Valmieras Ziņas

Skola2030 konference “Darbojos, izzinu – mācos ar prieku!” Valmierā

Lasīšanas laiks: 6 min

Ar rosinājumu pieaugušajiem, kuri ikdienā vada bērnu mācības, pārmaiņu ceļā vienmēr pašiem atcerēties un atkal no jauna piedzīvot sajūtu, ko nozīmē apgūt kaut ko jaunu un gūt no tā prieku, 14. martā noslēdzās Skola2030 konference “Darbojos, izzinu – mācos ar prieku!” pirmsskolas pedagogiem. Konferenci klātienē Valmierā apmeklēja ap 600 pirmsskolas pedagogu no visas Latvijas, un pieredzē dalījās pārstāvji no 14 pilotpirmsskolām un skolām, kuri praksē jau izmēģina pilnveidoto pieeju un saturu. Konferences tiešraidi bija iespējams vērot Skola2030 Facebook lapā, un ieraksti tiks ievietoti arī Skola2030 Youtube kanālā.

Pirmsskola ir pirmais posms vispārējā izglītībā, kurā šā gada 1. septembrī tiks ieviestas jaunās vadlīnijas, kas paredz pilnveidotā satura un pieejas īstenošanu ikvienā pirmsskolā Latvijā. Vairāk par jaunajām pirmsskolas izglītības vadlīnijām un gaidāmajām pārmaiņām, ko tās paredz, skatīt šeit: http://bit.ly/Pirmsskolas_izglitibas_vadlinijas.

Šī ir jau piektā konference, ko rīko Valsts izglītības satura centra (VISC) īstenotais ESF projekts “Kompetenču pieeja mācību saturā” (Skola2030), kura mērķis ir izstrādāt, aprobēt un pēctecīgi ieviest Latvijā pilnveidotu vispārējās izglītības saturu un mācīšanās pieeju no pirmsskolas līdz vidusskolai, lai bērni iegūtu mūsdienās vajadzīgās zināšanas, prasmes un attieksmes.

Konferenci atklāja Valmieras pilsētas domes priekšsēdētāja vietnieks Ričards Gailums ar novēlējumu veiksmīgi turpināt reformas un “katrā mazajā cilvēkā atrast lielumu”, lai izaugtu laimīgi cilvēki. Sekoja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) parlamentārās sekretāres Anitas Muižnieces uzruna, kurā viņa uzsvēra pirmsskolas skolotāju svarīgo lomu – lietpratības pamatu ielikšanu bērnos, lai stiprinātu viņos zinātkāri, atvērtību jaunai pieredzei un patstāvību, un pauda pateicību skolotājiem par gribasspēku un atsaucību pārmaiņu ceļā uz jauno saturu un pieeju, atgādinot stipras komandas un savstarpēja atbalsta spēku. Tai sekoja VISC vadītāja Dr. hist. Guntara Catlaka iepazīstināšana ar pārmaiņām vispārējā izglītībā un uzsvaru maiņu pirmsskolas pedagogu darbā – par bērniem kā pētniekiem un darītājiem un skolotājiem kā mācību procesa virzītājiem, kas atsaucas uz darbu plānošanu un organizēšanu ikdienā.

Dr. paed. Dace Namsone, Starpnozaru izglītības inovāciju centra direktore, vadošā pētniece, Skola2030 konsultante mācību satura izstrādē, prezentācijā “Dziļa izpratne caur tiešu pieredzi” pievērsās jautājumam

par dabaszinātniskās izpratnes veidošanu uzsākšanu agrīnā vecumā,

jo pirmsskolā ieliktais pamats kalpo dziļākas izpratnes veidošanai par dabā notiekošo un lietu pasauli. D. Namsone aicināja domāt par to, kā dabaszinātnisko izpratni bērnos veidot, sākot no viņu pašu priekšstatiem, dot iespēju bērniem gūt sajūtamu pieredzi, eksperimentējot, mēģinot un darot, lai nonāktu pie izpratnes par jēdzieniem, un uzdodot jautājumus. “Jāmāca nošķirt, kas ir brīnums, un kas ir dabaszinātniska pārvērtība, kurai ir pamatojums un kurai mēs varam iegūt pierādījumus,” D. Namsone sacīja. Konkrētība, novērojumi un eksperimenti pasaules izziņā māca bērniem meklēt pierādījumus un domāt zinātniski.

