārvaldē noteiktajam, veselības apdrošināšanu; Bruto atalgojums, sākot no 1510 eiro līdz 1797 eiro (pirms nodokļu nomaksas), atkarībā no pretendenta izglītības un profesionālās pieredzes attiecīgajā jomā; Motivētu pieteikuma vēstuli un CV ar norādi “Vadošais finansists” iesūtīt uz e-pastu aija.bumane@mil.lv līdz 12.01.2026. Atlases konkurss notiks divās kārtās. Pirmā kārta – Pretendentu izglītības un darba pieredzes izvērtēšana pēc iesniegtajiem dokumentiem. Otrā kārta – intervija, kuras laikā tiks novērtētas Pretendenta zināšanas un kompetences atbilstoši amatam noteiktajām prasībām. Lūdzam ievērot, ka sazināsimies un informēsim par konkursa rezultātiem tikai uz interviju uzaicinātos Pretendentus. Pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 13.pantu, Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šīs atlases konkursa norisi. Profesija: FINANSISTS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Cēsu iela 54, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Drošība / Glābšanas dienesti / Aizsardzība Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2026-01-12 Kontaktpersona: Pieteikuma vēstuli un CV ar amata norādi sūtīt uz aija.bumane@mil.lv, t. 26130777. Izglītības līmenis: Augstākā izglītība (bakalaura grāds)

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) Burtnieku apvienības pārvalde (turpmāk – Pārvalde) aicina darbā palīgstrādnieku/-ci (Ēveles pagastā) uz nenoteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: • veikt saimnieciskos darbus Ēveles pagasta teritorijā: • apsekot Pašvaldības autoceļus, veikt neliela apjoma remontdarbus, ceļmalu apkopšanu, pļaušanu, krūmu izciršanu, zāģēšanu, novākšanu; • palīdzēt kopt, formēt un izzāģēt kokus un krūmus, palīdzēt likvidēt vēja vai citādā veidā nodarītos postījumus un novākt bīstamos kokus, kas apdraud ēkas, elektrolīnijas, autoceļus un citus objektus; • piedalīties teritorijas labiekārtošanā un uzturēšanā; • rūpēties par Pārvaldes atbildībā esošo ēku un telpu tehnisko stāvokli; un ja Tev ir: • pamatizglītība un pamatiemaņas vai pamata pakāpes profesionālā izglītība; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • zināšanas par ēku, telpu, teritoriju un autoceļu ikdienas uzturēšanas un remontu darbiem, to apjomu noteikšanu; • pamatiemaņas būvdarbu un remontdarbu plānošanā un veikšanā; • iemaņas darbā ar traktortehniku, dārza tehniku, dažādiem mehānismiem un iekārtām; mēs piedāvājam: • normālo darba laiku 40 stundas nedēļā; • pamatalgu 740 EUR (ar 01.01.2026. 780 EUR pirms nodokļu nomaksas) pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. CV un motivācijas vēstuli, lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz e-pastu burtniekuapvieniba@valmierasnovads.lv, ar norādi „Pieteikums palīgstrādnieka/-ces Ēveles pagastā amatam”, līdz 2025.gada 22.decembrim. Papildu informācija, zvanot pa tālruni: 29388422 vai 26434663. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: PALĪGSTRĀDNIEKS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Ozolu iela 7, Burtnieki, Burtnieku pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Būvniecība / Nekustamais īpašums Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-22 Kontaktpersona: burtniekuapvieniba@valmierasnovads.lv 29388422

Mūsu partneri