Mg. sc. Patrīcija Herberta (Patricia Herbert, Lielbritānija), skolotāja praktiķe, skolas vadītāja un izglītības konsultante, izglītības centra “Ceļš uz nākotnes izglītību” (“Pathways to Future Education”) dibinātāja, savā prezentācijā “Mācīšanās mainīgajai nākotnei, attīstot aktīvas un patstāvīgas rīcības spēju” dalījās pieredzē,

kāpēc bērniem jau no ļoti agra vecuma ir svarīgi mācīt uzņemties atbildību par savu mācīšanos.

Ikviens cilvēks vissekmīgāk mācās tad, kad viņš labi jūtas, kad viņš pats ir izvēlējies, ko mācīties, un viņam tas sagādā prieku. Tam aizsākumi meklējami mazotnē, kad bērni rotaļājas un viņiem ļauj justies kā autoriem un saimniekiem savās nodarbēs. Kad bērni paši izvēlas darbošanos un kad viņi piedalās reālās dzīves situācijās, ir noteicēji pār to, kas notiek mācīšanās vidē, viņos aug atbildības izjūta. Skolotājam jābūt līdzās kā gudram virzītājam un padomdevējam. “Mums nevajag, lai bērni labi uzvedas tāpēc, ka tiek kontrolēti. Mums vajag, lai bērni paši kontrolē savu uzvedību,” viņa uzsvēra. No pieaugušā šāda pieeja prasa laiku un pacietību, bet, ejot šo ceļu, mācīšanās ir daudz efektīvāka.

Skola2030 Valodu mācību jomas satura izstrādes eksperte un Daugavpils Universitātes docente Dr. paed. Sandra Zariņa stāstīja par

valodas prasmju attīstību un lasītprieka veicināšanu

pirmsskolā. Bērna valodas attīstībā svarīgas ir 4 valodas formas – klausīšanās, runāšana, lasīšana, rakstīšana.  Bērnam svarīgākais, kas palīdz apgūt visas šīs prasmes, ir interese, ar pozitīvām emocijām saistīta pieredze un daudzveidīga, veicinoša vide – tas skolotājam jāpatur prātā, domājot par lasīšanas un rakstīšanas prasmju attīstīšanu.

Savukārt Skola2030 pirmsskolas pedagogu profesionālās pilnveides vecākā eksperte un privātās PII “Maziņš kā jūra” dibinātāja Arita Lauka pievērsās jautājumam par

caurviju prasmju apzinātu un mērķtiecīgu attīstīšanu

jau pirmsskolas vecumā, jo tās ir svarīgas ikviena pieaugušā dzīvē, risinot ikdienas situācijas. Caurviju prasmju nozīme pirmsskolas periodā pielīdzināma mājas būvniecībai – pirms to sāk būvēt, paši svarīgākie ir pamati, tāpēc ir būtiski bērniem tās veidot jau bērnībā kā ieradumu un pakāpeniski attīstīt. Piemēram, kritiskās domāšanas prasmē svarīgākais pamats ir sākotnēji vispār radīt bērnam iespēju domāt un atpazīt, ko nozīmē domāt. Skolotāja uzdevums ir dot atbalstu bērnam, nevis sakot “ ej padomā”, bet dodot rīkus un tehnikas, kas veicina domāšanu – skolotāja var teikt, piemēram: “Novēro un pastāsti, ko tu pamanīji, par ko šajā brīdī padomāji, kad to ieraudzīji,” vai: “ Agrāk, kad biju mazs, es domāju šādi, tagad es domāju tā.”

Dina Gaide, Skola2030 pirmsskolas pedagogu profesionālās pilnveides eksperte un ir PII “Viršu dārzs” vadītāja, diskusijā “Kam svētki pirmsskolā?” bija pulcējusi pirmsskolu izglītības iestāžu, pašvaldību un vecāku pārstāvjus, lai spriestu par jautājumu,

kā pirmsskolās svinēt svētkus

– kāds ir dažādu svētku svinēšanas mērķis? Kāda ir skolotāju, bērnu un vecāku loma svētkos? Kā zināt, vai svētki ir izdevušies? Runātāji bija vienisprātis, ka ļoti svarīgs priekšnoteikums labiem svētkiem ir rūpīga gatavošanās, bērnu iesaistīšana plānošanā, skolotāju sadarbība, visu bērnu un arī vecāku iesaiste pasākumā.

Skola2030 vecākā eksperte mācību satura izstrādē un Rīgas pilsētas sākumskolas direktore Solvita Lazdiņa, runājot par vērtēšanu pirmsskolā, norādīja,

ka vērtēšanas uzdevums ir padarīt mācīšanos redzamu

– skolotājam tā ir svarīga, lai zinātu, ko bērni prot un kas viņiem vēl jāiemācās; bērniem tā ir svarīga, lai viņi saprastu, ko viņi mācās, ko jau prot, kas padodas un kas vēl jāmācās; un vecākiem tā sniedz drošības izjūtu, ka bērns attīstās atbilstoši vecumam un pirmsskola rūpējas par viņa vajadzībām un prasmju attīstību, savukārt iestādes administrācijai vērtēšana noder, lai plānotu, kā labāk atbalstīt skolotājus.

Noslēgumā Skola2030 mācību satura ieviešanas vadītāja PhD Zane Oliņa aicināja skolotājus, kas ikdienā vada mācīšanos, pašiem uzdrošināties un atkal un atkal piedzīvot sajūtu par kaut kā jauna apgūšanu un prieku un gandarījumu par izdošanos.

“Lai mācīšanās būtu efektīva, ir vajadzīgs mērķis, jautājumi, uz kuriem meklēt atbildi, tieša, fiziska pieredze un laiks refleksijai un secinājumiem par to, kā izdodas

– iespēja salīdzināt veikumu ar kādu citu perspektīvu – teoriju vai kolēģu sniegumu, lai varētu integrēt savā praksē un virzīties uz priekšu,” viņa uzsvēra. Efektīvas mācīšanās rezultāts izpaužas ieradumu un rīcības maiņā.

Konferences dienā grupās notika iepazīšanās ar pilotpirmsskolu un skolu pieredzes stāstiem, diskusijas un tematiskas darbnīcas, ko vadīja Skola2030 eksperti, pilotpirmsskolu un skolu vadītāji un skolotāji.

Konference notika ar British Council pārstāvniecības Latvijā, Swedbank un Valmieras pilsētas atbalstu.

Aktuālais jautājums

Vai 2025. gads Jums būs veiksmīgāks par 2024. gadu?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras sākumskola aicina darbā vispārējās pamatizglītības skolotāju uz nenoteiktu laiku (no 2025.gada 1.septembra). Ja Jūs vēlaties: • plānot un nodrošināt kvalitatīvu izglītības procesu atbilstoši normatīvo aktu prasībām; • plānot un organizēt savu un izglītojamo darbu atbilstoši izglītības Iestādes mērķim un uzdevumiem; • plānot un realizēt mācību un audzināšanas darbu, kas ietver mācību priekšmeta metodikas pārzināšanu; un ja Tev ir: • izglītība saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”; • atbilstība Izglītības likuma un Bērnu tiesību aizsardzības likuma noteiktajām prasībām; • valsts valodas prasmes augstākajā līmenī; • kompetences: psiholoģiskā noturība un augsta emocionālā inteliģence; precizitāte un atbildīga attieksme pret darbu; prasmes strādāt komandā;  mēs piedāvājam: • atalgojumu 1410.00 EUR pirms nodokļu nomaksas par 1 (vienu) likmi; • iespējas piedalīties Iestādes izaugsmes veicināšanā un profesionālās pilnveidošanās iespējas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam. CV, pieteikuma vēstuli lūdzam nosūtīt uz e-pastu: vs@valmiera.edu.lv ar norādi „Vispārējās pamatizglītības skolotājs/-a” līdz 2025.gada 11.aprīlim plkst.16.00. Tālrunis papildu informācijai: 64224737. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: VISPĀRĒJĀS PAMATIZGLĪTĪBAS SKOLOTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Pāvila Rozīša iela 40A, Valmiera, Valmieras nov. Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-04-11 Kontaktpersona: vs@valmiera.edu.lv 64224737

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras Kultūras centrs (turpmāk – Iestāde) aicina darbā skatuves tehniķi uz nenoteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: • sniegt tehnisko atbalstu pasākumu tehniskajā uzbūvē un nobūvē; • kārtot inventāru, rekvizītus, montēt un demontēt iekārtas, dekorācijas, materiālus un instalācijas, kas nepieciešamas pasākumu norisei; • veikt sīkus remontdarbus un inventāra labošanas darbus; • rūpēties par kārtību Iestādes telpās, pasākumu norises vietās un noliktavās; • nodrošināt materiāli tehniskajā bāzē esošā inventāra un iekārtu atbilstošu uzglabāšanu; un ja Tev ir: • vispārējā vidējā izglītība; • labas valsts valodas zināšanas; • kompetences: prasme patstāvīgi pieņemt lēmumus un organizēt savu darbu; spēja strādāt individuāli un komandā; pozitīva un atbildīga attieksme pret darbu; mēs piedāvājam: • pamatalgu 760 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi; • darbu atsaucīgu kolēģu komandā. CV un pieteikuma vēstuli lūdzam iesniegt Valmieras Kultūras centrā (adrese: Rīgas iela 10, Valmiera, Valmieras novads) vai nosūtīt uz e-pastu kultura@valmierasnovads.lv ar norādi "Skatuves tehniķa/-es amatam" līdz 2025.gada 31.martam. Tālrunis papildu informācijai: 64207201. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SKATUVES MEISTARS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rīgas iela 10, Valmiera, Valmieras nov. Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-03-31 Kontaktpersona: kultura@valmierasnovads.lv 64207201

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) aicina darbā Zīmolvedības un sabiedrisko attiecību nodaļas digitālās komunikācijas un mārketinga speciālistu/-i uz noteiktu laiku. Ja ar vārdu “saturs” Tev asociējas radīšana, ja notikumus spēj ietērpt rakstītos vai vizuālos stāstos, ja spēj gan skatīties plaši, gan pamanīt īpašo “parastajā”, ja Tev svarīga izaugsme un noteikti arī dzīvesprieks un, kas ir vissvarīgāk, ja izproti, ka Tava darba misija ir veltīta iedzīvotājiem ik dienu, pievienojies mūsu komandai! Ja Tev ir vēlme: • veidot stratēģisku digitālo komunikāciju un mārketingu pašvaldības darbības jomās atbilstoši pašvaldības zīmolvedības un komunikācijas stratēģijai; • veidot radošu, daudzveidīgu un kvalitatīvu vizuālās komunikācijas saturu, nodrošinot audiovizuālo materiālu sagatavošanu – fotografēt, filmēt, veikt foto apstrādi, audio un video montāžu, maketēšanu u.c.; • uzraudzīt Valmieras novada zīmola vizuālās identitātes vadlīniju ievērošanu dizaina materiālos, saskaņot tās lietošanu; • realizēt digitālās komunikācijas un mārketinga pasākumus un kampaņas; • administrēt pašvaldības tīmekļvietnes un sociālo mediju kontus; • sniegt atbalstu kolēģiem digitālās komunikācijas jautājumos; • veikt tīmekļvietnes, sociālo tīklu satura un auditorijas lieluma, sasniedzamības, aprites biežuma, interaktivitātes monitoringu un analizēt rezultātus, efektivitāti un sniegt priekšlikumus satura pilnveidei atbilstoši auditorijai; • aktualizēt sociālo tīklu komunikācijas stratēģiju un vadlīnijas; un ja Tev ir: • augstākā izglītība komunikācijas zinātnē – komunikācijā, sabiedriskajās attiecībās, žurnālistikā vai reklāmā; • iemaņas darbā ar grafiskā dizaina un multimediju programmām (Adobe Creative Cloud, Canva, MI rīkiem); • darba pieredze grafiskā dizaina un digitālās komunikācijas jomā; • valsts valodas prasmes augstākajā līmenī; • angļu valodas zināšanas (profesionālajai darbībai nepieciešamajā apjomā); • kompetences: teicamas komunikācijas un organizatoriskās prasmes; inovatīvs, radošs un pozitīvs skatījums; prasme patstāvīgi pieņemt lēmumus; atbildība; precizitāte; iniciatīva; labas sadarbības prasmes; spēja ātri strādāt ar lielu informācijas apjomu; • B kategorijas autovadītāja apliecība mēs piedāvājam: • dinamisku, interesantu un atbildīgu darbu un ideju īstenošanas iespējas uz attīstību vērstā pašvaldībā; • pamatalgu pārbaudes laikā 1399 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 1483 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. CV, motivācijas vēstuli (līdz vienai A4 lapai datorrakstā Arial fontā, ar burtu lielumu “11”) un augstākās izglītības dokumenta kopiju lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmierasnovads.lv vai personīgi Valmieras novada pašvaldības Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā, adrese: Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras novads ar norādi “Digitālās komunikācijas un mārketinga speciālista/-es amatam” līdz 2025.gada 28.martam. Tālrunis papildu informācijai 26553317. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SABIEDRISKO ATTIECĪBU SPECIĀLISTS Darba vietas adrese: LATVIJA, Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras nov. Darbības joma: Mediji / Sabiedriskās attiecības Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-03-28 Kontaktpersona: personals@valmierasnovads.lv 26553317

Mūsu partneri